Permalänk
Medlem

i5 8600k eller i7 8700k?

Är osäker på om jag ska köra i5an eller i7an... Kommer användas för gaming och förmodligen recording också. Kommer köras tillsammans med ett gtx 1080. Planerar också på att ha processorn i ett flertal år framöver.

Från vad jag kan se på benchmarks* så är det ingen jätteskillnad mellan dom medan att gå från en i5 till i7 är en prisskillnad på 48% (inet).

Å andra sidan har i7an också HT men så vitt jag vet är det inte väldigt mycket värt då spel inte drar mycket nytta av det.

Så vad tycker experterna :)?

*
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-I...

Visa signatur

i7 8700k | Palit GTX 1080 Dual OC @2Ghz | 16GB DDR4 Vengeance 3000Mhz | MSI Z370-A PRO | Noctua NH-U12S | 850 EVO 250GB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S Svart | AOC G2460PG @180hz | Logitech G PRO

Permalänk
Medlem

Din recording, är det CPU encoding eller dedikerad hårdvara som Quicksync/NVENC/VCE/Instickskort? Är det även såpass mycket att du kommer göra det mycket? Gör du mycket encodes?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: CPU. Kommer väl inte göra det så hemskt mycket, lite då och då. INGEN streaming, utan bara filma gameplay.

Visa signatur

i7 8700k | Palit GTX 1080 Dual OC @2Ghz | 16GB DDR4 Vengeance 3000Mhz | MSI Z370-A PRO | Noctua NH-U12S | 850 EVO 250GB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S Svart | AOC G2460PG @180hz | Logitech G PRO

Permalänk
Medlem

Äsch kör på i5an, tycker själv att det är riktigt svårt att motivera pris skillnaden på 48% om man bara ska spela in sin gameplay och lira lite nyare titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smight:

@philipborg: CPU. Kommer väl inte göra det så hemskt mycket, lite då och då. INGEN streaming, utan bara filma gameplay.

Ok. Då bör 8600K klara även det. Mycket hårdare krav på streaming. Recording kan man köra kass komprimering och sedan komprimera i efterhand utan att det behöver vara real-time. Sedan går iofs 8600K mycket långsammare då, men det är bara långsammare istället för att vara andra begränsningar som sämre bildkvalité etc.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smight:

Är osäker på om jag ska köra i5an eller i7an... Kommer användas för gaming och förmodligen recording också. Kommer köras tillsammans med ett gtx 1080. Planerar också på att ha processorn i ett flertal år framöver.

Där har du kanske svaret. Vad är för dig ett "flertal" år. Om vi pratar om 4-5 år så kommer jag säga som jag säger i liknande trådar. Tänk inte kortsiktigt utan långsiktigt. Slå ut prisskillnaden i tid så kommer du snart inse att datorn kan bli billigare i slutändan.

Även om pengar är viktigt så tycker jag inte att man ska stirra sig helt blind på det. Pengar går generellt sett lätt att få tag i. Någon övertid här eller där, eller sparande under två eller fyra månader så har man snart tjänat in hela slanten. Och jämför du dessa 2-4 månader på en 4-5 års livscykel så är det egentligen en väldigt kort period.

8600K duger mycket väl men om du vill tänka långsiktigt så kan fortfarande en 8700K med sina 6 kärnor och 12 trådar vara ett bättre val. Där är en prisskillnad på 2000 inte mycket om vi slår ut det på hur länge du tänker ha datorn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Hade redan gjort en beställning igår kväll men skickade för en lite stund sedan ett meddelande till inet om att byta upp mig till i7an :). Kommer ju som sagt att ha maskinen i ett flertal år och känns då bättre att punga ut lite extra nu istället för att möjligtvis behöva köpa nytt i förtid.

E: Förhoppningsvis håller kylaren också, tror det var den bästa som de kunde skicka, de andra jag kikade på vägde för mycket.

Visa signatur

i7 8700k | Palit GTX 1080 Dual OC @2Ghz | 16GB DDR4 Vengeance 3000Mhz | MSI Z370-A PRO | Noctua NH-U12S | 850 EVO 250GB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S Svart | AOC G2460PG @180hz | Logitech G PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av smight:

Är osäker på om jag ska köra i5an eller i7an... Kommer användas för gaming och förmodligen recording också. Kommer köras tillsammans med ett gtx 1080. Planerar också på att ha processorn i ett flertal år framöver.

Från vad jag kan se på benchmarks* så är det ingen jätteskillnad mellan dom medan att gå från en i5 till i7 är en prisskillnad på 48% (inet).

Å andra sidan har i7an också HT men så vitt jag vet är det inte väldigt mycket värt då spel inte drar mycket nytta av det.

Så vad tycker experterna :)?

*
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-I...

Köp det som passar din plånbok bäst tycker jag. Som du säger så är inte HT så värt i spel. Vore jag dig skulle jag skaffa en i5. Så får du pengar över att lägga på annat skoj.

/Erik Calmfors

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smight:

Är osäker på om jag ska köra i5an eller i7an... Kommer användas för gaming och förmodligen recording också. Kommer köras tillsammans med ett gtx 1080. Planerar också på att ha processorn i ett flertal år framöver.

Från vad jag kan se på benchmarks* så är det ingen jätteskillnad mellan dom medan att gå från en i5 till i7 är en prisskillnad på 48% (inet).

Å andra sidan har i7an också HT men så vitt jag vet är det inte väldigt mycket värt då spel inte drar mycket nytta av det.

Så vad tycker experterna :)?

*
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-I...

Onödigt att skaffa en i7 och sen stänga av HT som vissa gör. För då blir det ju en i5 med pengar kastade i sjön. Förstår mig inte på folk som gör så.

/Erik Calmfors

Skickades från m.sweclockers.com