AIO eller Air Cooler för min i5 4670k...Lga 1150 Socket?

Permalänk

AIO eller Air Cooler för min i5 4670k...Lga 1150 Socket?

Hejsan!

Jag vill helt enkelt köpa en kylare före min cpu i5 4670k som har 1150 socket.
Vet inte vad jag ska gå med air cooler eller AIO... jag är ute efter en tyst men presterande vara.
Kylaren ska kunna leverera temps under 70 när den är på load, har tänk att pusha min cpu upp till 4,4 Ghz eller mera om det går.

Jag har en Fractal Design R4 vilket är bra att veta kan ha 240mm stora radiator om man kör med AIO kylare på toppen.
Det jag vill säga är att om ni tipsar mig om en kylare ska den kunna få plats i chassit.

Jag vil helst ha svar av folk som har förstående av kylare eller vet vad dem snackar om.

Tack för all hjälp i förhand!

// Enjoy_The_Pain

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så brukar (bra) luftkylare vara tystare än AIO-kylare för dom har ingen pump som väsnas, samt att en bra luftkylare kan hålla samma temperaturer som de flesta (men inte bästa) AIO-kylare.

Rekommenderar:
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

Ska få plats på höjden i en FD R4 (om du inte har sidofläkt dvs., då kan det bli trångt), frågan är dock om den får plats tillsammans med dinna minnen. Vill minnas att det krävs lågprofil.

Sen finns lillebror NH-U14S:
https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s
Funkar på mitt MoBo utan lågprofil minnen, dock kan jag inte använda RAM-slot 1 pga. fläktens position, så kör du dual-channel så kolla så det är 2-4 som gäller och inte 1-3.

Edit: Så här:

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Gick från en be quiet! Pure Rock till en Corsair H75, ganska besviken både ljudmässigt och kylmässigt. Hade jag varit du hade jag gått på en luftkylare som ovan nämner då den är tyst och kyler skitbra, eller kolla på D14 som är ett lite billigare alternativ.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

@MinscS2: En nra vän till mig sa att jag ska gå med denna kylare för att den är rpisvärd och bästa lytkylaren som har låg ljud nivå och bra temps... vad tycker du? Mugen 5 Rev.B

Jag själv hade tänkt gå med denna AIO kylare eftersom jag har ingen erfarenhet så vat jag inte xD
AIO COOLER

Permalänk

@phoenix96: Tack för svar!