Permalänk
Medlem

Eftersom bitcoin dyker upp i denna tråden så tänkte jag passa på att lägga in en skärmdump jag gjorde nu under mellandagarna. Det är kursen för Fingerprint Cards två år innan kursen toppade, jämfört med kursen för bitcoin under de senaste två åren:

Någon som ser några likheter? Det är ungefär så kurvan ser ut för något som spekuleras upp på förhoppningar: någorlunda platt länge, sedan går det uppåt med ett par bulor på vägen. "Allmänheten" får nys om att det går uppåt och personer som gått plus och bara ser allt positivt inspirerar andra att köpa. Utvecklingen går snabbare och snabbare och kursen går upp i en spik, ner lite och sedan en liten spik till där folk handlar på "rea". Efter det så gick fingerprint gradvis nedåt och är nu värt en bråkdel av vad det var värt på toppen.

Nu finns det inga garantier för att det kommer att gå för bitcoin som det gick med fingerprint, men det är definitivt ett tänkbart scenario och något man bör vara medveten om och ta hänsyn till om man planerar att investera i bitcoin (eller annan cryptovaluta). Samtidigt finns det inga som helst garantier för att bitcoin eller andra kryptovalutor kommer att fortsätta uppåt.

Visst kan man investera i cryptovalutor om man vill, men bli inte fartblind och satsa bara pengar du klarar av att förlora. Själv lägger jag mina sparpengar huvudsakligen i indexfonder av olika slag, betydligt mycket lugnare (åt båda hållen) än kruptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom bitcoin dyker upp i denna tråden så tänkte jag passa på att lägga in en skärmdump jag gjorde nu under mellandagarna. Det är kursen för Fingerprint Cards två år innan kursen toppade, jämfört med kursen för bitcoin under de senaste två åren:

https://i.imgur.com/ksm7ktp.jpg

Någon som ser några likheter? Det är ungefär så kurvan ser ut för något som spekuleras upp på förhoppningar: någorlunda platt länge, sedan går det uppåt med ett par bulor på vägen. "Allmänheten" får nys om att det går uppåt och personer som gått plus och bara ser allt positivt inspirerar andra att köpa. Utvecklingen går snabbare och snabbare och kursen går upp i en spik, ner lite och sedan en liten spik till där folk handlar på "rea". Efter det så gick fingerprint gradvis nedåt och är nu värt en bråkdel av vad det var värt på toppen.

Nu finns det inga garantier för att det kommer att gå för bitcoin som det gick med fingerprint, men det är definitivt ett tänkbart scenario och något man bör vara medveten om och ta hänsyn till om man planerar att investera i bitcoin (eller annan cryptovaluta). Samtidigt finns det inga som helst garantier för att bitcoin eller andra kryptovalutor kommer att fortsätta uppåt.

Visst kan man investera i cryptovalutor om man vill, men bli inte fartblind och satsa bara pengar du klarar av att förlora. Själv lägger jag mina sparpengar huvudsakligen i indexfonder av olika slag, betydligt mycket lugnare (åt båda hållen) än kruptovalutor

Håller med, men sådär kan man ju göra mot vilka kurvor som helst. Jämför kurvan mot valfritt bolag som blev en vinstmaskin så är det ju samma liknelse fast omvänt.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Håller med, men sådär kan man ju göra mot vilka kurvor som helst. Jämför kurvan mot valfritt bolag som blev en vinstmaskin så är det ju samma liknelse fast omvänt.

Har du något exempel på företag som ökat så kraftigt på så kort tid (2 år i detta fallet)? Och hur ofta inträffar det att företag ökar så pass kraftigt i värde och det är motiverat, kontra hur ofta det händer och det visar sig vara omotiverat?

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för er under 2017 då? Dela gärna med er här. Själv har det inte gått särskilt bra, främst pga. jag missade börsrallyt efter sommaren. Jag är ganska ny på aktier, sedan jag började förra året har det gått så här:

2018 hoppas jag går bättre! Har tänkt fortsätta spekulera lite i XBT:s certifikat på Avanza, men tänker ta det försiktigt. Så här ser fördelningarna ut just nu (censurerad balanseringskalkylark):

Lite osäker på om Unibap får stanna kvar, får se...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har än så länge varken rört premie- eller tjänstepension. Är "endast" 27 år dock.

Mitt egna sparande går (förutom buffertsparande) in i mitt ISK-konto hos Avanza. Portföljen följer väl till stor del ett en beprövad, bred och trygg fördelning med 70/30 aktier/fonder. Aktierna är i huvudsak svenska med undantag för några utländska så som bl.a. Novo-Nordisk och Blizzard Activision.
Den svenska delen blandas med svenska storföretag med god historik, investmentbolag samt några startup/förhoppningsbolag inom främst förnybar energi eller life science.
Det sistnämnda beror på att det är ett av få områden (då jag arbetar inom det) som jag anser mig kunna göra en något kvalificerad gissning om vad som kan tänkas vara framgångsrikt.

Fonderna består av en svensk räntefond samt två stycken indexnära aktiefonder; USA och global.

2017 gav blandad kompott som ändå resulterade i +14.5% tack vare några riktigt starka som täckte upp för några startups/riskbolag som inte levererade som förväntat.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom bitcoin dyker upp i denna tråden så tänkte jag passa på att lägga in en skärmdump jag gjorde nu under mellandagarna. Det är kursen för Fingerprint Cards två år innan kursen toppade, jämfört med kursen för bitcoin under de senaste två åren:

https://i.imgur.com/ksm7ktp.jpg

Någon som ser några likheter? Det är ungefär så kurvan ser ut för något som spekuleras upp på förhoppningar: någorlunda platt länge, sedan går det uppåt med ett par bulor på vägen. "Allmänheten" får nys om att det går uppåt och personer som gått plus och bara ser allt positivt inspirerar andra att köpa. Utvecklingen går snabbare och snabbare och kursen går upp i en spik, ner lite och sedan en liten spik till där folk handlar på "rea". Efter det så gick fingerprint gradvis nedåt och är nu värt en bråkdel av vad det var värt på toppen.

Nu finns det inga garantier för att det kommer att gå för bitcoin som det gick med fingerprint, men det är definitivt ett tänkbart scenario och något man bör vara medveten om och ta hänsyn till om man planerar att investera i bitcoin (eller annan cryptovaluta). Samtidigt finns det inga som helst garantier för att bitcoin eller andra kryptovalutor kommer att fortsätta uppåt.

Visst kan man investera i cryptovalutor om man vill, men bli inte fartblind och satsa bara pengar du klarar av att förlora. Själv lägger jag mina sparpengar huvudsakligen i indexfonder av olika slag, betydligt mycket lugnare (åt båda hållen) än kruptovalutor

Precis. Det kan vara svårt att veta hur något utvecklar sig. Här kommer en annan graf som ser liknande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Hur har det gått för er under 2017 då? Dela gärna med er här. Själv har det inte gått särskilt bra, främst pga. jag missade börsrallyt efter sommaren. Jag är ganska ny på aktier, sedan jag började den förra året har det gått så här:

https://i.imgur.com/oZeogXf.png
https://i.imgur.com/9rHDrSQ.png

2018 hoppas jag går bättre! Har tänkt fortsätta spekulera lite i XBT:s certifikat på Avanza, men tänker ta det försiktigt. Så här ser fördelningarna ut just nu (censurerad balanseringskalkylark):

https://i.imgur.com/VhIUUey.png

Lite osäker på om Unibap får stanna kvar, får se...

Den där översikten över alla konton har jag aldrig sett tidigare på avanza, men jag hittade den nu! Klart smidigt att se hur totalen utvecklar sig när man har en drös olika konton för att hålla isär olika delar av sparandet

Gjorde en portföljrapport och saxade ut kurvan över årets utveckling:

Får väl ses som rätt ok, totalt sett är det uppenbarligen lägre risk än svenskt index, något som jag inte reflekterat över tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Den där översikten över alla konton har jag aldrig sett tidigare på avanza, men jag hittade den nu! Klart smidigt att se hur totalen utvecklar sig när man har en drös olika konton för att hålla isär olika delar av sparandet

Gjorde en portföljrapport och saxade ut kurvan över årets utveckling:

https://i.imgur.com/sPe9p4g.jpg

Får väl ses som rätt ok, totalt sett är det uppenbarligen lägre risk än svenskt index, något som jag inte reflekterat över tidigare

Snyggt, jag tänkte inte på att man kunde skapa en portföljrapport sådär Ja det där ser ju bra ut, hoppas 2018 också blir ett bra år för dig!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det blev ett bra år . Hade hoppats på en uppgång nu i Dec men PM:et kom aldrig från företaget. Verkar dröja någon vecka in i Jan istället.
Hade varit fint att passera 200%, hade 50% som mål 2017.

Målet för 2018 är 200%+

Utveckling gentemot världsindex

Utveckling gentemot svenskt index

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeXt:

Precis. Det kan vara svårt att veta hur något utvecklar sig. Här kommer en annan graf som ser liknande ut.

https://i.imgur.com/xcIPS7O.png

Det var för övrigt Amazons aktie runt år 2000...

Permalänk
Skrivet av Snody:

Jag har de senaste åren helt ändrat investeringsfilosofi, eller ska vi säga utvecklat den och tagit nästa steg då jag sparat ihop en hyfsad slant. Tidigare har jag pratat mig varm om långsiktiga investeringar, stabila bolag med utdelningar och alltid föreslagit fonder såsom Avanza Zero och Nordnets Superfonder, dvs. indexfonder utan avgifter. Idag är detta ointressant.
Jag och familjen har inga lån. Huset gjorde vi sista betalningen på förra året och CSN har jag sagt upp bekantskapen med. Vi har rejäla buffertkonton (tänk årslöner) och även en del annat med signifikant värde. Bra utbildningar och jobb som ger ett stadigt överskott varje månad. Med detta i bakhuvudet så frågade jag mig vad ett gubbsparande i stabila aktier för några miljoner skulle ge, och svaret blev: inte speciellt mycket. Ska man sitta och glädjas över säg dryga 100k i utdelning varje år som sedan återinvesteras tillsammans med överskottet från arbetet? "Unna" oss resor, lite bättre mat osv. kan vi redan göra tack vare god grundekonomi och lönerna, så pengarna från aktierna skulle inte tillföra ett dyft. Åren ska sedan gå och när man närmar sig pensionen så har vi ganska säkert en förmögenhet värd namnet som man sedan ska lämna över till ungarna som nått medelåldern. Att äga gubbaktier är att vara ganska nöjd med vad man har och snarare förvalta pengarna, något som jag förmodligen hade sysslat med om jag haft 10-15-20 miljoner vilket jag inte har.
Nej. Jag vill flytta chansen att blir "rik" till närtid, och hur gör man det? Jo, genom att investera lite mindre belopp i hög risk. Jag är t.om. villig att ta ett sämre statistiskt utfall under hela livstiden mot att möjligheterna att bli rik är större nu. Alltså "chansar" jag. Gruvbolag i Arizona. Yes! Ägare av tysk bitcoinbörs? Jajamän! Finns det en lista på kraschade och kursade bolag? Tyvärr. Likvider redo om det dyker upp något intressant? Jodå. Tanken är alltså att få in en eller ett par fullträffar som ger 1000 eller varför inte 10000% och sedan walk away, som en del faktiskt klarat av att göra under alla bubblor. Kommer jag att klara av att göra detta? Vem vet, men nu har jag i alla fall chansen.

Efter hyfsat många års börsuppgång så känns din strategi mycket riskfylld. När det ser som ljusast ut brukar det vända nedåt på börsen. I detta läge satsar jag på att dra ned risken och satsa på de aktier/bolag som tål en konjunktur- och börsnedgång. Högriskinvesteringarna väntar jag med tills de blir billiga igen, för det blir de, men jag vet inte riktigt när. Timing är väldigt, väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Det blev ett bra år . Hade hoppats på en uppgång nu i Dec men PM:et kom aldrig från företaget. Verkar dröja någon vecka in i Jan istället.
Hade varit fint att passera 200%, hade 50% som mål 2017.

Målet för 2018 är 200%+

https://i.gyazo.com/40e00f15b9666018e30114211be0db73.png
Utveckling gentemot världsindex

https://i.gyazo.com/910fca0188d4928c279e04049cc58432.png
Utveckling gentemot svenskt index

Fyfan Bra jobbat! Bara aktier eller har du tradat certifikat eller warranter också? IPO:s?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Fyfan Bra jobbat! Bara aktier eller har du tradat certifikat eller warranter också? IPO:s?

Tack! Otroligt nöjd! Väldigt spännande att få följa företag i deras utveckling.

Just detta kontot är endast aktier, kör fonder som jag inte direkt rör på min "riktiga" bank. Så de är ju inte med på ovan grafer. Inga IPO:s tyvärr. Skall försöka hänga med någon under 2018 är tanken, hade varit kul

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Kan inte generera rapport på avanza just nu av någon anledning men jag är på 1 år i "Långliggarportföljen" upp 14,67% (70% aktier, 30% fonder) totalt 20 aktier och 6 fonder.

i Raketportföljen är jag upp 46,78% på ett år, enbart högriskaktier av blandad karaktär (8 bolag)>

helt klart nöjd med året trots att jag brände mig en del i sensys gatso och förlorade närmare 50.000kr där, hade jag bara haft is i magen hade det sett ännu bättre ut..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Kan inte generera rapport på avanza just nu av någon anledning men jag är på 1 år i "Långliggarportföljen" upp 14,67% (70% aktier, 30% fonder) totalt 20 aktier och 6 fonder.

i Raketportföljen är jag upp 46,78% på ett år, enbart högriskaktier av blandad karaktär (8 bolag)>

helt klart nöjd med året trots att jag brände mig en del i sensys gatso och förlorade närmare 50.000kr där, hade jag bara haft is i magen hade det sett ännu bättre ut..

Går bara att generera portföljrapport under dagtid av någon anledning, så försök i igen under morgondagen så går det nog bättre!

Permalänk
Medlem

Har precis investerat i;
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/772916/aurora-can...

Mycket med tanke på marknaden i Kanada som är på gång att explodera om en får tro alla vetare.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/17/popula...

Tex för info, men mycket står och faller med en eventuell legalisering av marijuana för alla, och inte bara medicinsk.

Och alltid det här, när skall en "Kliva av" och plocka hem vinsten.
Åkte nyligen på en smäll i Inwido och ligger -20% just nu. Och vill ju plocka tillbaka det någonstans.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har precis investerat i;
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/772916/aurora-can...

Mycket med tanke på marknaden i Kanada som är på gång att explodera om en får tro alla vetare.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/17/popula...

Tex för info, men mycket står och faller med en eventuell legalisering av marijuana för alla, och inte bara medicinsk.

Och alltid det här, när skall en "Kliva av" och plocka hem vinsten.
Åkte nyligen på en smäll i Inwido och ligger -20% just nu. Och vill ju plocka tillbaka det någonstans.

Det var en liten örfil du fick
Jag fick en riktigt knock i min ligga-lång:
hennes: -42%
Telia: -25%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det var en liten örfil du fick
Jag fick en riktigt knock i min ligga-lång:
hennes: -42%
Telia: -25%

Jag har haft turen att inte fått någon ordentlig smäll på "Ligga långt"-aktierna.

Ta i trä.. Men har väl inte heller prickat någon 1000% ökning på någon aktie heller.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har precis investerat i;
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/772916/aurora-can...

Mycket med tanke på marknaden i Kanada som är på gång att explodera om en får tro alla vetare.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/17/popula...

Tex för info, men mycket står och faller med en eventuell legalisering av marijuana för alla, och inte bara medicinsk.

Och alltid det här, när skall en "Kliva av" och plocka hem vinsten.
Åkte nyligen på en smäll i Inwido och ligger -20% just nu. Och vill ju plocka tillbaka det någonstans.

haha vafan händer i Kanda egentligen, drog in några lusingar på fyllan i fredags o köpte Aurora o Canophy, upp 60% resp 30% sedan dess.. synd att jag inte var fullare o dundrade in allt jag har på kontot

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

haha vafan händer i Kanda egentligen, drog in några lusingar på fyllan i fredags o köpte Aurora o Canophy, upp 60% resp 30% sedan dess.. synd att jag inte var fullare o dundrade in allt jag har på kontot

Lätt att vara efterklok

Sitter med samma ågren idag, men jag gick in med pengar jag "har råd att förlora".

Normalt sett brukar jag kliva av min korta lista vid en uppgång på 5%..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Själv sålde jag 25% av mina intense coins efter en uppgång på 400% för att nå breakeven (jag fick tillbaka 100% av investeringen). Hittade en bra exit runt kursen 270 sat.
https://coinmarketcap.com/currencies/intensecoin/
Behåller 75% av innehavet fram tills deras VPN-tjänst lanseras, sedan får vi se. Känns skönt i magen att jag inte kan förlora något nu.

Hur skulle ni göra förresten om ni satt med en XMCC masternod?
https://masternodes.online/currencies/XMCC/
Köpte den för 600 USD och den ger nu ca 13 dollar om dagen i inkomst.
Men den är nu värd 4000 dollar.
Casha ut eller låta den jobba?

Jag låter den nog jobba. Tjänar nog snart in de där 600 dollarna och sedan har jag en "gratis" inkomstkälla. Eller så faller den i kurs och jag förlorar max 600 dollar. Man måste ha 1000 XMCC coins låsta för att den ska fungera så jag kan inte sälja av en del av den. Behåller jag den kan jag sälja avkastningen (det som tjänas in utöver 1000 coins). Gått upp snabbt i kurs senaste veckorna så risk för bakslag är det ju. Bitcoin kan ju också rasa och dra med sig allt i fallet.
https://coinmarketcap.com/currencies/monacocoin/

Man blir orolig när något faller i kurs men själv blir jag minst lika orolig om något stiger snabbt i kurs. Då vet man att risken för bakslag är stor. Efter sol kommer regn liksom. Samtidigt måste man våga för att vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv sålde jag 25% av mina intense coins efter en uppgång på 400% för att nå breakeven (jag fick tillbaka 100% av investeringen). Hittade en bra exit runt kursen 270 sat.
https://coinmarketcap.com/currencies/intensecoin/
Behåller 75% av innehavet fram tills deras VPN-tjänst lanseras, sedan får vi se. Känns skönt i magen att jag inte kan förlora något nu.

Hur skulle ni göra förresten om ni satt med en XMCC masternod?
https://masternodes.online/currencies/XMCC/
Köpte den för 600 USD och den ger nu ca 13 dollar om dagen i inkomst.
Men den är nu värd 4000 dollar.
Casha ut eller låta den jobba?

Jag låter den nog jobba. Tjänar nog snart in de där 600 dollarna och sedan har jag en "gratis" inkomstkälla. Eller så faller den i kurs och jag förlorar max 600 dollar. Man måste ha 1000 XMCC coins låsta för att den ska fungera så jag kan inte sälja av en del av den. Behåller jag den kan jag sälja avkastningen (det som tjänas in utöver 1000 coins). Gått upp snabbt i kurs senaste veckorna så risk för bakslag är det ju. Bitcoin kan ju också rasa och dra med sig allt i fallet.
https://coinmarketcap.com/currencies/monacocoin/

Man blir orolig när något faller i kurs men själv blir jag minst lika orolig om något stiger snabbt i kurs. Då vet man att risken för bakslag är stor. Efter sol kommer regn liksom. Samtidigt måste man våga för att vinna.

Så länge du inte är orolig över att förlora dina 600 dollar så behåll den tycker jag.

I mina ögon är dock kryptovaluta ett extremt farligt sätt att investera. Den dagen bitcoin faller kommer den dra med sig andra stora som ex ethereum och fler. Det är först då som kryptovalutor kommer stabilisera sig och bli en valuta som faktiskt går att använda sig av. Det handlar om när och inte om bitcoin kommer falla.
Man kan lika gärna spela på hästar eller köpa Bull & bear x18 det är mindre riskfyllt i mina ögon.

Detta är vad jag tror det behöver verkligen inte vara så. Och jag hoppas jag har fel då många människor sitter på tok för högt investerade med lån som finansiering osv.

Förövrigt så investerar jag mest i fonder då jag är för lat/"inte har tid" att läsa på om aktier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Avanza Auto? Lite sugen på att testa själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom bitcoin dyker upp i denna tråden så tänkte jag passa på att lägga in en skärmdump jag gjorde nu under mellandagarna. Det är kursen för Fingerprint Cards två år innan kursen toppade, jämfört med kursen för bitcoin under de senaste två åren:

https://i.imgur.com/ksm7ktp.jpg

Någon som ser några likheter? Det är ungefär så kurvan ser ut för något som spekuleras upp på förhoppningar: någorlunda platt länge, sedan går det uppåt med ett par bulor på vägen. "Allmänheten" får nys om att det går uppåt och personer som gått plus och bara ser allt positivt inspirerar andra att köpa. Utvecklingen går snabbare och snabbare och kursen går upp i en spik, ner lite och sedan en liten spik till där folk handlar på "rea". Efter det så gick fingerprint gradvis nedåt och är nu värt en bråkdel av vad det var värt på toppen.

Nu finns det inga garantier för att det kommer att gå för bitcoin som det gick med fingerprint, men det är definitivt ett tänkbart scenario och något man bör vara medveten om och ta hänsyn till om man planerar att investera i bitcoin (eller annan cryptovaluta). Samtidigt finns det inga som helst garantier för att bitcoin eller andra kryptovalutor kommer att fortsätta uppåt.

Visst kan man investera i cryptovalutor om man vill, men bli inte fartblind och satsa bara pengar du klarar av att förlora. Själv lägger jag mina sparpengar huvudsakligen i indexfonder av olika slag, betydligt mycket lugnare (åt båda hållen) än kruptovalutor

Bubbla?

Bubbla?!

Jag tror det krävs en djupare analys än att titta på en graf för värdet av en aktie...

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa någon förhoppningsaktie för en mindre summa men jag har väldigt dålig koll på den sortens aktier. Någon som kan ge ett tips?

En fördel är om det är en "hållbar" aktie, och med hållbar i det här sammanhanget menar jag t.ex. grön energi. Men det är inget måste.

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Någon som kör med Avanza Auto? Lite sugen på att testa själv

Skickades från m.sweclockers.com

La in mina pengar där som en start mest bara för att komma igång och tror det funkar helt okej om en inte har några större krav på avkastning etc. Min tanke är dock att gå ifrån det och lägga i andra fonder och även några aktier. Tycker dessutom det är roligare allt eftersom jag läser på lite sakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

http://forumbilder.se/H5KCJ/bubbla.png

Bubbla?

http://forumbilder.se/H5KCJ/bubbla-2.png

Bubbla?!

Jag tror det krävs en djupare analys än att titta på en graf för värdet av en aktie...

Nu skrev jag att det var en graf som sträckte sig över två år vilket gör uppgången mer spektakulär med en kurva som i det perspektivet inte rör sig speciellt mycket alls för att sedan braka iväg som en raket. Dina exempel går över ett betydligt längre tidsspann, tittar du på valfritt tvåårsspann på de du lade upp så kommer du att se mer gradvisa rörelser där ett företag värde går upp på ett snabbt men ändå kontrollerat sätt. Det är väldigt sällan något går från att vara värdelöst till mycket värdefullt på så kort tid utan att det är spekulationsdrivet.

Edit:
Och självklart behövs det en djupare analys än så, poängterar bara att den snabba uppgången inte på något sätt innebär att det kommer fortsätta uppåt i all evighet. Man bör som alltid ta sig en funderare på vad som är ett bakomliggande värde och hur mycket som är förhoppningar som redan bakats in i den nuvarande värderingen. Det är rätt ofta som förhoppningarna drar iväg lång mycket mer än vad som är motiverat ens om ett företag skulle gå alldeles jättebra i framtiden (tänker då på fingerprint).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

La in mina pengar där som en start mest bara för att komma igång och tror det funkar helt okej om en inte har några större krav på avkastning etc. Min tanke är dock att gå ifrån det och lägga i andra fonder och även några aktier. Tycker dessutom det är roligare allt eftersom jag läser på lite sakta.

Vilken horisont valde du samt risknivå? eftersom du nämner att avkastning inte är högt krav

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Försöker spara så mycket av lönen det går annars har det blivit lite akiter. Senaste köpen för 3 månader sen var thq och stillfront. Det förstnämna har gått upp 20 procent stillfront har gått upp cirka 120 procent på 3 månader vilket är väldigt. Stillfront är ganska lite bolag så går väll upp mer om dem släpper bra spel. För 1 månad köpte dem upp en bolag som var 3 gånger så stort så den stack nästan 40 procent på 1 dag.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Eftersom bitcoin dyker upp i denna tråden så tänkte jag passa på att lägga in en skärmdump jag gjorde nu under mellandagarna.

Typisk bubbla formation

Dold text
Visa signatur

-