Permalänk
Medlem

Jag har de senaste åren helt ändrat investeringsfilosofi, eller ska vi säga utvecklat den och tagit nästa steg då jag sparat ihop en hyfsad slant. Tidigare har jag pratat mig varm om långsiktiga investeringar, stabila bolag med utdelningar och alltid föreslagit fonder såsom Avanza Zero och Nordnets Superfonder, dvs. indexfonder utan avgifter. Idag är detta ointressant.
Jag och familjen har inga lån. Huset gjorde vi sista betalningen på förra året och CSN har jag sagt upp bekantskapen med. Vi har rejäla buffertkonton (tänk årslöner) och även en del annat med signifikant värde. Bra utbildningar och jobb som ger ett stadigt överskott varje månad. Med detta i bakhuvudet så frågade jag mig vad ett gubbsparande i stabila aktier för några miljoner skulle ge, och svaret blev: inte speciellt mycket. Ska man sitta och glädjas över säg dryga 100k i utdelning varje år som sedan återinvesteras tillsammans med överskottet från arbetet? "Unna" oss resor, lite bättre mat osv. kan vi redan göra tack vare god grundekonomi och lönerna, så pengarna från aktierna skulle inte tillföra ett dyft. Åren ska sedan gå och när man närmar sig pensionen så har vi ganska säkert en förmögenhet värd namnet som man sedan ska lämna över till ungarna som nått medelåldern. Att äga gubbaktier är att vara ganska nöjd med vad man har och snarare förvalta pengarna, något som jag förmodligen hade sysslat med om jag haft 10-15-20 miljoner vilket jag inte har.
Nej. Jag vill flytta chansen att blir "rik" till närtid, och hur gör man det? Jo, genom att investera lite mindre belopp i hög risk. Jag är t.om. villig att ta ett sämre statistiskt utfall under hela livstiden mot att möjligheterna att bli rik är större nu. Alltså "chansar" jag. Gruvbolag i Arizona. Yes! Ägare av tysk bitcoinbörs? Jajamän! Finns det en lista på kraschade och kursade bolag? Tyvärr. Likvider redo om det dyker upp något intressant? Jodå. Tanken är alltså att få in en eller ett par fullträffar som ger 1000 eller varför inte 10000% och sedan walk away, som en del faktiskt klarat av att göra under alla bubblor. Kommer jag att klara av att göra detta? Vem vet, men nu har jag i alla fall chansen.

Permalänk
Medlem

@Snody: Det går absolut att hitta guldklimpar i börsen, finfina nynoterade bolag eller till och med prospekt med gedigen ledning, ekonomi/produkt och modus. Problemet är att på dagens börs sitter (min egen uppskattning) runt hälften av småspararna och gör samma sak, snöar in sig på ett bolag och håller sedan det.

Finns lite för många gamar kring bordet så att säga, och småbolagen har ofta problem samt dålig lönsamhet (värderas spekulativt) och är därför svåra att värdera. Ffa när investerarna ofta är oerfarna, vilket leder till volatil kurs och tråkigheter både för investerare som bolag.

Flertalet småbolag jag äger upplevs som väldigt volatila trots stabil lönsamhet och avsaknad av triggers, motsv. Där är industriaktier, banker och investmentbolag jättebra (och det går att hitta riktigt fina stora bolag).

Permalänk
Medlem

Då är månadens köp gjorda.

Följer magiskaformeln så tyvärr känns det som stor risk för bottennapp på de svenska aktierna denna gång, får hoppas jag har fel.

köpte Fingerprint Cards AB ser. B till kurs 17,15 SEK
köpte Karolinska Development AB ser.B till kurs 7,45 SEK
köpte Biohit Oyj B till kurs 4,89 EUR
köpte Lemminkäinen Corporation till kurs 22,95 EUR

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då är månadens köp gjorda.

Följer magiskaformeln så tyvärr känns det som stor risk för bottennapp på de svenska aktierna denna gång, får hoppas jag har fel.

köpte Fingerprint Cards AB ser. B till kurs 17,15 SEK
köpte Karolinska Development AB ser.B till kurs 7,45 SEK
köpte Biohit Oyj B till kurs 4,89 EUR
köpte Lemminkäinen Corporation till kurs 22,95 EUR

Om du köpt vid bottennapp så kan det bara gå upp

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att investera i att driva en egen master node för kryptovaluta?
Lista på coins med masternoder:
https://masternodes.online/

Som exempel för att driva en VIVO masternod krävs att man innehar 1000 stycken VIVO coins. Man får då 3760 stycken VIVO per år i belöning. Om kursen är oförändrad så ger det alltså en avkastning på 278 % och ROI på 131 dagar.
https://masternodes.online/currencies/VIVO/

Risken är förstås om kursen på kryptovalutan faller mer än vad man tjänar i avkastning. Å andra sidan kan kursen gå upp och man tjänar ännu mera. Jag vågar nog inte satsa så mycket på detta så jag avstår för tillfället men det verkar kunna vara ett trevligt alternativ om man har en del pengar över att investera. Det kostar förstås att driva en server men det kanske funkar på en billig VPS?

Artikel om master nodes: https://www.investitin.com/masternode/

Edit: Då jag inte har så mycket pengar men ändå är lite sugen på att testa så sorterade jag först på "market cap" och försökte hitta några bland de större med låg insats och hyfsad avkastning.

ChainCoin: https://masternodes.online/currencies/CHC/
Insats 1043 SEK. Avkastning 58% per år.

Crave: https://masternodes.online/currencies/CRAVE/
Insats ca 7400 kr och 92% i årlig avkastning.

MonacoCoin: https://masternodes.online/currencies/XMCC/
Insats 4073 SEK, avkastning 80 % / år

Edit: De planerar höja avkastningen för MonacoCoin masternodes vid årsskiftet:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=2083054.msg24127006#m...
Så denna verkar riktigt intressant!

Permalänk
Medlem

Som den nybörjare man är så tänkte jag testa ett månadsspar på 1000 kr med RikaTillsammans rekommenderade nybörjarportföljen – 7 till 10 fonder:
1. Globalfond | Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
2. Globalfond SPP | Aktiefond Global 20 %
3. Sverigefond | Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
4. Tillväxt- och Asienfond | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10 %
5. Blandräntefond | Spiltan Räntefond Sverige 20 %
6. Kort räntefond | Swedbank Robur Penningmarknadsfond 10 %
7. Lång räntefond | AMF Räntefond Lång | 10 %

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Som den nybörjare man är så tänkte jag testa ett månadsspar på 1000 kr med RikaTillsammans rekommenderade nybörjarportföljen – 7 till 10 fonder:
1. Globalfond | Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
2. Globalfond SPP | Aktiefond Global 20 %
3. Sverigefond | Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
4. Tillväxt- och Asienfond | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10 %
5. Blandräntefond | Spiltan Räntefond Sverige 20 %
6. Kort räntefond | Swedbank Robur Penningmarknadsfond 10 %
7. Lång räntefond | AMF Räntefond Lång | 10 %

Du kommer inte bli besviken.
Bar variation för en nybörjare.

Själv rör jag dock inte räntefonderna i nuläget då de ger för lite om man ändå skall spara i 10-40 år.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du kommer inte bli besviken.
Bar variation för en nybörjare.

Själv rör jag dock inte räntefonderna i nuläget då de ger för lite om man ändå skall spara i 10-40 år.

Kul att höra! Ska bli kul att följa

Vad menar du med räntefonderna?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Som den nybörjare man är så tänkte jag testa ett månadsspar på 1000 kr med RikaTillsammans rekommenderade nybörjarportföljen – 7 till 10 fonder:
1. Globalfond | Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
2. Globalfond SPP | Aktiefond Global 20 %
3. Sverigefond | Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
4. Tillväxt- och Asienfond | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10 %
5. Blandräntefond | Spiltan Räntefond Sverige 20 %
6. Kort räntefond | Swedbank Robur Penningmarknadsfond 10 %
7. Lång räntefond | AMF Räntefond Lång | 10 %

Varför ha 2st globalfonder med nästan samma innehåll där den ena är dyrare? (SPP 0.3% vs LF 0.2%)
bättre att bara välja den billigaste av dom imo.

Också, räntefonder känns inte så hett nu, blir ju samma avkastning om man sitter o håller i fiatpengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amatus:

Varför ha 2st globalfonder med nästan samma innehåll där den ena är dyrare? (SPP 0.3% vs LF 0.2%)
bättre att bara välja den billigaste av dom imo.

Också, räntefonder känns inte så hett nu, blir ju samma avkastning om man sitter o håller i fiatpengar

Som sagt, nybörjare här.
Hade det varit bättre att köra på LF istället för SPP?
Och strunta i räntefonder helt?

Några tips på hur en portfölj kunde sett ut ur ditt perspektiv?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Som sagt, nybörjare här.
Hade det varit bättre att köra på LF istället för SPP?
Och strunta i räntefonder helt?

Några tips på hur en portfölj kunde sett ut ur ditt perspektiv?

En väldigt förenklad variant vore en globalfond. En Sverigefond. Och en tillväxtfond.

Och 1 till 2 ggr om året jämföra de indexreglerade fonderna för att se hur det ligger till.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Som sagt, nybörjare här.
Hade det varit bättre att köra på LF istället för SPP?
Och strunta i räntefonder helt?

Några tips på hur en portfölj kunde sett ut ur ditt perspektiv?

Bestäm först sparhorisont. När hade du tänkt ta ut din besparingar? Är det < 5 år så skall du inte ha mycket i aktier, är det > 5 år så skall du inte ha mycket i räntor (sparkonto för buffert etc är ok men inte på börsen).

Skulle rekommendera dessa två artiklar innan du börjar spara:

https://blogg.avanza.se/hemberg/category/sparskolan-fonder/ samt kategorin "enkla fondportföljer" https://blogg.avanza.se/hemberg/category/fondportfoljen/

Viktigaste är att välja ISK för aktier och Depåkonto för räntor (olika sätt att beskatta)

Några egna förslag för en nybörjare:

Sverige:
SPP Sverige (Bred bas), Spiltan investmentbolag ("aktiv" indexfond). Avanza Zero är ofta omsnackad men eftersom den bara följer de 30 största bolagen så finns det ingen större tillväxtpotential kvar i många fall och därför är en bred och något dyrare fond som SPP att föredra.

Global:
Ta den billigaste är väl huvudalternativet. SPP är något dyrare men där får du även tillväxtländer som de andra fonder inte har.

Tillväxt:
Swedbank Asien (0.2% avgift) är ett möjligt alternativ till de mer renodlade tillväxtfonderna.

Split är upp till dig men ju större del globalfond, desto jämnare värdeförändring. Tillväxtländerna kommer skifta mer i värden än en Sverige fond. 30% Sverige, 60% Global och 10% Tillväxt känns för mig som en ok split men helt upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om du köpt vid bottennapp så kan det bara gå upp

Eller så går linan av, spännande iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Som sagt, nybörjare här.
Hade det varit bättre att köra på LF istället för SPP?
Och strunta i räntefonder helt?

Några tips på hur en portfölj kunde sett ut ur ditt perspektiv?

Detta som Ibymafayhas skrev
Tänk också på att det är gratis courtage på USA aktier imorgon på Avanza, själv ska jag fylla på KF kontot med lite Vanguard ETFer (alltid kul med utdelning varje månad )

Skrivet av Ibymafayhas:

Bestäm först sparhorisont. När hade du tänkt ta ut din besparingar? Är det < 5 år så skall du inte ha mycket i aktier, är det > 5 år så skall du inte ha mycket i räntor (sparkonto för buffert etc är ok men inte på börsen).

Skulle rekommendera dessa två artiklar innan du börjar spara:

https://blogg.avanza.se/hemberg/category/sparskolan-fonder/ samt kategorin "enkla fondportföljer" https://blogg.avanza.se/hemberg/category/fondportfoljen/

Viktigaste är att välja ISK för aktier och Depåkonto för räntor (olika sätt att beskatta)

Några egna förslag för en nybörjare:

Sverige:
SPP Sverige (Bred bas), Spiltan investmentbolag ("aktiv" indexfond). Avanza Zero är ofta omsnackad men eftersom den bara följer de 30 största bolagen så finns det ingen större tillväxtpotential kvar i många fall och därför är en bred och något dyrare fond som SPP att föredra.

Global:
Ta den billigaste är väl huvudalternativet. SPP är något dyrare men där får du även tillväxtländer som de andra fonder inte har.

Tillväxt:
Swedbank Asien (0.2% avgift) är ett möjligt alternativ till de mer renodlade tillväxtfonderna.

Split är upp till dig men ju större del globalfond, desto jämnare värdeförändring. Tillväxtländerna kommer skifta mer i värden än en Sverige fond. 30% Sverige, 60% Global och 10% Tillväxt känns för mig som en ok split men helt upp till dig.

Permalänk
Medlem

Gratis courtage på USA-handel imorgon om man har Avanza

lite sugen på att lägga en slant... men på vad?

USA är ju tech-marknad all the way typ, men kruxet är att enskilda aktier kan vara brutalt dyra (har de inte hört talas om split?!?!?!).

Lite sugen på Amazon (lite brutalt pris per aktie dock), Nvidia, Taiwan semicond eller Micron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Gratis courtage på USA-handel imorgon om man har Avanza

lite sugen på att lägga en slant... men på vad?

USA är ju tech-marknad all the way typ, men kruxet är att enskilda aktier kan vara brutalt dyra (har de inte hört talas om split?!?!?!).

Lite sugen på Amazon (lite brutalt pris per aktie dock), Nvidia, Taiwan semicond eller Micron

Många av de bolag du nämnde har gått väldigt bra det senaste, nvidia är ju upp nästan 906% sen 3år tillbaka, deras p/e tal ligger högt. Fortfarande ett stabilt innovativt företag förvisso, undrar dock hur mycket spekulation som faktiskt pågår i den kursen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Starka IPO-tider nu! Tecknat mig för Scout Gaming, Acconeer och Bio-Works. Har so far fått vad som verkar vara minimal standardtilldelning på Scout, 250 st mot 1080 sökta. Alltid något! Väntar på spänt på Acconeer-svaret. Hur gjorde ni, några som sökte?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Aktier 60%
Fonder 40%

Lyckades pricka en förhållandevis ny aktie som tagit sig 300+% upp på en 3 månader : ) lär fortsätta med det också ibland har man tur

Går annars mycket efter börsdata och rikatillsammans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har använt något som liknar nybörjar portföljen och hittills ligger jag på ca 7% vinst på ett år så känns helt okej! Mer än 1% som man hade haft på banken.

Permalänk
Medlem

Holy !"#¤%½!
HM ner 15% idag!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har använt något som liknar nybörjar portföljen och hittills ligger jag på ca 7% vinst på ett år så känns helt okej! Mer än 1% som man hade haft på banken.

Knappast 1% på någon av storbankerna

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

I dagsläget, på ett ISK i Avanza

Aktier:
...
Cloetta B
...

Vad är tanken bakom Cloetta? Har själv funderat på dem så undrar om vi tänker likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Gratis courtage på USA-handel imorgon om man har Avanza

lite sugen på att lägga en slant... men på vad?

USA är ju tech-marknad all the way typ, men kruxet är att enskilda aktier kan vara brutalt dyra (har de inte hört talas om split?!?!?!).

Lite sugen på Amazon (lite brutalt pris per aktie dock), Nvidia, Taiwan semicond eller Micron

Amazon, Raytheon, Lockheed, HoneyWell, Northrop mfl är mina USA aktier. Sen får man ju själv fundera på om man tycker vapen är oetisk.

Nu är det ju inte gratis handel längre men det är ju inte gratis att handla med svenska aktier heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Vad är tanken bakom Cloetta? Har själv funderat på dem så undrar om vi tänker likadant

Jag kommer avvakta innan jag går in i Cloetta igen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Jag kör avanza auto och lite aktier. Bra balans mellan att få pilla själv och inte behöva bry sig.

Permalänk
Medlem

Vad säger expertena? Jag har 7kkr jag vill slänga in på aktier(eller liknande) med medel till hög risk. Jag vill gärna ha ganska mycket avkastning på kort tid. Är helt beredd på att förlora pengarna men för det vill jag inte göra korkade investeringar.
Så den stora frågan är var ska jag lägga dem? Har dem på ett isk på Avanza just nu. Var lite sugen på Bitcoin XBT för allt men kan ju sprida ut mig på några olika, säg 1kkr på varje?

Förslag?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad säger expertena? Jag har 7kkr jag vill slänga in på aktier(eller liknande) med medel till hög risk. Jag vill gärna ha ganska mycket avkastning på kort tid. Är helt beredd på att förlora pengarna men för det vill jag inte göra korkade investeringar.
Så den stora frågan är var ska jag lägga dem? Har dem på ett isk på Avanza just nu. Var lite sugen på Bitcoin XBT för allt men kan ju sprida ut mig på några olika, säg 1kkr på varje?

Förslag?

hade lagt dem på Avanza zero - ren indexfond utan avgifter. bra att starta med en bred sådan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad säger expertena? Jag har 7kkr jag vill slänga in på aktier(eller liknande) med medel till hög risk. Jag vill gärna ha ganska mycket avkastning på kort tid. Är helt beredd på att förlora pengarna men för det vill jag inte göra korkade investeringar.
Så den stora frågan är var ska jag lägga dem? Har dem på ett isk på Avanza just nu. Var lite sugen på Bitcoin XBT för allt men kan ju sprida ut mig på några olika, säg 1kkr på varje?

Förslag?

Bitcoin XBT är snarare extremt hög risk så om du verkligen vill gå på medel till hög risk bör du blanda in några fler som inte är crypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad säger expertena? Jag har 7kkr jag vill slänga in på aktier(eller liknande) med medel till hög risk. Jag vill gärna ha ganska mycket avkastning på kort tid. Är helt beredd på att förlora pengarna men för det vill jag inte göra korkade investeringar.
Så den stora frågan är var ska jag lägga dem? Har dem på ett isk på Avanza just nu. Var lite sugen på Bitcoin XBT för allt men kan ju sprida ut mig på några olika, säg 1kkr på varje?

Förslag?

Sprid riskerna på flera kryptovalutor och kör något med bättre chans/risk än bitcoin?

Om folk tycker bitcoin är hög risk så har nog jag valt superhögextrem risk
Jag har köpt några masternoder eftersom jag gillar att pilla med servrar och sådant.
Siktat på de billigare med hyfsat vettiga projekttrådar på bitcointalk utifrån de som är listade här:
https://masternodes.online/

Utifrån den listan är det inte många inom budget (sortera på Mn Worth, lägsta till högsta). Kanske Sucre och Chaincoin? Chaincoin har lite tekniska problem just nu med utbetalningarna till masternoderna (en bugg) men detta gör också priset lågt och de har funnits några år så de kan nog klara sig ett tag till. När de fixat problemen i ny mjukvaruversion om ett par månader tror jag de kan gå upp i kurs. Att köpa sådant som folk undviker just nu men som ser bra ut på sikt känns vettigt.

Sucre kan gå hur som helst då det är en ny coin, som lite krydda kanske ungefär som en lott.

Det fina med masternoder är att de ger avkastning även om kursen står stilla (ungefär som aktier med hög utdelning). Man får belöning för att köra en server i p2p-nätverket som fixar transaktioner och sådant. Men man får ju ha lite Linux-skills för att installera dem. Går kursen upp så tjänar man mera eftersom varje coin de betalar ut blir mer värd. Motsatt om kursen går ner. Bättre kolla på vad man tror om framtida kurs än ROI då kursen ofta rör sig mera än de där procenten i avkastning anger.

Men det är ganska hög risk så man får vara beredd på att det kan bli fiasko om man har otur. Kanske kan du köpa aktier för hälften och sedan en kryptovaluta som krydda? Då kan det ena gå dåligt och det andra bra. Man vet inte alltid innan vad som går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

hade lagt dem på Avanza zero - ren indexfond utan avgifter. bra att starta med en bred sådan.

Skrivet av Cerb:

Bitcoin XBT är snarare extremt hög risk så om du verkligen vill gå på medel till hög risk bör du blanda in några fler som inte är crypto.

Skrivet av ronnylov:

Sprid riskerna på flera kryptovalutor och kör något med bättre chans/risk än bitcoin?

Om folk tycker bitcoin är hög risk så har nog jag valt superhögextrem risk
Jag har köpt några masternoder eftersom jag gillar att pilla med servrar och sådant.
Siktat på de billigare med hyfsat vettiga projekttrådar på bitcointalk utifrån de som är listade här:
https://masternodes.online/

Utifrån den listan är det inte många inom budget (sortera på Mn Worth, lägsta till högsta). Kanske Sucre och Chaincoin? Chaincoin har lite tekniska problem just nu med utbetalningarna till masternoderna (en bugg) men detta gör också priset lågt och de har funnits några år så de kan nog klara sig ett tag till. När de fixat problemen i ny mjukvaruversion om ett par månader tror jag de kan gå upp i kurs. Att köpa sådant som folk undviker just nu men som ser bra ut på sikt känns vettigt.

Sucre kan gå hur som helst då det är en ny coin, som lite krydda kanske ungefär som en lott.

Det fina med masternoder är att de ger avkastning även om kursen står stilla (ungefär som aktier med hög utdelning). Man får belöning för att köra en server i p2p-nätverket som fixar transaktioner och sådant. Men man får ju ha lite Linux-skills för att installera dem. Går kursen upp så tjänar man mera eftersom varje coin de betalar ut blir mer värd. Motsatt om kursen går ner. Bättre kolla på vad man tror om framtida kurs än ROI då kursen ofta rör sig mera än de där procenten i avkastning anger.

Men det är ganska hög risk så man får vara beredd på att det kan bli fiasko om man har otur. Kanske kan du köpa aktier för hälften och sedan en kryptovaluta som krydda? Då kan det ena gå dåligt och det andra bra. Man vet inte alltid innan vad som går bra.

Tack för alla svar! Vill förtydliga att jag har ett sparande på konto mellan 10-70ggr(självklart vet jag mer exakt än så) de pengar jag har för avsikt att investera här. Utöver det har jag 5-20ggr i investerat i låg till medel på fonder och aktier därför går tex avanza zero bort just nu.

Så dessa pengar kanske kan betraktas som "krydda". Samt insikten om extrema risken med Bitcoin därför jag funderar på att sprida ut mig lite och därför sökte jag mig hit.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.