Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nöjer mig med att ta en grej här. En transaktion av bitcoin tar lika mycket elenergi motsvarande att driva en normalstor villa i en månad. Hållbart?

Stämmer detta? Om man tittar på antalet transaktionen som genomförs så har det varit runt 3000/s i genomsnitt senaste tiden.
https://blockchain.info/charts/transactions-per-second?timesp...

På varje dygn går det 24 x 60 x 60 = 86 400 sekunder, dvs det görs i snitt 3000 x 86 400 = 259 miljoner transaktioner per dygn. Om vardera av dessa transaktioner kräver den mängden energi som du hävdar så går det åt (antag för enkelhetens skull att en normalstor villa förbrukar 1000 kWh/månad) 259 miljoner MWh per dygn eller 259 TWh per dygn.Som jämförelse produceras det runt 150 TWh el per år i sverige, dvs samma mängd som du hävdar går åt på 12 timmar. Det känns som om det är något som inte stämmer, det kan gott vara mina beräkningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Fyfaaaaan vad bitcoinen stigit inatt, marketcap har ökat med 14 billions. 6924 i värde idag, mot 6200 igår.

Synd att jag hoppade av, men den går strax ner till runt 5000 så det är ingen fara att hoppa på tåget igen om man vill, haha.

Mhm.. Sitter och är förbannad då jag har "demokonto" med fiktiva pengar, som på strax över ett dygn, gått plus över 30% på att nästintill bara sitta och trycka.. Sugen på att banka huvudet i bordet ibland? Oja!
Lite detta jag menar med att jag är sugen på att börja investera som jag inte tycker att man bör.. Jag kan läsa marknaden någorlunda, men jag förstår inte hur den kan vara som den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mhm.. Sitter och är förbannad då jag har "demokonto" med fiktiva pengar, som på strax över ett dygn, gått plus över 30% på att nästintill bara sitta och trycka.. Sugen på att banka huvudet i bordet ibland? Oja!
Lite detta jag menar med att jag är sugen på att börja investera som jag inte tycker att man bör.. Jag kan läsa marknaden någorlunda, men jag förstår inte hur den kan vara som den är

Inte konstigt, folk ser den tidigare uppgången och reagerar precis som du med den skillnaden att dom då går in och köper för att inte missa chansen att snabbt tjäna massa pengar. Problemet är fortfarande att det förr eller senare tar stopp. De som nu pumpar in pengar tycker att det räcker alternativt har inte råd att lägga in mer, kursen stannar av, folk börjar sälja och kraschen är ett faktum. Som sagts tidigare, mönstret är inget nytt, någon tidigare länkade till silverpriset vid något tillfälle, fingerprint följde samma mönster. Det är det som är problemet med prisökningar som enbart drivs av förväntningar. Det är bara psykologi som driver upp priset, inte underliggande värden. Går man in tidigt i uppgången så kan man tjäna sig en hacka, går man in sent är det stor risk att man går back. Och ger sig en valuta så kommer nog övriga att guppa till det med. Det är enbart en fråga om förtroende just nu, går botten ur bitcoin så kommer förtroendet för övriga kryptovalutor att dyka de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Huh.. Vet inte varför jag läste det som att man får betalt för att godkänna betalningar.. Aja, är väl för trött, eller nått Men som skrivet så blir det då genast mer intressant. Vet dock inte riktigt varför folk skulle föredra detta framför TOR. Det är väl där skon klämmer.

Edit: För att utveckla en aning. Jag antar att de tänker något likt SIA, att man köper coins för att betala sin VPN användning. Varför betala? När man kan köra TOR för.. Gratis

Är inte TOR ganska långsamt? Hur som helst jag är inte heller säker på att det blir succé. Är mer inne för att vara tidigt ute och så får vi se hur det går. Kanske blir som Sia, en bra idé i teorin men ingen större hit i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mhm.. Sitter och är förbannad då jag har "demokonto" med fiktiva pengar, som på strax över ett dygn, gått plus över 30% på att nästintill bara sitta och trycka.. Sugen på att banka huvudet i bordet ibland? Oja!
Lite detta jag menar med att jag är sugen på att börja investera som jag inte tycker att man bör.. Jag kan läsa marknaden någorlunda, men jag förstår inte hur den kan vara som den är

Då kan du glädja dig åt att någonstans i cyberrymden har jag X bitcoins som jag har noll koll på hur jag ska komma åt. Kommer ihåg att jag minade lite när bitcoin var *väldigt* nytt, kan inte ha varit mer än ett par månader gammalt. Synd bara att jag, så vitt jag vet, aldrig kommer kunna få tillgång till dessa.

Det rör sig absolut inte om några jättebelopp men ett par flaskor whisky hade jag kanske kunnat få ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Inte konstigt, folk ser den tidigare uppgången och reagerar precis som du med den skillnaden att dom då går in och köper för att inte missa chansen att snabbt tjäna massa pengar. Problemet är fortfarande att det förr eller senare tar stopp. De som nu pumpar in pengar tycker att det räcker alternativt har inte råd att lägga in mer, kursen stannar av, folk börjar sälja och kraschen är ett faktum. Som sagts tidigare, mönstret är inget nytt, någon tidigare länkade till silverpriset vid något tillfälle, fingerprint följde samma mönster. Det är det som är problemet med prisökningar som enbart drivs av förväntningar. Det är bara psykologi som driver upp priset, inte underliggande värden. Går man in tidigt i uppgången så kan man tjäna sig en hacka, går man in sent är det stor risk att man går back. Och ger sig en valuta så kommer nog övriga att guppa till det med. Det är enbart en fråga om förtroende just nu, går botten ur bitcoin så kommer förtroendet för övriga kryptovalutor att dyka de med.

Egentligen är inte Bitcoin helt värdelös, än (om vi bortser från problemen i kryptovalutor en stund). Detta då du inte har så lätt för att köpa vissa av de andra kryptovalutorna med vanliga pengar. Om jag inte minns fel så är det relativt nytt att det går att köpa t ex Monero för vanliga valutor. Så där kommer väl Bitcoins värdering ifrån, och att spela en viss roll, ett tag frammåt också. Om vi nu bortser från bristerna som sagt.
Min poäng är dock att trenden i dagens värld är att bortse från alla problem och bara köra på. Någon gång tar saker stopp. Frågan är när. Jag spekulerar gärna med fiktiva pengar. Men ack så mycket hårslitande det blir när jag ser hur mycket jag hade tjänat på att följa strömmen en aning. Men detta gör mig faktiskt lite nyfiken på en relativt nyligen publicerad artikel, som pekade på att kvinnor i finansbranchen gjort bättre än männen i genomsnitt.. Finns det någon koppling här? För det är inte precis som om det bara är krypto som har lite väl mycket spekulativtvärde

Edit:

Skrivet av ronnylov:

Är inte TOR ganska långsamt? Hur som helst jag är inte heller säker på att det blir succé. Är mer inne för att vara tidigt ute och så får vi se hur det går. Kanske blir som Sia, en bra idé i teorin men ingen större hit i praktiken.

Låter inte som en dum idé. Kan ju funka för att få ut det till massan, egentligen. Mer troligt är väl att det är dagen VPN bannas världen över Men den kommer nog öka i värde, även om idén är bristfällig.

Edit 2: Glömde bemöta TORs hastighet.. Jo den är rätt katastrofalt seg. Men denna lär inte vara bättre om du ansluter mot någon indiers mobil (ta valfritt land med dåligt internet som exempel, har ingen koll på indiens egentligen)

Skrivet av Trunk:

Då kan du glädja dig åt att någonstans i cyberrymden har jag X bitcoins som jag har noll koll på hur jag ska komma åt. Kommer ihåg att jag minade lite när bitcoin var *väldigt* nytt, kan inte ha varit mer än ett par månader gammalt. Synd bara att jag, så vitt jag vet, aldrig kommer kunna få tillgång till dessa.

Det rör sig absolut inte om några jättebelopp men ett par flaskor whisky hade jag kanske kunnat få ändå.

Hahahah, jo jag har samma problem. Dock har det mer att göra med att jag radera min wallet. Var väl "bara" sådär 0.5 BTC i den eller nått.. >.>

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Om man tittar på antalet transaktionen som genomförs så har det varit runt 3000/s i genomsnitt senaste tiden.
https://blockchain.info/charts/transactions-per-second?timesp...

På varje dygn går det 24 x 60 x 60 = 86 400 sekunder, dvs det görs i snitt 3000 x 86 400 = 259 miljoner transaktioner per dygn. Om vardera av dessa transaktioner kräver den mängden energi som du hävdar så går det åt (antag för enkelhetens skull att en normalstor villa förbrukar 1000 kWh/månad) 259 miljoner MWh per dygn eller 259 TWh per dygn.Som jämförelse produceras det runt 150 TWh el per år i sverige, dvs samma mängd som du hävdar går åt på 12 timmar. Det känns som om det är något som inte stämmer, det kan gott vara mina beräkningar.

Nej det stämmer inte.
Det är inte per individuell transaktion utan vad som får plats i ett block som "kostar".
Exakt mängden är svårt att veta då de flesta bitcoin-farmer är svarta farmer i Kina och knappast deklarerar några elkonsumptionssiffror.

*Moderator på*
Med detta vill jag även lyfta varningens finger. @oouhdawg du verkar fullkomligt frälst i kryptovalutor och det är helt okej. Men tråden har börjat gå off topic kraftigt och har istället börjat handla om Krypto vs Aktier. Om det är en diskussion du vill föra rekommenderar jag dig skapa en egen tråd.

Till alla andra involverade i diskussionen:
Låt tråden följa trådskaparens önskemål, "Hur investerar du?"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nöjer mig med att ta en grej här. En transaktion av bitcoin tar lika mycket elenergi motsvarande att driva en normalstor villa i en månad. Hållbart?

För att se lite andra synpunkter på bitcoin kan man se detta klippet https://www.efn.se/tagg/bitcoin/

Jag såg ditt inlägg igår, han som talade i videoklippet hade en hälsosam dos av kritiskt tänkande. Att vara helt frälst av något, oavsett hur bra det är för en, måste kosta en ganska mycket i livet då man vänder ett blint öga till så mycket.

Jag ser att de på andra sidan redan kommenterat detta, men jag utgick att det var el per block du menade. Jag är själv nyfiken på hur mycket hela banksektorn - globalt med sina 100 000+ anställda, samt "kringindustrier" såsom VISA, paypal osv med servrar, kontorsdatorer, belysning på alla banker, alla mobiltelefoner och vad som kan tänkas, hur mycket avgaser allt dagligt pendlande för denna armé av anställda och allt mänskligt lidande från alla sanktioner världen över bankerna (tvingas) inför(a) - använder för resurser under samma tidsram. Det är lätt att få något se vinklat ut utan att tänka på vad det jämförs med.

Om jag får välja mellan grön el eller barn som dör av svält under extrema förhållanden medan de som orsakar detta skrattar till sin egen bank när jag väljer vilken valuta jag tror på är det ett ypperligt exempel på en självklarhet. Givetvis har bitcoin sina problem, och jag har svårt att tro att den kommer användas som #1 om 5-10 år då något annat tagit över. Google, Samsung, Apple, Microsoft, Netflix och Spotify, ingen var först inom sitt område.

För att hålla mig lite mer till topic så är aktier (passiv) och boende (aktiv) är bra investeringar så länge man sätter in den tid som behövs medan krypto idag bör betraktas som spekulation, även fast den år efter år blir mindre spekulation och mer investering.

Edit:
Ser att moderator postade efter jag började skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Om man tittar på antalet transaktionen som genomförs så har det varit runt 3000/s i genomsnitt senaste tiden.
https://blockchain.info/charts/transactions-per-second?timesp...

På varje dygn går det 24 x 60 x 60 = 86 400 sekunder, dvs det görs i snitt 3000 x 86 400 = 259 miljoner transaktioner per dygn. Om vardera av dessa transaktioner kräver den mängden energi som du hävdar så går det åt (antag för enkelhetens skull att en normalstor villa förbrukar 1000 kWh/månad) 259 miljoner MWh per dygn eller 259 TWh per dygn.Som jämförelse produceras det runt 150 TWh el per år i sverige, dvs samma mängd som du hävdar går åt på 12 timmar. Det känns som om det är något som inte stämmer, det kan gott vara mina beräkningar.

Jag har faktiskt ingen aning om det stämmer då jag kan väldigt lite om bicoin. När jag såg att det nämndes bitcoin här och jag sett detta klippet för inte så länge sedan så var jag bara tvungen att posta det. Han i klippet brukar vara väldigt balanserad i åsikter och dessutom verkar väldigt kunnig så jag antog att det stämmer.

Personligen har jag varit skeptisk till Bitcoin sedan jag först hörde talas om det (kan det varit drygt 10 år sedan?). Det har hur som helst visat sig ha helt fel. Men lite talande att han TROR att bitcoin inte kommer överleva sina s.k barnsjukdomar.

För mig är bitcoin bara spekulation och inte uppbackat av någonting. Personligen skulle jag aldrig investera en krona i något sådant här. Högsta graden av spekulation är en helt annan sak, men då skall man vara medveten om riskerna.

Skrivet av Raphaei:

Jag såg ditt inlägg igår, han som talade i videoklippet hade en hälsosam dos av kritiskt tänkande. Att vara helt frälst av något, oavsett hur bra det är för en, måste kosta en ganska mycket i livet då man vänder ett blint öga till så mycket.

Jag ser att de på andra sidan redan kommenterat detta, men jag utgick att det var el per block du menade. Jag är själv nyfiken på hur mycket hela banksektorn - globalt med sina 100 000+ anställda, samt "kringindustrier" såsom VISA, paypal osv med servrar, kontorsdatorer, belysning på alla banker, alla mobiltelefoner och vad som kan tänkas, hur mycket avgaser allt dagligt pendlande för denna armé av anställda och allt mänskligt lidande från alla sanktioner världen över bankerna (tvingas) inför(a) - använder för resurser under samma tidsram. Det är lätt att få något se vinklat ut utan att tänka på vad det jämförs med.

Om jag får välja mellan grön el eller barn som dör av svält under extrema förhållanden medan de som orsakar detta skrattar till sin egen bank när jag väljer vilken valuta jag tror på är det ett ypperligt exempel på en självklarhet. Givetvis har bitcoin sina problem, och jag har svårt att tro att den kommer användas som #1 om 5-10 år då något annat tagit över. Google, Samsung, Apple, Microsoft, Netflix och Spotify, ingen var först inom sitt område.

För att hålla mig lite mer till topic så är aktier (passiv) och boende (aktiv) är bra investeringar så länge man sätter in den tid som behövs medan krypto idag bör betraktas som spekulation, även fast den år efter år blir mindre spekulation och mer investering.

Edit:
Ser att moderator postade efter jag började skriva.

När det gäller vad som är investering och vad som är spekulation verkar vi ha liknande syn.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Då startar vi ytterligare ett wildcard, varför följer inte oljeföretagen med oljepriset? Är "grön energi" så väletablerat att det motiverar en såpass substansrabatt när vi konsumerar mer olja än aldrig förr (och det finns mindre och mindre olja att konsumera). Stora oljeproducenter skär sin produktion kraftigt, företag och tillgångar har avvecklats helt och hållet på grund av dippen vi har levt i och andra har blivit förbisedda och underfinansierade.

Står vi inför en stundande prisboom eller är det helt logiskt och väntat?

Permalänk
Medlem

Själv har jag investerat i (kortfattat) fastigheter (kontor, lager och vård, samhällsfastigheter), läkemedel (vi blir äldre och vårt västerländska leverne sprids i världen), digitalisering (helst med relativt låg risk), skogsindustri (megatrend mot mera kartonger och att ersätta plast dessutom trenden mot bioekonomi). Elektrifiering, robotar, smarta elnät, elbilar, Industri 4.0. Dessutom investmentbolag som är duktiga och varit duktiga på att skapa värde.

Bolag : Castellum, Hemfosa, AstraZeneca, Holmen, Acando, ABB, Investor.

Har dessutom en del preferensaktier, eftersom räntan är så låg.

Visa bolag inom visa metaller. Stort underskott på Zink just nu. Metaller inom den s.k elbilsrevolutionen, främst Kobolt, nickel (batterier) och koppar (en elbil beräknas behöva tre gånger mer koppar än en bensin/dieselbil).

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Efta:

Då startar vi ytterligare ett wildcard, varför följer inte oljeföretagen med oljepriset? Är "grön energi" så väletablerat att det motiverar en såpass substansrabatt när vi konsumerar mer olja än aldrig förr (och det finns mindre och mindre olja att konsumera). Stora oljeproducenter skär sin produktion kraftigt, företag och tillgångar har avvecklats helt och hållet på grund av dippen vi har levt i och andra har blivit förbisedda och underfinansierade.

Står vi inför en stundande prisboom eller är det helt logiskt och väntat?

Samtliga oljebolag har ju stigit något senaste veckan pga stigande pris och stigande produktion.
Mycket handlar ju om hur många tunnor olja det går åt för att framställa X antal tunnor. Visst, ett bolag kanske går med vinst vid 60 USD per tunna men kanske inte ens kan gå +/-0 vid 55 USD. Eller så är det vissa delar av fyndigheterna som går med vinst vid viss prispunkt och man alltså måste sänka produktionen vid låga prispunkter.

Företagets totala förtjänst är ju (försäljningspris - produktionskostnader)*antal tunnor. Om det innanför är lågt eller om antalet tunnor är lågt så faller vinsten. Priset på olja påverkar ju båda parametrarna så ett ökat pris per tunna kanske inte översätts till ökad produktion eller ökad lönsamhet utan att man kan slå på oljefyndigheter som tidigare inte var lönsamma?

Råvara tycker jag allmänt är rätt svårt att tolka då det är 24/7 produktionsanläggningar och rör sig direkt efter vad varuproducenterna använder/beställer.

Man får väl helt enkelt läsa mycket och hålla ögonen öppna, så som det ser ut är väl lönsamheten upp något inom sektorn så viss jag kan läsa mig till. Men hur det påverkar oljepris och vice versa lämnar jag osagt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom @Efta

Och med tiden blir det väl också dyrare att få fram oljan, man får borra djupare på större djup etc. så att det blir dyrare att producera en liter olja.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tessin högrisk 12%
Betterglobe superhögrisk 15% årligen efter år 5 sedan 15ggr pengarna år 20
Avanza 50/50 fonder aktier, medel/hög risk 0% och 12%
4spar högrisk 8%
Akelius spar låg/medelrisk 3.5%
Buffert 1% lågrisk

Träd årligen , tar 7 år att få tillbaka pengarna sedan år 20 15ggr ursprungsinvesteringen om det inte kollapsar innan första år 20 så kommer det att bli väldigt roligt varje år därefter. Ser det som donation förövrigt då jag anser att det tillför något bra till världen, i dagsläget tror jag att jag åtminstone får tillbaka det jag har satt in.

12% i år i portföljen däremot en konkurs trustbuddy fg år så +-0 har inte hållt på sålänge, H&M, saltX, cannabis, något norsk olje företag, bahnhof osv , fonderna har gått superbra några som ligger +50% dom balanserar upp aktierna rätt bra men hoppas ju att även dom ska sticka. Funderat på att köpa AMD länge men missade raketen, bahnhof är nog stabilista aktien jag har

Om 10 år ombalansering till lägre risk sedan ska pengarna ligga kvar ytterligare 15år.

@oouhdawg: hur köper du crypto det verkar väldigt rörigt? var själv inne på det för något år sedan men gav upp kändes bara krångligt att registrera sig på en sida för bitcoin sedan använda bitcoin på annan sida för att köpa andra coins osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Tessin högrisk 12%
Betterglobe superhögrisk 15% årligen efter år 5 sedan 15ggr pengarna år 20
Avanza 50/50 fonder aktier, medel/hög risk 0% och 12%
4spar högrisk 8%
Akelius spar låg/medelrisk 3.5%
Buffert 1% lågrisk

Träd årligen , tar 7 år att få tillbaka pengarna sedan år 20 15ggr ursprungsinvesteringen om det inte kollapsar innan första år 20 så kommer det att bli väldigt roligt varje år därefter. Ser det som donation förövrigt då jag anser att det tillför något bra till världen, i dagsläget tror jag att jag åtminstone får tillbaka det jag har satt in.

12% i år i portföljen däremot en konkurs trustbuddy fg år så +-0 har inte hållt på sålänge, H&M, saltX, cannabis, något norsk olje företag, bahnhof osv , fonderna har gått superbra några som ligger +50% dom balanserar upp aktierna rätt bra men hoppas ju att även dom ska sticka. Funderat på att köpa AMD länge men missade raketen, bahnhof är nog stabilista aktien jag har

Om 10 år ombalansering till lägre risk sedan ska pengarna ligga kvar ytterligare 15år.

@oouhdawg: hur köper du crypto det verkar väldigt rörigt? var själv inne på det för något år sedan men gav upp kändes bara krångligt att registrera sig på en sida för bitcoin sedan använda bitcoin på annan sida för att köpa andra coins osv.

Det är väldigt krångligt tills en decentraliserad exchange är uppe. Det är för att du måste verifiera dig hos en Exchange (företag), som står för byteshandeln mellan dig och en person som vill ha dina USD mot dess kryptovaluta (BTC/ETH oftast).

Du skapar en wallet, tex:

www.MyEtherWallet.com

Sen kan du gå via Gdax.com för att köpa tex till din wallet.

Från Bitcoin / Ethereum byter du sedan mot övriga kryptovalutor.

Cannabis är jag väldigt intresserad av i investeringssyfte också Främst i USA nu, men även europa inför kommande 10 åren.

Har du lite information om det att dela med dig av?

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Jag försöker att inte vara för påläst då man tenderar att ta känslomässiga val, jag kör på den här ETF'en https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond... som satsar på amerikanska marknaden men vet inte om det är själva plantan eller omkringsaker, med hävstångseffekt om den marknaden går bra så går ETF'en bra.

Den har gett 16% i avkastning på 6månader den har utdelning årligen tror jag oklart hur hög samt skatt på 30% då det är i utlandet jag har det på en ISK så antar att jag även skattar där även om den delen är väldigt liten. Som sagt inte påläst utan bara köpt

Antagligen finns det mycket bättre val än denna

Det är bara några bolag jag har riktigt bra koll på i min portfölj som jag har tänkt hålla kvar länge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

@oouhdawg: Jag försöker att inte vara för påläst då man tenderar att ta känslomässiga val, jag kör på den här ETF'en https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond... som satsar på amerikanska marknaden men vet inte om det är själva plantan eller omkringsaker, med hävstångseffekt om den marknaden går bra så går ETF'en bra.

Den har gett 16% i avkastning på 6månader den har utdelning årligen tror jag oklart hur hög samt skatt på 30% då det är i utlandet jag har det på en ISK så antar att jag även skattar där även om den delen är väldigt liten. Som sagt inte påläst utan bara köpt

Antagligen finns det mycket bättre val än denna

Intressant. Talade med några vänner förra veckan nämligen om just hur pass mycket det kommer expandera när det går från medicinskt till tillgängligt i hela USA, Kanada och slutligen Europa.

Ska kolla på detta, helt klart intressant

Permalänk
Medlem

Just nu ligger jag som följer:

Aktier 61% uppdelat bland 16 bolag
Fonder 16% uppdelat på 4
Likvid 23%

Ligger just nu +23% iår exkl. utdelningar

Permalänk
Medlem

Känns inte börsen övervärderad för tillfället? OMX är väl nästan all time high?

Lite risky att gå in nu väl ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Känns inte börsen övervärderad för tillfället? OMX är väl nästan all time high?

Lite risky att gå in nu väl ?

Jag har nämnt det tidigare men alla blåser bort det, för aktier är så säkra

Peakat länge och det är en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Saken som sådan är att du investerar inte i börsen som helhet utan i enskilda bolag. Så bara för att börsen i sig kan vara övervärderad så kan du fortfarande investera i bolag som är undervärderade till förutsättningarna det har. Dvs gör din analys på bolagsnivå.

Detta gäller precis på samma sätt som för crypto alla valutor är inte bra och alla är inte skit.

Permalänk
Medlem

Flyttar över det till mitt sparkonto med 0% ränta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Funderade på att betala av en stor del av mitt CSN-lån, men sen insåg jag hur liten den räntan egentligen är (0,34%) och kom fram till att jag hellre bara har pengarna liggande på mitt sparkonto ifall något oförutsatt skulle hända.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Flyttar över det till mitt sparkonto med 0% ränta.

Du kan väl i varje fall flytta till ett konto med ränta? SBAB t ex erbjuder 0.65%. Ingen bindningstid och insättningsgaranti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Känns inte börsen övervärderad för tillfället? OMX är väl nästan all time high?

Lite risky att gå in nu väl ?

Samtidigt så vet man inte var toppen kommer att vara. Det kan dippa imorgon eller om fem år. Samtidigt så har börsen rent historiskt alltid återhämtat sig efter ett tag och nått nya ATH. Om man känner sig osäker så måndassparar man, då kommer man både att köpa på topp och på botten och helt enkelt få ett snitt över börsrörelserna. Samtidigt så bör man såklart vara medveten om att börsen kommer att sätta sig då och då, det finns ingen investering som bara går upp utan risk för nedgång. Det ska man redan innan planerat för och bestämt hur man ska agera så man inte reagerar på rädsla och säljer för att alla andra säljer. Se till att ha en plan och håll dig till den.

Skrivet av oouhdawg:

Jag har nämnt det tidigare men alla blåser bort det, för aktier är så säkra

Peakat länge och det är en tidsfråga.

Intressant nog är det tror jag inte att någon sagt att aktier är säkra. Det kommer alltid att komma sättningar då och då, det är nog alla som investerar seriöst medvetna om. Poängen är att man äger delar av företag och då även en del av deras framtida vinster vilket är något klart påtagligt vilket gör att rörelserna inte blir så hysteriska. Men om referensen är kryptovalutor som gått upp flera tusen procent på något år så är aktier föredömligt stablia. Fallhöjden för aktiker är genrellt bara en bråkdel av vad den är nu för kryptovalutor som då inte har något direkt substantiellt bakom värdet och pumpats upp i rent spekulationssyfte. Men dessa argument har du däremot viftat undan då du bara ser uppsidan...visst är det ironiskt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Känns inte börsen övervärderad för tillfället? OMX är väl nästan all time high?

Lite risky att gå in nu väl ?

Det finns bolag som är värda att överväga. Men ja, väldigt många är lite väl best case värderade. De ger heller ingen vidare utdelning. Vet faktiskt inte hur folk tänkt med vissa bolag. Men det är väl tack vare att det är fler som inte har koll på sparande som givit sig in. Vissa aktier har ju utdelning som ett sparkonto >.>

Permalänk

Inte alls, själv går man precis runt, finns inget att investera

Permalänk
Medlem

Skiter i bitcoin, tycker att det är sinnessjukt intressant men det känns lite som tulpanmanin.

Mitt ISK iallafall, har vuxit med 20% i år

Satsar mestadels i fonder, cirka 75%.
Resterande har jag i aktier.

Fonder, efter storlek är följande:
Swedbank Robur Ny Teknik
Lannebo Europa Småbolag
Avanza Zero
SPP Global Topp 100
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Didner och Gerge Aktiefond
Handelsbanken Amerika Småbolag

Aktier ser ut som följande, sorterat efter storlek;
Saltängen Property Invest
Hansa Medical
Nobia
Unibap
Bosjö Fastigheter
Fortnox
Oncopeptides

Saltängen och Bosjö är två företag som endast har en fastighet vardera med en stor hyresgäst med långa kontrakt och låga belåningar. De fokuserar på utdelningar, och delar ut en gång per kvartal, direktavkastningen är 7,82% respektive 8,14%. Dessa kommer att bidra med ett bra kassaflöde i min portfölj, och jag kommer att öka mina innehav i dessa framöver

Har ni några frågor, eller om ni vill diskutera aktier och fonder så är det bara att citera eller PM:a mig.
OBS ser mig inte som en expert, tycker bara att det är väldigt kul med aktier.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Skiter i bitcoin, tycker att det är sinnessjukt intressant men det känns lite som tulpanmanin.

Mitt ISK iallafall, har vuxit med 20% i år

Satsar mestadels i fonder, cirka 75%.
Resterande har jag i aktier.

Fonder, efter storlek är följande:
Swedbank Robur Ny Teknik
Lannebo Europa Småbolag
Avanza Zero
SPP Global Topp 100
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Didner och Gerge Aktiefond
Handelsbanken Amerika Småbolag

Aktier ser ut som följande, sorterat efter storlek;
Saltängen Property Invest
Hansa Medical
Nobia
Unibap
Bosjö Fastigheter
Fortnox
Oncopeptides

Saltängen och Bosjö är två företag som endast har en fastighet vardera med en stor hyresgäst med långa kontrakt och låga belåningar. De fokuserar på utdelningar, och delar ut en gång per kvartal, direktavkastningen är 7,82% respektive 8,14%. Dessa kommer att bidra med ett bra kassaflöde i min portfölj, och jag kommer att öka mina innehav i dessa framöver

Har ni några frågor, eller om ni vill diskutera aktier och fonder så är det bara att citera eller PM:a mig.
OBS ser mig inte som en expert, tycker bara att det är väldigt kul med aktier.

Jag kör också Saltängen och Bosjö, dock inte vidare tungt. Visst är avkastningen fin men kursen är ju mer eller mindre konstant så uppsidan från direktavkastningen är väldigt liten i de bolagen, jag har de mer som krydda.

Jag sparar 10% av nettolönen i fonderna nedan, aktierna är köpta för del av vinst vid bostadsförsäljning.
Jag håller ca 100 tsek i likvid på mitt sparkonto samt ca 300 tsek investerat i boendet, övrigt på börsen.
totalt sett iår är det upp sammanlagt ca 16%.

Min Aktieportfölj som följande sorterat efter storlek (73% av totalt kapital):

Investor
Leovegas
Volvo
Latour
Kinnevik
SEB
Astra
Castellum
Axfood
Tele 2
Angler Gaming
Holmen
Telia
Kindred (unibet)
Saltängen
Essity
Swedbank
Bosjö
ABB
Ahlsell
Bilia
Nordea
SCA
Gomspace
Medirätt
Eyeonid

Fonder (27%) jämn vikt mellan alla:
Länförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
Spiltan Globalfond investmentbolag
Länsförsäkringar Global indexnära

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jag har nämnt det tidigare men alla blåser bort det, för aktier är så säkra

Peakat länge och det är en tidsfråga.

Statistiskt sett leder "ATH" oftare till nya "ATH" än till nedgång. Sen tror jag det är dumt att se aktier endast som ett aggregat - man bör lägga lika stor vikt vid enskilda bolag i sin analys.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX