Kan jag byta delar i framtiden om jag köper och behåller moderkort nu?

Permalänk

Kan jag byta delar i framtiden om jag köper och behåller moderkort nu?

Om jag får för mig att köpa en ny dator nu, men vill byta gpu när volta kommer (TI versionen), skall man då satsa på ett bra moderkort som håller för att uppdatera delar när det behövs? Jag är helkass på detta, men om man har ett riktigt bra moderkort, kan man inte bara byta ut delarna är det behövs? någon gång kommer väll moderkortet flaska också såklart. Vad jag förstår (med min basic kunskap om området) så kan socket mm inte funka till nya cpu, gpu, minnen mm framöver?

Skulle vilja köpa 8700k + 1080 ti, men känns lite surt om det inte går att uppdatera framöver. Samtidigt känns det surt att slänga in 25 tkr vartannat år om man vill ha senaste gpu korten.

Mao, köper jag ett bra moderkort och en cpu som inte flaskar nu, borde det hålla för volta och möjligtvis generationen efter det?

Rubrik /mod
Permalänk
Inaktiv

Ett bättre moderkort kommer i princip enbart erbjuda högre överklockningspotential, plats för fler hårddiskar och grafikkort.

Det kommer inte vara mer framtidssäkert på något annat vis, du kommer inte kunna stoppa in nästa generations grafikkort eller stödja en nyare sorts processor.

Köp ett hyggligt schysst, det billigaste är oftast inte bra kvalite osv.

Troligtvis kommer du uppgradera GPU i framtiden, därefter moderkort och CPU samtidigt men kanske kunna behålla din GPU och RAM.

Permalänk

Moderkortet flaskar inte.
Alla moderkort har PCI-E port, så du kan köra vilket grafikkort du vill i den. Du kan köpa de billigaste moderkortet på marknaden, och trycka i de bästa grafikkortet i den. De som är viktigt är väl att du inte har en förklen cpu(processor) till en kraftig gpu(grafikkort). Annars uppstår flaskhals mellan dessa.

Tex, Du har en gammal cpu, 2 kärnig intel säger vi, och du köper ett 1080ti grafikkort till denna burk. Då kommer ditt grafikkort endast kunna leverera kanske 20-40% av vad den klarar av, eftersom cpun redan körs 100% maxad.

Moderkort är mindre viktigt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Moderkortet kommer att bli utdaterat för att du inte kan sätta en nyare processor i det.

Grafikkort får man byta ~vart annat år.
Processor kanske var fjärde femte eller mer år.

AMD brukar vara mycket bättre på att kunna använda nyare processorer i sina moderkort än Intel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Häng inte upp dig på att alltid ha de senaste grafikkortet heller. Vad ställer du för krav? Vad har du för skärm? Jag har ägt mitt 1080 i 1, kanske 2år, osäker. Och de fungerar utmärkt än idag till de jag använder den till. Har en skärm på 120hz, och kortet ger mig 120fps i dom flesta spelen jag spelar.

Finns ingen anledning för mig och uppgradera. Samma gäller cpun, 4 generationer gammal, but it gets the job done! Sen är jag lite sugen på en Ryzen2 tex när de kommer, inte för att jag behöver de, mest för att de va ett tag sen cpun uppgraderades. Ryzen2 är overkill för mitt användade.

Nästa uppgradering på grafikkort blir väl att kortet ska klara av 120fps i 4k.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Se bara hur bra Sandy Bridge har hängt med då det är först nu de börjar falla, men mycket beror på hur utvecklingen ter sig också hur länge det kommer hänga med.

När det kommer till moderkort är det idag inga monster skillnader om man lägger sig runt ~1200 skulle jag påstå, sen så byter du ju inte ut allt i datorn vartannat år utan endast moderkort,cpu,minne ev gpu om ens de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tänkte köpa allt nytt nu och en 32 tums 2k skärm. Har skrivit i en tråd innan, men 2k eller en 3440 skärm är vad jag funderar på.

Har senaste 37 åren köpt ny dator ungefär vart tredje/fjärde år, (första var en C 20) och då uppdaterat allt varenda gång (dyrast köpet hittills var en dell 1994 med en pentium 60). 1997 var första med gpu, fantastiskt då, (voodoo). (är inte helt nybörjare med datorer mao, har tom en gammal forte vfx1 hjälm här hemma, men jag är rätt kass på det tekniska

Men känns som sagt lite surt att uppdatera allt, och funderar starkt på en ny nu, och "underhålla" den 6-8 år framåt istället för att köpa ny om 3-4. Kanske bör jag vänta och se vad ryzen2 och volta gör. Surt att köpa nu om det blir något större tekniksteg om 1 år.

Tack för svar/feedback!

Permalänk
Skrivet av konfunderad:

Tänkte köpa allt nytt nu och en 32 tums 2k skärm. Har skrivit i en tråd innan, men 2k eller en 3440 skärm är vad jag funderar på.

Har senaste 37 åren köpt ny dator ungefär vart tredje/fjärde år, (första var en C 20) och då uppdaterat allt varenda gång (dyrast köpet hittills var en dell 1994 med en pentium 60). 1997 var första med gpu, fantastiskt då, (voodoo). (är inte helt nybörjare med datorer mao, har tom en gammal forte vfx1 hjälm här hemma, men jag är rätt kass på det tekniska

Men känns som sagt lite surt att uppdatera allt, och funderar starkt på en ny nu, och "underhålla" den 6-8 år framåt istället för att köpa ny om 3-4. Kanske bör jag vänta och se vad ryzen2 och volta gör. Surt att köpa nu om det blir något större tekniksteg om 1 år.

Tack för svar/feedback!

Tekniken går alltid framåt. Och inom dom närmsta åren kommer de nog gå snabbt inom grafikkortsmarknaden. Kanske även processornmarknaden.

"Snart" är 4k 120hz mainstream, och då ska vi ha grafikkort som kan leverera detta på 1 gpu. Samtidigt som spelen börjar utnyttja fler kärnor. Då kommer den stora uppgraderingen på datorn!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

@konfunderad: Jag har förtydligat rubriken åt dig, bra rubriker är viktiga och gör det mycket enklare att hitta i forumet.

Från forumreglerna:

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Permalänk

Tack! , sorry läste inte på regler:-(. Fast kände att frågan var lite bredare, kan jag byta ut allt i framtiden och behålla moderkortet...typ..:-)

Permalänk
Hedersmedlem

@konfunderad: Det är ingen fara, bara en liten påminnelse. Jag ändrade rubriken igen för att reflektera din bredare fråga. Ett tips är att i 12h efter att du har gjort ett inlägg kan du ändra det själv genom att klicka på knappen "Redigera" som du ser nere till höger i själva inlägget.

Och on topic: Ett moderkort påverkar i sig inte prestandan av datorn, det är delarna du sätter i det som spelar roll. Som du säger kommer ett moderkort du köper nu inte att ha stöd för alla processorer som kommer i framtiden. Hur pass relevant det är för dig beror på vad du gör med datorn.

Om du spelar spel brukar processorn inte spela någon större roll, speciellt inte om du ska köpa en skärm i 2K eller ultrawide. Då är det grafikkortet som begränsar dig helt och så kommer det vara en lång tid framåt. Många här på forumet sitter med processorer som är 6-7 år gamla för att de helt enkelt fortfarande hänger med och det inte finns anledning att byta. RAM kommer finnas tillgängligt i årtionden framåt om du behåller datorn så länge och vill bygga ut lite. Kort sagt: beroende på vad du köper är det möjligt att du sitter fast med en viss plattform som inte gå ratt uppgradera, men det är ganska säkert att du inte heller kommer behöva göra det på väldigt länge.

Det är väl det viktigaste. Grafikkort kommer du kunna byta ut utan problem då alla gränssnitt är standardiserade och bakåtkompatibla. Du kan köpa din maskin och sätta ett 10 år gammalt kort i den, eller tvärtom sätta i ett nytt tio år från nu.

Permalänk

Ja syftet är ju att kunna spela (och jobba hemmifrån på). Sensaste är en 780 sli med 4770 k i, (4.4ghz) men kan inte använda något i den, då yngste sonen snodde den nu och jag kör på en bootcampad imac. Såg själv nu att den hade tom funkat i högre upplösningar.

Ok, men kanske dags att köpa en ny nu då:-)

Tack!