Permalänk

Tips på värmefläkt för bilen

Hej!

I dessa dagar med minusgrader vill jag införskaffa en värmefläkt att ha i bilen som hjälper till att smälta frost främst på framrutan, både utvändigt och invändigt. Bilen som sådan tar väldigt lång tid på sig att få bort detta för egen maskin.
Har funderat på sån där "folieduk" men det får bli en annan dag.

Har ni tips på fläktar av bra kvalitet som ansluts via cigarettuttaget? alternativet är en omkopplare till stickkontakt. Har ingen tillgång till ström från uttag utifrån där jag parkerar.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk

Jag skulle nog gå på folieduk direkt av 2 anledningar.

1. För dålig effekt på en 12V värmare, jag är tveksam till om du får bort frosten på rutan med en som inte klipper säkringen för uttaget.

2. Har du en du kopplar direkt på batteriet som klarar av att få bort frosten så drar den ström, ganska rejält med ström. Kör du inte tillräckligt långt för att ladda upp batteriet igen kommer du att få batteritorsk eller så blir du tvungen att underhållsladda batteriet.

Permalänk
Medlem

Håller med.12 V fläktvärmare från cigarettuttaget räcker inte alls till (och skulle den göra det skulle batteriet bli tomt innan vindrutan är upptinad). En filt på vindrutan är nog enda alternativet om du inte har möjlighet att parkera bilen under tak eller har tillgång till ett eluttag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av robertlindgren82:

Jag skulle nog gå på folieduk direkt av 2 anledningar.

1. För dålig effekt på en 12V värmare, jag är tveksam till om du får bort frosten på rutan med en som inte klipper säkringen för uttaget.

2. Har du en du kopplar direkt på batteriet som klarar av att få bort frosten så drar den ström, ganska rejält med ström. Kör du inte tillräckligt långt för att ladda upp batteriet igen kommer du att få batteritorsk eller så blir du tvungen att underhållsladda batteriet.

Skrivet av fantomsmurfen:

Håller med.12 V fläktvärmare från cigarettuttaget räcker inte alls till (och skulle den göra det skulle batteriet bli tomt innan vindrutan är upptinad). En filt på vindrutan är nog enda alternativet om du inte har möjlighet att parkera bilen under tak eller har tillgång till ett eluttag.

Misstänkte detta efter lite googlande men bra med ytterligare input. Det får bli en filt!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Har du inget kupévärmaruttag?

Permalänk

Torrboll. Kan göra egen med kattsand och strumpa. Suger upp mer än vad man tror.

Torka ut hela bilen inomhus om du har möjlighet med en byggfläkt eller dylikt under någon natt.

Flytande isskrapa är grymt om isen sitter riktigt hårt. Spruta några få gånger och gå runt. Vänta några sekunder och skrapa bort med vanlig isskrapa.
Använt min flaska ca 10ggr och använt cirka 30% av innehållet.

Putsa insidan av rutan ordentligt med fönsterputs.

Kolla gummi listor så dom inte är torra. Någonstans läcker det ju in rejält :). Kolla under mattor och bagaget.

Permalänk
Medlem

Har du så mycket fukt i bilen att du får frost på insidan så är du nog i behov av att torka ur den lite (vattenläcka? textilmattor som suger upp all fukt ur skorna?) med någon torrboll eller så.

Utsidan går ju snabbt att ta med en is-skrapa och rekommendationen är att du inte väntar in motorns värme för det. Motorn vill snabbt komma upp i värme, vilket den inte gör om du står och kör den på tomgång. Så starta den bilen först när du ska iväg helst.

Jag tror på det dom andra säger att en kupévärmare som går på 12V inte kommer göra jobbet tyvärr.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Skrivet av Kräft-Birger:

Hej!

I dessa dagar med minusgrader vill jag införskaffa en värmefläkt att ha i bilen som hjälper till att smälta frost främst på framrutan, både utvändigt och invändigt. Bilen som sådan tar väldigt lång tid på sig att få bort detta för egen maskin.
Har funderat på sån där "folieduk" men det får bli en annan dag.

Har ni tips på fläktar av bra kvalitet som ansluts via cigarettuttaget? alternativet är en omkopplare till stickkontakt. Har ingen tillgång till ström från uttag utifrån där jag parkerar.

Skulle köra på folie, det gör jag och det fungerar kanon för vindrutan. Det är bra att tomgångsköra någon minut för motorns skull men inte med mycket fläkt. Syftet är att värma upp motorn.

Angående kupévärmare så menar du att den skulle drivas av bilen? Att driva den via ditt 12V uttag som är på mellan 10 och 15 ampere är ingen idé och att köpa en spänningsomvandlare hjälper bara om du kan plocka från batteriet. Båda alternativen är dåliga och kommer att få ditt batteri att dö inom en kort period.

Om du kan få tag i ett vägguttag så skaffa en kupévärmare. Alla kupévärmare är i princip lika bra. Att omvandla elektrisk energi till termisk energi är det lättaste som finns så hitta den med högst effekt som samtidigt inte har en kompakt och farlig design som tar eld efter en tid eller vid dålig ventilation.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av VituraZ:

Har du inget kupévärmaruttag?

Jovisst, men som jag skrev har jag ingen möjlighet att få el utifrån.

Skrivet av Blackbeardie:

Torrboll. Kan göra egen med kattsand och strumpa. Suger upp mer än vad man tror.

Torka ut hela bilen inomhus om du har möjlighet med en byggfläkt eller dylikt under någon natt.

Flytande isskrapa är grymt om isen sitter riktigt hårt. Spruta några få gånger och gå runt. Vänta några sekunder och skrapa bort med vanlig isskrapa.
Använt min flaska ca 10ggr och använt cirka 30% av innehållet.

Putsa insidan av rutan ordentligt med fönsterputs.

Kolla gummi listor så dom inte är torra. Någonstans läcker det ju in rejält :). Kolla under mattor och bagaget.

Får bli torrboll också, denna idé hade jag missat, tack för tipset. Gammal bil så jag har inte brytt mig om att det immar, kört tomgång tills det är borta.

Skrivet av Da MusH:

Har du så mycket fukt i bilen att du får frost på insidan så är du nog i behov av att torka ur den lite (vattenläcka? textilmattor som suger upp all fukt ur skorna?) med någon torrboll eller så.

Utsidan går ju snabbt att ta med en is-skrapa och rekommendationen är att du inte väntar in motorns värme för det. Motorn vill snabbt komma upp i värme, vilket den inte gör om du står och kör den på tomgång. Så starta den bilen först när du ska iväg helst.

Jag tror på det dom andra säger att en kupévärmare som går på 12V inte kommer göra jobbet tyvärr.

Visst går det fort, men allt som underlättar när man har bråttom till jobbet är positivt! Skippar 12-voltare helt.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skulle köra på folie, det gör jag och det fungerar kanon för vindrutan. Det är bra att tomgångsköra någon minut för motorns skull men inte med mycket fläkt. Syftet är att värma upp motorn.

Angående kupévärmare så menar du att den skulle drivas av bilen? Att driva den via ditt 12V uttag som är på mellan 10 och 15 ampere är ingen idé och att köpa en spänningsomvandlare hjälper bara om du kan plocka från batteriet. Båda alternativen är dåliga och kommer att få ditt batteri att dö inom en kort period.

Om du kan få tag i ett vägguttag så skaffa en kupévärmare. Alla kupévärmare är i princip lika bra. Att omvandla elektrisk energi till termisk energi är det lättaste som finns så hitta den med högst effekt som samtidigt inte har en kompakt och farlig design som tar eld efter en tid eller vid dålig ventilation.

Jo, det var så jag menade innan jag insåg att det var alldeles för låg effekt på detta, skippar det helt.

Tack för svaren!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skulle köra på folie, det gör jag och det fungerar kanon för vindrutan. Det är bra att tomgångsköra någon minut för motorns skull men inte med mycket fläkt. Syftet är att värma upp motorn.

Jag har hört/läst att tomgångsköra en kall motor är bland det värsta man kan göra mot motorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du kanske ska kolla upp varför bilen tar så lång tid på sig att smälta isen/frosten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har hört/läst att tomgångsköra en kall motor är bland det värsta man kan göra mot motorn.

Att köra på tomgång i flera minuter skadar inte motorn men helt men helt onödigt idag med dagens motorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Att köra på tomgång i flera minuter skadar inte motorn men helt men helt onödigt idag med dagens motorer

Googlade lite på det. Och det verkar vara något från förr när man körde mineraloljor. Som behövde värmas upp innan de blev lättflytande och smorde ordentligt. Som du säger verkar det vara onödigt med modernare motorer och syntet oljor (om man valt rätt för klimatet då).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pchelp:

Att köra på tomgång i flera minuter skadar inte motorn men helt men helt onödigt idag med dagens motorer

Fast nu hade TS en bil av äldre modell, ingen aning hur gammal.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har hört/läst att tomgångsköra en kall motor är bland det värsta man kan göra mot motorn.

Precis, bättre att se till att den kommer upp i temperatur så fort som möjligt.
Kall olja är svårare att få ut så att man får en bra oljefilm på friktionsdelar, vilket gör att motorn kan skära om man har otur om man låter den stå på tomgång länge när det är kallt.
Motorvärmare är guld värt!!

Om du har is på insidan så se till att du torkar ur bilen invändigt, mycket värme och luft när du kör och torrboll (eller liknande) när du står. Utsidan är det ju dock mer jobb för att få rent, och se till att göra rent på alla rutor också!!

Permalänk
Medlem

Stämmer att det bästa med en kall motor är att köra iväg med den men att köra lungt i början och inte varva över ca 2500 rpm de första 5-10 minuterna. När motorn varvar över tongång så höjer det oljetrycket och hjälper sätta fart på den kalla tröga oljan och se till att den kommer upp till kamaxlar och annat. Och så värmer man ju upp oljan lite snabbare också i och med att man omvandlar mera energi från bränsle. Utryckningsfordon som ambulanser och brandbilar har nästan alltid motorvärmare då de måste kunna belastas 100% med en gång.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har hört/läst att tomgångsköra en kall motor är bland det värsta man kan göra mot motorn.

Det som du har hört är till största delen rätt, men inte helt. Det är ingen större poäng med att låta bilen stå på tomgång för att få upp den i temperatur. Verken kylarvattnet eller oljan kommer att hinna upp i temperaturen inom rimliga tider. I svenska bilar använder man oljor som är framtagna för vårat klimat och anpassar sig bättre till kallt och varmt. Därför har inte oljan lika dåliga egenskaper när den är kall som exempelvis mineralolja har. Dock så är en minut en bra början på att börja få upp oljetrycket i motorn innan man ger sig iväg. Men som sagt, att bara starta bilen och köra iväg utan att pressa motorn är det som rekommenderas för en grönare planet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits