Permalänk
Medlem

Olika hastigheter - olika enheter

Hej! Har ett problem att mina två laptops har olika trådlösa hastigheter. Min Macbook ligger stabilt på 40-50 mbit/s vid mätningar medan min PC är märkbart sämre runt 8-15 mbit/s. Har kollat runt lite och den här snubben visade sig ju ha ett liknande problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1499091-hastighet-pa-w... (sitter precis vid routern, så fysisk plats är ingen faktor, ensam kanal i området osv). Skillnaden är att hans problem var att bredbandskollen inte visade rätt mätningar. Blev mer accurate när han körde med speedtest. För mig är det ingen skillnad dock.

Har inte 5 GHz på routern kan tilläggas. Men det lär väl inte spela nån roll iom att jag får ut 40-50 mbit/s på Macen. Min huvudtes nu är att det kan vara något driverrelaterat. Först och främst blir så j*vla lack på att Acer visar mig 40 miljoner olika WLAN-drivers, se bild https://imgur.com/a/KdmbN

Kan jag har laddat ner fel driver? Mitt trådlösa höll på att strula förut så jag installerade om och testade de olika drivrutinerna och fick det tillslut att fungera(någon av Atheros-drivrutinerna, osäker på vilken). Nu är jag dock lite rädd att hålla på och testa att installera om dom ifall allt skulle sluta funka likt förut). Så tänkte kolla med er innan jag börjar den processen om ni tror att det kan vara problemet? Vad är det för skillnad på Broadcom, Atheros och Intel i detta avseende(bilden), hur kollar jag vilken jag ska använda? Har inte listat ut det. Vad kan problemet annars vara om det inte är drivrutinsrelaterat

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för PC?

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Acer Aspire VN7-591G

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara flera saker som påverkar det, nätverkskortet i din acer kanske inte är det bästa kan vara en faktor det kanske inte klarar av att hålla en så hög länk hastighet som macen därmed lägre hastighet kan också vara som du säger drivrutiner men det enklaste då är att du berättar dator modell eller vilket wifi kort du har i laptopen.

Finns även något som heter kanalbredd och det är något som kan göra man kan skicka och ta emot mer eller mindre via wifi på 2.4ghz brukar den gå ställas till HT20 eller HT40 inte alla routrar som klarar av att ställa om det men inte heller alla enheter som klarar av att ta emot HT40 och går då över på den lägre HT20 och får sämre hastighet.

Skulle du eventuellt kunna gå in i administrationsverktyg och sedan datorhantering och se där vad det eventuellt är för wifi kort du kör så kan man leta upp vilken drivrutin som du borde ha.
Sökte runt lite men hitta inte info om wifi kort i datorn så kändes enklare att fråga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Okej, jag var lite slarvig angående avfärdande av fysisk plats. Ställde den precis bredvid macen och då gick den upp till 20-30 mbit/s, trots att den egentligen ligger längre bort från routern än ursprungligen. Kanske har och göra med att den ursprungliga platsen har lite mer elektronik inkopplad, kanske mer skymd utav nånting etc. Men dock så är det ju fortfarande inte lika bra som Macens 60(!) mbit/s (testade precis igen)

Permalänk
Medlem

Den verkar ju ha 802.11n, så borde gå att komma upp i alla fall 40-50 megabit, till och med närmre 150 megabit är möjligt med 2x mimo. Tänkte bara så att den inte var så gammal att den enbart hade 802.11b/g.

Vad får du för länkhastighet på den?

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Det du åsyftar? https://imgur.com/a/sphPr
Är det namnet på kortet eller bara drivrutinen?

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Kan du utveckla? Är lite noobig. Vad ska jag printa?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingen aning om vart man kollar på macbooken, men står det 300 megabit på den?

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: 144 där också.

Permalänk
Medlem

Borde ju inte vara någon direkt skillnad i hastighet över lag då kan man tycka.
Är macbooken alltid snabbare? Har du testat vid flera tillfällen eller bara nu?

Får själv oförklarligt väldigt inkonsekventa hastigheter på laptopen ibland som bara klarar av 802.11n 2.4GHz. Brukar testa lite ibland med laptopens inbyggda och en usb wifi-adapter för skojs skull. Laptopen är i princip alltid på samma ställe, några meter från accesspunkten med fri sikt, men hastigheten varierar mellan 30 och 107 megabit ner på laptopens inbyggda, medan på usb-adaptern varierar det mellan typ 50 och 140 (oftast 80-100). I mitt fall så kan ju i alla fall den över lag högre hastigheten på usb-adaptern förklaras med att den är 2x MIMO medan laptopens inbyggda är SISO. Fast av att döma på länkhastigheten på dina laptops så verkar båda vara single input single output, så idk.
Visserligen så duger den trådlösa hastigheten för Youtube/Twitch oavsett vad den ligger på mellan 30 och 140 megabit och jag ändå sätter i ethernet när jag vill ladda ner stora filer snabbt. Men har stört mig länge på att inte förstå varför hastigheten är så extremt varierande på 2.4GHz.

Sry 4 rant :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Borde ju inte vara någon direkt skillnad i hastighet över lag då kan man tycka.
Är macbooken alltid snabbare? Har du testat vid flera tillfällen eller bara nu?

Får själv oförklarligt väldigt inkonsekventa hastigheter på laptopen ibland som bara klarar av 802.11n 2.4GHz. Brukar testa lite ibland med laptopens inbyggda och en usb wifi-adapter för skojs skull. Laptopen är i princip alltid på samma ställe, några meter från accesspunkten med fri sikt, men hastigheten varierar mellan 30 och 107 megabit ner på laptopens inbyggda, medan på usb-adaptern varierar det mellan typ 50 och 140 (oftast 80-100. I mitt fall så kan ju i alla fall den över lag högre hastigheten på usb-adaptern förklaras med att den är 2x MIMO medan laptopens inbyggda är SISO. Fast av att döma på länkhastigheten på dina laptops så verkar båda vara single input single output, så idk.
Visserligen så duger den trådlösa hastigheten för Youtube/Twitch oavsett vad den ligger på mellan 30 och 140 megabit och jag ändå sätter i ethernet när jag vill ladda ner stora filer snabbt. Men har stört mig länge på att inte förstå varför hastigheten är så extremt varierande på 2.4GHz.

Sry 4 rant :^)

Skönt att höra att man inte är helt ensam då. Får väl helt enkelt testa omolika drivrutiner ger skillnad(förhoppningsvis utan strul). Men bör jag ens testa Intel och Broadcom? Varför skulle de annars länka dessa drivers? Min produkt är registrerad på Acer så den ska visa de exakta drivrutinerna som tillhör min dator. Jag har windows 8.1 btw, om det nu skulle spela nån roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omfgz:

Skönt att höra att man inte är helt ensam då. Får väl helt enkelt testa omolika drivrutiner ger skillnad(förhoppningsvis utan strul). Men bör jag ens testa Intel och Broadcom? Varför skulle de annars länka dessa drivers? Min produkt är registrerad på Acer så den ska visa de exakta drivrutinerna som tillhör min dator. Jag har windows 8.1 btw, om det nu skulle spela nån roll.

Du kan väl testa olika drivrutiner om du vill, det skadar ju inte att testa. Är bara att avinstallera och installera den du redan har om det slutar funka över huvud taget. Men tvivlar på att det kommer göra någon skillnad på hastigheten.

Angående operativsystem så säger jag testa alla oavsett vilket dom är menade för.
Min laptop kom med Windows 8. Sen installerade jag Windows 7 eftersom jag inte gillade 8 och då slutade kameran och bluetooth att fungera även efter jag installerade Windows 7-drivrutinerna, testade installera Windows 8-drivrutinerna och då funkade kameran igen och bluetooth funkade ibland. Nu har jag Windows 10 på laptopen och drivrutinerna för webbkameran som installerades automatiskt fungerar till 100%, bluetooth funkar fortfarande bara ibland. Fast på pappas likadana laptop så har bluetooth funkat till 100% både på Windows 8 och Windows 10, så tror snarare att bluetooth på min laptop är trasigt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Du kan väl testa olika drivrutiner om du vill, det skadar ju inte att testa. Är bara att avinstallera och installera den du redan har om det slutar funka över huvud taget. Men tvivlar på att det kommer göra någon skillnad på hastigheten.

Angående operativsystem så säger jag testa alla oavsett vilket dom är menade för.
Min laptop kom med Windows 8. Sen installerade jag Windows 7 eftersom jag inte gillade 8 och då slutade kameran och bluetooth att fungera även efter jag installerade Windows 7-drivrutinerna, testade installera Windows 8-drivrutinerna och då funkade kameran igen och bluetooth funkade ibland. Nu har jag Windows 10 på laptopen och drivrutinerna för webbkameran som installerades automatiskt fungerar till 100%, bluetooth funkar fortfarande bara ibland. Fast på pappas likadana laptop så har bluetooth funkat till 100% både på Windows 8 och Windows 10, så tror snarare att bluetooth på min laptop är trasigt på något sätt.

Av någon outgrundlig anledning valde jag att inte uppgradera till windows 10 när det var gratis. Fråga mig inte varför, är väl bakåtsträvare eller nåt. Ang bluetooth är du inte heller ensam. Har ett par Bose-lurar som inte lirar med den här datorn bluetooth, funkar perfekt till mobil och macen dock... Måste vara en centimeter från datorn för att det inte ska bli störningar.