LG lanserar 8-seriens OLED-TV på CES 2018

Permalänk
Melding Plague

LG lanserar 8-seriens OLED-TV på CES 2018

Inget CES är komplett utan nyheter på TV-fronten, och här infriar koreanska LG med en färsk uppställning OLED-modeller för året, med bland annat kraftigt förbättrad bildbehandling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"No Photo" LUL

Permalänk
Medlem
Citat:

Med Alpha 9 har nu även LG möjlighet att spela upp material i bildfrekvenser upp till 120 FPS i 4K UHD med HDR aktiverat, något som sägs vara särskilt intressant för framtida sportsändningar. Nämnvärt är att detta endast gäller för videomaterial som spelas upp genom modellernas integrerade strömningstjänster, då 8-serien endast är bestyckad med HDMI-version 2.0 vilken inte har tillräcklig bandbredd för hög bildfrekvens i 4K UHD.

Borde alltså gå att spela PC-spel i 1080p @ 120Hz?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dlq84:

"No Photo" LUL

Haha, lycka till med en sådan sak på CES.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Snusfri

Intressant, hoppas att 75" inte blir allt för dyr bara.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@emilakered Varför är det sen vart pryl till höger i bild en bit upp under hela tagningen?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skäggig legend

Inte kollat videon, men nämns nits?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Vet någon om det kommer någon Oled Tv tillverkare som kommer att ha HDMI 2.1 så man kan få 120hz 4k med framtida GPUer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk

Synd att det ej har stöd för VRR. Det jag har väntat på sen CES förra året och anledningen varför ej slått till på en OLED i höst.

V-sync eller screen tearing är inget jag orkar med längre när det gäller PC-spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Borde alltså gå att spela PC-spel i 1080p @ 120Hz?

Det går det faktiskt redan att göra med LG Oled's från 2017. Jag kan själva intyga detta då jag har en LG B7V och har provat 1080p i 120Hz genom HDMI. Men detta är inget dom officiellt "supportar" därav syns det inte i specifikationerna. Varför dom inte listar med detta stöd vet jag inte, kanske för att det inte funkar felfritt på alla exemplar? No clue.

Med andra ord, så lär 1080p i 120Hz inte vara några konstigheter med LGs nya 2018-serie.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mr_Lazy:

@emilakered Varför är det sen vart pryl till höger i bild en bit upp under hela tagningen?

Ingen aning! Vegas-gänget kan säkert svara när de vaknar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Synd att det ej har stöd för VRR. Det jag har väntat på sen CES förra året och anledningen varför ej slått till på en OLED i höst.

Mmm, det är synd
Åtminstone Samsung ska tydligen ha stöd för VRR i 2018 års modeller, enligt den här killen:
https://www.youtube.com/watch?v=19g9peb_IXU

...

Sen är dock frågan vilka grafikkort som kommer stödja VRR. AMD har sagt att de ska göra det, men jag tror inte Nvidia bekräftat det officiellt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skumt att snåla in o endast köra HDMI 2.0

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Skulle önska att de hade släppt i år en modell mindre än 50", 46 - 49" men icke! Jaja, får vänta ett år till då åtminstone förrän vi kan ersätta vår gamla Panasonic 42" plasma. 55" är något för stort för vårt vardagsrum, annars hade det nog blivit skaffat en sån på black friday. Finns bara en vägg i vardagsrummet där vi kunde ha 55" eller större men då måste det ju skaffas antingen ny soffa som är bara ca 1 år gammal eller ny bokhylla fundering vilket känns lite drygt bara för ett TV.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle önska att de hade släppt i år en modell mindre än 50", 46 - 49" men icke! Jaja, får vänta ett år till då åtminstone förrän vi kan ersätta vår gamla Panasonic 42" plasma. 55" är något för stort för vårt vardagsrum, annars hade det nog blivit skaffat en sån på black friday. Finns bara en vägg i vardagsrummet där vi kunde ha 55" eller större men då måste det ju skaffas antingen ny soffa som är bara ca 1 år gammal eller ny bokhylla fundering vilket känns lite drygt bara för ett TV.

Jag bytte från en Panasonic plasma 42 till en 55 OLED, skillnaden i yttermått var inte speciellt stort, typ 5mm ram på OLEDen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Det går det faktiskt redan att göra med LG Oled's från 2017. Jag kan själva intyga detta då jag har en LG B7V och har provat 1080p i 120Hz genom HDMI. Men detta är inget dom officielt "supportar" därav syns det inte i specifikationerna. Varför dom inte listar med detta stöd vet jag inte, kanske för att det inte funkar felfritt på alla exemplar? No clue.

Med andra ord, så lär 1080p i 120Hz inte vara några konstigheter med LGs nya 2018-serie.

Stämmer, kör också 1080p @ 120hz med min B7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Skumt att snåla in o endast köra HDMI 2.0

Det handlar väl inte om att snåla. Finns det någon som släpper en modell med HDMI 2.1? Standarden fastställdes väldigt sent förra året.

Jag tror verkligheten är att släppa en modell nu i vår / sommar med HDMI 2.0 eller framåt jul med HDMI 2.1. Då väljer man att vänta med HDMI 2.1 tills nästa år.

Vad man får hoppas är att flera tillverkare försöker ta till sig de funktioner de kan av HDMI 2.1-standarden i HDMI 2.0. Detta inkluderar om inget annat VRR och dynamisk HDR.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle önska att de hade släppt i år en modell mindre än 50", 46 - 49" men icke! Jaja, får vänta ett år till då åtminstone förrän vi kan ersätta vår gamla Panasonic 42" plasma. 55" är något för stort för vårt vardagsrum, annars hade det nog blivit skaffat en sån på black friday. Finns bara en vägg i vardagsrummet där vi kunde ha 55" eller större men då måste det ju skaffas antingen ny soffa som är bara ca 1 år gammal eller ny bokhylla fundering vilket känns lite drygt bara för ett TV.

de nog bara glömma mindre än 55" iaf under 2018... och förmodligen flera år framåt

https://youtu.be/ih9gXQCpWnQ?t=376

och ang HDMI 2.1 så är det bara vänta på 2019 modellerna.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

En av de absolut största nyheterna i 2018-års modeller från LG är inbyggt stöd för kalibrering genom Calman. Om enheterna gör detta korrekt och bra så är det bland det största / bästa som skett för bildskärmar i hemmet sedan Sony knäckte Trinitron nöten 40 år sedan. Det fina är också att man kan kalibrera enheterna i flera olika lägen - däribland SDR, HDR och GAME MODE. Det sistnämnda är verkligen en "game changer" då man idag bl.a. är låst till Wide Gamut för spel-läget vilket överlag ger fel färger.

#nyhetstips

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intressant, hoppas att 75" inte blir allt för dyr bara.

70+ tum och OLED är ingen munter läsning på prisjakt

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=b=s3485134...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

70+ tum och OLED är ingen munter läsning på prisjakt

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=b=s3485134...

Ja det är ju synd att dessa kostar skjortan. Känns som att vi är några år bort innan allt över 65" droppar i pris ändå.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag bytte från en Panasonic plasma 42 till en 55 OLED, skillnaden i yttermått var inte speciellt stort, typ 5mm ram på OLEDen.

Liten skillnad är det nog på bredden:

122.9 cm för LG 55" B7
jämnfört med
102.9 cm för vår TX-P42G10B plasma

Det betyder om vi har den på samma ställa som nuvarande TV så hamnar den antingen litegrann över dörröppningen eller så på andra sidan skymmer ryggkuddarna för soffan TV:ns vänstra kant för den som sitter längst till vänster i soffan. Avståndet är endast sisådär 1.8~2.5m beroende på sittplats där det räcker hur bra som helst enligt mig med mindre än 55" (55" börjar vara lite för stort på sånt avstånd speciellt då mestadels blir kollat på 720p material så då vill man inte överdriva storleken precis). Skulle vi ha mot enda väggsidan där det inte finns varken dörröppningar eller fönster så måste skaffas nån ny bokhylla isåfall men då ökar oxå sittavståndet till ungefär 3 meter.

Tyvärr bor man i ett gammalt hus som är byggt typiskt med många och små rum så det blir liksom fönster och dörröppningar överallt. För mig handlar det om att få plats med skiten inte vad den kostar haha.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Det handlar väl inte om att snåla. Finns det någon som släpper en modell med HDMI 2.1? Standarden fastställdes väldigt sent förra året.

Jag tror verkligheten är att släppa en modell nu i vår / sommar med HDMI 2.0 eller framåt jul med HDMI 2.1. Då väljer man att vänta med HDMI 2.1 tills nästa år.

Vad man får hoppas är att flera tillverkare försöker ta till sig de funktioner de kan av HDMI 2.1-standarden i HDMI 2.0. Detta inkluderar om inget annat VRR och dynamisk HDR.

Blandade ihop det med 2.0a/b, derp!

Blir intressant, känns som en dyr serie om man vill ha det lilla extra, då B modellen nu är sämre än C. Hoppas C hamnar på runt 25k om 6 månader, B modellen får gärna hamna lägre. 65".

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Hahaha, och för några dagar sedan tyckte folk att en 27" ful-led skärm som rullar på i 144hz var värd 25k kronor.

Nu visar det sig att du få en OLED TV i 120hz för ungefär samma peng. Allt som saknas är en DP port. Med andra ord så kommer problemet säkerligen vara löst vid nästa generation då nästa generation HDMI lär vara ombord.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

Skumt att snåla in o endast köra HDMI 2.0

Från att en standard spikas brukar det ta chip-tillverkarna mellan 6 - 18 månader innan masstillverkning av nya kretsuppsättningar är igång. De TV-modeller som lanseras nu byggdes inte under trettodagsafton utan har antagligen varit under utveckling hela hösten. De bygger alltså på den teknik som var praktiskt genomförbar för 3-6 månader sedan. Det vills äga innan HDMI 2.1 spikades.

Nästa CES 2019 kan vi däremot räkna med att det händer en del.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av henkiii:

70+ tum och OLED är ingen munter läsning på prisjakt

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=b=s3485134...

Tyvärr så är det så, man får hoppas att nu när de nya modellerna kommer att priserna sjunker.
Annars får det bli en 4K Shortthrow projektor istället.

Kollar aldrig på tv-kanaler ändå så känns mer vettigt för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Blandade ihop det med 2.0a/b, derp!

Blir intressant, känns som en dyr serie om man vill ha det lilla extra, då B modellen nu är sämre än C. Hoppas C hamnar på runt 25k om 6 månader, B modellen får gärna hamna lägre. 65".

Ja, jag tyckte mig se någonstans att målet är att B-modellen ska vara billigare redan från start nu - att den ska börja på under $2000 och C-modellen på under $2500 eller $3000. Tidigare år har den börjat ganska högt i pris med C modellen nära utan att man har någon anledning att välja C-modellen om inte av estetiska skäl. Nu kommer B-modellen vara sämre på pappret och kanske då även billigare. Om den enda förlusten av A7 kontra A9 är HFR tillsammans med HDR så spelar det egentligen ingen roll om man har B eller C-serien så HDR + HFR kommer vara en marginell feature med avsaknad av HDMI 2.1.

Eller så väntar man på Sony's 10 000 nits skärm…

Permalänk
Medlem

Släppte inte Sony sin 2018 model i form av KD-65AF8 igår, hoppas ni har tid att kolla in den med under vistelsen.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

Ja, jag tyckte mig se någonstans att målet är att B-modellen ska vara billigare redan från start nu - att den ska börja på under $2000 och C-modellen på under $2500 eller $3000. Tidigare år har den börjat ganska högt i pris med C modellen nära utan att man har någon anledning att välja C-modellen om inte av estetiska skäl. Nu kommer B-modellen vara sämre på pappret och kanske då även billigare. Om den enda förlusten av A7 kontra A9 är HFR tillsammans med HDR så spelar det egentligen ingen roll om man har B eller C-serien så HDR + HFR kommer vara en marginell feature med avsaknad av HDMI 2.1.

Eller så väntar man på Sony's 10 000 nits skärm…

Får ta o kika lite närmare på det när det börjar närma sig! Hade ju varit trevligt om de började på ett vettigt pris i år!
Har en Sony nu, inte alls nöjd med mjukvaran tyvärr. Kommer nog inte köra det igen.
Saknar LGn jag hade innan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Synd att ljud är så hårt integrerat i de bättre modellerna. Jag har redan ljud och är inte intresserad av en LG Soundbar. De borde ha en "ren" modell helt utan ljud men med allt annat mumsmums.