Dator stänger av sig själv efter ca 0,5sek

Permalänk

Dator stänger av sig själv efter ca 0,5sek

Tjena,

Min dator verkar tyvärr ha gett med sig på något konstigt vänster. Satt med den imorse och allt flöt på som vanligt, fram tills jag råkade stöta till datorn med datorstolen (obs: inte en jättehård stöt) så att den stängde av sig självt. Blev rätt paff då själva datorn inte rörde sig alls och "smällen" inte var jättehård. Trodde först att det var ett strömavbrott i min lägenhet, men icke.

Testade starta datorn några sekunder efter incidenten och den bootar upp i en halv sekund och fläktarna kommer också igång. Dock så slocknar den direkt efteråt. Det jag har märkt är att mina RAM-minnen fortfarande lyser upp efter att datorn har stängt av sig själv (har ett par G.Skill minnen med RGB) och att även tangentbordet emellanåt lyser upp.

Efter att datorn har stängt av sig själv så går det inte att boota den längre. D.v.s inget händer när man trycker på startknappen. Det krävs att jag stänger av strömmen på nätagget och då sker ett "klickande" ljud i datorn (samma ljud som när man stänger av den som vanligt) och testar man att boota den igen så sker samma sak som tidigare. Har även testat att dra ut alla kablar och bara boota datorn med bara strömkabeln i (inga usb-enheter i kopplade), men samma problem uppstår.

Min fråga är egentligen vad felet kan vara? Jag har tyvärr inte något extra nätagg att testa med och inte heller ett extra moderkort.

För mig låter det nästan som att det är moderkortet som kanske har fått kortslutning, i.o.m att LED:en på tangentbordet och minnet kickar igång? Men jag är riktigt osäker. Hoppas någon kan rikta mig i rätt riktning. I värsta fall får jag släpa med den till inet och låta dom ta en titt.

Specs:
Motherboard: MSI X99A Gaming 7
Processor: Intel Core i7-5930K
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW
Hard Drive: Samsung 850 EVO 500GB [SSD]
Sound Card: Creative Sound Blaster Z
RAM: G.Skill Trident RGB 2x8GB [3000mhz]
Power Supply: EVGA Supernova G2 750W Gold [Modular]
CPU Cooler: Noctua NH-D15
Case: Fractal Design R5
Screen: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kollat alla kontakter? Har du ett annat nättagg att testa med?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Kollat alla kontakter? Har du ett annat nättagg att testa med?

Tack och bock för svar.

Som tidigare nämnt så har jag kollat alla kontakter, har inget extra nätagg tyvärr. Funderar på att köpa ett nytt nätagg, men drar mig lite för just det eftersom RBG'n på ram-minnena kickar igång, även fast datorn har stängt av. Så det tyder ju på att det finns någon form av strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

När något glappar ska man ta loss och sätta tillbaka delar/kablar. Det har ofta löst problem trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Du verka fortfarande ha saker kopplade som inte behövs. Mus/tangentbord, grafikkort, ljudkort, kablarna till ALLA diskar/DVD mm. Ingen ide att blanda in bild, Windows mm. Du lär fortfarande höra om den fortfarande dör efter några sekunder.

Nollställ bios. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ur strömkabeln.

Vissa behövde ta bort något mer innan nollställningen fixade fel men vad varierar från fall till fall. Då kan det vara bra att ta bort allt som inte behövs och nollställa igen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

När något glappar ska man ta loss och sätta tillbaka delar/kablar. Det har ofta löst problem trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Du verka fortfarande ha saker kopplade som inte behövs. Mus/tangentbord, grafikkort, ljudkort, kablarna till ALLA diskar/DVD mm. Ingen ide att blanda in bild, Windows mm. Du lär fortfarande höra om den fortfarande dör efter några sekunder.

Nollställ bios. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ur strömkabeln.

Vissa behövde ta bort något mer innan nollställningen fixade fel men vad varierar från fall till fall. Då kan det vara bra att ta bort allt som inte behövs och nollställa igen.

Tack för svar.

Har testat att koppla bort alla USB-enheter som jag nämnt tidigare. Dock kommer jag även testa att koppla bort grafikkortet + ljudkortet och även se re-seata alla kablar som går till mitt modulära nätagg. Förhoppningsvis är det en kabel som lossnat.