Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Skit i sängen, tangentbordet är skönt tydligen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nu har jag till slut fixat en IP-kamera. Jag tog den barnsliga vägen och köpte en Despicable Me Stuart Cam som fick bra i test av M3.

Efter att ha fixat en adapter för strömmen (köpte kameran från UK som var mycket billigare) så är det dags att skruva upp den på lämpligt ställe. Snart kan jag ha koll på kissarna även när jag sover.

https://i.imgur.com/7DMpMD5.jpg

Ahh... så nu kan vi alla se på när du och katterna sover

https://nyheter24.se/nyheter/teknik/850826-sa-manga-personer-...

"Redan efter tre dagar hackade sig en person med en ip-adress i Italien in på webbkameran."

"Men efter det första intrånget ökar antalet spionerande hackare i rasande fart. I snitt går 43 personer om dagen in på reporterns webbkamera. Och under de sju månader som experimentet pågick tittade över 6 000 personer på filmen."

Jag hoppas dock att du isolerat den helt från internet via VLAN eller liknande?

Skrivet av AMD-FX:

Kattgodis Whiskas Anti-Hairball förebygger och reducerar förekomsten av hårbollar hos katter, då det innehåller ingredienser som verkar aktivt i magsäcken och hjälper att föra håret genom tarmsystemet. När katten tvättar sig får den helt naturligt en del hår i sig, men stora hårbollar kan ge katten smärtor och i värsta fall kan de komma ut i tarmen och förorsaka förstoppning som kan vara farligt för katten.

Se till att din katt är minst 10 månader gammal innan du börjar ge den Whiskas® Anti-Hairball

Ehm...

Så, vad menar de?
Att de gör att man får värsta fallet!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så, vad menar de?
Att de gör att man får värsta fallet!?

Att maten som är speciellt gjord för innekatter, bryter ner håret de får i sig när de tvättar sig.. Annars bryts det inte ner och det bildas hårbollar som kan stoppa upp i tarmarna på dem.
Normalt så äter katter gräs, som gör att de spyr upp hårbollarna.. Men det är inte alla innekatter som har tillgång till det eller ägare som gillar att torka upp kattspyor här och där i lägenheterna.

Mina katter får både sådant torrfoder och tillgång till gräs.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att maten som är speciellt gjord för innekatter, bryter ner håret de får i sig när de tvättar sig.. Annars bryts det inte ner och det bildas hårbollar som kan stoppa upp i tarmarna på dem.
Normalt så äter katter gräs, som gör att de spyr upp hårbollarna.. Men det är inte alla innekatter som har tillgång till det eller ägare som gillar att torka upp kattspyor här och där i lägenheterna.

Mina katter får både sådant torrfoder och tillgång till gräs.

Min spyr upp katthår (ganska mycket hår) trots att den varken äter gräs eller torrfoder

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Min spyr upp katthår (ganska mycket hår) trots att den varken äter gräs eller torrfoder

Är det en innekatt? Alla katter är ju förstås olika, men man hjälper katten väldigt mycket genom att ge den tillgång till gräs eller annat... Mina tuggar i sig bladen på ampelliljor, om de inte har något bättre. Fungerar det också..
Din kanske har hittat något annat eller så klarar den helt enkelt av att få upp det utan hjälp. Men ni bör hålla koll på om den verkar få ont i magen/tarmarna eller har svårt att skita.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

De liksom fåglar är ju designade för att enkelt kunna spy upp det de inte kan smälta så de är inga problem. Att de tenderar få förstoppning är nog en klassiskt marknadsföringslögn för att få sälja. Kan alla få någon gång Kräks hon har hon fått i sig något dumt som julklappssnören eller hetsätit torrfoder.

Kräks inga hårbollar för hon tvättar sig härnäst aldrig. Har köpt en kam nu hon har börjat fälla lite så behöver jag dammsuga mindre förhoppningsvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det en innekatt? Alla katter är ju förstås olika, men man hjälper katten väldigt mycket genom att ge den tillgång till gräs eller annat... Mina tuggar i sig bladen på ampelliljor, om de inte har något bättre. Fungerar det också..
Din kanske har hittat något annat eller så klarar den helt enkelt av att få upp det utan hjälp. Men ni bör hålla koll på om den verkar få ont i magen/tarmarna eller har svårt att skita.

Jo den är inne katt. Försökte gå med katten i koppel ute men då höll det på att sluta med katastrof då katten slet sig som en ilsken tjur och va borta i 21 dagar utan mat och vatten. Hittades inlåst i en källare som ett benrangel men levde fortfarande. Kommer inte att göra om misstaget, men katten var ju tacksam att kunna få mat igen

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jo den är inne katt. Försökte gå med katten i koppel ute men då höll det på att sluta med katastrof då katten slet sig som en ilsken tjur och va borta i 21 dagar utan mat och vatten. Hittades inlåst i en källare som ett benrangel men levde fortfarande. Kommer inte att göra om misstaget, men katten var ju tacksam att kunna få mat igen

Det klassiska.. Jag har sedan flera år selar till mina katter, vilket gör att de inte kan komma ur dem. Ett vanligt halsband är oftast designat så att katten ska kunna ta sig ur, om den skulle fastna någonstans t.ex.
Kommer ihåg att jag läste någon tidning när jag var liten, om en katt som fastnat och blivit hängandes i ett träd.
Så för utekatter som går fritt är vanligt halsband suveränt, men ska man gå med dem i koppel bör det vara en sele.

Min 6kg Ragdoll som far iväg som en Pitbull så fort han ser någon grannkatt, har inte en suck att komma ur selen. Däremot får han mig på släptåg ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det klassiska.. Jag har sedan flera år selar till mina katter, vilket gör att de inte kan komma ur dem. Ett vanligt halsband är oftast designat så att katten ska kunna ta sig ur, om den skulle fastna någonstans t.ex.
Kommer ihåg att jag läste någon tidning när jag var liten, om en katt som fastnat och blivit hängandes i ett träd.
Så för utekatter som går fritt är vanligt halsband suveränt, men ska man gå med dem i koppel bör det vara en sele.

Min 6kg Ragdoll som far iväg som en Pitbull så fort han ser någon grannkatt, har inte en suck att komma ur selen. Däremot får han mig på släptåg ibland.

Jag tror det va en sele, men jag hade inte dragit åt så hårt den delen som sitter runt huvudet (ville inte strypa katten, samt att Carmen har mindre huvud än vad hennes syster hade). Tror katten lyckades komma ur remmen som sitter runt huvudet och då kunde hon slita sig. katten va inte ens min när det hände utan tillhörde fortfarande djurskyddet som jag hade hemma som jourhem när det är överfullt på djurskyddet

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag tror det va en sele, men jag hade inte dragit åt så hårt den delen som sitter runt huvudet (ville inte strypa katten, samt att Carmen har mindre huvud än vad hennes syster hade). Tror katten lyckades komma ur remmen som sitter runt huvudet och då kunde hon slita sig. katten va inte ens min när det hände utan tillhörde fortfarande djurskyddet som jag hade hemma som jourhem när det är överfullt på djurskyddet

Ok, det är ju mindre vanligt. Men kan så klart hända.. Brukar själv stoppa in ett par fingrar mellan selen och halsen, när jag drar åt. Sedan jag satt på den ordentligt testar jag att dra den över huvudet, för att se om det räcker..

Tur ni fick tag på den igen. En av våra katter försvann vid sommarstugan (troligtvis skrämd av vildsvin) och var borta en månad, innan det var en som ringde och hade sett honom. 5km bort på en gård, satt han i ett uthus, helt utmärglad och full av fästingar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh... så nu kan vi alla se på när du och katterna sover

https://nyheter24.se/nyheter/teknik/850826-sa-manga-personer-...

"Redan efter tre dagar hackade sig en person med en ip-adress i Italien in på webbkameran."

"Men efter det första intrånget ökar antalet spionerande hackare i rasande fart. I snitt går 43 personer om dagen in på reporterns webbkamera. Och under de sju månader som experimentet pågick tittade över 6 000 personer på filmen."

Jag hoppas dock att du isolerat den helt från internet via VLAN eller liknande?

Ingen större fara med min Stuart Cam, det är ingen "vanlig" webkamera utan för att komma åt kameran måste man använda en app för Android eller iOS. För att koppla upp mot min kamera remote behöver du mitt lösenord för kontot hos tillverkaren. Inget är ju stensäkert givetvis men det är ganska lugnt så som de lagt upp det. Kameran sitter inte heller i sovrummet

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av AMD-FX:

Jag har ofta både koppel med sele så inte han ska slita sig loss. Han har kommit ur selen men ej kopplet. Sen får jag vara på min vakt när jag är ute med han.

Sen är det en skyddsrem som går igenom både selen och halsbandet på ryggen så allt sitter ihop. Selen på bilden är lite för stor men nu fyller han ut den.

Permalänk
Medlem

Läste idag att djurskyddslagen ska uppdateras

"Den nuvarande djurskyddslagen har funnits i snart 30 år och behöver uppdateras enligt regeringen. I ett förslag som skickats till lagrådet föreslår regeringen en skärpning av lagen, där det bland annat ska bli straffbart att överge katter och andra tamdjur."

Frågan är om folk bryr sig? för det måste vara svårt att veta vem som äger en katt utan märkning. Tycker ni att det borde vara lag på att katten ska ha öronmärkning precis som det är en nummerskylt på en bil?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

"Den nuvarande djurskyddslagen har funnits i snart 30 år och behöver uppdateras enligt regeringen. I ett förslag som skickats till lagrådet föreslår regeringen en skärpning av lagen, där det bland annat ska bli straffbart att överge katter och andra tamdjur."

Frågan är om folk bryr sig? för det måste vara svårt att veta vem som äger en katt utan märkning. Tycker ni att det borde vara lag på att katten ska ha öronmärkning precis som det är en nummerskylt på en bil?

Lag på chip eller märkning ja.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag tror det va en sele

Jag går ofta ut med katterna i koppel, och de har slitit sig några gånger. Jag har lärt mig att det är ett par saker man ska se upp med när de blir skrämda och freakar ut. Man får aldrig försöka hålla fast dem med linan om de börjar hoppa eller försöker krypa baklänges ur selen. Då måste man släppa efter så linan blir slak, då kan de inte få spjärn att dra sig ur selen. Så fort de slutar försöka backa kan man sträcka upp linan igen.
Man kan (och bör) inte dra åt selen så hårt att de inte kan dra sig ur den om linan är sträckt. De är så mjuka i kroppen att drar man åt så hårt så stryper man dem. Koppel ska inte dras åt hårdare än att du lätt får in ett finger under kopplet.
Tricket för att hindra dem från att backa ur kopplet är alltså istället att slacka på linan när de försöker.

Tips:
* Ett rullkoppel avsett för små hundar, typ ett sånt här: https://animail.se/flexi-neon-reflect-cord-m-5-m.html
ger bättre kontroll, och man kan lättare släppa efter om de försöker krypa ur kopplet.
Det måste ha handlovsrem, för om de lyckas överraska dig och rycka kopplet ur handen så skräms de av att ha det skramlande rullkoppel-handtaget släpande bakom sig, och då går det snabbt åt h-e: de springer ut i trafik eller trasslar in sig uppe i ett träd. Rullkoppel har inte handlovsrem, så man får knyta dit en ögla själv, eller köpa en:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobilt-o-telefoni/mo...
(Seriöst, använd alltid handlovsrem med rullkoppel. Inget skämt.)
Rullkoppel som klickar när man trycker ner bromsen är extra bra, katten lär sig snabbt att klicket betyder "stopp".

* Börja vänja dem med selen när de är små. Det går att lära vuxna katter att gå i koppel, men det är jobbigare.
* Gå ut med dem sent på kvällen eller tidigt på morgonen, för att undvika folk som skrämmer dem. Cyklister, barn, hundar, bilar, dvs saker som rör sig och låter högt - det är vad mina katter tycker är allra läskigast.
* Gå inte långt. Du kommer att märka att de blir ängsliga när de kommer mer än 500m - 1 km hemifrån.
* Ha inte bråttom. Det har inte din katt. Den kan lätt lägga första kvarten på att bara äta gräs.
* Se upp med att de gärna vill in i buskar och upp i träd. Man kan aldrig slappna av när man går med katt.

Permalänk
Rekordmedlem

Vadå, når du inte tangenterna så får du väl klappa mig i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett par nya bilder.

Fanta by Kimmo Räsänen, on Flickr

Fanta by Kimmo Räsänen, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är lite kluven i detta.
För om detta blivit straffbart... kanske jag inte haft denna lilla sak idag (som någon verkar ha övergett)

Så... jag har utan plan, av ren slump... fått katt igen

Men jag förstår precis din poäng. För vi har ju letat ljus och lykta efter ägaren till denna i ca 1 vecka, och han har tydligen sprungit lös på vårt område i minst 4 veckor innan det. Förstår inte hur man kan överge en sådan go och snäll katt...

Men om ingen ägare hittas så har han ett hem nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är lite kluven i detta.
För om detta blivit straffbart... kanske jag inte haft denna lilla sak idag (som någon verkar ha övergett)
https://cdn.discordapp.com/attachments/360769200597237772/402096683275649025/IMG_20180114_142547718.jpg
https://cdn.discordapp.com/attachments/360769200597237772/402140450925838349/IMG_20180114_174142117.jpg
https://cdn.discordapp.com/attachments/360769200597237772/402096682722131992/IMG_20180114_144349376.jpg

Så... jag har utan plan, av ren slump... fått katt igen

Men jag förstår precis din poäng. För vi har ju letat ljus och lykta efter ägaren till denna i ca 1 vecka, och han har tydligen sprungit lös på vårt område i minst 4 veckor innan det. Förstår inte hur man kan överge en sådan go och snäll katt...

Men om ingen ägare hittas så har han ett hem nu iaf.

Bra att det inte enbart finns idioter här i världen. Hade katten halsband eller ID märkning?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En gammal bild men fortfarande sjukt skön bild på han

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone: Började titta på det där med katten och hon blev faktiskt lite intresserad. Hon blev jätteorolig när dem visade snubben med båten och kattungarna, började leta bakom högtalarna och grejer efter kattungarna även fast hon själv är en liten kattunge än (6 månader idag)

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Du får en hjältepoäng av mig för att ha tagit hand om honom, ser ut att han kan ge dig (er?) många år av sällskap.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Say hello to my little friend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Tog du bort bilden?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Nejdå, den är kvar. Funkar den inte för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Bra att det inte enbart finns idioter här i världen. Hade katten halsband eller ID märkning?

Nej.

Inget halsband, ingen ID, inget Chip och ingen anmälan till polisen mm.

@Ohem Tack. Som sagt det blev lite hastigt, men jag hoppas han och jag ska trivas. Det jag oroar mig mest för är ju att jag planerade i vår/sommar att skaffa två, tillsammans. Så jag är lite rädd för att han blir "uttråkad". Men jag får se hur jag löser det...

Som det är nu så kelar och leker jag med honom allt jag kan, i hopp om att han ska få lite underhållning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

@AMD-FX: Nejdå, den är kvar. Funkar den inte för er?

Nu ser jag den. Förut fick jag bara 404 att bilden inte kunde hittas. kanske är mitt internet som är felet

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har hittat den kattsäkra tvn https://www.youtube.com/watch?v=x5n5OSaCJfM

Hoppas jag en dag har råd med något sånt skulle lösa en massa mer problem än bara kattproblemet-

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Ännu en gång har katterna gjort om sin gräskruka till sovplats. Får väl hitta en ännu mindre kruka till gräset