Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Vet att jag nyligen la upp en snarlik bild men idag var kissarna extra gosiga så det blir en bild till:

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vet att jag nyligen la upp en snarlik bild men idag var kissarna extra gosiga så det blir en bild till:

Kan aldrig bli för många bilder

Såg också att tråden nu är upp i 2000 inlägg

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en sådan här klöstunna fast sisal/vit, som katterna älskar..
Har ställt den centralt i lägenheten, så den inte står i ett hörn och dammar.

http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.56.1652/klostunna-s...

Japp exakt en sån hade de för 995. Beställde ett natural paradise xl premium klösträd igår.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kan aldrig bli för många bilder

Såg också att tråden nu är upp i 2000 inlägg

Nä, du har rätt, det kan aldrig bli för många bilder!

Sanslöst med 2000 inlägg, trodde aldrig att intresset skulle vara så stort när jag drog igång tråden sent 2015. Datanördar älskar sina katter helt klart. Sedan jag skaffade Zelda och startade tråden har jag blivit en riktig kattnörd, kollar på dokumentärer och läser böcker om katter och har nog blivit lite besatt faktiskt. Min största hobby har skiftat från datorer till katter men jag kommer aldrig att släppa mitt intresse för hårdvara/teknik.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nä, du har rätt, det kan aldrig bli för många bilder!

Sanslöst med 2000 inlägg, trodde aldrig att intresset skulle vara så stort när jag drog igång tråden sent 2015. Datanördar älskar sina katter helt klart. Sedan jag skaffade Zelda och startade tråden har jag blivit en riktig kattnörd, kollar på dokumentärer och läser böcker om katter och har nog blivit lite besatt faktiskt. Min största hobby har skiftat från datorer till katter men jag kommer aldrig att släppa mitt intresse för hårdvara/teknik.

Jag älskar min kan klart mer än datorn. En dator måste man uppgradera för dyra pengar för att den inte är snabb nog, jag är mer villig att slänga ut pengarna så att katten får mat än att datorn blir snabbare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp exakt en sån hade de för 995. Beställde ett natural paradise xl premium klösträd igår.

Rättelse tydligen inte exakt likadan men grymt lik. Minnie kallades denna från dogman. Ingen omedelbar succé katten blev rädd och skydde den som pesten när jag kom in? Sen blev de ett försiktigt närmande kom in i den understa grottan. Efter en kvart av totalt ointresse testade jag flytta in henne i översta grottan. Tog ett tag innan hon hitta en väg ner. De är ju lite trångt även om hon inte är världens största katt direkt. Uppåt går lite lättare som brukligt. Tillräckligt hög för att hon ska nå upp till fönsterbrädan utan att hoppa. Nu lyckas hon ta sig dit i alla fall via bord men detta borde va enklare. Ställer den till fönstret får man se om den används. Blir katträd vid ena fönstret.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Varje gång jag tittar denna tråden blir jag så sugen på att skaffa en katt...
Känns dock inte riktigt rätt när jag jobbar vardagar 8-17 och ibland övertid.. klarar en innekatt en sådan ensamhet?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Känns dock inte riktigt rätt när jag jobbar vardagar 8-17 och ibland övertid.. klarar en innekatt en sådan ensamhet?

Inga större problem, men du kan ju också skaffa två katter.. så de har varandra om dagarna. Annars har du mycket kvalitétstid av bus och gossande på eftermiddagarna och kvällarna, att se fram emot..

Hundar däremot bör inte lämnas ensamma så länge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Skaffa två då så har i alla fall katterna varandra att leka med. Bra om matskålen är fylld också

Edit:
DaBone tänkte ungefär som mig där

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Eftersom det redan har nämnts om det.

Så tilläger jag istället.
Enligt djurskydds lagen får en katt inte vara utan tillsyn i mer än 6h.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Verkligen? Ensamstående som jobbar heltid får inte ha katt med andra ord?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vart har du hittat det?

Vad jag vet så är det att de ska ha tillsyn minst 2ggr per dag... t.ex. morgon och kväll.

Edit: Från jordbruksverket.

Så sköter du din katt
Katter är självständiga och intelligenta djur. De är inte flockdjur på samma sätt som hundar. Men även en katt har behov av sociala kontakter. De mår bra av att träffa både människor och djur.

Du ska se till din katt minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst två gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även ladugårdskatter och utekatter är beroende av vård och omsorg från sin ägare.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdju...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Verkar gå rätt bra trots jag har en social katt. Men hon gör ex antal kullerbyttor när man kommer hem. Men hon har inget behov att va uppe i en konstant och är bra oå att aktivera sig själv. Inte alltid två katter kommer överens särdeles bra. Vi hade mor/son förut och de mådde bättre utan varann lol.

Finns väl ingen lag om tillsyn tänk på alla bondkatter då som lever sitt liv så nära frihet man kan komma med kattlucka

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Att ha två stycken är tyvärr inte ett alternativ. Men det låter ju nästan görbart med andra ord. Däremot kanske det är bäst att skaffa den under exempelvis semestern så att den får extra tillsyn och timmar med sin nya ägare under första veckorna.

Det får funderas på.
Har funderat mycket på Ragdoll, Sibirisk och Birma... gillar hårbollar

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Oki, var lite utdaterad, lagen är ändrad, så du har rätt.

Vilket ju är bra, för det var förbaskat korkad lag, eftersom en katt klarar sig ensam, till skillnad mot en hund, vilken måste ha någon som går ut med den.

Skrivet av oqvist:

Finns väl ingen lag om tillsyn tänk på alla bondkatter då som lever sitt liv så nära frihet man kan komma med kattlucka

Tagit från länken som DaBone nämnde ett par poster upp.
"Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst
2 gånger om dagen. Då lär katten sig rutinen och kommer hem när
det är matdags. Även ladugårdskatter och stallkatter ska ges tillräckligt med tillsyn."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mamma Sally

Sonen "douchebag" Spock
"Jag lovar, jag ska inte slita ner allt julpynt i år. "

Systern Fluffy även känd som Batcat

Allihopa är bonna katter. Dock misstänker jag att pappan haft norsk skogskatt i sig, ungarna är helt olika varandra.
Nu har jag ingen bra bild men Sally är väldigt liten, väger bara 3kg, är betydligt mindre än sina ungar. Hon äter dock som hon ska och verkar allmänt nöjd, så hon är nog bara liten till växten.
Ja, vi har tre katter. Dock har vi ganska stort hus och bor på landet, så katterna springer ut och in hela tiden, är sällan de är tillsammans alla tre. Mamman tar även liten avstånd till ungarna ibland.

Lite bilder från när de var små. Varning för söt chock:

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Inte mycket plats man får över på skrivbordet när han väl har bestämt sig för att ligga där.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@DaBone:
Oki, var lite utdaterad, lagen är ändrad, så du har rätt.

Vilket ju är bra, för det var förbaskat korkad lag, eftersom en katt klarar sig ensam, till skillnad mot en hund, vilken måste ha någon som går ut med den.

Tagit från länken som DaBone nämnde ett par poster upp.
"Om du har en katt som får gå ute kan du erbjuda den mat på regelbundna tider, minst
2 gånger om dagen. Då lär katten sig rutinen och kommer hem när
det är matdags. Även ladugårdskatter och stallkatter ska ges tillräckligt med tillsyn."

Ja de är ju en lite vettigare formulering. Installera just en hårddisk helt plötsligt hade jag en katt i chassit. Ej optimalt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem

När jag kom hem så blev katten glad och skulle hälsa och naturligtvis springa mellan mina ben, tyvärr råkade jag snubbla/trampa på henne och hon skrek så jag trodde hon höll på att dö....
1 minut senare så hoppade hon över saker som låg i hennes väg till matskålen i stället för att gå runt och verkade ha glömt bort allt, uppenbarligen så var det ett varningsskrik att hon fanns mellan mina fötter hon hade gjort och då tog hon i så väggarna skakade...
Vi blev snabbt vänner igen (och hon har kanske lärt sig att inte springa mellan mina fötter.)
Jag vet inte om jag smutsade ner henne men hon glufsade i sig lite mat och kom sedan och hoppade upp i mitt knä och åt efterrätt (päls) som om inget hade hänt. Det är inte konstigt att de ibland kräks hår även när de inte ätit håriga byten för de får ju i sig en del av sitt eget löshår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När jag kom hem så blev katten glad och skulle hälsa och naturligtvis springa mellan mina ben, tyvärr råkade jag snubbla/trampa på henne och hon skrek så jag trodde hon höll på att dö....
1 minut senare så hoppade hon över saker som låg i hennes väg till matskålen i stället för att gå runt och verkade ha glömt bort allt, uppenbarligen så var det ett varningsskrik att hon fanns mellan mina fötter hon hade gjort och då tog hon i så väggarna skakade...
Vi blev snabbt vänner igen (och hon har kanske lärt sig att inte springa mellan mina fötter.)
Jag vet inte om jag smutsade ner henne men hon glufsade i sig lite mat och kom sedan och hoppade upp i mitt knä och åt efterrätt (päls) som om inget hade hänt. Det är inte konstigt att de ibland kräks hår även när de inte ätit håriga byten för de får ju i sig en del av sitt eget löshår.
https://youtu.be/2pfMeHMWhR0

Jo, det kommer upp en hel hår när katten spyr ibland. Vad jag vet så finns väl godis som har nåt med anti-hårboll men funkar det verkligen?

Kattgodis Whiskas Anti-Hairball förebygger och reducerar förekomsten av hårbollar hos katter, då det innehåller ingredienser som verkar aktivt i magsäcken och hjälper att föra håret genom tarmsystemet. När katten tvättar sig får den helt naturligt en del hår i sig, men stora hårbollar kan ge katten smärtor och i värsta fall kan de komma ut i tarmen och förorsaka förstoppning som kan vara farligt för katten.

Se till att din katt är minst 10 månader gammal innan du börjar ge den Whiskas® Anti-Hairball

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vi använder detta torrfoder.. sedan många år. Fungerar bra för innekatter.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/royal_canin...

Dock är det naturligt att katter spyr upp det hår de får i sig. Därav de naturligt äter gräs, när de är utekatter.. I brist på gräs, så är det omtänksamt att fixa så behovet att spy minimeras.
Vi har detta torrfoder, men även kattgräs ibland, gräs i en låda på balkongen om somrarna och ampelliljor som de verkar gilla att tugga i sig emellanåt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jo, det kommer upp en hel hår när katten spyr ibland. Vad jag vet så finns väl godis som har nåt med anti-hårboll men funkar det verkligen?

http://www.kattkompaniet.nu/images/2.5593/kattgodis-whiskas-anti-hairball.jpeg

Kattgodis Whiskas Anti-Hairball förebygger och reducerar förekomsten av hårbollar hos katter, då det innehåller ingredienser som verkar aktivt i magsäcken och hjälper att föra håret genom tarmsystemet. När katten tvättar sig får den helt naturligt en del hår i sig, men stora hårbollar kan ge katten smärtor och i värsta fall kan de komma ut i tarmen och förorsaka förstoppning som kan vara farligt för katten.

Se till att din katt är minst 10 månader gammal innan du börjar ge den Whiskas® Anti-Hairball

Jag vet inte om det funkar men nått ämne borde ju kunna hjälpa till att bryta ner hår utan att vara direkt farligt att äta, jag försöker få bort löst hår mekaniskt (borsta och kamma) och det är inte bara för kattens skull utan för att det även minskar håren som ramlar av lt när de rör sig eller på liggplatserna, det syns var katten brukar ligga för där är det nedtrampat och hårigt, fleece verkar bra på det sättet då det samlar katthår och katten dessutom gillar det för det är väl lagom varmt för det mesta, hon gillar att krypa in i sängkläder också men där verkar det kunna bli för varmt så hon letar sig ut och lägger sig öppet i stället.
Man skulle ha nått kardborreliknade material som de gillade som fäste lite i pälsen så att allt löst stannar när de reser sig, nån typ av hårabsorberande liggunderlag där de helst skulle gilla att ligga och rotera så att de själva rensat hela pälsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

***Skämt***

En sån här kanske om man ger katten ett par skyddsglasögon

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

***Skämt***

En sån här kanske om man ger katten ett par skyddsglasögon

https://washtec.se/images/guide/1-1.jpg

Min gamla katt gillade att bli dammsugen men det är nog ovanligt för de flesta gillar ju inte ljudet av dammsugare utan går undan direkt den startas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Min gamla katt gillade att bli dammsugen men det är nog ovanligt för de flesta gillar ju inte ljudet av dammsugare utan går undan direkt den startas.

Det är nog ganska ovanligt, ja.

Precis som vi mäniskor, kan katter ha olika personlighet, och ha rädsla för olika saker.

Jag hade en katt som alltid skulle vara med när man duschade, hon satt på badkars kanten och hade ingen rädsla för vatten strålen, jag kunde även bada med henne.
Och nej, det var ingen ras som är känd för att tycka om vatten, (kan dock ha varit inblandat någon sådan ras, men det har jag ingen aning om eftersom det var en katt som jag hittade övergiven).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Belzader det kan inte va så att hon är fascinerad över att du utsätter dig för denna behandling? Eller menar du att hon de fakto hoppa i badet frivilligt?

Spy måste väl va de bästa det är ju fullt naturligt måste va bättre än sätta in en massa udda tillsatser i maten? Ibland kan de ha svalt lite allt möjligt min fick i sig lite julklappssnören men de spydde hon upp fort. Väldigt lite hårbolllar ibland äter hon för mycket och spyr upp torrfodret. Nu ansar hon sig själv typ aldrig och jagar ju inga möss för tillfället så de är väl inte så mycket att spy upp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Belzader det kan inte va så att hon är fascinerad över att du utsätter dig för denna behandling? Eller menar du att hon de fakto hoppa i badet frivilligt?

Vissa katter har inte några problem med vatten eller att bada.. tror det är individuellt. Har en själv hemma som brukar följa med in i duschen.
Men vad jag förstått så är Bengaler överlag inte rädda för vatten..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kanske inte hoppade i frivilligt direkt, men jag kunde ligga på ryggen och sätta henne på bröstet, så länge hon kände något under tassarna var hon lugn i vatten, även om hon hade vatten upp till hakan.

Även om jag inte hade henne så lång tid (jag gav bort henne efter ~2år), har hon satt sin prägel, då hon utöver badandet hade lite andra egenskaper.

Skrivet av DaBone:

Men vad jag förstått så är Bengaler överlag inte rädda för vatten..

Kan bero på att de härstammar från Leopard cat, vilket är en vild katt i storlek med tam katt och lever i södra Asien.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Belzader:

Kanske inte hoppade i frivilligt direkt, men jag kunde ligga på ryggen och sätta henne på bröstet, så länge hon kände något under tassarna var hon lugn i vatten, även om hon hade vatten upp till hakan.

Även om jag inte hade henne så lång tid (jag gav bort henne efter ~2år), har hon satt sin prägel, då hon utöver badandet hade lite andra egenskaper.
Kan bero på att de härstammar från Leopard cat, vilket är en vild katt i storlek med tam katt och lever i södra Asien.

Min bengal gillar inte att duscha alls däremot är det kul att hoppa ned i toaletten eller skvätta vatten över hela golvet. Varje leksak ska döpas.
Hans favoritsysselsättning är förutom att terrorisera mina andra katt är att försöka bryta sig in under min säng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Min katt avskyr också ljudet från min dammsugare som inte är speciellt tyst. Vi hade dock en Philips dammsugare på djurskyddet som var väldigt tyst för att vara en dammsugare. En sån skulle jag behöva här hemma. Kommer dock inte ihåg vad den hette då jag var där 2007

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare