Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

BSOD video_scheduler_internal_error

Behöver er expertishjälp. Har stött på ordentliga problem med vår windowsburk här hemma. För ett tag sen så började den agera märkligt på det sättet att bilden kunde försvinna en eller ett par sekunder. Detta gick sen vidare till att det uppstod gröna streck horisontellt över hela skärmen och burken blev allmänt slö.

Sen började den visa BSOD med felet "video_scheduler_internal_error".
När jag försökte starta om datorn så fastnade den antingen på att "datorn diagnostiseras" eller att den försöker ladda windows. Men signalen försvinner efter att den turkosa versionen av windows-loggan visats ett par sekunder.

De jag har rådfrågar har nästan alla sagt samma sak, att det är något knas med grafikkortet. Förutom Microsoft support som har bett mig testa alla möjliga varianter att kolla efter. Problemet är att jag inte ens kommer in i Windows, förutom i felsäkert läge.

Har idag ryckt ur grafikkortet och stoppat i ett gammal från en annan burk men får trots det ingen signal. Om jag däremot stoppar i en hdmi-kabel från den porten som kommer från moderkortet, så får jag signal som förut. Men så fort windowsloggan syns så blir det "ingen signal"

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Kan det vara något med moderkortet? All hjälp tas tacksamt emot!!

Datorn är ett ett par år gammal och en burk vi tagit över efter min kusin. Så jag är lite osäker på vilka komponenter som sitter i.

Moderkort: Gigabyte
Grafik: Geforce GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredacler:

Behöver er expertishjälp. Har stött på ordentliga problem med vår windowsburk här hemma. För ett tag sen så började den agera märkligt på det sättet att bilden kunde försvinna en eller ett par sekunder. Detta gick sen vidare till att det uppstod gröna streck horisontellt över hela skärmen och burken blev allmänt slö.

Sen började den visa BSOD med felet "video_scheduler_internal_error".
När jag försökte starta om datorn så fastnade den antingen på att "datorn diagnostiseras" eller att den försöker ladda windows. Men signalen försvinner efter att den turkosa versionen av windows-loggan visats ett par sekunder.

De jag har rådfrågar har nästan alla sagt samma sak, att det är något knas med grafikkortet. Förutom Microsoft support som har bett mig testa alla möjliga varianter att kolla efter. Problemet är att jag inte ens kommer in i Windows, förutom i felsäkert läge.

Har idag ryckt ur grafikkortet och stoppat i ett gammal från en annan burk men får trots det ingen signal. Om jag däremot stoppar i en hdmi-kabel från den porten som kommer från moderkortet, så får jag signal som förut. Men så fort windowsloggan syns så blir det "ingen signal"

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Kan det vara något med moderkortet? All hjälp tas tacksamt emot!!

Datorn är ett ett par år gammal och en burk vi tagit över efter min kusin. Så jag är lite osäker på vilka komponenter som sitter i.

Moderkort: Gigabyte
Grafik: Geforce GTX 580

Kolla pm du o bios kan utföra fullständig POST och mer utförlig info. Starta feläkerhet lägge för att få mer info vart det skiter sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Ja jag ska försöka ta mig en titt senare idag.

Permalänk

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64-bitar
Processor: Intel Core i7 2600K 3,4 ghz
Processorkylare:
Moderkort: gigabyte (osäker på modell)
Minne: 2x 4 GB
Grafikkort: Geforce GTX 580
Hårddisk:
Nätaggregat:Corsair TX 750
Övrig kylning:
Övriga komponenter:
Temperaturer:

Ber om ursäkt för den knapphändiga infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du rensat grafikoret drivarna? Display driver uninstaller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av muscle:

Har du rensat grafikoret drivarna? Display driver uninstaller?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag försökte att först rensa bort dom och sen även avinstallera, men det är samma resultat.
Har inte provat DDU. Ska göra det ikväll.

Permalänk
Medlem

Avinstallera med DDU och starta om utan installera någon ny.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Körde DDU igår och det verkade till en början hjälpa. Efter det kunde jag komma in i Windows utan felsäkert läge. De gröna strecken över skärmen var dock kvar. Laddade hem drivrutiner från Nvidia och installerade dessa efter att Windows Update hade jobbat klart. Sen var vi tillbaka på ruta 1 igen och då gav jag upp för kvällen. Så nu blir det väl att försöka ta sig in igen via felsäkert och köra DDU igen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredacler:

Körde DDU igår och det verkade till en början hjälpa. Efter det kunde jag komma in i Windows utan felsäkert läge. De gröna strecken över skärmen var dock kvar. Laddade hem drivrutiner från Nvidia och installerade dessa efter att Windows Update hade jobbat klart. Sen var vi tillbaka på ruta 1 igen och då gav jag upp för kvällen. Så nu blir det väl att försöka ta sig in igen via felsäkert och köra DDU igen eller?

Hmm. Verka som inte grafikkortet är helt friskt? Funger väll utan drivare då det går på "sparlåga". Värmeproblem? Prova klocka ner det eller flashabios på grafikortet så det går tilö default

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Testade att stoppa i ett gammalt radeon kort och genast så försvann de gröna strecken och jag kunde återställa Windows. Stängde av och stoppade i 580-kortet och startar burken. Gröna streck tillbaka men nu kommer jag in i Windows utan felsäkert läge. När jag sen kikar i enhetshanteraren så har jag bara Intel HD graphics och Microsoft Basic Display Adapter under bildskärmskort.
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@fredacler: Inte mycket till hjälp men jag kan underrätta om att båda mina GTX580 (körde tidigare SLI) gör samma sak, jag får inga gröna streck men gröna kvadrater varvat med svarta istället. Detta gäller både när de är i SLI och när jag kör de var för sig. Antog att de var döda, så kör med lånat grafikkort för tillfället. Hoppas du hittar en lösning!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Jag fick detta felet vid nybygge,provade andra ram minnen och då försvann problemet.
Kunde posta och bläddra lite i win efter att ha kört ddu,men la jag in grafikdrivaren så krascha den.

Permalänk

Märkte även att om jag stoppar i det gamla kortet som inte ger några gröna streck, så står det trots det att jag bara har Microsoft Basic Display Adapter i enhetshanteraren.

Kör ett Corsair TX750, det borde väl räcka för att få tillräckligt med ström eller kan man på något sätt se om agget håller på att ge sig?

Permalänk

En helt vild gissning, men kan moderkortet vara på väg att packa ihop i och med att jag inte får någon signal från displayporten?

Permalänk

Nu har jag orkat tagit tag i detta igen. Gjorde så att jag stoppade i ett gammalt grafikkort (ATI Radeon HD 4800 Series) och då fungerar burken klockrent. Uppdaterade windows o och testade lite program. Allt rullar på som vanligt, bara lite högre upplösning än vad jag är van vid. Testar sen att stänga av datorn, byta till det nyare grafikkortet och direkt syns dom knepiga strecken och jag kommer "nästan" in i Windows. Sen är jag tillbaka på där jag var förut.

Borde det inte luta åt att det är graffekortet som är boven?

Permalänk

Uppdatering av denna soppa.
Lyckades ju som sagt att starta igång burken med ett gammalt kort i och det var ju iof sig kul. Men sen köpte jag ett ASUS Geforce GTX 1050 och stoppade i burken. Allt startar och jag tänker ÄNTLIGEN!!

Installerar kortets drivrutiner via cdn som följde med. Allt verkar lira som det ska. Testar att starta datorn igen nästa dag och det ser bra ut ända tills skärmen helt plötsligt blir svart och den visar återigen "Ingen signal". Testar att starta om, men nu komme jag bara till windows loggan sen blir det svart.

Provar att byta plats på kortet. Startar om och kommer in i windows igen. YES!! 5minuter senare - INGEN SIGNAL.
Jahopp, plockar fram det urgamla kortet igen och kör igång burken. Allt funkar finfint. Kör DDU och alternativet för att installera nytt kort. Stoppar i det nya kortet och, ja precis som förut. Kommer in i windows, men sen helt plötsligt så försvinner signalen.

Jag ger snart upp!!! Håller tummarna såå hårt för att någon vänlig själ kan komma med hjälp som kan lösa detta.

Tack på förhand!!