Rykte: Intel arbetar på egen integrerad grafikdel för kommande processorer

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel arbetar på egen integrerad grafikdel för kommande processorer

Enligt nya uppgifter arbetar Intel med att utveckla en egen integrerad grafikdel, som möjligtvis kan komma att ersätta grafikdelen från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg precis denna länkad på annat ställe. Skylake är Gen 9 och kom 2015. Gen 12 skulle alltså, om allt nu gick enligt plan, kommit ut i år. Det lär väl inte hända eftersom Gen 10 (Cannonlake) inte ens är ute än, men man kan ju undra om Intel ens kommer ut med alla generationerna med den smått absurda förseningen de har just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Intressant, men det som vore värdefullt för oss i konsumentgänget vore ju om de kom och konkurrerade med AMD och Nvidia med diskreta grafikkort. Som det är nu så blir man ju spyfärdig både av hur höga priserna är och hur väldans långsamt utvecklingen går, så det vore verkligen kalas med en till aktör där,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Ej förvånade och de har ju redan kraftiga grafikdelar i de flesta cpuer. De dröjer nog inte länge innan nästan alla för vanliga konsumentdatorer överger externa grafikkort.
Det blir något att berätta för framtidens ungdomar, i början hade vi båda externa flyttalsprocessorer och grafikkort.Och de undrar om man levde på medeltiden.

För övrigt hatar jag om utvecklingen går så, speciellt om det är på bekostnad av cpu-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ej förvånade och de har ju redan kraftiga grafikdelar i de flesta cpuer. De dröjer nog inte länge innan nästan alla för vanliga konsumentdatorer överger externa grafikkort.
Det blir något att berätta för framtidens ungdomar, i början hade vi båda externa flyttalsprocessorer och grafikkort.Och de undrar om man levde på medeltiden.

För övrigt hatar jag om utvecklingen går så, speciellt om det är på bekostnad av cpu-prestanda.

Vet inte om jag skulle kalla Intels integrerade grafik för kraftfull.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Inaktiv

Chans att få opensource-drivrutiner? Woho

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Intel kommer ligga långt efter i flera år såvida de inte köpt något intressant av AMD att utgå ifrån. Och även då kommer det ta lång tid. Intel är svag på detta område trots allt.

Kul dock med en till möjlig aktör på grafikområdet även om prestandan på dessa lösningar inte lär tillfredställa de med mer specifika krav. Typ som idag med företagets lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Vet inte om jag skulle kalla Intels integrerade grafik för kraftfull.

Allt är relativt. Min Mac med Iris Graphics 550 har förvånansvärt bra prestanda, och klarar av moderna spel på låga inställningar samt videoredigering. Att strömma 4k osv är inte heller några problem alls utan det bara flyter på. Men med det sagt så går ju prestandan inte att jämföra med mitt GTX 980 som sitter i burken, men det bör ju vara uppenbart. Poängen kvarstår dock att det mest är gamers och "proffs" som verkligen behöver diskret grafik, och i takt med att den integrerade grafiken blir bättre så kan faktiskt ännu fler hoppas över till integrerad. Denna utveckling har förvisso pågått ett tag men det känns som att det är först nu som den integrerade grafiken kommit så långt att det man sparar in på batteritid och fysisk plats gör att det är värt att köra integrerat på sin bärbara, åtminstone i mitt fall.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Blir intressant vilka säkerhetshål de implementerar i arkitekturen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Ej förvånade och de har ju redan fullständigt usla grafikdelar i de flesta cpuer. De dröjer nog ett bra tag innan nästan alla för vanliga konsumentdatorer överger externa grafikkort.
Det blir något att se fram emot om 50 år.

Fixed it for ya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intel kommer ligga långt efter i flera år såvida de inte köpt något intressant av AMD att utgå ifrån. Och även då kommer det ta lång tid. Intel är svag på detta område trots allt.

Kul dock med en till möjlig aktör på grafikområdet även om prestandan på dessa lösningar inte lär tillfredställa de med mer specifika krav. Typ som idag med företagets lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

: )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Världens mest spelade spel (CS och LoL?) kräver inte speciellt mycket av grafikkortet. Diskreta kort är en relik och vi som gillar dem är ett utdöende släkte. Priset för vår nischade produkt kommer tyvärr stiga år efter år pga minska efterfrågan.

Så jag förstår företagens prioriteringar. Varför satsa miljarder på high-end, när marknaden tydligt visar vad de vill ha/behöver?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Handlar ju inte om resurserna de har utan de minfält som Nvidia och AMD har på grafikpatent. Om de ska göra egen grafikdel kommer det kräva enorma resurser för att kunna kringgå de patent som finns idag. Man får ju se de kanske köper någon licens av NV eller AMD men tvekar att detta händer med tanke på att det kan skada de själva om de ger ut sådana.

Permalänk
Medlem

@H4tten: Fast det bakvända blir när det inte finns några laptops på marknaden med H cpu men utan dGPU. :/ De har någorlunda kraftfulla iGPU'er men vad är poängen om de ändå bara säljs med dGPU?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Världens mest spelade spel (CS och LoL?) kräver inte speciellt mycket av grafikkortet. Diskreta kort är en relik och vi som gillar dem är ett utdöende släkte. Priset för vår nischade produkt kommer tyvärr stiga år efter år pga minska efterfrågan.

Så jag förstår företagens prioriteringar. Varför satsa miljarder på high-end, när marknaden tydligt visar vad de vill ha/behöver?

Jaså? Alla världens miners håller nog inte med. Det faktum att det finns fler spel än CS och LOL är väl en annan femma.

Permalänk
Inaktiv

Som personen ovanför nämner så är det krångligare än man kan tro att göra grafiklösningar. Patent är ett problem men också kompetens. Sedan resurser och tid.

Hade varit intressant att se om Intel inte lyckats förhandla till avtal för att utveckla grafiklösningar, säljstopp på alla Intels processorer med grafiklösning typ.

Raja Koduri och hur Vega hittar fram i Intels processorer är något jag gärna läst mer om. Känns som det finns många intressanta detaljer som inte blivit känt.

Att Intel vill göra grafiklösningar som ska kunna vara (mer) konkurrenskraftiga och hitta in i fler produkter är en ganska stor game changer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Bara att få en "perpetually renewed" lisens från S3 för deras patent (som inkluderar all form av texturkomprimering) var svårt nog för intel, nvidia och AMD... kan tänka mig att det fins än mindre sammarbetsvilliga patentägare för ett flertal patent.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Världens mest spelade spel (CS och LoL?) kräver inte speciellt mycket av grafikkortet. Diskreta kort är en relik och vi som gillar dem är ett utdöende släkte. Priset för vår nischade produkt kommer tyvärr stiga år efter år pga minska efterfrågan.

Mjaaa, mest spelat just nu är väl PUBG och det kräver ju ohyggliga krafter jämfört med vad man får ut. Innan det var Overwatch väldigt populärt, även det ganska krävande. Eller ja, det var väldigt skalbart så man kan spela det på låga inställningar på rätt taffliga datorer, men det tjänar väldigt mycket på högre prestanda. (Till skillnad från typ CS.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Världens mest spelade spel (CS och LoL?) kräver inte speciellt mycket av grafikkortet. Diskreta kort är en relik och vi som gillar dem är ett utdöende släkte. Priset för vår nischade produkt kommer tyvärr stiga år efter år pga minska efterfrågan.

Så jag förstår företagens prioriteringar. Varför satsa miljarder på high-end, när marknaden tydligt visar vad de vill ha/behöver?

Snarare tvärt om. Efterfrågan ökar PUBG och mining har gjort att grafikkort är mer efterfrågade än på länge. Höga priset beror snarare på att tillgången inte möter efterfrågan.

Grafikkort blir mer vanligt snarare än ovanligt. Även LOL spelare vill ha hyffsat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Världens mest spelade spel (CS och LoL?) kräver inte speciellt mycket av grafikkortet. Diskreta kort är en relik och vi som gillar dem är ett utdöende släkte. Priset för vår nischade produkt kommer tyvärr stiga år efter år pga minska efterfrågan.

Vad baserar du dina uttalanden på? Försäljningen av diskreta kort har ökat stadigt senaste åren trots nedgången i PC-försäljning. Det gör att marknaden går precis tvärtom mot vad du påstår.

"Discrete GPU Shipments Are The Highest in 5 Years – Market Performs Outstandingly Well With An Increase of 29.1% Sequentially"
https://wccftech.com/nvidia-amd-discrete-gpu-market-share-rep...

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara beräkningsdelen som Intel vill förbättra?
Det är väl där pengarna ligger så att säga.
Hade de inte beräkningskomplement till sina CPUer "back in the days"?, jag vill minnas att moderkorten hade en extra sockel där man satte din 387:a.

Jag har fått uppfattningen att framtiden i beräkningar just nu går längs tensor-kärnor och där ligger väl Google längst fram, Nvidia knappar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Som personen ovanför nämner så är det krångligare än man kan tro att göra grafiklösningar. Patent är ett problem men också kompetens. Sedan resurser och tid.

Hade varit intressant att se om Intel inte lyckats förhandla till avtal för att utveckla grafiklösningar, säljstopp på alla Intels processorer med grafiklösning typ.

Raja Koduri och hur Vega hittar fram i Intels processorer är något jag gärna läst mer om. Känns som det finns många intressanta detaljer som inte blivit känt.

Att Intel vill göra grafiklösningar som ska kunna vara (mer) konkurrenskraftiga och hitta in i fler produkter är en ganska stor game changer också.

Du gör i praktiken inte intrång i mer IP i en diskret krets än deras nuvarande integrerade. Korslicensavtal är redan på plats, och vissa kanske glömmer att Intel jobbat med grafik (i egen regi, de gjorde även kretsar som användes i grafikacceleratorer innan dess) sedan 1997. Låter inte som de talar om en helt ny arkitektur utan Intels "gen", så det handlar inte om massor med år för att ta fram något nytt, men det kommer komma nya arkitekturer från Intel som definitivt tagit flera år då de annonserat att de ska satsa på grafik inklusive AIB-kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bulybasha:

Fixed it for ya.

Tackar, ett typo händer så lätt.
Nå vi får se vad utvecklingen går emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde det inte vara beräkningsdelen som Intel vill förbättra?
Det är väl där pengarna ligger så att säga.
Hade de inte beräkningskomplement till sina CPUer "back in the days"?, jag vill minnas att moderkorten hade en extra sockel där man satte din 387:a.

Jag har fått uppfattningen att framtiden i beräkningar just nu går längs tensor-kärnor och där ligger väl Google längst fram, Nvidia knappar in.

Intel 387 var en hjälpprocessor för beräkning av flyttal, den biten integrerades i huvudprocessorn redan generationen efter (d.v.s. i 486).

Beräkningar över lag är ju ett oerhört brett ämne, men vad du verkar prata om är hårdvaruacceleration av särskilda typer av beräkningar. Tensor-kärnorna i NVIDIAs Volta-arkitektur är t.ex. speciella kärnor som kan utföra en viss typ av matrisoperationer väldigt effektivt, vilket kan användas för att träna upp neurala nätverk snabbare. Men då pratar vi alltså hårdvara gjord för väldigt speciella tillämpningar, och inget vanliga konsumenter har någon nytta av ännu.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Buio:

Vad baserar du dina uttalanden på? Försäljningen av diskreta kort har ökat stadigt senaste åren trots nedgången i PC-försäljning. Det gör att marknaden går precis tvärtom mot vad du påstår.

"Discrete GPU Shipments Are The Highest in 5 Years – Market Performs Outstandingly Well With An Increase of 29.1% Sequentially"
https://wccftech.com/nvidia-amd-discrete-gpu-market-share-rep...
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/12/Q3-2017-Discrete-GPU-Market-Share-NVIDIA-AMD_3.png

Precis som du säger så ökar mängden sålda grafikkort. Tvärt emot vad alla amatöranalytiker ville få det till när AMD siktade in sig på mid end med polaris så är det t.o.m. High End som ökar mest. Så diskreta grafikkort kommer nog leva kvar ett bra tag till. Det som integrerade kretsar främst har konkurrerat ur är instegssegmentet. Även det lägre spel-segmentet kan nog ersättas av integrerade kretsar snart. AMD/Intels samarbete med Vega/Coffee lake ska ju enligt rykten kunna utprestera ett 1050 iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Världens mest spelade spel (CS och LoL?) kräver inte speciellt mycket av grafikkortet. Diskreta kort är en relik och vi som gillar dem är ett utdöende släkte. Priset för vår nischade produkt kommer tyvärr stiga år efter år pga minska efterfrågan.

Så jag förstår företagens prioriteringar. Varför satsa miljarder på high-end, när marknaden tydligt visar vad de vill ha/behöver?

Både Dota, PUBG m.m. kräver hyfsat i alla fall och dom är bland de mest spelade. LoL är väl det minst krävande bland dom största spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad baserar du dina uttalanden på? Försäljningen av diskreta kort har ökat stadigt senaste åren trots nedgången i PC-försäljning. Det gör att marknaden går precis tvärtom mot vad du påstår.

"Discrete GPU Shipments Are The Highest in 5 Years – Market Performs Outstandingly Well With An Increase of 29.1% Sequentially"
https://wccftech.com/nvidia-amd-discrete-gpu-market-share-rep...
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/12/Q3-2017-Discrete-GPU-Market-Share-NVIDIA-AMD_3.png

Fast den ökningen lär bero mycket på mining. Just nu går det ju knappt att få tag i grafikkort att spela med, det är väl lågprisgrejor och 1080 som verkar finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Var det inte intel som tänkte ge sig in i prestanda segmentet om några år? Dom kanske vill smyga sig in...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fast den ökningen lär bero mycket på mining. Just nu går det ju knappt att få tag i grafikkort att spela med, det är väl lågprisgrejor och 1080 som verkar finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Förändringen i stort måste ju rimligen förklaras att kontorsdatorer ersätts av surfplattor, eller nått ańnat som inte räknas som en PC. Om nu alla poster hittills ska anses korrekta.

Känns inte direkt långsökt med tanke på vad man observerat iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Visste inte att Johnny Depp börjat på intel