AMD stäms för missvisande information kring Spectre

Permalänk
Melding Plague

AMD stäms för missvisande information kring Spectre

Två advokatbyråer väljer nu att stämma AMD, då de gått ut med felaktig information gällande företagets processorer och säkerhetshålet Spectre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

'Murica

Fast aktien har väl ändå totalt gått upp sedan dess, och de är ju inga gigantiska hopp den har gjort, eller?

Permalänk
Medlem

"Enligt målsägarna berättade AMD först att risken för att företagets processorer skulle vara mottagliga för variant 2 av Spectre var nästintill obefintliga, något som de senare ändrade sig kring. Detta ledde till att bolagets aktier föll, vilket i sin tur innebar förluster för investerare."

Aktien föll från $12.02 till $11.91 mellan 12/1 och 16/1 2018, d.v.s. en sänkning på knappt 1%. Igår 17/1 2018 steg den till $12.18.

'Murica indeed.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Många har inte råd att ha kvar om det rasar . Dock är inte det Amd fel då man aldrig skall spela med mer pengar än vad man kan förlora

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Har det enns bekräftast att AMD ryzen är mottaglig för variant 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@GuuFi: Många har inte råd att ha kvar om det rasar . Dock är inte det Amd fel då man aldrig skall spela med mer pengar än vad man kan förlora

Mjo, aktier ska man nog inte hålla på med om man inte har råd.

Men jag reagerade bara på att det nämndes att aktieras var ett av skälen, konstigt när den sedan dess gått över värdet det var innan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _Merc_:

Har det enns bekräftast att AMD ryzen är mottaglig för variant 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte för Zen.
AMD har inte ändrat sig, de säger att risken fortfarande är nästan obefintlig med eller utan patchar.

https://www.hardocp.com/news/2018/01/11/amd_doubles_down_on_p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Jösses, det huggs sjukt fort för sådana här grejer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är allt bra märkligt att företag vågar uttala sig i någon fråga någonsin. Om man inte kan öppna käften utan att bli anklagad för att medvetet ljuga. Man kan ju också, ni vet... Ha fel? Begå ärliga misstag? Men nej... Självklart är det så att när ett företag säger något så gör de det med avsikten att lura folk. smhd

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Har det enns bekräftast att AMD ryzen är mottaglig för variant 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

Nej inte för Zen.
AMD har inte ändrat sig, de säger att risken fortfarande är nästan obefintlig med eller utan patchar.

https://www.hardocp.com/news/2018/01/11/amd_doubles_down_on_p...

Om jag förstått det rätt så har de bekräftat att risken finns, vilket är vad artikeln tydligen syftar på med stämningarna. Men som sagt, ingen hade lyckats utföra den av vad jag förstår i det vilda... och AMD höll på att testa den. Så detta är verkligen tramsig stämning. AMD har aldrig sagt att de var helt riskfria. De sa de uppskattade den var nära 0% och jag gissar på att de har troligen nu lyckats utföra det internt, som tog lite tid, och har nu valt att fixa det.

GPZ Variant 2 (Branch Target Injection or Spectre) is applicable to AMD processors. Så de har sagt att den kan ske, även om de vidhåller att det är väldigt svårt att genomföra, väljer de att ta den säkra vägen. Men Ryzen och EPYC är inkluderad i detta.

Patchen är frivillig för tillverkare än dock.

Så dessa investerare, kanske borde lära sig att inte ta så dumma chanser, när man inte ens hunnit testa allt.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet. AMD sa att risken var nära noll, det fanns därmed en risk. De valde sedan att släppa en uppdatering som ska eliminera risken.

Förstår inte hur de kan säga att AMD har ljugit.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kan man stämma en advokatbyrå för trollande?
100 års ovillkorlig deportering till saltgruvor i Sibirien är ett lämpligt straff...

Permalänk
Inaktiv

Sanslös löjlig stämning, speciellt när man inte lyckats utföra attacken på AMDs hårdvara. I teorin kan den vara mottaglig men bevis saknas.

Dessa advokater bör låsas in på dårhuset där de hör hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Icke tekniskt insatta investerare kombinerat med sensationsjournalistik - "AMD ERKÄNNER att de också är sårbara" o.s.v. Det AMD sa var ju "there is near zero risk to AMD products at this time".

Sedan har man som sagt valt att släppa patchar ändå för GPZ Variant 2 för att även eliminera denna lilla teoretiska risk och då får investerarna panik och tror att AMD är precis lika sårbara som Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Två advokatbyråer väljer nu att stämma AMD, [/url]

... Då de sett en chans att driva stämningar mot både AMD och Intel, det blir rejäla arvoden om dom lyckas få till en förlikning eller till och med vinner. (På bekostnad av,, typ alla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan man stämma en advokatbyrå för trollande?
100 års ovillkorlig deportering till saltgruvor i Sibirien är ett lämpligt straff...

Kan du lägga med dumma investerare som hypar och får panik? Dessa behövs också få lite straff för ren idioti.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant rubrik när det i själva verket är Intel som fått mottaga flest stämningsansökningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Rätt intressant rubrik när det i själva verket är Intel som fått mottaga flest stämningsansökningar.

är du verkligen förvånat?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

man läser på andra sites att Intel åker på 4 och AMD på 2 st.
men det är ju Intel.

aktien har dock stigit massa så jag vet inte vad de har o klaga på.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Rätt intressant rubrik när det i själva verket är Intel som fått mottaga flest stämningsansökningar.

Och det med all rätt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@GuuFi: Många har inte råd att ha kvar om det rasar . Dock är inte det Amd fel då man aldrig skall spela med mer pengar än vad man kan förlora

De har tydligen råd med att anlita advokater, så så illa ställt kan det ändå inte va.

Notera.
Detta är nog snarare en attack från Intel genom tredje part. Intel har alltid kört med fulspel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jösses, det huggs sjukt fort för sådana här grejer.

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ser inte hur detta skulle kunna fungera egentligen...

A: "Vi är 99% säkra på att detta inte kommer hända"
B: "Ni ljuger! Den där 1%'en kan fortfarande hända!"
A: "Uhh, jaa....? Det var exakt vad vi sa."

Var exakt är den påstådda lögnen?

Nästan så det läcker ut lite signaler från under min foliehatt som säger att Intel betalade advokaterna för att skapa denna PR. Hmm, måste nog vira några extra varv med folie runt skallen för att täta läckorna.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är allt bra märkligt att företag vågar uttala sig i någon fråga någonsin. Om man inte kan öppna käften utan att bli anklagad för att medvetet ljuga. Man kan ju också, ni vet... Ha fel? Begå ärliga misstag? Men nej... Självklart är det så att när ett företag säger något så gör de det med avsikten att lura folk. smhd

Ett företag ansvarar för det som sägs i företagets namn är korrekt. Skulle någon enskild chef säga något är det en annan femma men när företaget går ut med något ska det vara korrekt information och om inte så är fallet ska företaget ta smällen. Hur skulle det annars gå till hade du tänkt? Det finns ju inget värde i något vad ett företag säger om dom bara kan skylla på misstag utan konsekvenser?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Ett företag ansvarar för det som sägs i företagets namn är korrekt. Skulle någon enskild chef säga något är det en annan femma men när företaget går ut med något ska det vara korrekt information och om inte så är fallet ska företaget ta smällen. Hur skulle det annars gå till hade du tänkt? Det finns ju inget värde i något vad ett företag säger om dom bara kan skylla på misstag utan konsekvenser?

Fast i det här fallet så handlade det ju om att de sa att det var "nära noll" risk, och nu stäms de alltså för att de uppdaterar microcode för att täppa till glappet mellan nära noll och noll?

Det hade varit en sak om de sagt "Det är nära noll risk och vi tänker inte patcha glappet däremellan", men ändå släpper de microcode-uppdateringar. det hade varit en lögn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Rätt intressant rubrik när det i själva verket är Intel som fått mottaga flest stämningsansökningar.

Nyheten är väl att AMD också får class action's mot sig, Intel fick ju sina i princip med en gång. Jag tror inte de har något för sina stämningar mot någondera parten, men det är ju en personlig gissning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nyheten är väl att AMD också får class action's mot sig, Intel fick ju sina i princip med en gång. Jag tror inte de har något för sina stämningar mot någondera parten, men det är ju en personlig gissning.

Absolut. Tycker dock att det är en större nyhet i sig med alla de stämningar Intel fått emot sig och att AMD fått två är mer av en sidnot.

Gällande stämningarna borde man väl kunna gissa på att Intel ligger risigare till än AMD, men har också svårt att se att det skulle kunna utmynna i något större fall.

Grammatik
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

'Murica

Fast aktien har väl ändå totalt gått upp sedan dess, och de är ju inga gigantiska hopp den har gjort, eller?

AMDs aktie har studsat mellan $10 och $12 dollar i ett halvår. Det är en riktig berg och dalbana. Investerarna borde vara vana, men de känner väl att de hittat ett sätt att tjäna lite extra pengar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Absolut. Tycker dock att det är en större nyhet i sig med alla de stämningar Intel fått emot sig och att AMD fått två är mer av en sidnot.

"Större", absolut, visst. Men det är ju inte en nyhet längre. Class action lawsuits drog Intel på sig i princip med en gång när informationen gick ut. Det är över 2 veckor sedan. Det hamnade inte i bland Sweclockers nyheter, antagligen för att man tyckte att man spottade ur sig rätt mycket om spectre och meltdown i alla fall. Men jag har svårt för att se hur en flera veckor gammal "nyhet" har högre nyhetsvärde än något som hänt i dagarna.
De är inte på något sätt otydliga med att Intel har fler stämningar, eller att problemet med Intel's CPU'er är större.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.