Svenska hemdatorn ABC 80 firar 40 år

Permalänk
Melding Plague

Svenska hemdatorn ABC 80 firar 40 år

I år är det 40 år sedan svenska Luxor lanserade hemdatorn ABC 80, som under sin relativt korta livstid hann säljas i över 50 000 exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gissar det där tangentbordet skulle vara värt en slant idag?
Mekaniskt For real, liksom

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Gissar det där tangentbordet skulle vara värt en slant idag?
Mekaniskt For real, liksom

Um...du inser att det där är hela datorn eller hur?

Permalänk
Medlem

Maxar den Crysis?!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Första datorn jag programmerade på! Jag har fortfarande kvar källkoden till mina blinkande spel i svartvit 78x72-pixlarsgrafik. Jag hade ingen form av lagringsmedia, så när jag programmerat spelen var det enda sättet att spara dem att skriva ned hela källkoden med blyertspenna i ett häfte, och sedan skriva in alltihop igen varje gång jag ville spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Första datorn jag programmerade på! Jag har fortfarande kvar källkoden till mina blinkande spel i svartvit 78x72-pixlarsgrafik. Jag hade ingen form av lagringsmedia, så när jag programmerat spelen var det enda sättet att spara dem att skriva ned hela källkoden med blyertspenna i ett häfte, och sedan skriva in alltihop igen varje gång jag ville spela.

Fantastiskt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hjälpsam

Tragiskt var att när staten skulle köpa in skoldatorer, valde de bort efterträdaren ABC 800, många ansåg att Luxor redan var så stora på datormarknaden och att det behövdes konkurrens.
Delvis därför valdes i stället fiaskot Compis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ABC_800
https://sv.wikipedia.org/wiki/Compis

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ABC 80 hade vi i gymnasiet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Luxor är ett kapitel för sig själv, tänk att vi en gång i landet hade ledande dator, tv, radio etc tillverkare inom landet.

Min uppfattning att Luxorn var mer ett arbetsredskap än leksak som man ofta köpte till barnen som C64. Inte därav sagt att det ej går att göra något vettigt på en C64, men det var inte en ABC 80 som stod på önskelistan hos mina ungdomskamrater.
http://www.devili.iki.fi/Computers/ABC_versus_C64.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

ABC 80 hade vi i gymnasiet.

Du e gammal..

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Gissar det där tangentbordet skulle vara värt en slant idag?
Mekaniskt For real, liksom

Om jag minns rätt var en riktig keytronic-tangentbord som man byggde elektroniken under - det saknades dock en viktig knapp som orsakade min maniska försäkran om backup efter att blivit av med typ 1 månads programkod för ett exjobb för att använda (ganska primitiva) editor helt plötsligt i något felläge ville ha esc-knappen (som inte fanns på tangentbordet utan var en knappkombination jag inte kände till, då) för att komma vidare ur det låsta läget och jag förlorade hela skiten eftersom den redan hade skrivit sönder den sparade filen...

Det var inte alltid bättre förr - skall man ha klart för sig...

Permalänk
Medlem

Jo men klart man har minnen av ABC datorerna både 80 och 800 modellerna.

Gick en påbyggnadskurs i Automatiseringsteknik ovanpå Styr o Regler utbildningen i Västerås på 80-talet och där stod det en ABC 80 med skärm i ett bås. Vår lärare var väldigt tjatig med att när vi skulle felsöka något måste vi alltid kolla strömbrytaren först.

Det där kändes lite löjligt när man pysslat med diverse elektronikprylar och både byggt och reparerat massor sedan 10års ålder och det sitter i ryggmärgen att givetvis kontrollera om strömförsörjningen fungerar vid fel.

I vart fall så kom läraren ut från datorbåset med lite panik i blicken och sa att datorn inte fungerade när han skulle ha visat något viktigt på den.

Hela klassen hänger över axeln när jag går in och slår på strömbrytaren bakom varefter datorn startar upp som vanligt. I ärlighetens namn spelades det mest månlandaren och sådant på den om man inte skrev några basic hack och det var väl i stort bara jag som pysslade med sådant. Läraren var mest rädd för den som det ofta var på den tiden.

Kunde i det läget inte hålla mig utan sade till läraren "hur var det nu med att alltid kolla strömbrytaren först?" varpå hela klassen lade av ett ljudligt asgarv och läraren blev illröd då han skämdes.

Sedan blev det inte så mycket mer tjatande om det där med att kolla strömbrytaren längre.

Den andra saken som hände på den skolan var att skoladministrationen hade ABC 800 datorer med tillhörande diskettstationer även kallad flexskiveenheter.

De kom inspringande till läraren och frågade om hjälp då lönerna skulle köras och hade panik då disketterna inte fungerade.
Läraren tyckte inte han kunde hjälpa till för att skruva i en dator vågade han inte, och att kalla in service utifrån hade tagit tid.

Jag tyckte helt enkelt att jag går och tittar på den där datorn istället, en kvart senare fungerade den igen när en avhoppad drivrem hade lagts på igen. Gissa vem som blev dagens hjälte bland kontorstjejerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du e gammal..

Gick i gymnasiet 1980-82 ^^

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airborne:

Vår lärare var väldigt tjatig med att när vi skulle felsöka något måste vi alltid kolla strömbrytaren först.
...bortsgen text..
Jag tyckte helt enkelt att jag går och tittar på den där datorn istället, en kvart senare fungerade den igen när en avhoppad drivrem hade lagts på igen. Gissa vem som blev dagens hjälte bland kontorstjejerna?

Intressant historia.
Jag som jobbar med IT idag brukar just säga till folk som ringer in och säger att deras dator ej fungerar att e ska kolla så det ej är glapp i drivremmen, ni anar inte hur mycket supporttid man har sparat genom detta.

Jag saknar annars den gamla tiden och tänker tillbaka, tänk om man för visste det man visste idag.. Tusan vad grym man hade varit då.

Permalänk
Medlem

Advanced Basic härligt paradoxalt! Jojo, jag förstår att det avser språket, men kul ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en artikel om "legenden" bakom ABC 80!

https://www.idg.se/2.10186/1.339871/legenden-bakom-abc-80

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hade en ABC 80 med extern bandspelare. Fick den av en vän till familjen när jag var 8 år ungefär. Minns att man kunde bränna sig på den stora passiva kylflänsen som stack ur datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen hur gammal man är.. Första knackandet BASIC gjorde jag också på en ABC80 i Kävlinge nån gång 81 eller 82.. Minns inte exakt vilket år det var. Men det var farsan som drog iväg mig, ville jag skulle gå i hans fotspår. Han började programmera med hålkort nån gång på 60-talet.. utan skärm och med oljekanna för att smörja hålslagaren. Det har hännt en del på datorfronten under åren!!!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Önskar man hade möjligheten att "börja från början" med att starta med BASIC och sedan växa upp och sakta bli introducerad till mer och mer avancerade saker tills man sitter där med ett fett najs jobb inom IT och har 40 års erfarenhet bakom sig

Permalänk
Medlem

En av de första datorerna jag programmerade på också. Gillade den skarpt. Har fortfarande några disketter kvar från den tiden (inga kassetter kvar dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka minnen som plockades fram.. Började även jag lära mig att programmera i Basic på en ABC80.
Fick tag i en billigt när högstadiet sålde ut sina, men kommer inte ihåg när detta var. Gav iaf. nog inte mer än en hundring eller två..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Wow, minnen :)... Alltid sagt att C64 var den första datorn jag skrev kod för. Men när jag såg denna blev jag påmind om en gammal ABC 80 som stod i en skrubb... Och mindes att det var et första jag skrev kod på

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Luxor är ett kapitel för sig själv, tänk att vi en gång i landet hade ledande dator, tv, radio etc tillverkare inom landet.

Min uppfattning att Luxorn var mer ett arbetsredskap än leksak som man ofta köpte till barnen som C64. Inte därav sagt att det ej går att göra något vettigt på en C64, men det var inte en ABC 80 som stod på önskelistan hos mina ungdomskamrater.
http://www.devili.iki.fi/Computers/ABC_versus_C64.html

C64:an, precis som Atari:s 8-bitars datorer några år innan, hade överlägsen ljud och grafik tack vare mer avancerade dedikerade chip för detta. Dels var upplösningen och antal färger bättre, dels kunde grafiken uppdateras snabbare utan att belasta CPU:n.
Detta gjorde att dessa datorer ansågs mer som speldatorer, medan datorer som enbart visade text och enkel grafik som t.ex. IBM PC, ABC 80 o.s.v. ansågs mer som "arbetsdatorer". En C64 var ändå fullt kapabel som arbetsredskap, även om tillgången till mjukvara var något begränsad.

Commodore drogs f.ö. med samma problem när de lanserade Amigan lite senare - Det kunde bara vara en "speldator" för "riktiga" arbetsdatorer hade grön text på svart bakgrund och kunde säga "piip piip", de skulle inte ha tusentals färger i hög upplösning och samplat stereoljud.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag har något minne av att det fanns någon eller några enstaka ABC80 borta på styr och regler som vi tittade storögt på när dom styrde eller mätte diverse apparater men det var ingen stor grej om man inte läste styr o regler när jag gick gymnasiet. Utan vi hade en NORD-100 minidator med ett 20-30 tal terminaler på mattelektionerna i åk1 och åk2 och hackade FORTRAN. Sen blev det IBM PC rakt över i slutet av åk2 och IBM AT och CATIA workstations i åk3 till åk4.

Hemma hade jag en microbee 32ic som gick lös på 3300kr vilket var en närmast oerhörd summa pengar i början av 80-talet men föräldrarna bidrog med det mesta.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Snacka om nostalgi:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

ABC 80 hade vi i gymnasiet.

Vi körde Compis i högstadiet, den var kass redan då...

Permalänk

Rip, började på Amiga 500, detta var före min tid!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@anon159643:

Hehe! med tanke på att dagens datorer knappast innehåller några drivremmar då i princip nästan allt motordrivet är direktdrivet numera så lär de få leta länge. Ännu längre om de ska hitta en glapp drivrem till skillnad från en slapp.

Ok möjligen kan det sitta en rem i utmatningsanordningen till släden för optiska media men det är också på utgående.

Störst chans är det nog att hitta en rem i skrivaren där förekommer det fortfarande.

Tekniken var lite mer grovhuggen förr. Exempelvis att justera Commodore 1541 mekaniska alignment som var en känd felkälla på dem. Blev det fel på det gick inte disketterna att läsa och det var dessutom rätt knepigt att få till det. Fast de flesta hade bara band och inte disketter då en 1541 var dyr.

Fast helt klart var det mer exotiskt och mystiskt med datorer förr innan de blev var mans egendom och man ville verkligen veta allt både hur den var konstruerad och fungerade till hur man skulle få det yttersta ur den när man programmerade den. Tänk bara på alla demos till C64 som överträffade till och med vad konstruktörerna trott var möjligt med den.

Permalänk
Medlem

Visserligen agerar den bara terminal, men ändå

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Maxar den Crysis?!

Ja, 1 frame som tar 40 år att ritas ut på bilden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil