@borgona
Väljer att inte citera något specifikt inlägg utan plockar lite här och var från tråden.
Som svar på om jag läst SörenKarlssons tidigare inlägg så har jag det ja. Han skriver om att det är svårt att få jobb som flygmekaniker idag. Inläggen har några år på nacken nu förvisso och jag är inte helt insatt i hur den civila marknaden ser ut. Men jo, det är nog inte helt enkelt för vem som helst när man kommer direkt ur skolan med ett A-certifikat och skall göra praktik. Och även om jag kanske inte håller med till 100% så är det nog ganska sanningsenligt. Jag själv hade inte satsat på det såvida du inte är väldigt säker på att det är detta man vill göra.
Struktur inom flygindustrin
Struktur, systematik, välplanerat. Jo i grunden är jag beredd att hålla med dig. Det krävs struktur och systematik för att få ner en stor mängd luftbussar på en eller ett par banor 24h om dygnet och det krävs struktur i lufthavet för att allting skall fungera. Men som med allting annat så finns det olika dimensioner. När man kommer ner mer på makronivå eller på marknivå där folk jobbar så är det nog lite till och från.
Om jag kan skriva lite om min arbetsdag och utbildning?
Utbildning
Denna historian är någon timme lång. Du får nöja dig med en väldigt kort en.
Efter gymnasiet ville jag jobba inom flygindustrin - mest var det pilot som intresserade.
Jag sökte till stridspilot (Försvarsmakten), helikopterpilot (Försvarsmakten), Flygledare, TFHS (Trafikflygarhögskolan, Lund), Flygstridsledare (Försvarsmakten) och helikoptertekniker (Försvarsmakten).
Samtidigt som jag sökte till alla dessa utbildningar (nej det var inte under samma år utan utspritt under ett par år kanske) så hade jag som plan B att ta flygcertifikat privat och betala utbildningen själv. Under 2010-2011 tog jag mitt PPL för enmotorigt kolvmotorflygplan. Om jag inte kom in på annan utbildning var tanken att fortsätta att utveckal mitt PPL till ett CPL med ett ATPL-frozen (teorin till kommersiell pilot). Mitt PPL tog jag i Eslöv (Skåne). Så några landningar på Malmö flygplats har det allt blivit (eftersom @Fulgano jobbar där tar jag upp det - fin flygplats tycker jag... och nära hem...).
Jag har en bekant som tog sitt certifikat samtidigt - hon jobbar i Spanien just nu och flyger för fullt. Jag brukar tänka på henne när jag funderar över livet då jag kanske varit på hennes plats just nu? Man vet aldrig.
Men ett eget flygcertifikat fick räcka. Det blev aldrig någon fortsättning på detta. Istället blev jag antagen till helikoptertekniker inom Försvarsmakten. Och där jobbar jag nu. Tekniskt officer och tekniker.
Vill kort inflika här då att som helikoptertekniker kan man välja mellan två inriktningar - Färdmekaniker (eller tekniker i flygtjänst) eller elektriker.
Elektrikern arbetar mer ingående i elsystemen. Kan vara laga elburkar, arbeta med elschema och ha voltmetern i benfickan. Färdmekanikern är tekniskt operativ hjälp under flygning då vårt system är ett 3-besättningssystem (2 piloter och 1 färdmekaniker). Så färdmekanikern är med under flygning och hjälper till med allt möjligt. Det kan vara att man bistår med teknisk hjälp, förslag och hjälper till med felutfall eller så kan man agera vinschoperatör, ytbärgare, lästmästare, brandtunneoperatör, kulspruteskytt, hjälpa till när helikoptern är sjukvårdsutrustad etc.
Vill också tillägga att helikopter 14 finns som ASW-konfiguration (Ubåtsjakt). I dessa fall sitter även en sensoroperatör och taktiskt kordinator med i besättningen.
Jaja. Du får ha avseende med att den röda tråden ibland försvinner lite.
Lite kort också :
Vi har 3 olika helikoptersystem, 8 flygplanssystem (lite beroende på hur man räknar) och ett par UAV-system inom Försvarsmakten. Utan tvekan kan jag påstå att vi är Sveriges största flygbolag (Flygvapnet). Själv jobbar jag med de tyngre helikoptrarna Helikopter 14
Arbetsdag
Dessa kan se ganska olika ut.
På jobbet är vi piloter, tekniker och taktiker tillsammans med en stab och ledning samt materiell-officerare och soldater.
(Och på flygplatsen finns ju hur många olika befattningar som helst så dessa får du läsa på om själv - men vill du veta mer om någonting speciellt så fråga så kanske jag kan svara.)
Nu kommer jag prata mer ur ett tekniker-perspektiv. Så vad de andra gör går jag inte riktigt in på - men oftast väntar de på att vi skall bli klara så att de får lov att ut och flyga...
Dagarna börjar med en briefing om vad som händer under dagen. Arbeten delas ut och dagens struktureras upp. Vem gör vad och när skall det göras.
Därefter får jag hand om en helikopter. Antingen skall den ut och flyga varvid jag (tillsammans med några andra) gör i ordning maskinen genom dagliga kontroller. Därefter ut på plattan för att tanka och skriver över ansvaret till flygförarna som brukar komma lagom till att allt jobb är klart.
När de är ute och flyger är där kanske mer jobb i hangaren, eller så blir det lite kontorstjänst eller så tränar vi. Löpning, gym, hinderbana, innebandy, badminton är några exempel på träning på arbetstid som vi ofta pysslar med.
Ibland när det inte är flygning så arbetar jag mer åt serviceunderhåll. Då är det större jobb med helikoptrarna. Kan vara precis allting. Byte av motorer, kontrollera växlar och läckage, en uppsjö av kontroller som aldrig tar slut. Då blir det mycket arbete med skruvmejsel, tänger och specialverktyg. Plocka isär saker och ting till molekyler för att ibland hitta fel - ibland inte. Sedan ihop igen och skriva på papper så att den kan bli flygduglig igen.
Det är väl en vanlig dag.
Utöver det finns det såklart ovanliga dagar. Då är vi iväg på övningar eller insatser. Vi hjälper till i samhället med att släcka bränder, vi kan hjälpa till med sjöräddning, söker efter försvunna personer åker iväg på uppdrag och hjälper andra delar av Försvarsmakten. Då blir vardagen ganska olik och varierande.
Lite kort om detta med tekniker och mekaniker
Vi har inte så många mekaniker på jobbet. Inom det spetsiga flyget finns en del mekaniker - som oftast är soldater. Vi inom helikopter har soldater mest inom materiellorganisationen (materielmekaniker). Däremot börjar alla som mekaniker efter skolan för att därefter göra en flerårig praktik innan man blir tekniker.
Slutord
Eftersom jag måste börja avsluta (sängen kallar) så vill jag nämna några korta ord med utbildning.
Till de som vill jobba inom flygindustrin erbjuder Försvarsmakten en uppsjö av olika jobb inom området. Det jag beskrivit är såklart en del - men långt ifrån allting.
Men vår utbildning är ganska lång. För tekniker behövs värnplikt/GMU för att därefter läsa till speciallistofficer (1,5 år) följt av teknikerutbildning (1,5 år) och sedan praktik (2år). Så det är 3 år i skolbänken och 2 år praktik. Snabbare vägar in är som soldat. Då är det kanske 1 år innan jobb idag. Men det man får efter alla dessa år är en statlig arbetsgivare som är ganska bra med gott om förmåner (visserligen förväntas en del arbete tillbaka, en sund inställning och en vilja att prestera och leverera).
Så det är väl i denna värld jag lever. Därför kan jag inte helt berätta om hur det är på Arlanda då jag själv inte jobbar där. Eller på någon annan civil flygplats heller. Men såhär är det hos oss.