Någon som arbetar på Arlanda?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det är okej att jag återupplivar tråden; om inte ber jag om ursäkt.

Av en händelse hittade jag tillbaka hit och eftersom jag tycker tråden innehåller en hel del matnyttig information, skulle det vara kul att se om den kan kompletteras. Jag är fortfarande intresserad av att veta mer om denna arbetsplats, så om någon vill dela med sig är det varmt välkommet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borgona:

Jag går i ettan, inriktning estetik och media. Ville bli pilot, men den statligt finanserade utbildningen har en för hög betygsgräns tyvärr.

Vet inte riktigt vad jag vill.

Om du helst av allt vill jobba på en flygplats så tror jag din inriktning var väldigt fel val från början. Du skulle nog ha satsat på något mer inom teknik men man vet aldrig, finns väl någon som sköter det mediala och estetiska på en flygplats också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag hoppas det är okej att jag återupplivar tråden; om inte ber jag om ursäkt.

Av en händelse hittade jag tillbaka hit och eftersom jag tycker tråden innehåller en hel del matnyttig information, skulle det vara kul att se om den kan kompletteras. Jag är fortfarande intresserad av att veta mer om denna arbetsplats, så om någon vill dela med sig är det varmt välkommet.

Lediga jobb på arlanda
Där kan du se alla jobb som just nu är tillgängliga på arlanda. Mer eller mindre alla yrkesgrupper finns på arlanda då det idag är fler än 16000 som jobbar där. Det gör Arlanda till Sveriges största arbetsplats.
Ganska enkelt att få jobb på Nokas och jobba som flygplatskontrollant inne på Arlanda. Svårare att få anställning hos Securitas som ansvarar för skyddsvakterna samt grindarna på Arlanda.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

du har haft 5 år på dig att vela. inte kommit till skott än?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Inaktiv

Jag har polare som har utfört arbete på flygplatser som Arlanda och gjort något vettigt teknisk arbete som berör landningsplatsen, även om det inte precis är det flygplansfanatiker skulle jubla över.

På många ställen finns det två slags jobb, de som är generella och man kunde göra jobbet precis överallt eller de som berör det aktuella området. Jag tycker det är helt fel karriärsatsning att försöka bli bagagehanterare, butikspersonal, vaktmästare etc på en flygplats för att man gillar flygplan.

Däremot pilot, flygvärdinna, flygplansmekaniker, alla jobb inom flygtornet, teknisk utveckling av deras system, alltifrån det som har med landningsbanan och flygtornet att göra. Men även olika tjänster för passagerare som datasystem som hanterar bokningar, informationsskyltar etc. Bokningssystemet blir lite komplicerat med försenade flyg, överbokning och allt vad det heter.

Det går rada upp fler jobb, men utföra jobb som ej på något sätt skiljer sig från andra ställen, ja då blir det detsamma. Inget fel på dessa jobb, men än att det är ett dumt karriärval att satsa emot. (det är mer något man får)

Permalänk
Medlem

Jag arbetar på Arlanda flygplats som hög och lågspänings distrubution elnätet. inkl UPS och reservkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag hoppas det är okej att jag återupplivar tråden; om inte ber jag om ursäkt.

Av en händelse hittade jag tillbaka hit och eftersom jag tycker tråden innehåller en hel del matnyttig information, skulle det vara kul att se om den kan kompletteras. Jag är fortfarande intresserad av att veta mer om denna arbetsplats, så om någon vill dela med sig är det varmt välkommet.

Det är trots allt en ganska intressant tråd. Så det borde inte vara några problem att väcka den till liv igen.
Däremot får du gärna lov att precisera om det fortfarande är så att du är ute efter någon speciell information du är ute efter?

Själv arbetar jag som flygtekniker (dock ej i Stockholm) och kan säkert besvara några frågor om arbete med flygplan. Men kan inte skriva allt.
Men det finns gott om olika typer av arbeten på flygplatserna runt om i landet. Vissa mer stressiga och intensiva än andra.
Och är du fortfarande ute efter jobb på flygplats? Det var trots allt länge sedan du skapade tråden tänker jag. I så fall också varför? Varför vill du jobba på flygplats och vad är det för någonting du hoppas uppnå eller vilken känsla är det du jagar efter?

Permalänk
Medlem

Jobbar på Malmö Airport

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt med intressant och informerande respons!

Skrivet av anon159643:

[…]
På många ställen finns det två slags jobb, de som är generella och man kunde göra jobbet precis överallt eller de som berör det aktuella området. Jag tycker det är helt fel karriärsatsning att försöka bli bagagehanterare, butikspersonal, vaktmästare etc på en flygplats för att man gillar flygplan.

Skrivet av Zarlor:

Det är trots allt en ganska intressant tråd. Så det borde inte vara några problem att väcka den till liv igen.[…]

Själv arbetar jag som flygtekniker (dock ej i Stockholm) och kan säkert besvara några frågor om arbete med flygplan. […] Och är du fortfarande ute efter jobb på flygplats? Det var trots allt länge sedan du skapade tråden tänker jag. I så fall också varför? Varför vill du jobba på flygplats och vad är det för någonting du hoppas uppnå eller vilken känsla är det du jagar efter?

Johan86c - Jag förstår hur du tänker; jag tänker nog lite i samma banor. Just inriktning mot tjänster i nära anslutning till flygledartornet intresserar mig absolut, och det är väl där jag skulle säga att jag ser över framtida möjligheter att arbeta. Som ett exempel har jag hittat en utbildning vid Linköpings universitet som inriktar sig mot "flyglogistik". Vore väldigt intressant om det finns någon med insyn i den utbildningen som kan dela med sig av sina erfarenheter. Annars kikar jag på mer generella utbildningar som Samhällsplanering, samtidigt som jag kan tänka mig att en bredare teknisk vidareutbildning kan vara högst relevant.

Zarlor - Berätta gärna hur din arbetsdag ser ut, och om du vill även hur du utbildade dig. Har du förresten sett det här inlägget? Är det något som märks av än idag? I och för sig gäller det flygmekaniker, vilket jag förmodar inte riktigt är det du sysslar med..?

För mig är det en flerårig fascination för branschen och den härliga miljön som en flygplats utgör. Det är också det strukturerade som är med allt som är systematiskt och välplanerat; det kanske är mer specifikt för flygande personal, men jag drivs också mycket av den genomgående struktur som flygbranschen är uppbygd utav.

Skrivet av jackal:

Jag arbetar på Arlanda flygplats som hög och lågspänings distrubution elnätet. inkl UPS och reservkraft.

Vad kul att du hittade hit. Har du något spännande att dela med dig av? Är det jobb, som vi är inne på, specifikt inriktad mot flygplatsdrift, eller är det av mer generell karaktär?

Skrivet av Fulgano:

Jobbar på Malmö Airport

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du att jag kom att tänka på det strax efter att jag publicerade mitt inlägg; självklart är det intressant och relevant att höra perspektiv från flera arbetsplatser. Dela gärna med dig av vad sysslar med om dagarna.

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja kalla alla arbeten på en flygplats som strukturerade och välplanerade
Har jobbat både på Arlanda och Bromma, mestadels landside men vissa jobb även på airside.

Berätta gärna lite mer vad du själv sysslat med sedan du gick ut gymnasiet och varför du är där du är idag.

Permalänk
Medlem

Eller så fixar du ett jobb där du reser mycket. Jag lovar att fascinationen av flyg och flygplatser dalar rätt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

Hur tänker du här? Du vill bli pilot men har inte tillräckliga betyg för det? Man behöver ju vara ganska bright för att pilota ett passagerarflygplan. Har man inte tillräckliga betyg så ser man till att lösa det. Kan man inte få upp sina betyg, Nä då ska man inte bli pilot för att man är för okvalificerad för det.

Edit, Såg nu att posten är från 2012, Så nu borde du alltså ha gått ut skolan / alternativt börjat på högskola.

Skrivet av borgona:

Jag går i ettan, inriktning estetik och media. Ville bli pilot, men den statligt finanserade utbildningen har en för hög betygsgräns tyvärr.

Vet inte riktigt vad jag vill.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jobbar på Landvetter Flygplats för Swedavia om det kan hjälpa, känner till en ATOS och en Teamchef för bevakningen som hänger på denna sidan också

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

För mig är det en flerårig fascination för branschen och den härliga miljön som en flygplats utgör. Det är också det strukturerade som är med allt som är systematiskt och välplanerat; det kanske är mer specifikt för flygande personal, men jag drivs också mycket av den genomgående struktur som flygbranschen är uppbygd utav.

Vet inte om du har något du förväntar dig att få speciellt utav att arbeta på just Arlanda flygplats och inget annat ställe, bara så att du får vara "inne på en flygplats" är OK?
Så du hade kunnat tänka dig vara städare på Arlanda flygplats också?
Du kommer inte få personalrabatter med flyg för att du står inne på flygplatsen t.ex.
Och OP, vill du ha ett svar så MÅSTE du svara på dessa frågor som ställts några gånger till dig:

Skrivet av Otori:

Skulle inte vilja kalla alla arbeten på en flygplats som strukturerade och välplanerade
Har jobbat både på Arlanda och Bromma, mestadels landside men vissa jobb även på airside.

Berätta gärna lite mer vad du själv sysslat med sedan du gick ut gymnasiet och varför du är där du är idag.

Dold text

Utan denna information är det svårt att vägleda dig.

Gott exempel, den som vill "arbeta med datorer" lär sig till en början att det är IT man ska söka sig inom, dock är IT såpass brett att bara för att man har en IT roll betyder det inte att man sitter och gör det man önskat/drömt sen tonårsåldern framför datorn i ditt arbete.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Återigen tack för återkoppling!

Skrivet av Otori:

[…] Berätta gärna lite mer vad du själv sysslat med sedan du gick ut gymnasiet och varför du är där du är idag.

Skrivet av Neonodia:

[…] Edit, Såg nu att posten är från 2012, Så nu borde du alltså ha gått ut skolan / alternativt börjat på högskola.

Otori & Neonodia - Under större delen av gymnasiet och de två efterföljande åren var det kommersiell pilot jag skulle bli. Det här innebar för min del att jag behövde läsa till matematik och fysik på Komvux; vilket jag gjorde under det första året efter studenten. I och med detta missade jag en sökomgång. Efter Komvux genomförde jag ett obligatoriskt lämplighetstest hos flygpsykolog, blev godkänd, genomgick läkarundersökning under sommaren och sökte sedan under hösten 2016 till TFHS i Ljungbyhed för start våren 2017. Här tog det tyvärr stopp då jag inte tillhörde de 60 med bäst genomsnittsresultat på skolans tester. Jag övervägde sedan att söka året därpå, men jag valde av olika skäl att nöja mig.

Skrivet av bubbelbabbel:

Eller så fixar du ett jobb där du reser mycket. Jag lovar att fascinationen av flyg och flygplatser dalar rätt fort.

Skrivet av Niivpzi:

Vet inte om du har något du förväntar dig att få speciellt utav att arbeta på just Arlanda flygplats och inget annat ställe, bara så att du får vara "inne på en flygplats" är OK? […]

bubbelbabbel & Niivpzi - Jag delar till viss del det ni är inne på. Här vill jag förtydliga att det är flygplatsmiljön - pulsen där - som intresserar mig. Jag kan absolut tänka mig att arbeta på flygbolag, och just nu är det specifikt schemaläggning och det tillhörande pusslet som jag är intresserad av att utforska. Just schemaläggning av olika slag förekommer i flera branscher, så det är inte nödvändigtvis så att man behöver låsa upp sig; även om just flygplatsmiljön lockar lite extra.

Skrivet av svalle:

Jobbar på Landvetter Flygplats för Swedavia om det kan hjälpa, känner till en ATOS och en Teamchef för bevakningen som hänger på denna sidan också

svalle - Absolut, spännande! Står ATOS för Airport Technical & Operative Supervisor? Vore verkligen roligt om dina bekanta vill delta i diskussionen.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett företag som sköter tankningen av alla flygplanen på Malmö Airport, kör tankbilar med Jet A1 bränsle (27.000-35.000 liter beroende på bil) tankar alla sorters plan, från små Cessna upp till B747 och A777. Vi jobbar både på airside och nere i hangarerna på landside. Har jobbat där i 6 år och trivs med mitt jobb! Är en av få på vårt hobb som tankat en Jas 39 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Otori & Neonodia - Under större delen av gymnasiet och de två efterföljande åren var det kommersiell pilot jag skulle bli. Det här innebar för min del att jag behövde läsa till matematik och fysik på Komvux; vilket jag gjorde under det första året efter studenten. I och med detta missade jag en sökomgång. Efter Komvux genomförde jag ett obligatoriskt lämplighetstest hos flygpsykolog, blev godkänd, genomgick läkarundersökning under sommaren och sökte sedan under hösten 2016 till TFHS i Ljungbyhed för start våren 2017. Här tog det tyvärr stopp då jag inte tillhörde de 60 med bäst genomsnittsresultat på skolans tester. Jag övervägde sedan att söka året därpå, men jag valde av olika skäl att nöja mig.

bubbelbabbel & Niivpzi - Jag delar till viss del det ni är inne på. Här vill jag förtydliga att det är flygplatsmiljön - pulsen där - som intresserar mig. Jag kan absolut tänka mig att arbeta på flygbolag, och just nu är det specifikt schemaläggning och det tillhörande pusslet som jag är intresserad av att utforska. Just schemaläggning av olika slag förekommer i flera branscher, så det är inte nödvändigtvis så att man behöver låsa upp sig; även om just flygplatsmiljön lockar lite extra.

svalle - Absolut, spännande! Står ATOS för Airport Technical & Operative Supervisor? Vore verkligen roligt om dina bekanta vill delta i diskussionen.

Det kan det nog göra
@bytelab
@svantesson666

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Rent av exakt vad det står för.
Är gärna med i diskussionen eftersom jag jobbar som ATOS på Landvetter, men just nu måste jag sova för jag har akut sömnbrist och ska snart upp och jobba igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@borgona
Väljer att inte citera något specifikt inlägg utan plockar lite här och var från tråden.

Som svar på om jag läst SörenKarlssons tidigare inlägg så har jag det ja. Han skriver om att det är svårt att få jobb som flygmekaniker idag. Inläggen har några år på nacken nu förvisso och jag är inte helt insatt i hur den civila marknaden ser ut. Men jo, det är nog inte helt enkelt för vem som helst när man kommer direkt ur skolan med ett A-certifikat och skall göra praktik. Och även om jag kanske inte håller med till 100% så är det nog ganska sanningsenligt. Jag själv hade inte satsat på det såvida du inte är väldigt säker på att det är detta man vill göra.

Struktur inom flygindustrin
Struktur, systematik, välplanerat. Jo i grunden är jag beredd att hålla med dig. Det krävs struktur och systematik för att få ner en stor mängd luftbussar på en eller ett par banor 24h om dygnet och det krävs struktur i lufthavet för att allting skall fungera. Men som med allting annat så finns det olika dimensioner. När man kommer ner mer på makronivå eller på marknivå där folk jobbar så är det nog lite till och från.

Om jag kan skriva lite om min arbetsdag och utbildning?
Utbildning
Denna historian är någon timme lång. Du får nöja dig med en väldigt kort en.
Efter gymnasiet ville jag jobba inom flygindustrin - mest var det pilot som intresserade.
Jag sökte till stridspilot (Försvarsmakten), helikopterpilot (Försvarsmakten), Flygledare, TFHS (Trafikflygarhögskolan, Lund), Flygstridsledare (Försvarsmakten) och helikoptertekniker (Försvarsmakten).

Samtidigt som jag sökte till alla dessa utbildningar (nej det var inte under samma år utan utspritt under ett par år kanske) så hade jag som plan B att ta flygcertifikat privat och betala utbildningen själv. Under 2010-2011 tog jag mitt PPL för enmotorigt kolvmotorflygplan. Om jag inte kom in på annan utbildning var tanken att fortsätta att utveckal mitt PPL till ett CPL med ett ATPL-frozen (teorin till kommersiell pilot). Mitt PPL tog jag i Eslöv (Skåne). Så några landningar på Malmö flygplats har det allt blivit (eftersom @Fulgano jobbar där tar jag upp det - fin flygplats tycker jag... och nära hem...).

Jag har en bekant som tog sitt certifikat samtidigt - hon jobbar i Spanien just nu och flyger för fullt. Jag brukar tänka på henne när jag funderar över livet då jag kanske varit på hennes plats just nu? Man vet aldrig.

Men ett eget flygcertifikat fick räcka. Det blev aldrig någon fortsättning på detta. Istället blev jag antagen till helikoptertekniker inom Försvarsmakten. Och där jobbar jag nu. Tekniskt officer och tekniker.

Vill kort inflika här då att som helikoptertekniker kan man välja mellan två inriktningar - Färdmekaniker (eller tekniker i flygtjänst) eller elektriker.
Elektrikern arbetar mer ingående i elsystemen. Kan vara laga elburkar, arbeta med elschema och ha voltmetern i benfickan. Färdmekanikern är tekniskt operativ hjälp under flygning då vårt system är ett 3-besättningssystem (2 piloter och 1 färdmekaniker). Så färdmekanikern är med under flygning och hjälper till med allt möjligt. Det kan vara att man bistår med teknisk hjälp, förslag och hjälper till med felutfall eller så kan man agera vinschoperatör, ytbärgare, lästmästare, brandtunneoperatör, kulspruteskytt, hjälpa till när helikoptern är sjukvårdsutrustad etc.

Vill också tillägga att helikopter 14 finns som ASW-konfiguration (Ubåtsjakt). I dessa fall sitter även en sensoroperatör och taktiskt kordinator med i besättningen.
Jaja. Du får ha avseende med att den röda tråden ibland försvinner lite.

Lite kort också :
Vi har 3 olika helikoptersystem, 8 flygplanssystem (lite beroende på hur man räknar) och ett par UAV-system inom Försvarsmakten. Utan tvekan kan jag påstå att vi är Sveriges största flygbolag (Flygvapnet). Själv jobbar jag med de tyngre helikoptrarna Helikopter 14

Arbetsdag
Dessa kan se ganska olika ut.
På jobbet är vi piloter, tekniker och taktiker tillsammans med en stab och ledning samt materiell-officerare och soldater.
(Och på flygplatsen finns ju hur många olika befattningar som helst så dessa får du läsa på om själv - men vill du veta mer om någonting speciellt så fråga så kanske jag kan svara.)

Nu kommer jag prata mer ur ett tekniker-perspektiv. Så vad de andra gör går jag inte riktigt in på - men oftast väntar de på att vi skall bli klara så att de får lov att ut och flyga...

Dagarna börjar med en briefing om vad som händer under dagen. Arbeten delas ut och dagens struktureras upp. Vem gör vad och när skall det göras.
Därefter får jag hand om en helikopter. Antingen skall den ut och flyga varvid jag (tillsammans med några andra) gör i ordning maskinen genom dagliga kontroller. Därefter ut på plattan för att tanka och skriver över ansvaret till flygförarna som brukar komma lagom till att allt jobb är klart.

När de är ute och flyger är där kanske mer jobb i hangaren, eller så blir det lite kontorstjänst eller så tränar vi. Löpning, gym, hinderbana, innebandy, badminton är några exempel på träning på arbetstid som vi ofta pysslar med.

Ibland när det inte är flygning så arbetar jag mer åt serviceunderhåll. Då är det större jobb med helikoptrarna. Kan vara precis allting. Byte av motorer, kontrollera växlar och läckage, en uppsjö av kontroller som aldrig tar slut. Då blir det mycket arbete med skruvmejsel, tänger och specialverktyg. Plocka isär saker och ting till molekyler för att ibland hitta fel - ibland inte. Sedan ihop igen och skriva på papper så att den kan bli flygduglig igen.
Det är väl en vanlig dag.

Utöver det finns det såklart ovanliga dagar. Då är vi iväg på övningar eller insatser. Vi hjälper till i samhället med att släcka bränder, vi kan hjälpa till med sjöräddning, söker efter försvunna personer åker iväg på uppdrag och hjälper andra delar av Försvarsmakten. Då blir vardagen ganska olik och varierande.

Lite kort om detta med tekniker och mekaniker
Vi har inte så många mekaniker på jobbet. Inom det spetsiga flyget finns en del mekaniker - som oftast är soldater. Vi inom helikopter har soldater mest inom materiellorganisationen (materielmekaniker). Däremot börjar alla som mekaniker efter skolan för att därefter göra en flerårig praktik innan man blir tekniker.

Slutord
Eftersom jag måste börja avsluta (sängen kallar) så vill jag nämna några korta ord med utbildning.
Till de som vill jobba inom flygindustrin erbjuder Försvarsmakten en uppsjö av olika jobb inom området. Det jag beskrivit är såklart en del - men långt ifrån allting.
Men vår utbildning är ganska lång. För tekniker behövs värnplikt/GMU för att därefter läsa till speciallistofficer (1,5 år) följt av teknikerutbildning (1,5 år) och sedan praktik (2år). Så det är 3 år i skolbänken och 2 år praktik. Snabbare vägar in är som soldat. Då är det kanske 1 år innan jobb idag. Men det man får efter alla dessa år är en statlig arbetsgivare som är ganska bra med gott om förmåner (visserligen förväntas en del arbete tillbaka, en sund inställning och en vilja att prestera och leverera).

Så det är väl i denna värld jag lever. Därför kan jag inte helt berätta om hur det är på Arlanda då jag själv inte jobbar där. Eller på någon annan civil flygplats heller. Men såhär är det hos oss.

Permalänk

Bara fortsätta söka in till TFHS och SAA om du vill bli pilot. Antagning på hösten varje år, aldrig för sent.

Pilotlivet är jävligt men alldeles alldeles underbart

Visa signatur

Busy working

Permalänk
Medlem

Tack för ert engagemang!

Tack @Zarlor för ditt utförliga svar och bidrag till diskussionen; detsamma till er andra som bidragit med era tankar.