Permalänk
Medlem

1000 Mbit & VPN Hastighetsbegränsning

Hej! Har nyligen uppgraderat linan till 1000 mbit fiber. Hade gärna velat kört en VPN men får väldigt dåliga hastigheter på alla de jag har testat. Tänkte höra om någon hade nått förslag på en VPN som faktiskt klarar av högre hastigheter?

Utan VPN Speedtest: Ner - 980 mbit Upp - 950 mbit
Nedladdning av fil: Ner - 98,4 MB/sek

Det högsta utav de jag har testat är följande:
Ner: 410 mbit/s Upp: 310 mbits/s

Jag har testat dessa:

  1. - Azire VPN - 40,2 MB/Sek

  2. - Mullvad - 36 MB/Sek

  3. - Private internet access - 37,2 MB/Sek

  4. - VyprVPN - 19,2 MB/Sek

  5. - Fsecure - 25,3 MB/Sek

  6. - ProtonVPN - 41,2 MB/Sek

  7. - SaferVPN - 28,2 MB/Sek

  8. - Invisible Browsing - MB/Sek

  9. - NordVPN - 19,9 MB/Sek

  10. - CactusVPN - 23.2 MB/Sek

Sidnot: Alla VPN är testade med exakt samma fil och i liknande miljöer & servrar. Filen som testades: 100 GB - Tele2 Speedtest

Är det någon annan som har något förslag där man i alla fall kan upp å nosa på hastigheterna som man i vanliga fall har?

Tack på förhand

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem

Det handlar till största del om vad det är för krypteringsalgoritm. Desto säkrare, desto långsammare (oftast). Du kan inte räkna med att du kan få ut din uppkopplings fulla potential, utan det är snarare så att Proton och Azire har gett väldigt bra resultat.

EDIT: OpenVPN är långsamt, vilket de flesta använder. IPSec/IKEv2 hade varit den bästa kombinationen av hastighet och säkerhet.

Permalänk
Medlem

Dina siffror gällande DL/UL utan VPN är felaktiga.

Baserat på MBPS så har du

Ner - 787,2 mbit (98,4 MB/sek) Upp - 762,4 mbit (95,3 MB/sek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Dina siffror gällande DL/UL utan VPN är felaktiga.

Baserat på MBPS så har du

Ner - 787,2 mbit (98,4 MB/sek) Upp - 762,4 mbit (95,3 MB/sek)

Korrigerat

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmixx:

Hej! Har nyligen uppgraderat linan till 1000 mbit fiber. Hade gärna velat kört en VPN men får väldigt dåliga hastigheter på alla de jag har testat. Tänkte höra om någon hade nått förslag på en VPN som faktiskt klarar av högre hastigheter?

Utan VPN Speedtest: Ner - 980 mbit Upp - 950 mbit
Nedladdning av fil: Ner - 98,4 MB/sek

Det högsta utav de jag har testat är följande:
Ner: 410 mbit/s Upp: 310 mbits/s

Jag har testat dessa:

  1. - Azire VPN - 40,2 MB/Sek

  2. - Mullvad - 36 MB/Sek

  3. - Private internet access - 37,2 MB/Sek

  4. - VyprVPN - 19,2 MB/Sek

  5. - Fsecure - 25,3 MB/Sek

  6. - ProtonVPN - 41,2 MB/Sek

  7. - SaferVPN - 28,2 MB/Sek

  8. - Invisible Browsing - MB/Sek

  9. - NordVPN - 19,9 MB/Sek

  10. - CactusVPN - 23.2 MB/Sek

Sidnot: Alla VPN är testade med exakt samma fil och i liknande miljöer & servrar. Filen som testades: 100 GB - Tele2 Speedtest

Är det någon annan som har något förslag där man i alla fall kan upp å nosa på hastigheterna som man i vanliga fall har?

Tack på förhand

Testa opvn ? När jag hade 250/250 fick jag iaf runt 200/200 med ovpn.

Annars är det nog som andra säger. OpenVPN som protokoll är inte direkt att hänga i granen vad gäller höga hastigheter (särkilt med 1Gbit/s)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Har också Gbit nätverk hemma och jag kör med OVPN som är en svensk tjänst och har många stabila servrar man kan välja mellan.
Kör jag på svenska servrar ligger jag faktist ofta på över 500mbit ner och 500mbit upp. Kör endast med VPN aktiv när jag ska "köpa" filmer
Däremot är OVPNs mjukvara inte helt optimal då KillSwitch dödat nätverket 2 gånger. Första gången tog det en satans tid innan jag fattade vad som var fel
Men felet uppstår iallafall om jag stänger av datorn om jag är ansluten till en VPN server (utan att koppla från) innan jag stänger av burken

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass