Age of Empires: Definitive Edition får lanseringsdatum

Permalänk
Medlem

200kr? Hur tänkte de nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nämn några fördelar med att använda fler än en klient?

Då hade väl lösningen snarare varit att ha det som på iOS, Android och ChromeOS?

Dvs. att ha en enda standardklient/butik direkt i operativsystemet.

I fallet med Windows så blir det Microsoft Store då. Då är det ju bara ett bra steg på vägen som du önskar om allt mer saker börjar hamna där?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tänkte precis säga att det är sällan man tackar Microsoft för något men denna gången ville jag verkligen göra det då jag älskar AoE 1, fast nu släpps det enbart på Windows Store så jag tror att jag avstår... får bli till att lira någon av mina classic editions istället.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag vill vara entusiastisk när det gäller Windows Store eftersom det är smidigt att ha alla appar via en tjänst som dels ser till att det inte är virus man laddar hem från en rysk warez-sida och dels håller apparna uppdaterade, precis som min Android-telefon och min Ipad. Men jag är rädd att MS efter ett styrelsemöte helt plötsligt lägger ner tjänsten av en eller annan anledning, och så står man där utan det man köpt och byggt upp.

Man kan lita på att MS stöder Windows (som har helt sjukt bra stöd med nya funktioner och säkerhetsuppdateringar även på gamla datorer) och Office, men som en som använt Windows Phone, Windows RT, Games for Windows Live och många andra småtjänster så är jag skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KplSteiner:

Tycker att du har en mycket bra poäng. Hade det bara gällt en butik för endast spel, så hade jag absolut delat din skepsis. Microsoft är det företag som är absolut sämst på att stödja sina egna tjänster och produkter (precis tvärt emot hur Apple arbetar), och jobbar oftast ganska kortsiktigt med tvära kast i beslut (också precis tvärt emot hur Apple normalt arbetar). Men i detta fallet då butiken hanterar alla typer av appar för Windows så är jag personligen inte orolig att de kommer att lägga ner den (inte så länge som Windows för desktop säljs).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Jag blir bara så trött på alla dessa Microsoft hatare där ute, det är väl inte så konstigt att de säljer detta exklusivt på sin butik, sedan sitter väl de flesta och spelar på ett datorsystem med Windows, varför gör ni detta om Microsoft är det sämsta i världen. såpass mycket plats har ni väl ändå på era burkar så ni kan ha alla butiker tillgängliga så varför klaga, när ni installerat spelet dubbelklicka på ikonen på skrivbordet och spela och va glada hur svårt skall det va.
Sluta upp att kasta skit på ett företag som faktiskt gett oss möjligheten att äga en egen dator en gång i tiden.
Behövde bara skriva av mig lite och det kommer säkert finnas många som inte håller med och det accepterar jag men tänk efter lite, det är ingen som tvingar någon att köpa varken spelen eller köra någon Microsoftprodukt så gör inte det då, jag kör gladeligen Windows 10 och spelar spel oavsett om det är Uplay, Steam, Origin eller Microsoft store spelar ingen som helst roll.

Vad händer om du köper i Ms store med ett oem windows, skaffar du ny burk uppgraderar loosar du spelet då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Jag blir bara så trött på alla dessa Microsoft hatare där ute, det är väl inte så konstigt att de säljer detta exklusivt på sin butik, sedan sitter väl de flesta och spelar på ett datorsystem med Windows, varför gör ni detta om Microsoft är det sämsta i världen. såpass mycket plats har ni väl ändå på era burkar så ni kan ha alla butiker tillgängliga så varför klaga, när ni installerat spelet dubbelklicka på ikonen på skrivbordet och spela och va glada hur svårt skall det va.
Sluta upp att kasta skit på ett företag som faktiskt gett oss möjligheten att äga en egen dator en gång i tiden.
Behövde bara skriva av mig lite och det kommer säkert finnas många som inte håller med och det accepterar jag men tänk efter lite, det är ingen som tvingar någon att köpa varken spelen eller köra någon Microsoftprodukt så gör inte det då, jag kör gladeligen Windows 10 och spelar spel oavsett om det är Uplay, Steam, Origin eller Microsoft store spelar ingen som helst roll.

Nej, det är inte konstigt att de säljer detta i sin butik, då det är dem själva som gjort spelet. Men det borde inte vara exklusivt på i deras butik, då folk gillar olika... eller att det släpps på t.ex. Steam senare. Är lättare att hålla reda på alla spel, om man själv får välja vart man vill ha dem.

Anledningen till att folk sitter med Windows är väl just för att de vill spela spel, med acceptabel hårdvara. Då pratar vi inte Mac, konsoler eller något annat.. som Linux där prestandan och spelutbudet inte är lika bra.

Ja, de gav oss möjligheten att äga en dator en gång i tiden. Nu är det dem som äger den, fasten vi själva betalat för den. Därför som jag helt gått över till Apple och Linux nu..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Anledningen till att folk sitter med Windows är väl just för att de vill spela spel, med acceptabel hårdvara. Då pratar vi inte Mac, konsoler eller något annat.. som Linux där prestandan och spelutbudet inte är lika bra.

Ja, de gav oss möjligheten att äga en dator en gång i tiden. Nu är det dem som äger den, fasten vi själva betalat för den. Därför som jag helt gått över till Apple och Linux nu..

Nu gillar jag själv Apple. Startade med Apple ][+ som min första riktiga dator, och har även idag extremt mycket av deras produkter som jag gillar skarpt (två MBP15, iPad, iPad Mini, två iPhone, bla.). Men jag förstår inte på vilket sätt du tycker att du kontrollerar/"äger" dina Apple-produkter mer än prylar med Microsofts system?

Du får gärna ge konkreta exempel (och inte bara tomt intetsägande fanboy/hate-tugg).

Tycker bra om mycket som både Apple och Microsoft gör (och ogillar en del mindre saker), men blir ju rätt nyfiken på hur du tänker där?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Vad händer om du köper i Ms store med ett oem windows, skaffar du ny burk uppgraderar loosar du spelet då ?

Alla appar som du köpt, kan du installera på alla maskiner som du loggar in på med ditt Microsoft-konto (upp till åtta stycken).

Det fungerar väldigt likt på hur det är med appar på iOS och MacOS med Apples App Store.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu gillar jag själv Apple. Startade med Apple ][+ som min första riktiga dator, och har även idag extremt mycket av deras produkter som jag gillar skarpt (två MBP15, iPad, iPad Mini, två iPhone, bla.). Men jag förstår inte på vilket sätt du tycker att du kontrollerar/"äger" dina Apple-produkter mer än prylar med Microsofts system?

Du får gärna ge konkreta exempel (och inte bara tomt intetsägande fanboy/hate-tugg).

Tycker bra om mycket som både Apple och Microsoft gör (och ogillar en del mindre saker), men blir ju rätt nyfiken på hur du tänker där?

Har skrivits åtskilliga gånger på detta forum tidigare och tycker väl inte att det är läge att göra denna tråden till en anti-Microsoft-tråd..
Men kan väl säga så här.. Microsoft skötte verkligen inte sina kort väl, när de lanserade Win10 eller efter det.

Microsoft gick helt enkelt från att vara kundvänligt, till att totalt köra över sina kunder... och där drar jag min gräns.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har skrivits åtskilliga gånger på detta forum tidigare och tycker väl inte att det är läge att göra denna tråden till en anti-Microsoft-tråd..

Det är redan försent. Du och många andra har redan börjat med det, så inget anti-MS gnäll/hat, som inte redan skett.

Då skulle du avstått från ditt förra inlägg, om du verkligen inte ville göra så (men det tror jag inte helt på, men vi lämnar det).

Skrivet av DaBone:

Men kan väl säga så här.. Microsoft skötte verkligen inte sina kort väl, när de lanserade Win10 eller efter det.

Microsoft gick helt enkelt från att vara kundvänligt, till att totalt köra över sina kunder... och där drar jag min gräns.

Vi kan väl, trots allt, ändå försöka hålla det en gnutta on-topic här?

Nu gällde det alltså butiken Microsoft Store.

Vad är det för fel på att de har en egen butik, och vad känner du att du inte kan kontrollera/äga, som du kan i Apples butik?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vi kan väl, trots allt, ändå försöka hålla det en gnutta on-topic här?

Nu gällde det alltså butiken Microsoft Store.

Vad är det för fel på att de har en egen butik, och vad känner du att du inte kan kontrollera/äga, som du kan i Apples butik?

Har inte sagt att det är något fel i att de har en egen butik. Felet består i att de lanserar ett spel, som väldigt många gillar, enbart i deras egen butik. Det i sig skulle få mig att backa från ett inköp, men nu kan jag ändå tyvärr inte spela spelet då jag har Mac..
Själv vill jag ha mina spel samlade på så få ställen som möjligt, så köper inga spel i Apples butik heller. Har Steam, Origin och något enstaka spel på UPlay.

De har dock all rätt att enbart lansera det i MS-store, men de får ju då också förvänta sig ett mindre kundunderlag..

Angående kontrollera/äga, så handlar det om operativsystemet i stort. Men nog pratat om det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har inte sagt att det är något fel i att de har en egen butik. Felet består i att de lanserar ett spel, som väldigt många gillar, enbart i deras egen butik. Det i sig skulle få mig att backa från ett inköp, men nu kan jag ändå tyvärr inte spela spelet då jag har Mac..'

Har du enbart Mac (och utan bootcamp) så blir det svårt att spela detta, ja. Oavsett butik.

Jämfört med Origin, GOG Galaxy, etc. (som jag också använder), så har du ju ingen större nackdel med varken Microsoft Store eller Apple Store, då de bägge redan finns klara och inbyggda i systemet från start.

Skrivet av DaBone:

Angående kontrollera/äga, så handlar det om operativsystemet i stort. Men nog pratat om det..

Jo, kan man inte ens köra spelet, så är det ju i princip OT för dig oavsett.

Själv så tycker jag att MacOS och Windows blivit extremt lika de sista åren, och oerhört små detaljer som skiljer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@ågren: Med tanke på din spec till dator så måste det vara något fel om du märker att datorn blir slö av butiksklienterna, jag har en betydligt äldre dator och har tre klienter igång från start och märker absolut ingen slöhet varken i uppstart eller drift, du har ju SSD enligt spec.
DRM är något helt annat och har egentligen inget med butikerna att göra men så länge bolagen tror det hjälper kommer det att finnas DRM, fanns DRM även när du köpte spel i fysisk butik.