Är detta lagligt? (P-vakt ger böter från långt avstånd)

Permalänk
Inaktiv

Är detta lagligt? (P-vakt ger böter från långt avstånd)

Hej hej,

För någon vecka sedan var jag på marknad med mamman min, och eftersom det är så populärt på helgerna, så är det alltid fullt på parkeringarna, så jag ställde mig vid en linjerat markering där det var helt tomt, men jag stod där med bilen igång, och lät mamma gå in till marknaden medan jag satt kvar i bilen.

Nu någon vecka efter får jag reda på att jag fått böter, och när jag ringer upp bolaget får jag reda på att idioten hade tagit bilden bakifrån från ett långt avstånd. Utan att ens komma fram till mig eller uppmana mig att flytta på mig.

är detta lagligt? Jag överklade beslutet hos dem, men fick hem ett brev igår där det antydde att det är olagligt att stå på linjerat markering och att de inte tänker ändra på beslutet. Vill bara uppmärksamma att jag inte stod på någon väg, utan mer ett gammalt fabriksområde där de hade en linjerad markering trots att det ser övergivet ut.

Permalänk
Medlem

Motorn igång = ej parkerad?
Men vad är maximal tillåten tomgångskörning?

Permalänk
Medlem

Låter spontant som du kan bestrida då han omöjligt kan verifier om du stannat eller parkerat om han inte har ett 20 minuters filmklipp på dig...

Edit:
Å andra sidan, lycka till att vinna mot ett parkeringsbolag. De tillåts sätta sina egna lagar och regler utan att man kan göra något.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt vad du menar med linjerad markering men heldragen linje är ju stoppförbud, har du då stannat utan rimlig orsak så är det ju helt rätt med böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Låter spontant som du kan bestrida då han omöjligt kan verifier om du stannat eller parkerat om han inte har ett 20 minuters filmklipp på dig...

Edit:
Å andra sidan, lycka till att vinna mot ett parkeringsbolag. De tillåts sätta sina egna lagar och regler utan att man kan göra något.

Själva frågan var väl inte huruvida dom har bevis för att han "stått" etc. eller ej, utan om dom kan (eller får) notera bilen som olagligt parkerad på avstånd utan att komma fram och sätta en lapp på rutan etc.

Permalänk
Medlem

Svår fråga, jag vet inte vad som -faktiskt- gäller, men mina 5 cent:

Där jag bor finns ett parkeringsförbud som VÄLDIGT VÄLDIGT många struntar i, eftersom dom har "ärenden" till butiker där.

Det som händer är att folk struntar i förbudet, springer in och gör sina ärenden och "håller koll" på bilen.

Dom gånger det väl kommer en parkeringsvakt så springer dom ut och flyttar på bilen och slipper böter.

Problemet med detta är ju att den felaktiga parkeringen fortsätter. Jag anser inte att man ska kunna få nån jävla "get out of jail free card" bara för man flyttar sig när vakten kommer.
Har man stått parkerad så har man stått parkerad.

Problemet blir ju som sagt att puckona nu fortsätter att parkera och stoppar upp trafiken och skapar trafikfara för andra trafikanter, det är ju därför parkeringsförbudet finns där från första början.

För att applicera detta OnTopic:
* Om det var parkeringsförbud, gilla läget. Att sitta kvar med bilen igång var ju bara nått försök till "workaround". Ett dåligt sådant eftersom det även innebar tomgångskörning
* Om du kan ta reda på att det faktiskt är tillåtet att parkera där, överklaga

Permalänk
Medlem

Hade du varningsblinkers igång? Alla vet ju att Tomgång+varningsblinkers=obegränsad parkeringstid. Om inte, så förstår jag p-vaktens beslut.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nu vet jag inte exakt vad du menar med linjerad markering men heldragen linje är ju stoppförbud, har du då stannat utan rimlig orsak så är det ju helt rätt med böter.

Om det är "på vägen" så krävs det att polisen ger böter?

Angående rätt och fel med avståndet, den är nog svår att slåss med.
De kan helt enkelt argumentera och säga att de lappade dig och du slängde lappen, dvs man hamnar i en ord mot ord situation där du förlorar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Själva frågan var väl inte huruvida dom har bevis för att han "stått" etc. eller ej, utan om dom kan (eller får) notera bilen som olagligt parkerad på avstånd utan att komma fram och sätta en lapp på rutan etc.

Lite både och.

Nu är inte mitt minne särskilt starkt. Men ni vet oftast bakom lager, eller butiker, så har de typ ett ställe för lastbilar att backa in för att lasta in varor hos lagren(butikerna, och så fins det linjerat markering med ett par streck (haha var det bästa jag kunde komma på) .

Men är detta verkligen lagligt? Allt han eller hon hade kunnat göra var att komma fram, be mig flytta, bilen var tom igång och jag stod inte särskilt länge utan max 15-20 min.

Skrivet av Spiffman:

Om det är "på vägen" så krävs det att polisen ger böter?

Angående rätt och fel med avståndet, den är nog svår att slåss med.
De kan helt enkelt argumentera och säga att de lappade dig och du slängde lappen, dvs man hamnar i en ord mot ord situation där du förlorar.

Men de kollade upp beviset själva, och då fick jag till svar att han hade tagit bild bakifrån från ett långt avstånd.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch29:

Lite både och.

Nu är inte mitt minne särskilt starkt. Men ni vet oftast bakom lager, eller butiker, så har de typ ett ställe för lastbilar att backa in för att lasta in varor hos lagren(butikerna, och så fins det linjerat markering med ett par streck (haha var det bästa jag kunde komma på) .

Men är detta verkligen lagligt? Allt han eller hon hade kunnat göra var att komma fram, be mig flytta, bilen var tom igång och jag stod inte särskilt länge utan max 15-20 min.

Se mitt svar ovan.
Även om dom ber dig flytta bilen så har du ju ändå brutit mot reglerna i 15-20 minuter, det som är saken.
Det jag själv blir förbannad på.

Det du och andra som gör så verkar mena på är att det är okej att bryta mot reglerna tills någon kommer som har befogenhet att be dig sluta bryta mot reglerna?

Edit: Du har alltså fått en bot som är korrekt, men försöker ta dig ur den genom att hävda nån teknikalitet med hur den är utställd?
Som sagt, gilla läget.
Om dom däremot har lappat dig på felaktiga grunder, då får du ju bestrida det.

Permalänk
Medlem

Låter lite konstigt att detta får ske på distans utan att meddela föraren på plats.

Enligt denna artikeln hos Lawline så ska P-vakten minst meddela att boten är på väg att skrivas. Boten behöver inte hinnas fästas på bilen men någon form av kommunikation krävs ändå. http://www.lawline.se/answers/5106

Sedan ska väl inte en P-vakt bötfälla olagliga saker utan snarare avvikande placering av fordon kontra aktuella parkeringsregler. Kanske bara var ett klantigt uttryck av dem eller av dig i din återberättelse?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Som det låter som så har du stått i en lastzon, och har den tilläggsmärke som är en blå cirkel med röd kant och med ett rött kryss så är det ju till och med olagligt att stanna i rutan om man inte aktivt använder den till att just lasta något. Så i så fall är ju boten rättfärdigad.

För att slippa liknande saker i framtiden så kan du ju alltid friska upp ditt minne genom att titta igenom Transportstyrelsens folder om att stanna och parkera: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Nästa gång du vill stå olagligt och inte vill ha böter från någon p-vakt, så dubbelparkera istället, för då kan de inte sätta ut någon böter, utan det blir istället ett polisiärt fall. Och då kanske du har tur att de har annat för sig istället för att bry sig om din bil, dock så kan du ju även få en värre påföljd istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Se mitt svar ovan.
Även om dom ber dig flytta bilen så har du ju ändå brutit mot reglerna i 15-20 minuter, det som är saken.
Det jag själv blir förbannad på.

Det du och andra som gör så verkar mena på är att det är okej att bryta mot reglerna tills någon kommer som har befogenhet att be dig sluta bryta mot reglerna?

Edit: Du har alltså fått en bot som är korrekt, men försöker ta dig ur den genom att hävda nån teknikalitet med hur den är utställd?
Som sagt, gilla läget.
Om dom däremot har lappat dig på felaktiga grunder, då får du ju bestrida det.

Fast hur rättssäkert är det, om det enda som krävs är att ta en bild från vad vet vi 100 meters avstånd, det kan ju lika gärna vara så att man precis stannat där, eller att bilen fortfarande var i rullning eller någon annan problematik. Tycker det minsta man kan göra som P-vakt är att gå fram och ge en bot.

Även om jag håller med om att TS är medveten att han gjort fel, och därmed bör betala, men rent principmässigt ska det inte räcka med en bild från avstånd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasha:

Det räknas inte som parkering om du sitter kvar i bilen. Bilen kan tom. Vara avstängd. Det räknas ej heller som parkering ex. Om du stannar utanför bank automat för att ta ut pengar ex. Stänger av bilen går ut och tar ut pengar, Räknas inte som parkering. Heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt intressant, källa på detta?

Permalänk
Medlem

Har svårt för dig som vill bryta samhällsregler och sedan försöka komma undan via samme regler. Betala och sköt dig hädanefter.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Väldigt intressant, källa på detta?

Fel av mig. Så lärde jag mig i körskolan... Men de va ett tag sen. Kollade upp på transport styrelsen och det verkar som att det räknas som parkering även om du är kvar i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasha:

Fel av mig. Så lärde jag mig i körskolan... Men de va ett tag sen. Kollade upp på transport styrelsen och det verkar som att det räknas som parkering även om du är kvar i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm, men du har delvis rätt. Farsan min säger samma sak. Kanske det som är en del i problematiken då, ändrade regler.
Alternativt att dom lärde ut annorlunda förr eller att det har mixats ihop, verkar betydligt krångligare på lastplats:
http://lawline.se/answers/4251

Permalänk
Inaktiv

Precis bakom skylten stod jag, vid den markerade linjerna :

https://www.pixeltopic.com/image/jpzmhphnadtrjg/ . (kan inte infoga bilden )

Bildlänk fixat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Om det linjerade området markerar att det både är förbud att stanna och parkera (kanske med tilläggsskylt) så spelar det ju ingen roll att diskutera om man parkerat eller ej. Han har ju stannat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast hur rättssäkert är det, om det enda som krävs är att ta en bild från vad vet vi 100 meters avstånd, det kan ju lika gärna vara så att man precis stannat där, eller att bilen fortfarande var i rullning eller någon annan problematik. Tycker det minsta man kan göra som P-vakt är att gå fram och ge en bot.

Även om jag håller med om att TS är medveten att han gjort fel, och därmed bör betala, men rent principmässigt ska det inte räcka med en bild från avstånd.

Personligen tycker att samhälle blåser oss hela tiden och kan man försöka komma undan en sån grej så skall man göra det. Att pvakt från avstånd böter en utan att ge den lappen så kan de fan ej räknas. Han måste säga att han levererade lappen o konstatera att den blåste bort... Men inte om föraren va kvar i bilen? Föraren lika väll kunde få ex. Hjärt problem o tvungen stanna eller av nån annan skäl... Så jag skulle säga till bolaget att de får informera att man fått pböter. Annars han kan sitta bara på nån tak med kikare o böt fälla folk. Vem vet de kanske kvinna i bilen som håller på föda barn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Dejch29: Betala inte utan bestrid tills de ger sig. Hänvisa till de fakta som talar för din fördel; du var inte parkerad utan satt i bilen med motorn igång. Mig veterligen (man jag kan ha fel) så måste bilen lappas, det går inte att på avstånd anta saker. P-bolaget kommer hitta på saker så verifiera gärna md någon som KAN dessa saker.

Hittade detta men har ingen egen erfarenhet eller kunskap om det: https://botboten.se/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krasha:

Personligen tycker att samhälle blåser oss hela tiden och kan man försöka komma undan en sån grej så skall man göra det. Att pvakt från avstånd böter en utan att ge den lappen så kan de fan ej räknas. Han måste säga att han levererade lappen o konstatera att den blåste bort... Men inte om föraren va kvar i bilen? Föraren lika väll kunde få ex. Hjärt problem o tvungen stanna eller av nån annan skäl... Så jag skulle säga till bolaget att de får informera att man fått pböter. Annars han kan sitta bara på nån tak med kikare o böt fälla folk. Vem vet de kanske kvinna i bilen som håller på föda barn?

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar väl ingen roll om du föder, har hjärtproblem, är supersugen på glass eller dör. Är det parkerings / stoppförbud så är det så och du får böta om du inte följer reglerna.

Däremot kan du kanske överklaga och påpeka att de kanske kan vara snälla och ta bort boten om du tycker att du hade anledning att inte betala (exempelvis på grund av nödsituation). Ställer du dig på min parkering för att du har kramp i foten skulle jag gladeligen ringa bogserbilen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Dejch29: Betala inte utan bestrid tills de ger sig. Hänvisa till de fakta som talar för din fördel; du var inte parkerad utan satt i bilen med motorn igång. Mig veterligen (man jag kan ha fel) så måste bilen lappas, det går inte att på avstånd anta saker. P-bolaget kommer hitta på saker så verifiera gärna md någon som KAN dessa saker.

https://botboten.se/

Lyckats hitta bild, inte så tydlig, men här är den :

https://www.pixeltopic.com/image/jpzmhphnadtrjg/ Precis bakom skylten stod jag, vid de vita linjerna, Men jag stod bakom väggen, där bilden inte når fram.

Permalänk
Medlem

6min brukar man kunna stå utan att dem sätter p-bot. Gäller dock inte där det står att det är förbud för att stanna helt, busshållplats, handikapp, för nära korsning eller övergångsställen. Men lastplats och där det är parkeringsförbud så har du ca sex minuter på dig, av egen erfarenhet.
http://lawline.se/answers/lastning-och-avlastning-vid-parkeri...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

Till TS:
Alla kan inte vara laglydiga helyllesvensson men om du är så korkad att du bryter mot regler får du vara man nog att betala böterna när de kommer. Heldragna linjer finns av en anledning.
Och varför hade du motorn igång? Finns ingen bra anledning till det, däremot finns det ett flertal dåliga.

Skärpning...

Skrivet av Spiffman:

Å andra sidan, lycka till att vinna mot ett parkeringsbolag. De tillåts sätta sina egna lagar och regler utan att man kan göra något.

Händer hela tiden att P-böter blir avskrivna. Däremot sker det förstås inte bara för att man ber snällt.

Skrivet av Joppis:

Låter lite konstigt att detta får ske på distans utan att meddela föraren på plats.

Sedan ska väl inte en P-vakt bötfälla olagliga saker utan snarare avvikande placering av fordon kontra aktuella parkeringsregler. Kanske bara var ett klantigt uttryck av dem eller av dig i din återberättelse?

Nu vet jag inte vad lagen säger och bara för att något ses som praxis behöver det inte alltid följas. Personligen ser jag inga problem med att ge böter utan att meddela föraren så länge bevisning sparas för eventuella bestridanden.
Sen att det är fult och lite fegt är en annan femma.

Heldragna linjer är ingen P-plats, så självklart får de dela ut P-böter. Med lite (o)tur skulle han säkert kunnat få ett samtal med passerande polis också.

Skrivet av BasseBaba:

Mmm, men du har delvis rätt. Farsan min säger samma sak. Kanske det som är en del i problematiken då, ändrade regler.
Alternativt att dom lärde ut annorlunda förr eller att det har mixats ihop, verkar betydligt krångligare på lastplats:
http://lawline.se/answers/4251

Rena spekulationer från min sida men det låter lite som en påhittad regel av folk som vill berättiga sitt agerande. Lite som när man i skolan rusade från lektionen om läraren var en kvart försenad. Något som alla Sveriges skolelever verkade vara eniga om var skrivet i sten, vilket det förstås inte är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dejch29:

Lite både och.

Nu är inte mitt minne särskilt starkt. Men ni vet oftast bakom lager, eller butiker, så har de typ ett ställe för lastbilar att backa in för att lasta in varor hos lagren(butikerna, och så fins det linjerat markering med ett par streck (haha var det bästa jag kunde komma på) .

Men är detta verkligen lagligt? Allt han eller hon hade kunnat göra var att komma fram, be mig flytta, bilen var tom igång och jag stod inte särskilt länge utan max 15-20 min.

Men de kollade upp beviset själva, och då fick jag till svar att han hade tagit bild bakifrån från ett långt avstånd.

Dom går aldrig fram och säger till men bör antingen har gått på tid eller felparkering sen är dom duktiga att ge ut felaktiga böter så är alltid värt att kolla om dom begått fel men jag skulle gissa på dom gått på tid om bilden är tagen på håll men kan vara värt att kolla så du ser reg nummer på bilden för annars är den jävligt tveksam som bevis och är svårt att ge vettigt svar utan bilder på stället sen vad dom tagit boten på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Du har stått 15-20 minuter på en plats som inte är avsedd för parkering, alltså är boten rätt. Om den sen råder p-förbud, stopp-förbud eller är en lastplats är egentligen irrelevant då du inte haft rimligt skäl att stå kvar såpass länge.
Du har dessutom stått med motorn på under hela den tiden, vilket är långt mer än vad någon kommun tillåter. Det hade kunnat ge dig ytterligare böter.

Underlag för böter finns, och har p-vakten tagit minst två bilder med rimligt mellanrum i tid så ser jag inget fel.
Rent teoretiskt så kan de även dela ut böter omgående i vissa fall, som att du stått i lastplats men helt uppenbart inte haft avsikt att lasta/lossa något.

Permalänk

Bla bla, det är bara på och avstigning.
Parkering så fort man kliver ut.

Bara bestrida och polisanmäla, har dom inte filmat så finns det ingen bevis att det stått stilla längre än på och avstigning.

Jag kräver alltid bevis än vad skiten skriver, har inte behövt betala något än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB