Rolig motionsaktivitet för den som inte gillar träning?

Permalänk
Medlem

Rolig motionsaktivitet för den som inte gillar träning?

Tips på aktiviteter som är roliga, och samtidigt motionerande?
Jag kan tänka mig att jag inte är den enda som "skulle behöva röra på sig lite mer", men som helt enkelt inte kan finna motivationen. Det har slagit mig att människor som motionerar, i någon form, tenderar att ha betydligt mer energi och fokuseringsförmåga jämfört med dess motparter. Detta ger dem konkurrensfördelar, vilket är vad jag är ute efter. Att bli desto mer estetiskt tilltalande är väl också trevligt, men inte det primära syftet; mer energi så att man kan fokusera bättre och längre.

Lite nu och då spelar jag badminton med släkt och vänner. Detta är en rolig aktivitet, och träningsvärken i röven efteråt tyder på duglig motion, men problemet är att det är svårt att få tider att gå ihop. Därför bör aktiviteten jag efterfrågar kunna utföras ensam.

Tidigare användes appen "Turf", som var rolig ett tag, men man tröttnade förhållandevis fort.
Har funderat på cykling, men även detta känns som något man skulle tröttna på rätt omgående, då det är oklart vad det ska tjäna till (vad som ska uppnås), samt att aktivitetens egna underhållningsförmåga känns begränsad.

Så... tips?
Förstår att det inte är en lätt sak jag efterfrågar, men tänkte att vi kanske kunde spåna ihop?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag cykling fungerar alldeles utmärkt. Ska tilläggas att jag absolut inte kommer ställa upp i nå lopp eller banor eller så, så pass seriös är jag inte.

Men jag köpte mig en väldigt lätt aluminiumram från E-bay och byggde ihop resten av cykeln själv av diverse aluminium/carbon-delar. Utan växlar med 64 tänders "kugg" ifram, det vill säga ett stort jävla schabrak jämfört med ett vanligt med 34 tänder. Enbart för att få den att bli livsfarligt snabb och trögare att trampa så jag verkligen kan trycka på utan att trampa luft ibland. Planen var att ta den till & från jobbet varje dag.

Resultatet blev en cykel som knappt väger någonting, är extremt trögtrampad (vilket jag gillar) pga det stora kugget i fram/litet i bak, och som går fort så det är vansinnigt. I och med hastigheterna den går upp i så känns den inte trögtrampad, det känns mer som att man verkligen får ut den hastighet man "förtjänar" för det man trycker i.

Detta gjorde helt plötsligt cykling till en rolig aktivitet, som dessutom sparar in på ekonomin transportmässigt. Så med rätt saker, tycker jag definitivt att det är en rolig motionsform.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Köp en hund! Alternativt fråga någon granne om du kan få promenera deras hund om du inte har tid för en hund i övrigt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Frisbeegolf! Billigt, okonstlat, skitkul!

Varierande kvalitet vintertid dock...

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Sex?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Promenader är ju enkelt och gör en enorm skillnad på energin. Tidigare tyckte jag inte att träning var särskilt roligt alls, men nu har jag tränat regelbundet på gym i drygt ett år och tycker det är fruktansvärt roligt. Det som motiverar mest tycker jag är hur mycket lättare många saker blir när man blir starkare, men även att jag känner att jag ser bättre och bättre ut. Att komma igång var det svåra, men en peppande flickvän var till stor hjälp.

På senare tid har jag börjat med en del konditionsträning också, att cykla i skogen tycker jag är väldigt roligt, och svårt att bli less på då jag tycker naturen är sjukt vacker. Crosstrainer/motionscykel är sjukt långtråkigt, men om man exempelvis ser på ett spännande tv-program kan tiden gå väldigt fort! Hoppas du hittar något som funkar för dig

Permalänk
Medlem

Dansmatta!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Gå till jobbet med musik i lurarna tycker jag är trevligt.

Går man snabbt bränner man lika mycket kalorier/km som löpning, dock tar det längre tid.

Permalänk
Medlem

Måste det vara så organiserat då? Det viktiga är väl egentligen att man gör något mer eller mindre varje dag, och inte bara sitter på röven. Man kan ta en sväng till gymmet ena dagen, gå ut i skogen och vandra nästa, trumma ihop gänget på nån bollsport, ut och paddla, åka skridskor, cykla till matbutiken en mil bort istället för att ta bilen till den närmsta, sticka till lokala skidberget och åka en eftermiddag, hålla på med Geocaching, gå ut och shoppa, etc, etc.

Finns ju typ en miljard olika sätt att motionera för den som inte har några elitidrottarambitioner

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Frisbeegolf! Billigt, okonstlat, skitkul!

Varierande kvalitet vintertid dock...

Håller med, jag har fastnat helt i träsket. Roligt sätt att vara ute och gå samtidigt som det är enkelt och det behövs inte så mycket utrustning (om man inte nördar ner sig;))

Beror ju lite på var i landet TS bor om det går vintertid eller ej..

Permalänk
Medlem

Styrketräning, tråkigt till en början men när man väl ser resultat så blir det extremt beroendeframkallande!

Vad mer är bra med styrketräning? Det är socialt, OM man vill. Går träffa nya vänner eller mest bara fylla sin dagliga dos med socialt snack med främlingar. Gillar man inte socialt? Ja, då är en fördel att det är osocialt - söker du inte kontakt så får du ingen kontakt och kan traska runt i din egen värld.

Funkar i alla väder. Ganska bekväm typ av träning. Inte döjobbigt utan enbart stundvis - man får ju trots allt rätt mycket vila (om man nu inte kör superset och mixar in massa olika o kör hela tiden).

Största fördelen enligt mig är att man får ett fruktansvärt mycket bättre självförtroende. Jag gick från 65 kg på 185 cm tanig liten kille till nu en 88 kg tung muskulös kille. Har inte fått något märkvärt mer fett heller utan 23 kg muskler (på 8 år dock). Man mår bra med sig själv.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bouldering! Alltså klättring på låga höjder där du inte behöver massa utrustning.
Det är en kul aktivitet där både hjärnan och hela kroppen får jobba.

Ashtangayoga är också bra träning både fysiskt och mentalt.

Permalänk
Medlem

Du har ju redan funderat på cykling men halvt om halvt avfärdat det.

Jag cyklar till och från skolan, 5km enkel tur 3-4 dagar i veckan. På morgonen håller jag ett måttligt tempo och hemåt går det så snabbt mina medpendlare tillåter (cykelbana...). Utöver det så cyklar jag både för att det är kul och för att träna. Brukar cykla till havet och ut på grusvägar. Det är ett kul sätt att uppleva både stad och natur. Jag har ju precis flyttat så det ger mig kanske lite mervärde än om man ska cykla runt där man växt upp, men det finns nog ställen du aldrig varit på där hemma också

Ska man träna så får man väl försöka att se mernyttan i att anstränga sin kropp. Jag sitter ju framför datorn 12 timmar om dagen så jag tycker att det är ganska skönt att komma ut lite ibland och få röra på sig.

Permalänk
Medlem

@Gorian:

Jag körde aldrig Turf, men en hel del Ingress, vilket också blev lite tråkigt i längden.

Pokémon GO funkar dock förvånansvärt bra som motivering till spel-motion fortfarande och det är hyfsat många aktiva spelare som man kan spela ihop med när tillfälle ges, även om det går utmärkt att gå runt och öka på sin samling själv också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Pokemon go!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Styrketräning, bouldering eller nån form av kampsport. Bygger både kropp och självförtroende.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till specifik träning är att röra på sig mer i vardagen. Cykla till jobbet å när du handlar, har du barn så köp en cykelvagn de kommer att älska det. Gillar su utmaningar? Kajakpaddling, klättring (fantastisk styrketräning också), underskatta inte yoga heller. Din kropp kommer att tacka dig.
Aktiv semester t.ex fjällen?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Löpträning. Eftersom vi inte har någon riktig vinter i större delen av landet (utom i norrland) så kan man alltid springa utomhus, utom möjligen vid ishalka.

Permalänk

Pingis, svinroligt och oväntat ansträngande när man börjar bli bättre

Permalänk

Förut cyklade jag året runt (15km/dag) men mycket dieselavgaser och inversion gör att jag numera tar bussen på vintern och pga av min extremt optimistiska uppfattning om tid får jag alltid springa de 500 metrarna som det är till busshållplatsen varje morgon och varje em när jag ska hinna med bussen hem (samma avstånd från jobbet till busshlp också).

Så jag får ungefär 1km löpning och 1 km speedwalking varje arbetsdag förutom det man går på jobbet och imorse var det 10-15 cm snö på gångbanan och oplogat

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Rocka rockring. Helst en med extra vikt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Jag har blivit en sucker för löpning det senaste.
Statistiknörd som jag är så finns det nog ingen sport som är så passande, det finns inget man kan få så mycket siffror att mäta som med löpning. Det behöver liksom inte vara så bajsnödigt som man först kan tro heller. Ett par vettiga skor, resten har man hemma. Börja med 3km långsamt tempo, alltså typ 8-9km/h. De flesta nybörjare tar i för mycket första kilometern och tycker därför att det är tråkigt när man inte pallar. Men med ett lugnt tempo så inser man plötsligt hur enkelt det är och hur mysigt man har det.

Jag har nu gått med i en löpargrupp som springer i terräng i Stockholmstrakten. Det är underbart att dela hobby med andra också. Väldigt motiverande.

Löpning är också något som ger väldigt mycket tillbaka, speciellt med tanke på att man ser resultat både i siffrorna och på magen väldigt fort.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Släpp tankesättet att det ska var så roligt och stimulerande. Tränar/motionerad gör man för att man behöver göra det. Oavsett hur tråkigt det är så känns det bra EFTERÅT.

Så bit ihop, pallra dig ut på promead eller cykeltur, eller på gymet. Gör det till en vana, något du måste göra, som att städa, laga mat osv.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera kampsport, specifikt brasiliansk jiu jitsu. Socialt, roligt, person utvecklande och känns inte som träning.

Permalänk
Medlem

Löpning och eller promenader, helst kanske båda.

Billigt, går snabbt att göra, ger mycket energi av både rörelse och frisk luft, ger snabbt resultat.

Om du vill ha träning utan att faktiskt träna så kan du väl köpa ett VR headset eller kanske en Wii? Jag har dock svårt att se att det skulle hålla i längden. Jag tycker (löp)tränning är hyfsat kul, men gör det numera mest som en vana och för att det är skönt för kroppen rent allmänt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fäktning? Bara testat en gång på en svensexa men det var sjukt ansträngande och oerhört kul!

Annars har jag tränat mycket kampsport och det tycker jag är väldigt roligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Zache_: Att köpa hund för att man vill ha en rolig träningsform är definitivt ingen bra idé. Skaffa hund ska man göra för att man vill ha hund. Det är en levande varelse och inte ett träningsredskap.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Finns en hel del VR-spel som man blir helt slut av samtidigt som man har skitkul.

Geocaching i lite högre tempo kan också vara roligt, speciellt om man kör tillsammans med en polare. Man kan hålla på i närheten när man bor och även dra på utflykter till platser man annars inte skulle besöka.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Föredetting

Cykla MTB är jag ett stort fan av, landsvägscykling finner jag mindre upphetsande. Om det finns några sköna spår i närheten där du bor, ta en runda och se om det kan vara något. För egen del drivs cyklandet mest av att det går tillräckligt fort för att man ska kunna ha ihjäl sig, lite adrenalin blir det i alla fall.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Oj, här rasslade det till! Tackar ödmjukast alla som kommit med tips och idéer såhär långt!
Jag hinner inte besvara alla en och en, så det blir lite cherrypicking:

• Promenader
    Detta är jag väl bevandrad i (pun intended). Brukade gå väldigt mycket i sena tonåren, sen tog man körkort och slutade med det. Tar dock fortfarande någon promenad eller två i veckan. Går även till och från högskolan jag pluggar vid nu, men det är bara en promenad på någon kvart ett par gånger i veckan.
    Men visst skulle man kunna promenera mer! Dock inte superhärligt såhär års, och jag vet inte om jag skulle kalla det för en "kul" aktivitet, om än en väl så trevlig sådan då andan faller på.

• Cykling / BMX
    Det kanske kan vara värt att ge det ett försök. Speciellt att cykla i skogen låter rätt skoj. Jag har förvisso en bit till skogen, men hey... desto mer motion, antar jag?
    @Nanae: Vad gick cykel-bygget på, totalt? Tycker själva byggandet låter skoj, om inte annat ^^

• Frisbeegolf
    Detta provade jag med några vänner i somras. Jag har alltid varit fruktansvärt kass på att kasta saker, och bevisligen har inte åren gjort mig bättre. Men det var väl ett okej tidsfördriv i ett par timmar. Dock inget jag skulle kalla för motion direkt, och inte heller något jag tyckte var så pass kul att jag skulle bege mig ut ensam.

• Sex
    Detta finns det studier på! Man förbränner förvånansvärt lite kalorier vid samlag. Att köra solo lär inte öka på förbränningen.

• Icke-organiserade aktiviteter
    @Kaput: Nej, självklart behöver det inte vara organiserat. Dock har jag snart 30 år av erfarenhet bakom mig som säger att en icke-organiserad approach inte direkt ökar på chansen att det blir av.
    Du ger några bra förslag dock. Tack!

• Styrketräning
    Nej.

• Bouldering
    Får googla denna. Om det är som en klättervägg kan jag meddela att jag är superkass på det. Men vafan, övning ger träning, eller vad är det man säger?

• Pokémon GO
    Ser inte ut att vara något för mig (aka., jag tycker inte att ser vidare skoj ut). Men vem vet, kanske gillar det. Värt att ha i reserv om inte annat.

• Kampsport
    Har varit lite inne på detta. Dock trist att man inte kan göra det själv (annat än att slå på någon boxningssäck, antar jag?).

• Löpning
    Gav det ett försök för några år sedan, men det blir liksom inte av. Finner det varken roligt eller stimulerande. Bör kanske läggas till att jag blivit förkyld som effekt de två gånger jag försökt "komma igång", vilket kanske färgat min upplevelse en gnutta.
    (Plus att man blir klibbig i munnen, och jag tycker det är äckligt. Dessutom föreställer jag mig att andra tycker att man ser korkad ut som springer runt. Men de två sista punkterna kommer man nog över. )

• Pingis
    Svårt att göra själv, men i övrigt tycker jag det är skoj.

• Träna-ska-vara-tråkigt
    @lindahlj: Det var inte mycket till motivationstal, ey?

• Fäktning
    Låter skoj! Antar dock att det krävs en partner även här, och jag har fått för mig att det är rätt dyrt?

• Skaffa hund
    Nej för fan! De brukar tycka om mig, men får sällan känslorna besvarade. Katter å andra sidan...

För att komma med ett eget bidrag...
...jag var involverad i Airsoft-svängen i många år. Kul och väl så utmattande att ränna runt i skogen och leka vuxen-varianten av pang-pang lekarna från barndomen. Efter ~7 år av det tröttnade jag. Dels för att aktiviteten i närområdet var ganska låg, så man fick åka en bit, dels för att många av vännerna man skaffat sig slutade, och dels för att det krävdes så mycket planering inför varje omgång.
Men jag kan varmt rekommendera det för den som gillar paintball, fast vill ha det en gnutta mer realistiskt. Eller om man bara vill tok-nörda ner sig i bössor, pill 'n pimp.

Visa signatur

---