Dropbox Business, fast inte

Permalänk
Medlem

Dropbox Business, fast inte

Hej!
Jag är med i en förening som behöver en molntjänst för fillagring och -delning.
Ett typexempel på användning är att föreningen gör något som fotograferas av ett uppräkneligt antal medlemmar. Sedan vill man kunna lägga upp bilderna från tillfället på en gemensam filarea. Vem som helst ska inte kunna komma åt den, så någon sorts login eller motsvarande behövs.
Det är också bra med en integration med operativsystemet (oftast Windows, men kan för all del vara Mac) på en sådan nivå att filerna ser ut att ligga lokalt, och/eller att de verkligen synkas ned lokalt. Men det får inte vara så att allt material automatiskt synkas ut till alla som har tillträde till filarean.

Eftersom det bland annat är bildmaterial krävs det hyggligt stort utrymme. Jag vet inte hur stort, men låt säga att det vore bra att ha 1 TB. Även om det just nu kanske skulle räcka med mindre.

I dag använder vi Dropbox Business, men det är svindyrt.
Vad finns det för alternativ som inte är mycket sämre men som ändå låter oss göra vad vi vill göra?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köp 2 synology eller qnap nasar, sätt upp synology cloud och sätt den andra som ett backupmål ifall något trist händer?

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245/

Bättre och säkrare än Dropbox, krävs lite kunskap för att installera bara.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Åtminstone i första hand är det inte aktuellt att drifta lösningen själv, kanske jag borde ha lagt till. Vi kanske får titta på det om det inte finns andra alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På Google Drive tror jag att det går att köra med ett konto som köper utrymme, och sedan dela utvald mapp med andra på gratiskonto. Då skulle ni komma undan med 99 kr/månad för 1TB. Det blir heller inte öppet tillgängligt och går att synka till dator.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

På Google Drive tror jag att det går att köra med ett konto som köper utrymme (...)

Det låter som en intressant lösning. Ska kolla upp. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prenumerar man på Office privat får man 1 TB Onedrive för 99 kr som går att dela med 4 pers som då också får 1 TB var, dvs 5 TB totalt för 99 kr. Som bonus får man 5 uppsättningar Officepaket för valfri plattform. Osäker dock på hur villkoren ser ut för föreningar eller om det bara är den privata som är så förmånlig.

Oavsett val av molntjänst är det mycket mer tillförlitligt än att drifta själv.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Horvendile:

Hej!
Jag är med i en förening som behöver en molntjänst för fillagring och -delning.
Ett typexempel på användning är att föreningen gör något som fotograferas av ett uppräkneligt antal medlemmar. Sedan vill man kunna lägga upp bilderna från tillfället på en gemensam filarea.

Föreningen borde tänka på att bilderna troligen kommer att falla under GDPR och att ni i så fall behöver medgivanden för att registret inte ska bryta mot förordningen efter 25e Maj 2018.

Räknas ett foto som en personuppgift?
Svar:Ja

Allt om dataskyddsförordningen (GDPR)
Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen kommer att innebära en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet. På de här sidorna får du veta mer om vad de nya reglerna innebär
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Prenumerar man på Office privat får man 1 TB Onedrive för 99 kr som går att dela med 4 pers som då också får 1 TB var, dvs 5 TB totalt för 99 kr. Som bonus får man 5 uppsättningar Officepaket för valfri plattform. Osäker dock på hur villkoren ser ut för föreningar eller om det bara är den privata som är så förmånlig.

Oavsett val av molntjänst är det mycket mer tillförlitligt än att drifta själv.

Tittar man på versionen för företag, vilket jag gissar att Microsoft kommer tycka att man ska göra, landar man på kanske 50 kr/månad och användare. Vi klarar oss nog med 5-6 användare, så låt säga 3600 kr per år. Det är ungefär hälften mot vad Dropbox kostar.
Jag behöver dock lista ut hur fildelningen funkar. Vi vill ju ha en gemensam filarea, ungefär som en typisk filserver på ett företag. Inte att en användare ska behöva sitta och dela ut enstaka filer.
...jag kanske helt enkelt kan fråga Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Föreningen borde tänka på att bilderna troligen kommer att falla under GDPR och att ni i så fall behöver medgivanden för att registret inte ska bryta mot förordningen efter 25e Maj 2018.

Jo, vi är medvetna om det. Men tack ändå för påpekandet.

Visa signatur