Internet krånglar under gameing online - hjälp

Permalänk

Internet krånglar under gameing online - hjälp

Hej!
Jag har inte internet upp i huset utan när jag ska spela på min dator får jag hämta ADSL modemet från ett litet kontor ungefär 40 meter från huset.
Nu till problemet, jag tar upp modemet och kopplar in det i väggen och till datorn via nätverkskabel. Modemet startar upp och datorn får anslutning. När jag är inne i spel kan det ibland börja hacka fram och tillbaka och när spelfiguren går mot en plats kan det lagga och den kan dyka upp någon annanstans. Sedan bryts anslutning och jag kastas ut ur spelet. Jag har fortfarande internet i huset trådlöst via modemet och kan tex söka och titta på Youtube men inte sela online. Det känns surt då det var därför jag köpte dator i mars förra året. Vad tror ni är problemet?
Nytt modem - modemet är lite åldrat.

Moderkort (Asus Z170-A plus tror jag) - ibland kan USB portarna tappa anslutning till tex tangentbordet och jag får koppla in det i en annan. Detta händer sällan men endast när datorn startar.

Spelen kan det inte vara då detta är ett
återkommande problem i spel som Fortnite, CS:GO och Overwatch.

Jag tycker det är jättejobbigt när detta problem uppstår (oftak). Jag skulle uppskatta hjälp från er.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@WaldenKing:
Vad är det för modem?
Vad är det för leverantör du har på bredbandet?
Vad får du för hastighet i huset kontra kontoret?

Det låter inte helt optimalt med ett jack som ligger så långt ifrån huvudjacket så felet kanske ligger där? Kan det vara hög packetloss du har?
Fungerar det när du spelar i huset hade jag nog hellre dragit en nätverkskabel till kontoret än att flytta modemet

Får du in wi-fi i huset på 40 meters avstånd?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Modemet är en Thomson gateway tg789vn.
Bredbandsleverantör är Telia. Hastighet kan inte kollas just nu, återkommer. Modemet står i kontoret förutom när jag ska spela och tar upp det till huset. Trådlöst internet når inte från kontoret till huset och tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Modemet läre sitta i första jacket, annars är det inte så konstigt att du får en kass uppkoppling.
Dra en nätverkskabel eller fixa en trådlös länk.

Permalänk

Så problemet kan alltså vara att modemet flyttas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Så problemet kan alltså vara att modemet flyttas?

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar det bra om du spelar på kontoret? I sådant fall så har föregående talare redan påtalat problemet, du är för långt ifrån huduvjacket. Dra kabel till huset och sett upp ett nätverk där.

Permalänk
Medlem

Om det är två hus du äger på samma gård så kör WIFI brygga om det finns fri sikt. Kostar 500-1000kr/st och klarar flera hundra mbit över flera km räckvidd.

Ubiquity gör flera bra modeller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Vad är huvudjack? Vad jag vet är huset byggt tidigare än kontoret, men vi har två jack uppe i huset. Jag kan inget om nätverk.

Permalänk
Medlem

@WaldenKing: Telejack är normalt seriekopplade. Första/huvud jack är det där inkommande kabel sitter.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

I en seriekoppling blir telefonjackan sämre ju fler man kopplar? Borde inte det jag använder vara ganska bra? Jag har haft datorn i två olika rum i huset där telejackan finns och problemet har uppstått vid båda. Spela kan jag inte göra på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

I en seriekoppling blir telefonjackan sämre ju fler man kopplar? Borde inte det jag använder vara ganska bra? Jag har haft datorn i två olika rum i huset där telejackan finns och problemet har uppstått vid båda. Spela kan jag inte göra på kontoret.

Tanken är att testa om det fungerar bra på kontoret, detta för att komma vidare i felsökningen.

Permalänk
Medlem

För att ett ADSL modem skall kunna ansluta och hålla en korrekt anslutning till telestationen bör den sitta kopplad till det första telefonjacket d.v.s. där Skanovas kopparpar kommer in till fastigheten.
Allt annat är vad man kallar ett "förlängt första jack" och man kan ej garantera att man får en anslutning som ens fungerar.
Vet du inte vilket det första jacket är så har telia en hjälplig guide.
https://www.telia.se/privat/support/info/hitta-forsta-telejac...

Jag rekommenderar dig att sätta modemet(routern) vid första jacket och sen drar du en nätverkskabel dit du vill ha anslutning, då nätverkskabel kan dras 100m utan att tappa någon kapacitet (90m fast + 5m patch + 5m patch).

Alternativt som andra medlemmar tipsat, skapa en trådlös brygga.
Det är som att dra en nätverkskabel genom luften. En sändare och en mottagare, koppla ihop dom med dator på ena sidan och routern på andra sidan.
Ubiquiti gör riktigt bra prylar.