Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det här kan ju också ha att göra med att DHL har svårt att se skillnad på periodiska publikationer och böcker som du var inne på. Även böcker kan ju komma ut periodiskt, typ uppdateringar till lexikon. Där kommer det nog aldrig bli rätt om du inte själv skickar in rätt uppgifter till Tullverket.

Möjligt, men DHL har släppt in försändelser upp till 600 kr eller något. Periodiska publikationer är bara momsfria upp till 22 euro (300 kr), d.v.s. hälften av det.

Skrivet av Petterk:

300 SEK (det Tullverket översätter 22 EUR till)

Tänk på att 300 kr inte är någon fast gräns. Enligt lagen ska man använda växelkursen i oktober föregående år för att räkna om 22 euro (och 45 euro) till kronor och sedan avrunda uppåt till närmaste hundratal kronor. Om euron skulle värderas till under 9:09 kr i oktober något år, faller gränsen alltså automatiskt ner till 200 kr för nästkommande år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varför går det inte att göra via China Post? Om Alibaba ordnar det alltså?

Normalt så kostar DHL 100-150 kr från kinasajterna vad jag märkt. Då får man paketet inom en vecka. Men DHL kräver i princip alltid in momsen och även en avgift eller? Jag har inte själv valt DHL.

/hulle.

Alltså Alibaba kan göra som eBay i staterna, sätta upp ett stort lager dit säljarna skickar försändelser som ska till utlandet och de sen ordnar med frakten och står för moms/avgifter som de debiterar köparen i samband med utcheckning. China Post och China-EMS erbjuder helt enkelt inte förtullningstjänster, gör inte USPS i staterna heller. Ska Alibaba be säljarna skicka som vanligt brev/småpaket till Sverige så får de i så fall skicka till ett importlager som Alibaba sätter upp här, som sen förmedlar vidare paketen efter de tullats och momsats. Det är hur som helst uppenbart att de inte vill pyssla med att paketera om paket.

Bara med DHL Express man kan förtulla (skicka DDP) tror jag, det är betydligt dyrare än deras standardtjänst oavsett om du skickar DHL Express som DDP eller DDU. DHLs avgift för att ta emot DDU-försändelser, där mottagaren står för alla avgifter och importskatter är 125 kr inkl moms för försändelser med värde eller snarare importavgifter mellan 300-3333 kr, 62,5 kr för 50-299 kr och 31,25 kr under 50 kr. Skickar du en DDP-försändelse med DHL Express från Sverige kostar det 200 kr + moms för tjänsten. 100 kr frakt + 125 kr (eller 31,25 kr eller vad det nu blir) inkl moms speditionsavgift + moms på allt blir ju dyrare än att bara betala 125 kr till PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Möjligt, men DHL har släppt in försändelser upp till 600 kr eller något. Periodiska publikationer är bara momsfria upp till 22 euro (300 kr), d.v.s. hälften av det.Tänk på att 300 kr inte är någon fast gräns. Enligt lagen ska man använda växelkursen i oktober föregående år för att räkna om 22 euro (och 45 euro) till kronor och sedan avrunda uppåt till närmaste hundratal kronor. Om euron skulle värderas till under 9:09 kr i oktober något år, faller gränsen alltså automatiskt ner till 200 kr för nästkommande år.

Tullverket som räknar det som 300 SEK i deras egna föreskrifter/författningssamling.

"[2009:1] Enligt TFS 2015:12 om vissa beloppsgränser uttryckta i svenska kronor, motsvaras beloppsgränsen 45 euro av 500 kronor och 22 euro av 300 kronor."

Deras föreskrifter är nyare än texten du länkar. Men om du läser nästa stycke där så ser du följande "Tullverket ska publicera gällande belopp uttryckta i svenska kronor i Tullverkets författningssamling. Lag (2008:1413).". Den föreskrift jag hänvisade till ovan och som jag syftade på innan gäller fortfarande. Egentligen är det för högt belopp, men det är beloppet som gäller enligt svensk lag och Tullverkets föreskrifter. Såklart de kan vara tvungna att justera när växelkursen ändras, men inget som vi behöver tänka på mer än att kunna senaste föreskriften. Har legat på 300 SEK väldigt många år hur som helst, och det är vad som gäller tills de meddelar annat.

Permalänk
Medlem

Jag fick nyligen betala mer än 220 kr på ett paket jag hämtade ut. Cirka hälften gick åt lyxen att stå i en 25 min kö hos ett postombud med bara en kassa och resten var tull. Varan jag köpte var ett relativt litet packet, en ihoprullad musmatta från japan. Då har jag redan betalt för varan, betalt för frakten, skattat på båda kostnaderna och ny även få en käftsmäll med 220kr. Det roligaste är ju att avgiften man betalade är lite mer än hälften av vad musmattan + frakt kostade.
Så frågan är hur kan jag undvika detta i framtiden? Bara beställa från ställen inom EU? Och isåfall gäller fortfarande Storbrittanien som ett EU land?
Kommer dessa kostnader också komma om jag bestsäller från amazon.com men då inte om jag istället använder amazon.de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Jag fick nyligen betala mer än 220 kr på ett paket jag hämtade ut. Cirka hälften gick åt lyxen att stå i en 25 min kö hos ett postombud med bara en kassa och resten var tull. Varan jag köpte var ett relativt litet packet, en ihoprullad musmatta från japan. Då har jag redan betalt för varan, betalt för frakten, skattat på båda kostnaderna och ny även få en käftsmäll med 220kr. Det roligaste är ju att avgiften man betalade är lite mer än hälften av vad musmattan + frakt kostade.
Så frågan är hur kan jag undvika detta i framtiden? Bara beställa från ställen inom EU? Och isåfall gäller fortfarande Storbrittanien som ett EU land?
Kommer dessa kostnader också komma om jag bestsäller från amazon.com men då inte om jag istället använder amazon.de?

Hur det blir med UK efter brexit den 29:e mars 2019 är det ingen som vet då förhandlingarna om detta inte ens har kommit igång.

Vad du åker på för avgifter från Amazon beror på varifrån varorna skickas. Du kan handla från amazon.de, men varorna skickas från ett icke EU-land, och då åker du på avgiften. Så det bästa är att kolla vart säljaren finns.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

@Kommenterande: Åh fan.. då har jag missförstått. Vad är din personliga åsikt då? Tror du att detta förslag kommer gå igenom? Att man ska behöva betala 125kr även på en sak som kostar 10kr att köpa från aliexpress?

Vad då förslag?

Permalänk

Så kan man fortfarande köpa produkter från t.ex. aliexpress fortfarande utan att åka dit på en avgift?
Eller har det redan införts?
Har inte riktigt hängt med på det här.

Permalänk
Medlem

Fick ett paket från Ali i brevlådan för några minuter sedan - så inte än.
Men beställer du nu så riskerar du få försändelsen bortom 1 mars...

Permalänk
Skrivet av Loleo:

Jag fick nyligen betala mer än 220 kr på ett paket jag hämtade ut. Cirka hälften gick åt lyxen att stå i en 25 min kö hos ett postombud med bara en kassa och resten var tull. Varan jag köpte var ett relativt litet packet, en ihoprullad musmatta från japan. Då har jag redan betalt för varan, betalt för frakten, skattat på båda kostnaderna och ny även få en käftsmäll med 220kr.

Varför tror du att du redan "skattat på båda kostnaderna"? Om du handlar i Japan, ska du betala japansk moms (消費税, shōhizei) på för närvarande 8%. Denna moms betalar du dock inte om försändelsen skickas från Japan till utlandet, så den japanska momsen brukar dras av i kassan så att du inte betalar någon moms alls till butiken. Sedan betalar du momsen genom Postnord när försändelsen kommer fram.

Skrivet av Loleo:

Det roligaste är ju att avgiften man betalade är lite mer än hälften av vad musmattan + frakt kostade.

Detta låter konstigt. Du skrev att du fick betala "mer än 220 kr". Om vi antar att du betalade exakt 220 kr istället för "mer än 220 kr", blir det avgift på 125 kr och moms på 115 kr. Då skulle det betyda att varans pris är 460 kr, och 220 kr är mindre än hälften av 460 kr. I och med att du betalade "mer än 220 kr" blir det ännu mindre än hälften av varans pris du betalade i avgift+moms.

Om du verkligen har betalat "lite mer än hälften av vad musmattan + frakt kostade", låter det som att du betalat för mycket. Då kan du ansöka på Tullverkets hemsida om en återbetalning så att du bara betalar 125 kr + 25% av vad musmattan + frakt kostade.

Skrivet av Loleo:

Om du vill beställa något mer från Japan, kan du testa att använda japanska Amazon. Om det står att Amazon lägger på något som kallas 輸入税等前払金 (yunyūzei nado maebaraikin), bakar Amazon in dessa extrakostnader i det pris du ser på sista sidan där du godkänner att du vill lägga en beställning. Då får du en bättre överblick över kostnaderna och det brukar också bli billigare att betala moms på det här viset än att du själv betalar till Postnord när försändelsen kommer fram. Om du beställer från Amazon.com, finns det en post som kallas "Import Fees Deposit" som motsvarar 輸入税等前払金 på japanska Amazon. Om du inte köper från Amazon utan från en tredjepartsförsäljare som säljer via Amazon, tas det ofta inte ut någon 輸入税等前払金/Import Fees Deposit vid betalningen hos Amazon, utan du får istället betala till Postnord vid utlämningen.

Storbritannien räknas som EU-land fram till slutet av mars nästa år, så åtminstone fram till dess kan du beställa från Storbritannien utan att betala en extra avgift på 125 kr.

Skrivet av Hubbebubbe:

Så kan man fortfarande köpa produkter från t.ex. aliexpress fortfarande utan att åka dit på en avgift?

Enligt lagen är Postnord tvunget att ta ut moms och om Postnord tar ut moms, tillkommer avgiften. För att kunna ta ut moms+avgift på alla försändelser som kommer från Kina, behöver man säkert anställa mer personal och detta man kanske släpper igenom vissa försändelser tills personalen finns på plats. Gissningsvis sker det en gradvis upptrappning så att antalet försändelser som beläggs med avgifter gradvis ökar tills de kommer upp i 100%.

Permalänk
Inaktiv

Detta 125kr snack är ju inte fastslaget än om man läser vad postnord har sagt.

https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/vad-ar-det-som-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbebubbe:

För sammanfatta vad postnord ha sagt.

1: Du har alltid fått betala admin avgift plus moms för dyrare saker.
2: Nyheten om att detta kommer gälla även för paket med lågt värde har INTE införts än
3: De kommer meddela datum och vilkor då de redovisar handlingsplanen.
4: De har sagt att de ska skyndsamt arbeta för att införa det efter de har redovisat handlingsplanen, och att det ska ske i år i alla fall.
5: De sa för några dagar sedan att beställningar som du har gjort fram tills idag kommer med stor sannolikhet nå fram till dej innan de börja debitera för detta. Men då de väl börja debitera så kommer det inte ta någon hänsyn till när beställningen gjordes.
6: Du kommer inte kunna bli betalningskyldig. Vad som händer om du inte betalar är att den skickas tillbaka.

Så det finns inget 100% säkert svar på din fråga. Men rimligtvis så är det fortfarande ganska så säkert. Men jag är inte säker.

Permalänk

Fick hem ett litet paket i brevlådan idag från Kina, så än har de iallafall inte satt igång.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimal:

Detta 125kr snack är ju inte fastslaget än om man läser vad postnord har sagt.

https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/vad-ar-det-som-...

Avgiften är 125 kr inkl moms sedan 1 januari 2015, innan det var den på 100 kr och för 15-20 år eller så sedan så var den på någon annan nivå.

Artikeln du länkar är full av faktafel, postorderförsändelser har inte haft något tröskelvärde sedan 1 juli 1992. PostNord och tidigare Posten har aldrig gått ut på deras hemsida att mindre varuvärden skulle slippa moms och tilläggsavgift. Tullverket har aldrig sagt något i deras föreskrifter eller information som PostNord skulle kunnat förväxla. Lagen har varit tydlig sedan 1 juli 1992, och EU-direktivet eller dess ändring från 2009 är tydligt med att länder kan välja om de vill ha undantag för momsen eller inte. Tullagen från 2016 har inte ändrat något vad det gäller detta. Det är bara förvirrade PR-folk som missleder och hittar på efterhandskonstruktioner, och förvirrade journalister som inte ifrågasätter något alls i den typ av artiklar du länkar, och de gör ingen nytta i att informera allmänheten av vad som gäller eller vad de gjort för fel. PostNord har inte efterlevt lagarna och föreskrifterna, och det har de valt att göra i strid mot bestämmelserna som gäller. Inget mer med den saken. Om de sänker, höjer eller tar bort avgiften framöver har ingenting med Tullverkets kritik och krav på handlingsplan och åtgärder att göra.

PostNord har inte kontrollerat och registrerat försändelserna, och inte stoppat eller krävt ut moms på försändelser de skulle ha gjort så på och det är vad kritiken handlar om. Det är därför regeringen och Tullverket är tvungen att kräva åtgärder. Spekulationer om att avgiften skulle kunna minska volymerna hör inte hit egentligen och problemen hos PostNord är inte nya.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Avgiften är 125 kr inkl moms sedan 1 januari 2015, innan det var den på 100 kr och för 15-20 år eller så sedan så var den på någon annan nivå.

Artikeln du länkar är full av faktafel, postorderförsändelser har inte haft något tröskelvärde sedan 1 juli 1992. PostNord och tidigare Posten har aldrig gått ut på deras hemsida att mindre varuvärden skulle slippa moms och tilläggsavgift. Tullverket har aldrig sagt något i deras föreskrifter eller information som PostNord skulle kunnat förväxla. Lagen har varit tydlig sedan 1 juli 1992, och EU-direktivet eller dess ändring från 2009 är tydligt med att länder kan välja om de vill ha undantag för momsen eller inte. Tullagen från 2016 har inte ändrat något vad det gäller detta. Det är bara förvirrade PR-folk som missleder och hittar på efterhandskonstruktioner, och förvirrade journalister som inte ifrågasätter något alls i den typ av artiklar du länkar, och de gör ingen nytta i att informera allmänheten av vad som gäller eller vad de gjort för fel. PostNord har inte efterlevt lagarna och föreskrifterna, och det har de valt att göra i strid mot bestämmelserna som gäller. Inget mer med den saken. Om de sänker, höjer eller tar bort avgiften framöver har ingenting med Tullverkets kritik och krav på handlingsplan och åtgärder att göra.

PostNord har inte kontrollerat och registrerat försändelserna, och inte stoppat eller krävt ut moms på försändelser de skulle ha gjort så på och det är vad kritiken handlar om. Det är därför regeringen och Tullverket är tvungen att kräva åtgärder. Spekulationer om att avgiften skulle kunna minska volymerna hör inte hit egentligen och problemen hos PostNord är inte nya.

Ja för paket över 22 euro ja men det jag menar är de med mindre värde.

"Det betyder att den som beställt ett mobilskal för 40 kronor ska betala in 10 kronor i moms. Till detta kommer också en administrationsavgift. Hur stor den kommer att bli är ännu inte beslutat.

Vi jobbar på en lösning som ska göra det möjligt att hantera varje paket, uppfylla lagkraven och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för konsumenterna. Besked om hur stor avgiften blir kommer så fort beslut är fattat om hur lösningen ser ut, säger Thomas Backteman."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Varför skulle det vara olika kostnad för Postnord beroende på om det är en fidget spinner eller batterier?

Driver du med mig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

Ja. Det är inte värdet eller storleken som beräknas för deklarationen. Varför är 125 kr orimligt?

Det skall väl ställas i proportion vad jobbet faktiskt kosta att utföra. Att inspektera en 40-footcontainer tar ju GIVETVIS mer tid än att inspektera åtta lysdioder, eller hur.

Skrivet av Vapo:

Skulle det vara mer rimligt att Postnord gick back på varje deklaration?

Varför måste det vara antingen-eller?!? Självkostnadspris. Staten skall inte tjäna pengar på detta.

Skrivet av Vapo:

Skjuta till ännu mer skattepengar till Postnord för att fylla Sverige med fidget spinners?

Ja, nu skall väl staten skita fullständigt i vad jag köper från Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag missar att se relevansen. Är din poäng att statliga bolag inte skall få ta ut avgifter?

Herregud. Du sade;

Skrivet av joakim99:

Mig veterligen är det inte Postnord som har beslutat om att det skall vara tull och moms på varor som kommer utanför EU.

Om det inte är Postnord, som är statligt ägt, vem är det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimal:

Ja för paket över 22 euro ja men det jag menar är de med mindre värde.

"Det betyder att den som beställt ett mobilskal för 40 kronor ska betala in 10 kronor i moms. Till detta kommer också en administrationsavgift. Hur stor den kommer att bli är ännu inte beslutat.

Vi jobbar på en lösning som ska göra det möjligt att hantera varje paket, uppfylla lagkraven och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för konsumenterna. Besked om hur stor avgiften blir kommer så fort beslut är fattat om hur lösningen ser ut, säger Thomas Backteman."

Tröskelvärdet togs bort helt i hållet från och med 1 juli 1992 för postorderförsändelser från tredje land. 300 SEK gäller privata paket, typ om du skickar hem en vara till dig själv när du är på semester. Deras tilläggsavgift gäller för alla varuvärden och det är väldigt osannolikt att de kommer med en ny för mindre varuvärden, då det bara uppmuntrar till att värdet på deklarationen skrivs ner och det har dessutom ingenting med arbetet om hur de ska efterleva lagen att göra. Det är PostNords beslut vad de ska ta ut i tilläggsavgift i framtiden, och det beslutet kan de ta när som helst och har egentligen ingenting med handlingsplanen att göra.

PostNord i Danmark tar t.ex. 160 DKK för paket med värde över 80 DKK (de har den gränsen i lagen som ett undantag) så de skulle lika gärna kunna höja till samma nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Sedan är jag lite nyfiken på exakt hur enkelt det är att momsdeklarera 100k paket om dagen? Spåna själv lite lätt på vad det krävs för att ordna detta. Räkna med personer som ska ha lön, det ska ordnas lokaler att jobba i, det ska till inventarier för att kunna sköta hanteringen, det behövs personer som sköter det extra transportstegen och tillhörande infrastruktur, det behövs saker att transportera sakerna i, det ska till datorer att knappa in personer/värden i, det ska till tid för att spåra mottagare där adressen verkar felaktig, det ska till tid där det deklarerade värdet är uppenbart fel osv osv. Allt detta ska då även ske i en miljö som inte belastar personerna på ett fysiskt ohållbart sätt.

Infrastrukturen för att kontrollera paket och inkräva moms finns redan och om det är 150.000 paket har ju inte vi privatpersoner med att göra. Alltså, Har Postnord inte tillräckligt med folk är det väl inte mitt fel och jag skall då inte behöva stå för kostnaden för att köpa in datorer och hyra in personal. Den administrativa kostnaden för min fidget spinner skall vara baserad den tid det tar att ordna med pappren, inte åt en ny parkering för inhyrd personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det skall väl ställas i proportion vad jobbet faktiskt kosta att utföra. Att inspektera en 40-footcontainer tar ju GIVETVIS mer tid än att inspektera åtta lysdioder, eller hur.

Varför måste det vara antingen-eller?!? Självkostnadspris. Staten skall inte tjäna pengar på detta.

Ja, nu skall väl staten skita fullständigt i vad jag köper från Kina.

Du jämför äpplen med luftballonger? Tror du verkligen att det är skillnad i tid/kostnad att deklarera en fidget spinner eller en jacka för 5000 kr? (skippar att jämföra container för att få rätt proportion på det)

Men köp via ett icke statligt postföretag som Fedex/DHL/UPS/whatever istället så slipper du blanda in den förhatliga staten, om det bara handlar om det. Eller köp från ett helt privat företag i Sverige så slipper du bli upprörd. Dagens tips...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

Du jämför äpplen med luftballonger?

Nej.

Skrivet av Vapo:

Tror du verkligen att det är skillnad i tid/kostnad att deklarera en fidget spinner eller en jacka för 5000 kr?

Nej, det tror jag verkligen inte, vilket också var anledningen till att jag inte jämförde en fidget spinner med en jacka.

Skrivet av Vapo:

Men köp via ett icke statligt postföretag som Fedex/DHL/UPS/whatever istället så slipper du blanda in den förhatliga staten, om det bara handlar om det. Eller köp från ett helt privat företag i Sverige så slipper du bli upprörd. Dagens tips...

Och det där tramset tänker jag inte ens besvara.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Om man beställt åtta lysdioder, har avsändaren fyllt i formulär CN22, som används för billiga försändelser. Speditören fyller därför i importdeklarationen genom att skriva av uppgifterna som finns på CN22-formuläret.

Om man köpt en hel container med lysdioder, överstiger förmodligen värdet ett tröskelvärde på 2000 kr, så då används inte formulär CN22 utan istället formulär CN23. Tror du verkligen att det tar särskilt mycket mer tid att skriva av formulär CN23 än att skriva av formulär CN22?

Skrivet av VresiBerba:

Infrastrukturen för att kontrollera paket och inkräva moms finns redan och om det är 150.000 paket har ju inte vi privatpersoner med att göra. Alltså, Har Postnord inte tillräckligt med folk är det väl inte mitt fel och jag skall då inte behöva stå för kostnaden för att köpa in datorer och hyra in personal. Den administrativa kostnaden för min fidget spinner skall vara baserad den tid det tar att ordna med pappren, inte åt en ny parkering för inhyrd personal.

Det är alltså kostnaden för att hantera importdeklarationen och ta betalt av mottagaren som avgiften ska täckas, och den kostnaden utgörs nog till största delen av löner till de anställda och till ersättning till postombudet.

Det går buss (linje 583) till postterminalen på Arlanda, så det kanske inte behövs någon stor parkeringsplats för personalen. Om du skulle ha skickat din fidget spinner med ytpost, får personalen istället ta linje 6 till Toftanäs.

Skrivet av Vapo:

DHL ägs till 20% av tyska staten, så det kanske inte är tillräckligt privat?

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Herregud. Du sade;

Bildt och Wibble?

Permalänk

Inte för att säga emot men att skicka ett packet till typ utlandet är inte billigt via postnord, är väl inte mer än rätt att de höjs och för miljön skull liksom 25 spänn från kina liksom hur går de ihop?

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk

Gammalt avtal

Det gamla internationella avtalet gör att postnord inte får betalt, dom går back på varje paket.. det kinesiska postverket behöver knappt betala något alls till svenska postverket/postnord..
varför har inget nytt avtal gjorts, om nu avtalet slöts på den tid då man ansåg att Kina var ett u-land, då är det väl dags att omförhandla/förnya det internationella avtalet ! Vad händer !

Permalänk
Skrivet av swe_david_90:

Inte för att säga emot men att skicka ett packet till typ utlandet är inte billigt via postnord, är väl inte mer än rätt att de höjs och för miljön skull liksom 25 spänn från kina liksom hur går de ihop?

Zhongguo youzheng har valt lösningen "Postnord betalar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

Det gamla internationella avtalet gör att postnord inte får betalt, dom går back på varje paket.. det kinesiska postverket behöver knappt betala något alls till svenska postverket/postnord..
varför har inget nytt avtal gjorts, om nu avtalet slöts på den tid då man ansåg att Kina var ett u-land, då är det väl dags att omförhandla/förnya det internationella avtalet ! Vad händer !

Avtalen omförhandlas ofta, det nuvarande avtalet har gällt i typ tre år om inte det nya avtalet från i år redan gäller.

Det är inga problem för postnord (eller usps i USA, och alla andra nationella postverk) att stå för kostnaden för ett fåtal försändelser från Kina, problemet är en gigantisk ökning av försändelser från Kina. Nu skall alla beställa billiga mobilskal, smink, kläder, småeletronik, osv. Försändelser vars fraktkostnader när det nått ett land annat än Kina kommer att bekostas av någon annan än Kina, säljaren eller köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ok, så du vill att det ska vara självkostnadspris på momsdeklarationen, men vill inte betala alla de omkostnader som postnord kan tänkas ha för att sköta deklarationen? Självkostnadspris bör väl rimligen inkludera ALLA kostnader? Även parkeringsplater om det nu skulle behövas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Herregud. Du sade;

Driver du med mig? Tror du på fullaste allvar att det är PostNord som bestämmer skatterna i sverige?

Permalänk

Måste kunna finnas en lösning som inte är gratis eller därkring men som inte kostar jättemycket heller.
Kan tycka att det är rimligt att man inte kan få hem en kortlek från Kina för en kostnad lägre än det kostar att skicka ett vykort från Göteborg till Malmö.

Hoppas på att det här blir ett mindre problem när Amazon.se slår upp dörrarna!