Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jo, det ligger förstås något i det, att ta ut moms på en vara som en småhandlare säljer för 2000% mer än vad en säljare på Ebay tar är förstås bra mycket mer lukrativt.

https://www.maxgaming.se/keycaps/cherry-mx-rubber-o-ring-swit...

https://www.ebay.com/itm/120pcs-Mechanical-Keyboard-Cherry-Ke...

Nu bör man kanske jämföra saker som är likvärdiga, i ditt exempel så är hårdheten specificerad på ringarna från maxgaming medan det är helt okänt för de från ebay, mjukare ringar verkar vara dyrare. Utöver alla andra potentiella faktorer som är totalt okända.

Självklart finns det en poäng i det du säger, men man kommer fortfarande inte ifrån att de säljare som kommer undan med att inte betala moms HAR en konkurrensfördel...plus att staten går miste om momsintäkter. Varför ska svenska säljare betala in moms om kinesiska inte behöver göra det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Bevisligen har det inte känt sig tvungna till det.

Nä, och man är ju inte tvungen att ta ut en administrativ avgift, heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu bör man kanske jämföra saker som är likvärdiga, i ditt exempel så är hårdheten specificerad...

A, nej. Det är ingen skillnad på dom där ringarna, kolla på vad "Henrik" skriver i omdömet. Det är precis samma ringar som dom jag länkade till på Ebay.

Skrivet av Frispel:

Självklart finns det en poäng i det du säger, men man kommer fortfarande inte ifrån att de säljare som kommer undan med att inte betala moms HAR en konkurrensfördel...plus att staten går miste om momsintäkter.

Men ta ut moms på fidget spinnern för en tia, då. Varför det skall kosta 125 spänn att göra det är helt och fullständigt orimligt och lutar betydligt mer åt att Postnord inte vill investera i hårdvara så att man kan hantera 150.000 kina-paket om dagen än att man vill vara riktig, korrekt, rättvis och rätta till fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hrrm, är inte konkurrensen redan ganska snedvriden när svenska handlare kan ta 199:- för samma HDMI-kabel som kostar 20:- att beställa från Kina? Jag köper en prisskillnad motsvarande transport, avgifter och moms, men när det rör sig om tiotalsfaktorer måste det handla om att man tar ut rent skamlös avans, och att branschen är liten nog att ingen ska bryta sig ut, det har skapats någon slags tyst kartell. Det lär inte bli bättre av att man nu effektivt blockerat den enda verkliga konkurrens som funnits på den sortens varor.

Fast det är ju inte så enkelt, den svenska/europeiska distributören/agenten har inte bara betalat tull och moms (det är tull på kablar) utan de måste ju också kunna bevisa att grejerna följer standarder/lagar och är korrekt CE-märkt. De måste alltså ta fram dokumentation, och måste ibland själva skicka in varor till labb för prövning. Fast det är i ena ledet, en kabel från Deltco som en återförsäljare säljer för 200 kr kanske kostar max 50 kr från Deltaco. För Deltaco finns det inte direkt någon vits i att sälja enskilda artiklar direkt till slutkund. Är ju lite samma sak i Kina, gå till en marknad och någon snubbe har köpt 500 kablar (utan förpackning, momsfritt) och kan sälja billigt. Men gå till en riktig butik där du får kvitto och betalar moms, och varan är i en retailförpackning så får du betala 5-10 gånger mer. Sistnämnda har ju garanti, måste se till att det är äkta varor den säljer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men ta ut moms på fidget spinnern för en tia, då. Varför det skall kosta 125 spänn att göra det är helt och fullständigt orimligt.

Fortfarande är det för att den som gör privatimporten ska slippa åka ut till Arlanda och fylla i tulldeklarationen på plats.
Jag skulle säga att 125 kr för att slippa den resan och att stå i kö när 150000 andra leveranser (om dagen) ska deklareras på plats är värt varenda öre. Det är tom oförskämt billigt...allt är ju relativt.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

A, nej. Det är ingen skillnad på dom där ringarna, kolla på vad "Henrik" skriver i omdömet. Det är precis samma ringar som dom jag länkade till på Ebay.

Men ta ut moms på fidget spinnern för en tia, då. Varför det skall kosta 125 spänn att göra det är helt och fullständigt orimligt och lutar betydligt mer åt att Postnord inte vill investera i hårdvara så att man kan hantera 150.000 kina-paket om dagen än att man vill vara riktig, korrekt, rättvis och rätta till fel.

Hoppla, nu ska vi kanske vara lite försiktig med vilka slutsatser vi drar här. Du har ingen aning om vad Henrik har för referenser eller förväntningar på produkten. Han kanske tycker att dessa är hårda, men hade upplevt de från kina som stenhårda. Troligen har han även mätt ringarna som dom är, trär man på dom på tangentens pinne så kommer den att sträckas ut och bli tunnare. Minskningen i nedslag (som är det som specificeras) beror även på hur mycket som ringen trycks ihop. Så när han säger att ringer är 1mm tjock så tolkar jag det som han är missnöjd med produkten men egentligen inte har någon direkt koll. Oavsett så är knappast ett omdöme i närheten av att vara tillräckligt för att konstatera att det är likadana ringar.

Och såklart man även måste investera i hårdvara om man ska kunna klara av momshanteringen, det är liksom en del av de extra kostnader man kommer att få om man ska kolla alla paket. Och summan är som sagts ett otal gånger inget nytt, den sattes för många år sedan. Och sedan är det återigen inte postnord som ligger bakom detta, det är tullverket som kräver att postnord styr upp detta.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Men vad är Postnords kostnad för att ta ut moms för en fidget spinner för en tia, då? Om varan bara kostar en tia, kanske inte mottagaren är villig att betala 100 kr i avgift, 25 kr i moms på avgiften och 2:50 (öresavrundas) i moms på varan. Mottagaren kanske istället låter bli att hämta ut varan. Då går Postnord miste om avgiften (momsen kan de nog få tillbaka av Tullverket) och måste kosta på frakt tillbaka till avsändaren i Kina. Behövs det då inte en rätt så hög avgift på de utlämnade försändelserna för att bekosta Postnords utlägg för alla försändelser som ska skickas tillbaka till avsändaren?

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Jag pratar inte om tull eller moms, så klart skall det betalas både tull och moms på varor utanför EU. Jag pratar om den avgift man nu skall ta ut för hanteringen av brev och paket.

Fast det är ju en "administrativ" avgift för hantering av paket, och om en sådan avgift skall existera på paket utanför EU borde det väl existera på paket inom EU också, annars är det inte en administrativ avgift utan en straffavgift.

Jag har köpt saker utanför EU många gånger, nu senast från Kanada och Partsconnexion och jag betalade inga avgifter på den tull och moms jag var tvungen och betala. Jag har dessutom köpt småsaker från USA som kostat en femtiolapp utan att betala varken moms eller tull och således inte någon avgift heller.

Men nu skall alltså Postnord anställa hundratals personer som går igenom alla paket från Kina, inklusive dom 10 lysdioderna för sju kronor och lägga på moms, tull och avgift, och detta skall alltså gynna, vem då?

Har du betalat tull och moms när varan kommit till Sverige? I så fall gratulerar jag till att ha en extrem tur, jag betalade senast 125 kr administrationsavgift på ett paket från USA för några veckor sedan...

Skrivet av VresiBerba:

Jag har aldrig då betalat moms, tull och en administrativ avgift på 125 spänn för mina 10-kronorsköp från Kina. Ever. Och jag köper dussintals grejor därifrån i månaden.

Ibland har jag åkt på tull och moms för dyrare inköp, som till exempel en rörförstärkare till min skivspelare, men det var tull och moms, några 125 spänn i administrativa avgifter har jag aldrig betalat, någonsin. Varken från Kina eller från någon annanstans i världen.

I så fall gratulerar jag till att ha en extrem tur, jag betalade senast 125 kr administrationsavgift på ett paket från USA för några veckor sedan... Innan dess har vi betalat liknande avgifter till andra distributörer, de flesta verkar ha det numera...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Fortfarande är det för att den som gör privatimporten ska slippa åka ut till Arlanda och fylla i tulldeklarationen på plats.
Jag skulle säga att 125 kr för att slippa den resan och att stå i kö när 150000 andra leveranser (om dagen) ska deklareras på plats är värt varenda öre. Det är tom oförskämt billigt...allt är ju relativt.

Man verkar kunna fylla i tulldeklaration på tulli.fi istället för att betala en avgift till Itella eller Posten Åland. Varför kan man då inte göra detsamma på tullverket.se? Jag tror nog att en del skulle uppskatta valfriheten. Sedan är det säkert en massa personer som inte har någon aning om hur man fyller i en tulldeklaration och som därför skulle göra fel.

Borde kunna ordnas av mottagaren utan att man behöver åka till Arlanda eller Toftanäs eller var nu försändelsen råkar befinna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Man verkar kunna fylla i tulldeklaration på tulli.fi istället för att betala en avgift till Itella eller Posten Åland. Varför kan man då inte göra detsamma på tullverket.se? Jag tror nog att en del skulle uppskatta valfriheten. Sedan är det säkert en massa personer som inte har någon aning om hur man fyller i en tulldeklaration och som därför skulle göra fel.

Borde kunna ordnas av mottagaren utan att man behöver åka till Arlanda eller Toftanäs eller var nu försändelsen råkar befinna sig.

Tullverket kommer ha en digital tjänst där privatpersoner kan betala in moms/tull, men det gäller ju främst paket som speditören släppt igenom, och ingen kommer självmant vända sig till Tullverket i efterhand oavsett hur smidigt det är (redan idag kan du skicka in kvitton på köpet och få en faktura, på grejer som inte kontrollerats och sluppit igenom).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Han kanske tycker att dessa är hårda

Jag syftade på den felaktiga objektbeskrivningen gällande tjockleken, vilken man får anta är absolut. Om den inte stämmer... Dessutom vet jag med 100% säkerhet att det är samma ringar, jag vill inte säga hur, men det är det.

Skrivet av Frispel:

Och såklart man även måste investera i hårdvara om man ska kunna klara av momshanteringen, det är liksom en del av de extra kostnader man kommer att få om man ska kolla alla paket.

Hundra pers sköter det där på kort sikt och när man skrämt bort 90% av alla småsaksimportörer som förstör den svenska kronan behövs också bara 10% av folket som knappar in belopp på ett tangentbord.

Skrivet av Frispel:

Och summan är som sagts ett otal gånger inget nytt, den sattes för många år sedan.

Men den kostnaden är inte satt i sten på berget Sinai.

Skrivet av Frispel:

Och sedan är det återigen inte postnord som ligger bakom detta, det är tullverket som kräver att postnord styr upp detta.

Vilka båda ägs av staten. Detta är inget Stenbeck eller Bonnier har hittat på, detta har våran regering bestämt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

När gjordes det senast?

Permalänk
Avstängd

Men vad är Postnords kostnad för att ta ut moms för en fidget spinner för en tia, då?

Ja, inte är det 125 spänn i alla fall, det förefaller vara helt ställt utom allt tvivel. Det är i alla fall inte samma som för fyra pall batterier, för det kostar ju 125 spänn det också.

Behövs det då inte en rätt så hög avgift på de utlämnade försändelserna för att bekosta Postnords utlägg för alla försändelser som ska skickas tillbaka till avsändaren?

Det kan jag faktiskt inte svara på, men om man själv har satt sig i en sådan situation kanske man får skylla sig själv. vad vet jag, kanske det fanns en anledning till att man inte momsade och tullade på fidget spinners för tior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja, inte är det 125 spänn i alla fall, det förefaller vara helt ställt utom allt tvivel. Det är i alla fall inte samma som för fyra pall batterier, för det kostar ju 125 spänn det också.

Det kan jag faktiskt inte svara på, men om man själv har satt sig i en sådan situation kanske man får skylla sig själv. vad vet jag, kanske det fanns en anledning till att man inte momsade och tullade på fidget spinners för tior.

Jag skulle tro att den stora kostnaden är att lista ut vad paketet är värt. Ex genom att kontakta mottagaren (kan bli en långdragen process). Troligen behöver en person sitta mer eller mer dedikerad med detta. Det blir dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Varför skulle det vara olika kostnad för Postnord beroende på om det är en fidget spinner eller batterier? Är det för att man även får betala punktskatt på elektrisk energi? CN22-dokumentet kanske inte specificerar hur pass många kWh man importerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

När gjordes det senast?

Antagligen aldrig då speditören är ålagd att göra detta skitjobb för en fidget spinner som nån köpt för 3 kr på Wish.

Skrivet av VresiBerba:

Ja. Det är inte värdet eller storleken som beräknas för deklarationen. Varför är 125 kr orimligt?
Skulle det vara mer rimligt att Postnord gick back på varje deklaration? Skjuta till ännu mer skattepengar till Postnord för att fylla Sverige med fidget spinners?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle tro att den stora kostnaden är att lista ut vad paketet är värt. Ex genom att kontakta mottagaren (kan bli en långdragen process). Troligen behöver en person sitta mer eller mer dedikerad med detta. Det blir dyrt.

Vad gör avsändaren om Postnord frågar om en försändelse från Kina? Räcker det med att skicka in en beställningsbekräftelse på kinesiska, eller behövs det en översättning? Kan mottagaren (om denne kan kinesiska) själv översätta dokumentet, eller krävs det en auktoriserad översättning? I mitt fall är de flesta beställningsbekräftelserna på japanska och jag vet inte vad som händer om jag skickar in en sådan till Toftanäs.

Permalänk
Medlem

Vad gör avsändaren om Postnord frågar om en försändelse från Kina? Räcker det med att skicka in en beställningsbekräftelse på kinesiska, eller behövs det en översättning? Kan mottagaren (om denne kan kinesiska) själv översätta dokumentet, eller krävs det en auktoriserad översättning? I mitt fall är de flesta beställningsbekräftelserna på japanska och jag vet inte vad som händer om jag skickar in en sådan till Toftanäs.

Ej insatt

Antar dock att paketet går i krantän och sedan förstörs om innehåll inte kan fastställas.

Mao, jag tror det inte hjälper att vara trotsig.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Mao, jag tror det inte hjälper att vara trotsig.

Problemet är bara att oavsett om man är trotsig eller ej kostar det bra mycket mer än 125 kr om man behöver bekosta en auktoriserad översättning av ett dokument som behöver skickas till Toftanäs.

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att oavsett om man är trotsig eller ej kostar det bra mycket mer än 125 kr om man behöver bekosta en auktoriserad översättning av ett dokument som behöver skickas till Toftanäs.

Kontoutdrag på transaktionen och en googöeöversättning duger nog fint fint så länge det dina bevis är utom rimligt tvivel.

Permalänk
Medlem

Alltså vad är problemet?
Ingen vill arbeta gratis! Det måste ni förstå, Postnord får inga pengar för sin hantering överhuvudtaget, först ska de ta emot paketen sedan ska de sorteras, de ska sorteras efter värde (eftersom att de redan idag tar ut avgift på allt med ett värde över 22 euro) och sedan sorteras efter adresser så att de kan levereras.

Sedan ska de köras från Arlanda till där brevbärarna sorterar upp för att köra ut det, sedan ska brevbärarna köra ut paketen och de som inte får plats i brevlådan ska de då klistra en lapp på fylla in en blankett och lägga i din brevlåda samt köra paketet till servicestället.

Servicestället (ICA, Konsum, Bensinmack mm) ska sedan ha betalt för att de förvarar och lämnar ut paketen till dig när du kommer.

Någon nämnde tidigare de får 7 kr för varje paket de lämnar ut. Dessa 7 kronor får Postnord betala ur egen ficka.

De ska betala löner till de som arbetar på Arlanda, administrativa kostnader, kostnader för att skicka ut faktura, sedan löner till de som kör transporter, bränslekostnad, underhåll på lastbilar/bilar, lokalkostnader, kostnader till serviceställen mm.

Då låter inte 125 spänn så farligt.

I mina tankar så delar jag upp det såhär: sortering, värdekontroll administration av tull/moms 50 spänn, transportkostnader till brevbärarna 30 spänn, brevbärarnas sortering, transport samt eventuellt märka upp och lämna på serviceställe 20 spänn, servicestället 7 spänn, Lokalhyror och övriga kostnader 18 spänn.

Ingenstans kan jag se att de tar ut en onödigt hög avgift, snarare kanske den skulle vara högre!

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Skrivet av mrhype:

De ska betala löner till de som arbetar på Arlanda, administrativa kostnader, kostnader för att skicka ut faktura, sedan löner till de som kör transporter, bränslekostnad, underhåll på lastbilar/bilar, lokalkostnader, kostnader till serviceställen mm.

Alltså, man skickar inte ut en faktura utan man betalar momsen och avgiften hos postombudet samtidigt som man hämtar ut försändelsen. För postombudet fungerar det i grund och botten på samma sätt som med postförskott. Så var det i alla fall senast jag fick betala moms genom Postnord (för några år sedan).

Skrivet av mrhype:

I mina tankar så delar jag upp det såhär: sortering, värdekontroll administration av tull/moms 50 spänn, transportkostnader till brevbärarna 30 spänn, brevbärarnas sortering, transport samt eventuellt märka upp och lämna på serviceställe 20 spänn, servicestället 7 spänn, Lokalhyror och övriga kostnader 18 spänn.

Avsändaren betalar porto till den utländska posten som ska täcka transporten till mottagaren, t.ex. brevbärarnas kostnad. Avgiften är bara avsedd att täcka den merkostnad man får för momshanteringen. Kostnaden för utdelningen av försändelsen är tänkt att täckas av terminalavgifterna. Att man har förhandlat fram terminalavgifter som är oförmånliga för Postnord (t.ex. för försändelser från Kina) är i grund och botten ett problem för Postnord. Ingen skulle komma på tanken att mottagaren skulle få betala extra för försändelser från Finland (som omfattas av ett annat regelverk med vettigare nivå på terminalavgifterna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kostade vare momsregistrering verkligen 125 spänn att utföra, skulle inget i second hand-butiker, som är i en liknande situation i meningen att de hanterar unika objekt styckvis, kunna sälja något billigare än så. De arbetar dessutom i mycket mindre skala än Postnord, och bör därmed också ha högre kostnader per registrering.

Det skulle förvåna mig storligen om den verkliga kostnaden per försändelse ens var tvåsiffrig. Jag gissar att det handlar om ören.

Om du tror att Postnord kostnad för att hantera tull och moms är under en krona per paket så tror jag du är helt fel ute. För en krona inkl moms får du kanske 10 sekunders jobb. Spontant tror jag att det tar längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Och mig veterligen är Postnord ett statligt bolag.

Jag missar att se relevansen. Är din poäng att statliga bolag inte skall få ta ut avgifter?

Permalänk
Medlem

Alltså, man skickar inte ut en faktura utan man betalar momsen och avgiften hos postombudet samtidigt som man hämtar ut försändelsen. För postombudet fungerar det i grund och botten på samma sätt som med postförskott. Så var det i alla fall senast jag fick betala moms genom Postnord (för några år sedan).Avsändaren betalar porto till den utländska posten som ska täcka transporten till mottagaren, t.ex. brevbärarnas kostnad. Avgiften är bara avsedd att täcka den merkostnad man får för momshanteringen. Kostnaden för utdelningen av försändelsen är tänkt att täckas av terminalavgifterna. Att man har förhandlat fram terminalavgifter som är oförmånliga för Postnord (t.ex. för försändelser från Kina) är i grund och botten ett problem för Postnord. Ingen skulle komma på tanken att mottagaren skulle få betala extra för försändelser från Finland (som omfattas av ett annat regelverk med vettigare nivå på terminalavgifterna).

Det är ju detta som är problemet! Avsändarens fraktkostnad är typ 0kr för brev. Så PostNord går ju back på försändelser av brev från Kina.
http://www.ehandel.se/Svensk-Handel-vill-ta-bort-Kinas-portof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Köp vanliga oringar och tryck dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Problemet folk tycks ha är väl främst att Postnord vill ta ut en rätt hutlös administrationsavgift för att få stopp på kinapaketen, och använder momsuttaget som svepskäl för detta. Det är oärligt. Tidigare upplägg där försändelser med ringa varuvärde inte momsades är fan så mycket vettigare. Man borde fortsätta med den, och i stället se över sina avtal med Världspostföreningen.

Kan personligen också tycka att det finns en viss skattemoralförhöjande verkan i att man inte försöker krama varenda möjligt skatteöre ur folket, utan att det faktiskt finns någon liten frizon eller vad man ska kalla det kvar. För att dra den obligatoriska billiknelsen; den som kom undan med en tillsägelse efter att ha kört i 51 på 50-vägen kommer nog ha en betydligt bättre inställning till polisen i stort än den som åkte på en fet fortkörningsbot, oavsett vad lagen stipulerar. Lämnar man den här i sammanhanget minimala luckan öppen, kanske folket får lättare att tolerera skattetrycket i övrigt.

Edit: för att illustrera hur liten luckan är; loggade på internetbanken och räknade snabbt ihop alla betalningar till Aliexpress senaste året. Jag handlar rätt ofta, det är iaf nån grej i veckan i snitt, och det landar ändå bara på fyra promille av min disponibla årsinkomst. Resten spenderas mestadels i Sverige på ett eller annat vis, undantaget är det som går åt på semestrar.

Sen är det lite av en tankevurpa att tro att Sverige kommer gynnas särskilt mycket av det här. Det är inte särskilt många som har obegränsat med pengar. När man inte längre kan beställa fidgetspinnern eller vad det nu är för 20:- från Kina, utan tvingas pröjsa 200:- för precis samma produkt hos någon svensk skojare, så kommer man ha 180:- mindre att handla andra grejor för. Är det man väljer bort till förmån för fidgetspinnern svensktillverkat, så blir det totalt sett till och med en förlustaffär för Sverige.

Enda gången det verkligen skulle gynna Sverige är om enda alternativet alltid vore svensktillverkade produkter, och inte precis samma kinagrejor, som importerats av företag istället för privat.

Nu hävdar ju jag att det är bättre att man spenderar 200kr på att konsumera inom Sverige än att spendera 180kr på att konsumera inom Sverige. Men du har ju såklart rätt till att förespråka 180kr om du vill det.

Du förenklar ditt resonemang till den grad att det blir tveksamt att ens diskutera. Givetvis skapar konsumtion arbeten i landet där de säljs även om produktionen av varorna sker någon annanstans. Momsen sköts också osv, så det blir en stor skillnad.

Att det även skulle pipas om skatten förvånar mig heller inte speciellt mycket med tanke på dina andra inlägg här i tråden.

Skrivet av VresiBerba:

Men jag pratar inte om att slippa moms! Jag pratar om att brev och paket med ett värde på sju kronor skall avgiftsbeläggas med en hutlös kostnad på 125 spänn i administrativa straffavgifter. Det förefaller ju ganska uppenbart att denna ändring inte är till för att göra det rättvist eller rimligt eller nyttigt, det handlar om att artificiellt minska antalet försändelser från Kina och därmed göra det enklare för Postnord så att istället för att investera i bättre posthantering och logistik temporärt anställa hundratals personer som skall administrera en straffavgift i syfte på att avskräcka folk att importera småsaker från Kina och på det sättet minska antalet försändelser.

Det, tycker i alla fall jag, inte gynnar någon i detta landet. Allra minst den enskilda individen varpå jag kraftigt ifrågasätter varför så många i denna tråden tycker detta är så förbannat superbra.

125kr är inte speciellt mycket om man ser till arbetet som de olika speditörerna har med att hantera alla småpaket från Kina. Givetvis blir det dyrare att hantera idel småbeställningar än större eller färre. Det är ingen "rocketscience".
Verksamheterna generellt är inte uppbyggda för att hantera den mängd beställningar från utlandet och ska man kunna bygga upp den för att klara av det måste man givetvis ta betalt för sina tjänster. Postnords avgift skiljer sig heller inte avsevärt från andra liknande bolags.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Om kina däremot skickar något är det subventionerat vilket i praktiken innebär att Postnord får betala för att skicka dessa paket.

Varför blir det en kostnad för PostNord med Kinapaketen? Är det så att man delar portointäkten för en försändelse mellan postsystemen i sändar- och mottagarland i vanliga fall? Men Kina med sitt FN-avtal inte behöver göra detta? Fattar inte det posttekniska.

Permalänk
Medlem

Kanske ebay kan lägga på moms och avgifter automatiskt redan vid köpet så slipper Postnord hantera det? Det är ju ofta så när man köper från USA och då får man aldrig några problem med förtullning och sådant. Kanske Kina skulle kunna göra likadant? Åtminstone som valmöjlighet så man själv kan välja att betala postnords avgift i efterhand (dyrare) eller att betala avgiften direkt vid köpet och slippa postnords avgift i efterskott (billigare).

Sedan kanske postnord får fixa så de får betalt för sin del av transporten också redan när vi köper varan så vi slipper krånglet. Står det att frakten ingår i priset när man köper ska den också göra det utan extra tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhype:

Alltså vad är problemet?
Ingen vill arbeta gratis! Det måste ni förstå, Postnord får inga pengar för sin hantering överhuvudtaget, först ska de ta emot paketen sedan ska de sorteras, de ska sorteras efter värde (eftersom att de redan idag tar ut avgift på allt med ett värde över 22 euro) och sedan sorteras efter adresser så att de kan levereras.

Sedan ska de köras från Arlanda till där brevbärarna sorterar upp för att köra ut det, sedan ska brevbärarna köra ut paketen och de som inte får plats i brevlådan ska de då klistra en lapp på fylla in en blankett och lägga i din brevlåda samt köra paketet till servicestället.

Servicestället (ICA, Konsum, Bensinmack mm) ska sedan ha betalt för att de förvarar och lämnar ut paketen till dig när du kommer.

Någon nämnde tidigare de får 7 kr för varje paket de lämnar ut. Dessa 7 kronor får Postnord betala ur egen ficka.

Då låter inte 125 spänn så farligt.

Ingenstans kan jag se att de tar ut en onödigt hög avgift, snarare kanske den skulle vara högre!

Du jämför äpplen och päron. För internationell posthantering så får post nord redan betalt. Må hända att Kina inte betalar så mycket för det, men det har i detta fallet ingenting att göra med eventuell moms eller tull avgift.

Skall även ett vanligt vykort eller brev från Kina innehållande ett dokument beläggas med samma avgift bara för att post nord skall täcka sina utgifter? Har de problem med post från Kina så får de väl lobba mera för att ändra det internationella avtal Kina har.

För paket från t.ex. USA får de full ersättning för enligt internationella avtal, de tar trots detta ut 125 kr i admin avgift för att hantera paketet vid moms. Men din logik så får de i sådana fall dubbelt betalt för jobbet.

Det enda tragiska i detta är att trots allt att i år 2018 är post systemen fortfarande så manuellt hanterade att man faktiskt behöver 125 kr för att hantera situationen. Krävs ju inte direkt raketforskning idag att få ihop ett internationellt automatiskt system från butik till mottagare där moms + tull etc sköts i princip automatiskt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP