Felaktiga avgasvärden vid besiktning

Permalänk
Medlem

Felaktiga avgasvärden vid besiktning

Besiktigade bilen och fick dåliga värden på avgasvärdena. CO 2500 0,4 (0,3) och lambda 2500 1,07 (0,97 - 1,03). Har googlat runt lite och har lite svårt att hitta någon med samma kombination av avgasfel som jag har. Någon som är duktig på att tyda siffrorna?

Avgassystemet är sönderrostat på flera ställen där jag gjort biltema-lagningar, tycker mig dock inte höra några läckor vilket brukar låta ganska högt. Jag har nu efter besiktningen bytt tändstift samt luftfilter. Motorn var varmkörd vid besiktningen. Katalysatorn är ny sen förra året och den gick då igenom besiktningen. Bilen är en -97 Mitsubishi, går väldigt bra i övrigt och vill bara få den genom besiktingen. Skulle E85 hjälpa?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

2 flaskor k sprit ifrån okq8 37:- st sist jag köpte. och max 5 liter bensin i tanken kan ev hjälpa.
Du har ju bytt stift och luftfilter, som regel lättare service burkar kunna hjälpa till för att få ned avgasvärden.
( läser att e85 funkar väl oxå bra ang co halten, https://www.flashback.org/t2383169)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Inaktiv

Högt lambdavärde betyder luftöverskott i avgaserna. Du säger att du har ett mer eller mindre trasigt avgassystem så det är ingen högoddsare att det sugs in luft någonstans längs vägen. Inte alls säkert att det går att höra.

Annars kan det vara något med motorstyrsystem, givare och bränsleinsprutning men här måste man veta exakt vad det är för bilmodell. Mitsu från -97 är inte tillräcklig information.

E85 ska du absolut inte tanka, även om det eventuellt finns en liten chans att det skulle få bilen genom besiktningen. Tro mig, jag har jobbat en hel del med E85 och motoroptimering. Gå inte på alla myter som går omkring på internet. Laga felet istället för att försöka dölja det. E85 tankar man bara i motorer avsedda för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Högt lambdavärde betyder luftöverskott i avgaserna. Du säger att du har ett mer eller mindre trasigt avgassystem så det är ingen högoddsare att det sugs in luft någonstans längs vägen. Inte alls säkert att det går att höra.

Annars kan det vara något med motorstyrsystem, givare och bränsleinsprutning men här måste man veta exakt vad det är för bilmodell. Mitsu från -97 är inte tillräcklig information.

E85 ska du absolut inte tanka, även om det eventuellt finns en liten chans att det skulle få bilen genom besiktningen. Tro mig, jag har jobbat en hel del med E85 och motoroptimering. Gå inte på alla myter som går omkring på internet. Laga felet istället för att försöka dölja det. E85 tankar man bara i motorer avsedda för ändamålet.

Tack för svar.

Bilen är en 1,8 l Mitsubishi Carisma bensin, (ej GDI-motorn).

Själva pinnarna på tändstiftet var vita, läste nånstans att det kunde vara en ledtråd till hur motorn gick. Olja och oljefilter byttes i somras och bilen har rullat runt 500-700 mil sen dess.

Edit. Även Co 2500 var för högt, 0,4.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv

@Red Beaver:
Vita tändstift tyder på mager förbränning, vilket betyder att luftöverskottet uppstår redan före förbränningen, och då är det nog inte avgasläcka trots allt (därmed inte sagt att avgassystemet är okej, men det är nog inte den riktiga felkällan).

Är inte helt påläst på bilmodellen, men troligtvis har den en luftmassamätare av något slag som talar om för motorstyrsystemet hur mycket luft som deltar i förbränningen. Motorstyrsystemet använder värdet för att räkna ut hur mycket bränsle som behöver sprutas in. Kan vara så att luftmassamätaren är dålig, eller att det läcker någonstans mellan luftmassamätaren och förbränningsrummet så det sugs in mer luft än luftmassamätaren tror. Första steget i felsökningen bör vara att kolla alla rör, slangar och anslutningar som förser motorn med luft. De måste vara hela och täta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Red Beaver:
Vita tändstift tyder på mager förbränning, vilket betyder att luftöverskottet uppstår redan före förbränningen, och då är det nog inte avgasläcka trots allt (därmed inte sagt att avgassystemet är okej, men det är nog inte den riktiga felkällan).

Är inte helt påläst på bilmodellen, men troligtvis har den en luftmassamätare av något slag som talar om för motorstyrsystemet hur mycket luft som deltar i förbränningen. Motorstyrsystemet använder värdet för att räkna ut hur mycket bränsle som behöver sprutas in. Kan vara så att luftmassamätaren är dålig, eller att det läcker någonstans mellan luftmassamätaren och förbränningsrummet så det sugs in mer luft än luftmassamätaren tror. Första steget i felsökningen bör vara att kolla alla rör, slangar och anslutningar som förser motorn med luft. De måste vara hela och täta.

Kan även tillägga att värdena i första inlägget är från ombesiktningen.

Vid första besiktningen hade jag en läcka precis efter grenröret, värdena jag fick då var:
CO 0,7
CO 2500 0,8
HC 76
Lambda 1,14

Så värdena har ju blivit mycket bättre sen efter att jag fixat den främre läckan.

Tror du ändå att den går för magert? Den har en LMM. Bilen är snart 21 år gammal, är inte värd nånting och vill bara få den att gå igenom...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: hade ganska exakt samma värden och då berodde det på läckage.. Tätade före katten så fick vi bra värden. Svårt att hitta del om du har läckage. Täta och besikta och utgå från de värdena.

För att hitta läckage så upp med bilen och känn dig fram. Hålla händerna runt skarvar funkar bättre än att lyssna endast.

Permalänk
Skrivet av infocus:

2 flaskor k sprit ifrån okq8 37:- st sist jag köpte. och max 5 liter bensin i tanken kan ev hjälpa.
Du har ju bytt stift och luftfilter, som regel lättare service burkar kunna hjälpa till för att få ned avgasvärden.
( läser att e85 funkar väl oxå bra ang co halten, https://www.flashback.org/t2383169)

k sprit är världens sämsta skit du kan tanka i en bil. Vart sämre på min gamla audi 100 2.0e från 94.

rekommenderar att tanka ca 60/40% bensin/etanol, bilen kan börja gå som skit efter man tankar i lite för mycket etanol men bränslevärdet går ner riktigt mycket. sen kan alla tänddelar vara värt att byta, såg att du bytt tändstift men inte tändkablar och resterande tänddelar? Kan vara värt att investera i det också.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DreinLifeOfYou:

k sprit är världens sämsta skit du kan tanka i en bil. Vart sämre på min gamla audi 100 2.0e från 94.

rekommenderar att tanka ca 60/40% bensin/etanol, bilen kan börja gå som skit efter man tankar i lite för mycket etanol men bränslevärdet går ner riktigt mycket. sen kan alla tänddelar vara värt att byta, såg att du bytt tändstift men inte tändkablar och resterande tänddelar? Kan vara värt att investera i det också.

Hade motorn fått rätt luft/bränsleblandning men haft problem med tändning så hade inte stiften varit vita (snarare svarta/sotiga och kanske blöta), och lambdavärdet skulle inte varit så högt.

Etanol kommer bara göra att den får ännu större luftöverskott än den redan har eftersom dess stökiometriska blandningsförhållande är närmare 9,8 än bensins 14,7. Problemet skulle alltså blir värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

k sprit är världens sämsta skit du kan tanka i en bil. Vart sämre på min gamla audi 100 2.0e från 94.

rekommenderar att tanka ca 60/40% bensin/etanol, bilen kan börja gå som skit efter man tankar i lite för mycket etanol men bränslevärdet går ner riktigt mycket. sen kan alla tänddelar vara värt att byta, såg att du bytt tändstift men inte tändkablar och resterande tänddelar? Kan vara värt att investera i det också.

Aja, funkar på mina samt kompisars bilar för att få ned CO då man slipper montera bort diverse trim.
Skulle aldrig köra med etanol iaf. tycker motorerna är för fina för att testa nåt som kan skada.
(Har tom k sprit i gräsklippare,trimmer,motorsåg,båt motor. aldrig varit ett bekymmer med nåt).

On topic din bil går magert förlite soppa därav det högre lambda värdet. men som det kan vara vad som helst med luftmassamätare, lambdasond. men oxå läckaget som gör att lambdasonden skickar felsignal för att det är för mycket bränsle och ger mer luft l blandningen. därav vita tändstift. T om en sån enkel sak som bränslefilter kan ställa till det oxå att såpass agammalt så att inte ordentligt tryck gör att rätt soppa mängd kan ges till motorn.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

HIttade ett nytt hål idag efter felsökning. Det var ett hål typ 10 cm innan bakre ljuddämpare där det pyste ut luft. Vad tror ni, kan det ha åtgärdat problemet?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hade motorn fått rätt luft/bränsleblandning men haft problem med tändning så hade inte stiften varit vita (snarare svarta/sotiga och kanske blöta), och lambdavärdet skulle inte varit så högt.

Etanol kommer bara göra att den får ännu större luftöverskott än den redan har eftersom dess stökiometriska blandningsförhållande är närmare 9,8 än bensins 14,7. Problemet skulle alltså blir värre!

Är verkligen 1,07 så högt? det är ju bara 0,04 högre än tillåtet värde...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver:

Lambdavärdet är ganska avgörande för hur din motor går.

En mager förbränning ger dessutom högre temperaturer vilket kan gå hårt åt motorn.

Att det är 0,04 utanför behöver inte vara lite bara för att det finns ett decimalkomma med en nolla på varje sida.
Ditt värde bör ligga exakt i mitten !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Antar att du menar 10mm och inte 10cm? Sen kan man ju undra varför inte personen som besiktigat sa något om detta. Slarvigt av dem att inte upptäcka det.

Därmed inte sagt att problemet är löst. Ett hål som sitter så långt bak påverkar inte syresensorn eller bränsleblandningen så om detta var enda felet skulle du inte haft varken vita tändstift eller hög CO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Beaver:

Är verkligen 1,07 så högt? det är ju bara 0,04 högre än tillåtet värde...

Lambda 1,00 motsvarar en bränsleblandning på 14,7 delar luft för varje del bränsle vilket resulterar i effektiv och ren förbränning.

1,07 betyder att det är 7% för mycket luft, och att AFR (air fuel ratio) ligger på 14,7 * 1,07 = 15,729 vilket är alldeles för högt. Detta gör inte bara att katalysatorn på bilen slutar göra sitt jobb, men det innebär även en kraftig ökning av kväveoxidutsläpp och risk för motorskador pga. hög förbränningstemperatur som kan skada exempelvis tändstift, avgasventiler, kolvar, katalysator och turbo om man nu har det.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är skicket på lambdasensorn, är den på nått sätt felsökt så det är verifierat att den mäter rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare

Jag skulle säga att du bör se till att avgassystemet är minst 99% tätt, läckage = fel värde i mätutrustningen, läcker det dessutom framför lambdasonder så tror dom att motorn går för magert och skickar in en fetare blandning till motorn som inte bara resulterar i höga värden utan i värre fall och eller över lång tid skada motor/katalysator.
Gör det ordentligt och byt avgassystemet, bara dumt att snåla Inte så kul att sniffa avgaser som tar sig in i kupen från läckande system heller

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Aja, funkar på mina samt kompisars bilar för att få ned CO då man slipper montera bort diverse trim.
Skulle aldrig köra med etanol iaf. tycker motorerna är för fina för att testa nåt som kan skada.
(Har tom k sprit i gräsklippare,trimmer,motorsåg,båt motor. aldrig varit ett bekymmer med nåt).

On topic din bil går magert förlite soppa därav det högre lambda värdet. men som det kan vara vad som helst med luftmassamätare, lambdasond. men oxå läckaget som gör att lambdasonden skickar felsignal för att det är för mycket bränsle och ger mer luft l blandningen. därav vita tändstift. T om en sån enkel sak som bränslefilter kan ställa till det oxå att såpass agammalt så att inte ordentligt tryck gör att rätt soppa mängd kan ges till motorn.

K-sprit är etanol i dyr flaska. Läs databladet.

I övrigt håller jag med de som säger att det är bättre att hitta källan till felet och fixa den.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

K-sprit är etanol i dyr flaska. Läs databladet.

I övrigt håller jag med de som säger att det är bättre att hitta källan till felet och fixa den.

Hittade ytterligare ett hål i söndags, lite innan ljuddämparen. Det bör påverkar lambdavärdet är det. Frågan är om det kan påverka co också?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Antar att du menar 10mm och inte 10cm? Sen kan man ju undra varför inte personen som besiktigat sa något om detta. Slarvigt av dem att inte upptäcka det.

Därmed inte sagt att problemet är löst. Ett hål som sitter så långt bak påverkar inte syresensorn eller bränsleblandningen så om detta var enda felet skulle du inte haft varken vita tändstift eller hög CO.

Hålet satt 10 cm framför bakre ljuddämparen alltså, inte ett 10cm långt hål

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur är skicket på lambdasensorn, är den på nått sätt felsökt så det är verifierat att den mäter rätt ?

Köpte en ny sond från Riga faktiskt. Insåg dock att jag beställt fel sond. Sonden är till rätt bil men fel motor och kontakten skiljer sig åt mot min. Jag skulle kunna skarva på den gamla sonden men vet inte om den kommer fungera rätt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Eftersom den går för magert (vita tändstiften indikerar det) så skulle jag spana efter läckor/sprickor i gummidetaljen efter luftmassermätaren så att det inte drar tjuvluft.

Ett trix är att spruta motorstartgas på misstänkta ställen när motorn går på tomgång och varvar motorn upp det allra minsta så indikerar det läcka - även små läckor kan sätta styrsystem ganska snett och det är inte alltid helt logiskt om motorn går magert eller fett då orsaken kan vara precis tvärt emot vad man ser i symtom...

Är bilen 21 år gammal så har du närmast garanterad dåligt gummi/elaster under motorhuven som spruckit och gör att motorn drar tjuvluft, glöm inte att kika på vevhusventilation och ev. vädring av kolkanister (bränslegasåterföring) då illa fungerande ventiler och strypningar som finns där, spruckna slangar som läcker luft mm. kan göra att motorn går på överskott av luft.

---

En gammal regel om man ha bekymmer med hög HC och motsvarande på avgassidan - är nybytt motorolja - inte 500 mil gammal utan just nybytt!!

Är det mycket kallkörning och körsträckor under en mil per tillfälle så skrapas en del bensin från cylinderväggarna ned till oljan när motorn är kall, och som inte hinner kokas ur igen för att oljan helt enkelt inte hinner bli varm, vilket senare har negativ verkan på avgasvärdena. En 20-milafärd drar ur det mesta av bensinen ur oljan och man får inte bli förvånad om oljenivån plötsligt sjunker en bit på stickan under färden av bensinen som kokades ur oljan.

---

Straffet att ha en gammal billig bil är att den hela tiden måste repareras och underhållas och det kommer dyrare reparationer då och då - bil kostar alltid pengar, oavsett ny eller gammal - det handlar bara om vilken ordning man betalar...

Åk till speedy eller motsvarande med paketpris på avgassystembyte och få det gjort - och det bruka gå fort - typ att du kan sitta och vänta med en kopp kaffe medans de gör jobbet.

Jo en sak till, rostiga avgasssystem där det blir nya hål i hela tiden tyder på att du bara kör korta sträckor - en bil som kör runt 3 mil per gång brukar man aldrig behöva byta avgassystem under bilens livstid - att avgassystemet blir ordentlig genomvarm per körning är A och O för lång hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Eftersom den går för magert (vita tändstiften indikerar det) så skulle jag spana efter läckor/sprickor i gummidetaljen efter luftmassermätaren så att det inte drar tjuvluft.

Ett trix är att spruta motorstartgas på misstänkta ställen när motorn går på tomgång och varvar motorn upp det allra minsta så indikerar det läcka - även små läckor kan sätta styrsystem ganska snett och det är inte alltid helt logiskt om motorn går magert eller fett då orsaken kan vara precis tvärt emot vad man ser i symtom...

Är bilen 21 år gammal så har du närmast garanterad dåligt gummi/elaster under motorhuven som spruckit och gör att motorn drar tjuvluft, glöm inte att kika på vevhusventilation och ev. vädring av kolkanister (bränslegasåterföring) då illa fungerande ventiler och strypningar som finns där, spruckna slangar som läcker luft mm. kan göra att motorn går på överskott av luft.

---

En gammal regel om man ha bekymmer med hög HC och motsvarande på avgassidan - är nybytt motorolja - inte 500 mil gammal utan just nybytt!!

Är det mycket kallkörning och körsträckor under en mil per tillfälle så skrapas en del bensin från cylinderväggarna ned till oljan när motorn är kall, och som inte hinner kokas ur igen för att oljan helt enkelt inte hinner bli varm, vilket senare har negativ verkan på avgasvärdena. En 20-milafärd drar ur det mesta av bensinen ur oljan och man får inte bli förvånad om oljenivån plötsligt sjunker en bit på stickan under färden av bensinen som kokades ur oljan.

---

Straffet att ha en gammal billig bil är att den hela tiden måste repareras och underhållas och det kommer dyrare reparationer då och då - bil kostar alltid pengar, oavsett ny eller gammal - det handlar bara om vilken ordning man betalar...

Åk till speedy eller motsvarande med paketpris på avgassystembyte och få det gjort - och det bruka gå fort - typ att du kan sitta och vänta med en kopp kaffe medans de gör jobbet.

Jo en sak till, rostiga avgasssystem där det blir nya hål i hela tiden tyder på att du bara kör korta sträckor - en bil som kör runt 3 mil per gång brukar man aldrig behöva byta avgassystem under bilens livstid - att avgassystemet blir ordentlig genomvarm per körning är A och O för lång hållbarhet.

I och med en annan felsökning för några år sen bytte jag alla vakumslangar på motorn, så en del gummi är nytt. Men kan prova med startgas.
Kör till 90% procent av gångerna två mil åt gången, visserligen mycket krypkörning pga köer men inte ofta korta sträckor.

Har haft bilen i 10 år och i princip det enda som krånglat förutom slitagedelar är det rostande avgassystemet. Äldre japanska bilar har väl inte direkt världsbäst rostskydd. Eftersom bilen går så billigt har jag svårt att motivera mig att köpa en nyare. Funderar på att bygga ett eget avgassystem som en kul grej till sommaren, men måste få den genom besiktningen inom en vecka.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte skaffa det sista avgassystem du behöver? Har aldrig hört att någon behövt byta ut nått av de rostfria system som Raka rör har http://www.rakaror.o.se/avgassystem/mitsubishi.html
Finns det inget färdigt som passar så bygger de nått som gör det och priserna är ofta lägre än rostande originalsystem som måste bytas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:
Dock onödigt att lägga stora pengar på evighetsprylar till en bil som garanterat inte kommer hålla för evigt. Om originalet har hängt med 20 år och man sätter dit likadant så kommer bilen vara 40år gammal nästa gång det är dags att byta, vilket aldrig kommer inträffa på en vanlig bruksbil.

Rostfritt avgassystem är trevlig på hobbybilar. Har själv ett från Ferrita, men jag har svårt att motivera det till bruksbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@mrqaffe:
Dock onödigt att lägga stora pengar på evighetsprylar till en bil som garanterat inte kommer hålla för evigt. Om originalet har hängt med 20 år och man sätter dit likadant så kommer bilen vara 40år gammal nästa gång det är dags att byta, vilket aldrig kommer inträffa på en vanlig bruksbil.

Rostfritt avgassystem är trevlig på hobbybilar. Har själv ett från Ferrita, men jag har svårt att motivera det till bruksbilar.

Inte om det råkar vara billigare än original vilket raka rör nog är i många fall. Då är det lätt att motivera. Nu står i och för sig inget pris angivet för TS bil men de flests andra modeller kostar ju typ 3000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon78208:

@mrqaffe:
Dock onödigt att lägga stora pengar på evighetsprylar till en bil som garanterat inte kommer hålla för evigt. Om originalet har hängt med 20 år och man sätter dit likadant så kommer bilen vara 40år gammal nästa gång det är dags att byta, vilket aldrig kommer inträffa på en vanlig bruksbil.

Rostfritt avgassystem är trevlig på hobbybilar. Har själv ett från Ferrita, men jag har svårt att motivera det till bruksbilar.

En bruksbil måste fungera och vara pålitlig och man får ju själv välja om man ska underhålla bilen på ett sunt sätt eller skrota den, att hålla på fusklaga är oftast det sämsta man kan göra när det gäller bruksföremål, de bör hållas i bra skick eller ersättas.
En hobbybil däremot måste inte vara 100% pålitlig och där kan man kanske stå ut med ljuddämparbandage och "gun gum" men det är knappt för oavsett besiktningen så skulle jag inte vilja/våga åka omkring med en bil med ett för hoplappat avgassystem pga de risker det kan innebära vid läckor, avgaser i kupen och brandrisken är inget jag vill utsätt mig för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen beror det ju på hur mycket man vill ligga under bilen... Farsan är en Biltema-fantast och får jämt skruva med sina bilar.
Jag lärde mig och köper bara original-grejer och ser knappt undersidan.. men å andra sidan kostar det mer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Nu menade jag inte att man skulle lappa ihop det gamla avgassystemet igen och igen för evigt, utan att man förmodligen spenderar sina pengar bättre på nya originaldelar snarare än något rostfritt eftermarknadskrimskrams för billiga pengar där man inte vet riktigt vad man får. Ett nytt original kommer garanterat gå igenom besiktningen tills bilen hamnat på skroten och aldrig kommer se en besiktning igen, men ett eftermarknadssystem kan kugga första besiktningen eftersom man inte kan garantera att katalysatorn är tillräckligt bra eller att det håller ljudnivån nere på en acceptabel nivå. För att inte tala om passformen på billiga avgassystem...

Blev dock lite off-topic nu. Det är inte troligt att avgassystemet är den primära felkällan i detta fallet.

Edit: Förresten tycker jag det är lite roligt att ni påpekar prisaspekten, och hur "billigt" dessa rostfria system det tipsades om är. Inte alltid ordspråket "man får vad man betalar för" stämmer, men när det kommer till avgassystem så stämmer det i allra högsta grad enligt min erfarenhet. Antar att ni inte ens pratar om helsystem med katalysator när ni säger 3000kr, utan endast halvsystem, alltså det som sitter bakom katalysatorn. Det främre röret med katalysator är oftast dyrare än de bakre delarna, och ska man ha rostfritt i kvalitet så får man ofta lägga 5 000-10 000kr bara på främre röret.

Edit2: Och här sitter vi och skrämmer upp trådskaparen med snack om utgifter för tusentals kronor när felet lika gärna kan vara något så enkelt som att t.ex. en slangklämma under huven sitter lite löst. Jag vet inte hur många gånger jag har fixat den här typen av problem för 0kr. Gäller bara att sticka ner huvudet under huven och börja leta. Ibland ser man felet direkt, ibland kan man behöva rota omkring någon timme, men oftast är det något enkelt, och med lite felsökningsmetodik och systemkännedom så hittar man det oftast. Viktigt att man börjar i den änden av felsökningen innan man börjar köpa delar för tusentals kronor som mycket väl kan visa sig vara onödiga i slutändan.

Permalänk
Avstängd

Hade det varit min bil så hade jag anting åkt förbi biltema köpt universal bitar som brukar vara billiga och bytt dåliga biten av systemet för det brukar kunna ge dåliga värden eller tagit fram bästa ful laga avgassystem kompisen och sett till allt är tätt

Gällande avgasvärden så finns det universal medecin som brukar funka bra och det är att man byter olja/filter dom gör rätt mycket på avgasvärden samma med tändstift och luft filter när det påverkar lufttillförsel och förbränning av bensinen och tankar man e85 med bensin så man har en ratio på 30-40% e85 resten bensin "mer e85 brukar dom gå skit av" och med det brukar det gå igenom och allt är rätt billigt på biltema

Sen att tänka på är väll som du redan vet att katalysatorn ska vara varm för att fungera optimalt och i yngre dagar när man körde E34 525 bmw så fick man alltid gasa utav helvete för vettiga avgasvärden när den sitter långt bak och krävdes lite övertalning för att bli riktigt varm och även besiktnings personalen brukar vara medveten om det så dom körde ett varv för att få upp värmen ibland så man kan säga man stått still länge och den antagligen är kall så kan du inte ta ett varv

Se till det är tätt först så tror ja ovanstående får igenom den utan problem för dina värden är inte så höga och har fått igenom bilar med betydligt mycket sämre värden än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w