AMD Ryzen med Vega-grafik prestandatestas – bättre än Geforce GT 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Som några skriver ovan... du kan bli förvånad hur mycket du kan spela på 1030s nivå av GPU.

Och tittar man i din signatur kan man fråga samma fråga till dig. Varför köpte du en CPU från Intel 5775c som var så nära APU Intel kunde göra sina processorer? Hela poängen med den i grunden var ju Iris grafiken.

Så en prisvärd APU med denna prestandan är helt klart perfekt budget maskin till barnet.

Håller med @Bloodstainer här dock... att se denna med snabbare minne är helt klart intressant. Folk glömmer bort att redan i förra generationen Bristol Ridge så var RAM bandbredden flaskhals, hur tror ni det är nu, med samma bandbredd?

Prisvärda 3000 stickor kan nog vara väl värt investeringen, för mer CPU och GPU prestanda då just 2400 flaskar både på latens för CPUn, och bandbredd för GPUn i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Förstår inte varför man skulle vilja byta om man redan har bra hårdvara?
Priserna som cirkulerar på $99 och $169 talar om en hel del om vilket segment de riktar sig mot.
Dessa är för de som vill ha en billig dator utan extra grafikkort eller högsta möjliga CPU prestanda.

Kanske någon som har första generationens Core i7 processor som börjar bli förlegad nu.
Men annars håller jag med om att det är onödigt att uppgradera när man har bra hårdvara.

Skrivet av _Merc_:

jag förstår inte riktigt vad du menar? en I7 är i 3000+ kr segmentet och AMDs APUer är mellan 800-1800kr. med bättre grafikprestanda. jag ser inte riktigt hur Intel kan konkurrera med AMD här.
Jag har väntat på det här ifrån AMD ända sedan de började prata om Fusion 2008-2009.

För att man kanske vill ha en processor som har bra prestanda och då presterar än i7 bättre än en Ryzen 3 och 5.

Skrivet av Bloodstainer:

Frågan är vart finns marknaden? Vem vill betala för en så pass bra CPU utan att köpa dedikerad grafik? De flesta i7 användare använder ju inte iGPUn.

Jag vill ha bra prestanda på processorn därav vill jag ha en i7. Men jag spelar nästan aldrig så därför vill inte jag
köpa ett dedikerat grafikkort.

Skrivet av Xinpei:

Tror nog de flesta med i7 950 skulle överväga Ryzen faktiskt. Sedan har man detta med pris kontra prestanda. Dessa Ryzen processorer är till för att kosta så lite som möjligt samt hålla nere strömförbrukningen. Inte att konkurrera med Intels i7 processorer som kostar mer än det dubbla.

Hade det slagit in så hade du fått betala också för det.. vilket i sin tur inte hade varit ekonomiskt försvarbart.

Hade jag velat ha billigt så hade ju jag kunna köpa Pentium, Celeron och Core i3 isf.
Jag vill ju ha något bra som Core i7 eller motsvarande.

Permalänk
Inaktiv

Ser lovande ut, hade dock gillat att se modeller med kraftfullare grafiklösning men dessa kanske dyker upp i Ryzen 7-serien istället.

Stor konkurrensfördel för AMD här, AMD är ensamma att leverera en sån här lösning. Intels bästa lösning är fortfarande beroende av produkter från AMD.

Ser verkligen fram emot bärbara datorer baserade på dessa lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Kanske någon som har första generationens Core i7 processor som börjar bli förlegad nu.
Men annars håller jag med om att det är onödigt att uppgradera när man har bra hårdvara.

För att man kanske vill ha en processor som har bra prestanda och då presterar än i7 bättre än en Ryzen 3 och 5.

Jag vill ha bra prestanda på processorn därav vill jag ha en i7. Men jag spelar nästan aldrig så därför vill inte jag
köpa ett dedikerat grafikkort.

Hade jag velat ha billigt så hade ju jag kunna köpa Pentium, Celeron och Core i3 isf.
Jag vill ju ha något bra som Core i7 eller motsvarande.

vi pratar fortfarande inte samma prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Den här typen av prestanda funkar bra om man skall spela Civ, nåt Paradox-spel, indies eller ett spel som är några år gammalt. Om man har grundläggade Intel-grafik (GT2, vad Intel kallar HD 620 i Kaby Lake och mostvarande på äldre modeller) så fungerar det sämre - mycket på grund av att Intel är kliniskt oförmögna att skriva drivrutiner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

"APU" i bemärkelsen kombinera GPU och CPU på samma krets är väldigt vettigt, det är väsentligt billigare och mer energieffektivt jämfört med CPU + dGPU.

"APU" i bemärkelse smacka på en relativt kraftig iGPU har så här långt varit rätt meningslöst, framförallt på skrivbordet. Bryr man sig det minsta om GPU-prestanda på skrivbordet är en dGPU helt överlägsen.

Intel lanserade sin Iris 580 Pro för två år sedan, den får 3500-3600 i 3DMark 11 GPU. Ingen, inte ens Apple, har använt den iGPUn. Enda stället man hittar den är i Intels Skull Canyon NUC -> inget vidare sug efter maximal iGPU-prestanda trots 45W TDP vilket fungerar i större laptops.

För bärbara finns ändå en teoretisk framtida poäng med att ha en relativt kraftig iGPU: GPGPU i formfaktorer där en diskret GPU av olika skäl inte är praktisk. För åter igen, kör man program som använder GPGPU på skrivbordet så skaffa en snabbare dGPU!

GPGPU har funnits som koncept på PC i ca 10 år nu, utanför superdatorer har det varit väldigt trögt för tekniken. Nu börjar man ändå se lite "vanliga" program som utnyttjar GPGPU, bl.a. de flesta av Adobes programvaror. Kör man dessa på en laptop får man en boost i vissa operationer med en snabbare iGPU. Till skillnad från spel där RAM-bandbredd blir den dominerande flaskhalsen för iGPU finns det en rad saker GPGPU är lämplig till som inte är speciellt begränsade av RAM, där finns en nisch för "APU".

Vad jag tycker AMD borde göra är att stoppa in en väldigt enkel iGPU i hela Ryzen-serien. Är övertygad om att man tappar kunder till Intel p.g.a. att en enklare hemmaserver eller kontorsburk med Ryzen ger en merkostnad på minst ~800 kr (är ungefär vad GT1030 kostar) för att man överhuvudtaget ska kunna använda systemet.

Har ett GT1030 till min R5-1600 som är en hemmaserver/Linux-headless-workstation, enda anledningen till GPUn är att systemet inte bootar annars (datorn står undangömd, är på 24/7 och används via SSH).

För att komplettera tabellen: AMD kommer med lansering av Raven Ridge föga oväntat överta iGPU-prestandakronan! Här är ungefär vad Intels aktuella modeller hamnar (utöver UHD 620)

  • Iris Graphics 640 (15 W TDP, bl.a. toppmodellen av Surface Pro) - ~2450 i 3DMark 11 GPU

  • Iris Plus Graphics 650 (28 W TDP, bl.a. vissa NUCs samt 13" MBP) - ~2750 i 3DMark 11 GPU

  • Iris Pro Graphics 580 (45 W TDP, Scull Canyon NUC) - ~3550 i 3DMark 11 GPU (verkar som det inte ens blir en 680 modell)

Värt att notera: resultaten från desktop Raven Ridge gjordes med DDR4 2933 MT/s minnen enligt den kinesiska källan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag som trodde att apun iaf skulle ha GTX 1080 prestanda hmm

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kanske någon som har första generationens Core i7 processor som börjar bli förlegad nu.
Men annars håller jag med om att det är onödigt att uppgradera när man har bra hårdvara.

För att man kanske vill ha en processor som har bra prestanda och då presterar än i7 bättre än en Ryzen 3 och 5.

Jag vill ha bra prestanda på processorn därav vill jag ha en i7. Men jag spelar nästan aldrig så därför vill inte jag
köpa ett dedikerat grafikkort.

Hade jag velat ha billigt så hade ju jag kunna köpa Pentium, Celeron och Core i3 isf.
Jag vill ju ha något bra som Core i7 eller motsvarande.

Hade man velat ha en billig laptop så kan man gå till närmsta återvinningsmarknad och köpa en för typ femtio kronor. Oftast söker folk det bästa man kan få inom ens budgetsegment och där ligger Ryzen bra till om man inte vill lägga ut enorma summor på en laptop.

På Desktop så kostar den billigaste i7:an just över 3100:- (Alltså i7 8700) enligt prisjakt.

När det kommer till laptops så kostar den billigaste laptopen utrustad med en i7 processor 6700:- och då får man med Intels halvkassa HD 620. En iGPU som bokstavligen krossas av i stort sett alla APU:er som finns i grafen som Sweclockers hänvisar till.

Varför skulle AMD sikta mot dessa när den stora kakan ligger i mellansegmentet? Vi snackar laptops från 3000 till 6000:-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Årets CES-mässa hade ett par laptops med Ryzen, vilket är ju rätt spännande och man hoppas att de ska dyka upp på den Svenska marknaden snart.

Det har funnits 6 st modeller tillgängliga på Svenska marknaden sedan innan nyår.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s351081448

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det har funnits 6 st modeller tillgängliga på Svenska marknaden sedan innan nyår.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s351081448

Korrekt men detta är mer påkostade modeller.

Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

APU:er är till för de som vill ha "godkänd prestanda" till ett billigt pris eller vill slippa ha diskreta grafikkort till t.ex. HTPCs eller Laptops.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Frågan är vart finns marknaden? Vem vill betala för en så pass bra CPU utan att köpa dedikerad grafik? De flesta i7 användare använder ju inte iGPUn.

Men jag skulle vilja se vart den här nya Ryzen APU:n hamnar med riktigt snabba minnen (3000MHz och upp) samt med en rejäl kylare och överklockning på grafikdelen.

OEM's Acer, HP, Dell etc.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Vilka då eller vad menar du? Det som nämns i artikeln är ju desktop varianter, Solaris nämnde ju speficikt Laptops? Eller menar du att dessa laptops är mer påkostade? vilket jag nog inte kan hålla med om 8000 kr -10000 är ju vad som som måste anses vara en billig laptop, särskilt då dessa enbart är ultra portabla sådana. Ett format av laptop där AMD aldrig tidigare konkurrerat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Precis, Netflix stream 4K HDCP 2.2 kräver en Intel processor. Ganska sjukt när det finns mängder med folk som sitter med diskreta grafikkort som skulle vara möjligt. Är det en fråga att licensiera korten eller vad ?

Verkar vara nätt och jämt att man klarar att se på Twitch streamers i 2560x1440 @60Hz med 1.4b

http://forumbilder.se/H5TOH/hdmi.png?width=150

EDIT: Hur är det med streama Netflix DRM 4K material med en hemmabioförstärkare. Alla moderna (typ de som säljs nu 2017 och 2018 år
s modeller) klarar och vara mellanhand i HDMI växlaren för att skicka vidare till TV:n ?

Finns en nyare artikel ( och orkar man söka så finns det säkert ännu nyare ) om just tillverkare och 4K Netflix:

https://www.anandtech.com/show/11306/nvidia-netflix-4k-pc-pre...

Verkar handla om tillverkarens, Microsofts och Netflix samarbete om det ska fungera, är väl som vanligt om $$$.

Permalänk
Medlem

Snälla uppdatera artikeln med intels integrerade med i grafen. Intel Iris är helt patetiskt i jämförelse, men de4t borde vara med inte bara spearata grafikkort.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

OEM's Acer, HP, Dell etc.

Nja, håller inte med, OEM datorer är oftast i 4 kategorier:

Laptops
budget-office desktops
högprestanda desktops
WS desktops

Ser inte att en dator för budget office desktop skulle behöva mer än en i3 nu när de har 4 kärnor, och även ett steg uppåt så har vi nästan alltid dedikerade grafikkort i de burkarna. APU, som alltid, är en budget-lösning. De enda som möjligtvis kan introducera någonting i medelklass är Vega+Intel kombon vi sett dyka fram, även den är byggd för laptop/Nuc lösningar, och med den lösningen på marknaden ser jag inte vem som skulle vilja betala för en ren AMD APU om de faktiskt behöver kraftfulla komponenter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Streamprocessorerna kan användas till långt mycket annat än spel. Om du kör linux kan du använda en gpu-orienterad kompilator och göra vissa operationer långt mycket snabbare, i macosx kan du använda opencl och metal osv för att accelererera initieringstider, videoacceleration, överlläggningsmjukvara, nummergerneration osv (så även i linux fast via andra API). I windows är möjligheterna färre dock, och det köper jag som argument, men bara för att en produkt inte passar ditt användningsmönster betyder det inte att det inte är ok eller rent fördelaktigt för andra.

Och till personen som sa att ingen använder igp på en i7 så snackar du goja. Tänk vad användbart det är att kunna ha flera skärmar som inte laggar ned den grafikprocessor som ska driva spelen. Ett annat användningsscenario som blir allt vanligare är att en person som kör Linux, BSD eller OSX använder IGP för at visa desktopen och köra alldaglig mjukvara som inte är gpuintensiv medans grafikkortet är dedikerad för en virituell maskin så man slipper använda windows dagligdags förutom för 3d applikationer.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hade det slagit in så hade du fått betala också för det.. vilket i sin tur inte hade varit ekonomiskt försvarbart.

Har du någon källa på att det inte hade varit ekonomiskt försvarbart eller är det en spekulation?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

OK det är överlägset bäst inom sin gren som integrerat grafikkort. Men som många säger så önskade man en nivå som Nvidia 1050 i toppen. Troligen DDR4 som är det stora problemet med att få en snabb integrerad CPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Alla människor använder inte sin dator till moderna spel eller ens omoderna sådana..

Användningsområdet är stort för den här typen av APU.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det har funnits 6 st modeller tillgängliga på Svenska marknaden sedan innan nyår.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s351081448

Tackar för länken.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, håller inte med, OEM datorer är oftast i 4 kategorier:

Laptops
budget-office desktops
högprestanda desktops
WS desktops

Ser inte att en dator för budget office desktop skulle behöva mer än en i3 nu när de har 4 kärnor, och även ett steg uppåt så har vi nästan alltid dedikerade grafikkort i de burkarna. APU, som alltid, är en budget-lösning. De enda som möjligtvis kan introducera någonting i medelklass är Vega+Intel kombon vi sett dyka fram, även den är byggd för laptop/Nuc lösningar, och med den lösningen på marknaden ser jag inte vem som skulle vilja betala för en ren AMD APU om de faktiskt behöver kraftfulla komponenter.

Men en desktop Ryzen 3 är ju en direkt konkurrent till i3 (budget office desktops, flesta core i3 modeller ligger mellan 1000-1500 kr, 4 kärnor, ingen HT och inbyggd grafik).

Och när det gäller laptops kan Ryzen 5 2500u can ju konfigureraras för 15-25w TDP så det täcker ju in billiga Laptops + ultra portabla i en CPU. Där har du ju direkt 2 områden där AMd konkurrerar snart, samt att det säkert kommer släppas lägre modeller lite senare in på året.

Och en Ryzen 5 APU är ju runt 700-1000 kr billigare än en Core I5 + nvidia 1030 så jag ser inte hur det inte skulle vara attraktivt för OEM's.

Och du glömmer att byggda datorer för hemmet i din OEM kategori dvs. Elgiganten systemen.

Jag skulle säga att AMD släpper 2 st APU:er som har en riktig sweetspot på marknaden. Intel kan inte konkurrera med sin IGP, och nVidia har ingen möjlighet. Sen får vi inte glömma den hur många watt man sparar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ojojoj nu är jag sugen.

En kompakt datorn under TVn som ersätter min Phenom 2 1090T med Radeon 5830 (eller va de nu sitter i den 🤔)

Måste dock kunna köra 4k bildsignal, om Netflix inte går så whatever men iaf Windows.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Har du någon källa på att det inte hade varit ekonomiskt försvarbart eller är det en spekulation?

Talade ur en kunds perspektiv. Att företag skulle lägga en produkts pris baserad på vad produkten presterar är grundläggande företagsekonomi. Orsaken varför AMD cuttar priset som man gör är för att det är så de kan konkurrera eftersom deras produkt inte presterar som Intels ditto.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kanske någon som har första generationens Core i7 processor som börjar bli förlegad nu.
Men annars håller jag med om att det är onödigt att uppgradera när man har bra hårdvara.

För att man kanske vill ha en processor som har bra prestanda och då presterar än i7 bättre än en Ryzen 3 och 5.

Jag vill ha bra prestanda på processorn därav vill jag ha en i7. Men jag spelar nästan aldrig så därför vill inte jag
köpa ett dedikerat grafikkort.

Hade jag velat ha billigt så hade ju jag kunna köpa Pentium, Celeron och Core i3 isf.
Jag vill ju ha något bra som Core i7 eller motsvarande.

Så du vill ha bra prestanda och du spelar inte, vad ska du då med en i7 till?
Rå prestanda så är Ryzen 7 bättre.

I vardagligt användande (surf, steamning av musik, film och serier, dokumenthantering m.m) så hade du inte märkt skillnad mellan en i7 och en Ryzen APU.

The Truth has been dropped, my friend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag tycker AMD borde göra är att stoppa in en väldigt enkel iGPU i hela Ryzen-serien. Är övertygad om att man tappar kunder till Intel p.g.a. att en enklare hemmaserver eller kontorsburk med Ryzen ger en merkostnad på minst ~800 kr (är ungefär vad GT1030 kostar) för att man överhuvudtaget ska kunna använda systemet.

Instämmer.

Det är ju himla gott om inte annat och ha en cpu till hands med integrerad grafik ifall ens större grafikkort skulle ryka.
Lite som en extra försäkring så det fortfarande går att komma in i systemet igen så man får bild till skärmen.

Annars sitter man ju där med en svart skärm och kan inte använda nånting.

Skulle aldrig få för mig & köpa en cpu utan grafik själv.

Har man ändå ett grafikkort liggandes hemma i reserv så är det ju klart en annan femma.
Kanske lite anledning bakom, mer vanligt att folk sitter på mer än ett grafikkort idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Instämmer.

Det är ju himla gott om inte annat och ha en cpu till hands med integrerad grafik ifall ens större grafikkort skulle ryka.
Lite som en extra försäkring så det fortfarande går att komma in i systemet igen så man får bild till skärmen.

Annars sitter man ju där med en svart skärm och kan inte använda nånting.

Skulle aldrig få för mig & köpa en cpu utan grafik själv.

Har man ändå ett grafikkort liggandes hemma i reserv så är det ju klart en annan femma.
Kanske lite anledning bakom, mer vanligt att folk sitter på mer än ett grafikkort idag

Skulle dock öka priset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Alla människor använder inte sin dator till moderna spel eller ens omoderna sådana..

Användningsområdet är stort för den här typen av APU.....

Har du något exempel som inte går att göra med en sämre krets, typ Intels? Alla tester och jämförelser bygger ju på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Har du något exempel som inte går att göra med en sämre krets, typ Intels? Alla tester och jämförelser bygger ju på spel.

Snarare... Kan du ge ett exempel på en krets som presterar som AMDs till samma pris?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Snarare... Kan du ge ett exempel på en krets som presterar som AMDs till samma pris?

Förmodligen inte men jag kan absolut inte se någon nytta med kraftigare grafikprestanda som ändå inte kan nyttjas till nåt vettigt

Permalänk
Medlem

Frågan är när vi får support för HDMI 2.0 på moderkort som inte kostar 3 pix.

Gärna mindre än ATX dessutom.

När det finns så kommer nog beställningsfingret rycka.

Förra datorn jag byggde ny från början var en AMD Duron 700@900 (klockade den från första stund m h a FSB) på ett ABit KT7A i ett AOpen HQ08. Det är ett tag sedan..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.