Permalänk

Hjälp med överklockning R5 1600!

Hej!

Idag har jag gett mig in på överklockning "seriöst" för första gången. Men vet inte om jag får till alla moment rätt.

Började att uppdatera till näst senaste BIOS, det senaste är till för Zen 2, vet inte om det är nödvändigt för nu.
Men just nu sitter jag på 3.8Ghz, vcore 1,40. (Krävs verkligen så hög spänning för att uppnå denna hastighet?)
Prövar jag att höja volten till 1,41 och även bara 50mhz så bootar datorn inte ens till BIOS. Har reset:at med jumpers redan tre gånger ikväll och detta är så bra jag lyckas få det.

Har disable:at Cool'n'Quiet och Core Performance Boost.
Stresstestat med Prime95 och allting verkar flyta på bra. Har ej kört längre än en halvtimme dock.
Stockkylare installerat och har nått max 70c.

Hade jag otur med prollen eller kan resultaten ha något med minnena eller PSU (lite av den äldre modellen) att göra?
Har även problem med omstarter på denna klock och bootar ibland inte ens till BIOS.

Kan jag ha missat yttligare några viktiga settings som bidrar till stabilare/bättre resultat?

Tack på förhand!

Moderkort: ASRock AB350 Gaming-ITX/ac
Minnen: Corsair CMK16GX4M2B3000C15 3000mhz (Hynix) som jag kör i XMP 2933mhz

EDIT: Hör även nu att det är nya typer av coilwhines från burken, är det vanligt eller ett dåligt tecken?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Megagurra: verkar vara en helt normal Ryzen, 3.8-4.1 är var de brukar hamna vid överklock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@Megagurra: verkar vara en helt normal Ryzen, 3.8-4.1 är var de brukar hamna vid överklock

Men clockhastigheten är cappad oavsett hur mycket mer ström jag trycker i den?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Några förslag på hur jag löser problemet med booten? Ibland startar datorn ej ens till bios och behöver då starta om den cirka tre gånger innan det fungerar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan prova med att ändra TCas på ram. Har exakt likadan minnen som du och i 2933 MHz behövs följande vcore för stabilt system med en Ryzen 1300x i 3.8 GHz utan error i Prime95:

TCas 14: vcore offset + 0.075
TCas 16: vcore offset + 0.050
TCas 18: vcore offset + 0.025

Om du vid 3.8 GHz behöver 1.4 är du nära taket. Varför inte backa till 3.7 GHz med troligen betydligt lägre vcore och vara nöjd?

Kör min i 3.8 ~1.3v. 3.9 kräver ~1.4v. Inte värt det på långa vägar oavsett om kylningen hanterar det.

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle säga att det är en ganska realistisk punkt för max oc. Även om det är lågt. Det finns ju "golden" chips och sedan de som är "potato chips".
Det du kan prova är(utan specifik ordning)
Ta bort överklock på dina ram-minnen.
Öka BCLK.
Prova ett annat moderkort.
Öka SOC till ca 1.1v, pll tror jag 0.9v
Försök få bättre binnad cpu, t.ex. genom att byta med någon som har en likadan cpu.

När man ska göra extrema överklockningar så är det oftast viktigt med bra VRM och med bra PSU, då man vill ha "ren" el. Jag är inte så insatt i vad ditt moderkort har och om det är bra för överklockning. Men själv anser jag att det inte ska vara några problem att dra 4ghz med tanke på att alla ryzen moderkort är gjorda för att kunna driva 1800x.

Tyvärr så har jag inte nått stabilt över 38 multiplier med 104 bclk på crosshair vi med 1700x. Tar jag mer så blir det för ostabilt/varmt/hög volt jämfört med att köra på nuvarande clocks och acceptera 100-300 mhz lägre clocks.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.