Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Förövrigt så skall reglerna gälla även för postnord och även när privatpersoner beställer saker från Kina annars så snedställs konkurrensen.

Menar du att Postnord ska stoppa farliga sladdar och bara släppa igenom ofarliga sladdar? Mycket möjligt att det är så, men problemet är att det är svårt att få avsändaren att skilja på farliga och ofarliga sladdar på CN22-blanketten, så Postnord har svårt att avgöra om något är farligt eller ofarligt och tvingas därför anta att det är ofarligt.

Skrivet av Petterk:

Fast vad ska det spela för roll när möjligheten att ha undantag för mindre försändelser försvinner i hela EU 2021.

Det är val nästa år också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har uppfattat det som att det varit allmänt känt att de haft denna praxis men att de inte själva sagt det förrän pressen började skriva om att Postnord gör fel.

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte vad du vill ha sagt?

Permalänk
Medlem

Det är val nästa år också.

EU-parlamentet kan inte lägga fram lagförslag eller för den delen på egen hand godkänna dessa.

Permalänk
Medlem

Fick 3 paket från Aliexpress förra veckan, alla har "slunkit" igenom.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Verkar som dom börjat...

Det krävs lite mer än att de tar ett paket för att man ska kunna säga att de börjat. Detta är ju som sagt ingen ny avgift, och även om de släppt igenom de flesta paket av mindre värden tidigare så har det ändå hänt att de tagit några såna paket också. PostNord ska enligt artikeln rapportera till tullverket vad de tänker göra den 1:a mars, så troligtvis lär ingenting ändras före dess.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det krävs lite mer än att de tar ett paket för att man ska kunna säga att de börjat. Detta är ju som sagt ingen ny avgift, och även om de släppt igenom de flesta paket av mindre värden tidigare så har det ändå hänt att de tagit några såna paket också. PostNord ska enligt artikeln rapportera till tullverket vad de tänker göra den 1:a mars, så troligtvis lär ingenting ändras före dess.

ah ok, fick denna lapp av chefen, får hoppas att några paket jag beställt å är på väg med värde under 100 slinker igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det är val i September. Alla privata kina-importörer får väl se till att just deras favoritparti gör detta till sin hjärtefråga.
Eller. Finns det viktigare saker att fundera på än rätten till att konsumera så billigt som möjligt....

Fun fact. Finns inte ett parti i hela riksdagen som röstade emot detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har dessa regler reda satts igång? Är i behov av några transistorer, kostar 30kr på ebay eller 100kr för en med fel specifikationer hos kjelle.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har dessa regler reda satts igång? Är i behov av några transistorer, kostar 30kr på ebay eller 100kr för en med fel specifikationer hos kjelle.

Nej, PostNord ska presentera en handlingsplan den 1:a mars. Sen finns förstås chansen att du åker på avgiften redan nu ändå, men det är ju bara business as usual. Kjell tar dock hutlöst betalt för elektroniska komponenter senast jag kollade, vill du köpa från Sverige så kan jag rekommendera electrokit istället (eller Elfa så klart, som har större utbud men dyrare frakt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, PostNord ska presentera en handlingsplan den 1:a mars. Sen finns förstås chansen att du åker på avgiften redan nu ändå, men det är ju bara business as usual. Kjell tar dock hutlöst betalt för elektroniska komponenter senast jag kollade, vill du köpa från Sverige så kan jag rekommendera electrokit istället (eller Elfa så klart, som har större utbud men dyrare frakt).

Tack, kanske blir electrokit, Elfa har ju som du säger helt sjuk frakt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fick 3 paket från Aliexpress förra veckan, alla har "slunkit" igenom.

Ehrm

Eftersom halva jobbet beställde hela sina önskelistor när "avgiften" annonserades så har jag senaste dagarna tagit emot ca 15 paket. Värde 20-1500 kr.
Ingen moms eller tull eller inspektion.

Sammanlagt har väl vi på min avdelning tagit emot 100-talet paket senaste veckorna utan problem.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fun fact. Finns inte ett parti i hela riksdagen som röstade emot detta.

Riksdagen har inte röstat om den senaste tidens händelser.

Och annars tror jag att det finns skiljaktigheter hos partierna i olika utsträckning.

Referera gärna till de omröstningar du hänvisar till

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Riksdagen har inte röstat om den senaste tidens händelser.

Och annars tror jag att det finns skiljaktigheter hos partierna i olika utsträckning.

Referera gärna till de omröstningar du hänvisar till

Varför skulle riksdagen rösta om den senaste tidens händelser? Det rör sig ju om att redan gällande lag skall tillämpas.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Varför skulle riksdagen rösta om den senaste tidens händelser? Det rör sig ju om att redan gällande lag skall tillämpas.

Problemet är formuleringen "Fun fact. Finns inte ett parti i hela riksdagen som röstade emot detta." som är förvirrande. Två av partierna i riksdagen, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, satt inte i riksdagen när det röstades om detta. Ett parti, Ny demokrati, har sedan dess åkt ut ur riksdagen. Förvirrande att referera till dagens riksdagspartier med tanke på att det var delvis andra partier som satt i riksdagen på den tiden då detta röstades fram.

Permalänk
Medlem

Problemet är formuleringen "Fun fact. Finns inte ett parti i hela riksdagen som röstade emot detta." som är förvirrande. Två av partierna i riksdagen, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, satt inte i riksdagen när det röstades om detta. Ett parti, Ny demokrati, har sedan dess åkt ut ur riksdagen. Förvirrande att referera till dagens riksdagspartier med tanke på att det var delvis andra partier som satt i riksdagen på den tiden då detta röstades fram.

Hur menar du att detta skulle påverka frågan om varför riksdagen skulle rösta om denna fråga?

Jag kan inte se att det har någon speciell betydelse att två av de nuvarande riksdagspartierna inte fanns med när nuvarande lag beslutades om. Om dessa partier anser att det är viktigt att försändelser från 3:e land, under ett visst värde, ska vara momsbefriade så har dom ju haft gott om tid på sig att verka för en förändring av nuvarande lag. Såvitt jag vet, har dom inte drivit denna fråga alls och tills dess att något parti driver frågan och lägger fram ett konkret förslag så finns det helt enkelt inget att rösta om.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du att detta skulle påverka frågan om varför riksdagen skulle rösta om denna fråga?

Jag kan inte se att det har någon speciell betydelse att två av de nuvarande riksdagspartierna inte fanns med när nuvarande lag beslutades om. Om dessa partier anser att det är viktigt att försändelser från 3:e land, under ett visst värde, ska vara momsbefriade så har dom ju haft gott om tid på sig att verka för en förändring av nuvarande lag. Såvitt jag vet, har dom inte drivit denna fråga alls och tills dess att något parti driver frågan och lägger fram ett konkret förslag så finns det helt enkelt inget att rösta om.

Frågan har ju inte varit aktuellt iom att Postnord (med Tullverket goda minne lovar jag) valt att inte kontrollera paket från Kina.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Frågan har ju inte varit aktuellt iom att Postnord (med Tullverket goda minne lovar jag) valt att inte kontrollera paket från Kina.

Hur funkar det där med att tillämpa reglerna i andra länder som inte har något tröskelvärde för privatimport? I Sverige har ju Postnord valt att släppa in försändelser med lågt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså vad de sagt att de följde i efterhand är inte samma sak som vad de sagt till allmänheten vid tidpunkten, allmänheten har haft information från PostNord och Tullverket att paketen ska momsas, och att PostNord har sin tilläggsavgift för att importdeklarera. Du har inte belagt att så inte skulle vara fallet för det är inte vad PostNords kommunikatörer har sagt eller lagt fram bevis för, PostNord har inte ens hänvisat till vad nivån skulle varit under åren. Innan EU-direktivet från 2009 gällde delvis andra regler, det är först från 1 januari 2010 som nuvarande regler om 22 EUR (10-22 EUR i direktivet) för icke kommersiella försändelser började gälla här och där direktivet uttryckligen gjorde de möjligt att införa undantag för moms upp till 22 EUR. Samtidigt är ändringen från 2009 tydlig med att postorder inte automatiskt faller under dessa beloppsgränser. Det har alltså aldrig funnits några gemensamma regler som skulle kunna beskrivas som att varor upp till 22 EUR är fria från importtullar och skatt, när den artikeln kom till så var det också valfritt om man ville applicera det på postorder från tredje land eller inte. Finns inte mycket som Posten hade kunnat förväxla eller tolkat som en "EU-regel" med tanke på att de inte sig även långt före direktivet från 2009.

Innan vi höjde gränsen för importtullar till 150 EUR (började gälla 1 december 2008) låg den på 22 EUR, därav varför de pratar om 22 EUR nedan.

Postens "Att handla på Internet" från maj 2007 skriver t.ex. detta –
Förresten @kommenterande, Posten har fått öppna paket till företag för att se om det finns någon medföljande faktura, men inte fått undersöka mer än så, kan möjligen fortfarande gälla hos PostNord. Paketen de kommer skicka till tullager är säkert adresserade till privatpersoner däremot.

Det som är misinformation är sådant som exempelvis Expressen-artikeln där PostNord tycks påstå att det är efter ändringen av Tullagen som började gälla 2016 som det blev problem.

Det är mycket möjligt och det är möjligt att vi pratar om lite olika saker, men inget av vad du skrev förändra att de i praktiken har jobbat med praxisen att släppa igenom de billiga breven och fortfarande gör. Du gör till och från sken av att detta redan är infört och även klart vad avgiften är, trots att postnord har varit tydliga med att detta inte är infört än och vad avgiften är för små paket är också oklart. De har ju tillochmed gått ut själva i köpta artiklar för att betona det, vilket du själv länkar till.

Det är väl du som ska bevisa att postnord inte själva vet hur de arbetar, inte jag som ska bevisa att de vet. Men jag har länkat tidigare, så jo jag har lagt belägg för det jag skriver. Men bland annat så säger de detta på facebook.

"Vi ska presentera en handlingsplan senast 1 mars och då kommer vi veta mer om hur momsdeklarerationen ska ske och vilken hanteringsavgift som kommer att tas ut. Då fattas också beslut om från och med när förändringarna kommer att gälla. "

"Det är inte klarlagt från när avgiften kommer att tas ut, även på
varor med mindre värde. "

https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/20194530483067...

https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/20207901748397...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag anser nog ändå att befintliga riksdagspartier har haft gott om tid på sig på att driva en fråga om lagändring för att momsbefria försändelser från 3:e land under ett visst varuvärde om ifall att dom ansåg den frågan principiellt viktig. Om ett parti börjar driva denna fråga nu så handlar det nog snarare om populism än om något annat.

Långt viktigare frågor tycker jag är huruvida Kina fortsatt ska anses vara ett "u-land" vad det gäller postavtal, samt hur det kan komma sig att ett statligt ägt bolag agerar i strid med Svensk lag och dessutom snedvrider konkurrensen till fördel för handlare i 3:e land. Om detta är frågor för riksdagen är jag dock tveksam till.

Att Postnords nuvarande hantering knappast är någon överraskning för Tullverket tvivlar jag inte på. Jag tror samtliga inblandade körde med lösa boliner så länge det gick och ingen bråkade om det. Allteftersom hanteringen blivit mer och mer uppenbar så tvingas Tullverket och Postnord att dra små vita lögner för att försvara sitt handlande ("vi hade ingen aning om att dom gjorde så" respektive "vi trodde vi gjorde rätt").

F.ö. har jag hört att handlarna i Kina dessutom stöds av den Kinesiska staten mha subventionerad frakt, men jag är osäker på om det stämmer. Någon som vet mer om hur det ligger till med detta?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Det är mycket möjligt, men inget av vad du skrev förändra att de i praktiken har jobbat med praxisen att släppa igenom de billiga breven och fortfarande gör. Du gör till och från sken av att detta redan är infört och även klart vad avgiften är, trots att postnord har varit tydliga med att detta inte är infört än och vad avgiften är för små paket är också oklart. De har ju tillochmed gått ut själva i köpta artiklar för att betona det, vilket du själv länkar till.

Det är väl du som ska bevisa att postnord inte själva vet hur de arbetar. Men jag har länkat tidigare, så jo jag har lagt belägg för det jag skriver. Men bland säger de detta på facebook.

"Vi ska presentera en handlingsplan senast 1 mars och då kommer vi veta mer om hur momsdeklarerationen ska ske och vilken hanteringsavgift som kommer att tas ut. Då fattas också beslut om från och med när förändringarna kommer att gälla. "

"Det är inte klarlagt från när avgiften kommer att tas ut, även på
varor med mindre värde. "

https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/20194530483067...

https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/20207901748397...

Detta går att tolkas som att man ser över hanteringen och även ser över hur man ska göra med avgiften, men att nuvarande lag gäller och att avgiften är dessa 125:- tills något annat meddelas. För det är så det ser ut. Lagen gäller, postnord tar 125:- i avgift för att momsdeklarera åt dig. Att de sedan valt att släppa igenom paket är i sig ingen garanti för att alla paket klarar sig, även när det gäller paket med lågt värde. Så avgiften är införd för ett bra tag sedan, men postnord har (än så länge) inte någon infrastruktur på plats för att kunna momsdeklarera alla paket som kommer vilket gör att de flesta slinker igenom, oavsett vad lagen säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Har något parti lyft denna frågan nu på sistone? Nyheten är ca en halv månad gammal nu. Utmärkt tillfälle att få lite röster på denna frågan som berör en stor del av svenska befolkningen. Det finns inga signaler på att något parti direkt motsäger sig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför skulle något parti få för sig att momsbefria försändelser av lågt värde nu när möjligheten att momsbefria tas bort i hela EU 2021? I praktiken hade det bara blivit 2,5 år tills undantaget hade behövts tas bort vilket som. Frågan har redan tagits ifrån Sverige och det är betydligt enklare att ligga före ändringarna än att införa de i panik när man måste för att man inte tänkt igenom det hela.

Du kan inte få en majoritet i Riksdagen som är dum nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle något parti få för sig att momsbefria försändelser av lågt värde nu när möjligheten att momsbefria tas bort i hela EU 2021? I praktiken hade det bara blivit 2,5 år tills undantaget hade behövts tas bort vilket som. Frågan har redan tagits ifrån Sverige och det är betydligt enklare att ligga före ändringarna än att införa de i panik när man måste för att man inte tänkt igenom det hela.

Det är snarast självklart att inget parti skulle få för sig att driva en sån fråga nu.

För att förtydliga. Det är ett teoretiskt resonemang. Om någon fråga har aktualiserats som tarvar riksdagsbeslut så torde det vara en principfråga eftersom det knappast är riksdagens uppgift att besluta om detaljer som hur Postnord praktiskt ska hantera importdeklarationer, vid vilka beloppsgränser det ska ske och hur mycket det ska kosta. Eftersom lagen är som den är så torde i så fall den principiella ändringen vara just att momsbefria sådana försändelser, vilket i så fall skulle gälla samtliga fraktfirmor.

Vidare menar jag att argumentet att två av de nuvarande partierna inte varit med om att besluta om nuvarande lag knappast är ett argument för att riksdagen ska ta upp någon fråga nu då ett "teoretiskt parti" som ansåg sån fråga som principiellt viktig torde ha drivit den oavsett Postnords nuvarande hantering.

Personligen anser jag att det inte finns något i frågan om Postnords "nya" avgift för importdeklaration som tarvar riksdagens uppmärksamhet. Avgiften som sådan finns redan. Om sen Postnord vill ändra avgiftens storlek är knappast något för riksdagen att lägga sig i. Om Postnord vill använda en differentierad avgift med avseende på varuvärde kan möjligtvis vara något som myndigheter kan ha synpunkter på, men det är knappast heller någon fråga för riksdagen.

Vad det gäller dumheten hos våra riksdagsledamöter så har jag ingen aning om dess gränser

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är snarast självklart att inget parti skulle få för sig att driva en sån fråga nu.

För att förtydliga. Det är ett teoretiskt resonemang. Om någon fråga har aktualiserats som tarvar riksdagsbeslut så torde det vara en principfråga eftersom det knappast är riksdagens uppgift att besluta om detaljer som hur Postnord praktiskt ska hantera importdeklarationer, vid vilka beloppsgränser det ska ske och hur mycket det ska kosta. Eftersom lagen är som den är så torde i så fall den principiella ändringen vara just att momsbefria sådana försändelser, vilket i så fall skulle gälla samtliga fraktfirmor.

Vidare menar jag att argumentet att två av de nuvarande partierna inte varit med om att besluta om nuvarande lag knappast är ett argument för att riksdagen ska ta upp någon fråga nu då ett "teoretiskt parti" som ansåg sån fråga som principiellt viktig torde ha drivit den oavsett Postnords nuvarande hantering.

Personligen anser jag att det inte finns något i frågan om Postnords "nya" avgift för importdeklaration som tarvar riksdagens uppmärksamhet. Avgiften som sådan finns redan. Om sen Postnord vill ändra avgiftens storlek är knappast något för riksdagen att lägga sig i. Om Postnord vill använda en differentierad avgift med avseende på varuvärde kan möjligtvis vara något som myndigheter kan ha synpunkter på, men det är knappast heller någon fråga för riksdagen.

Vad det gäller dumheten hos våra riksdagsledamöter så har jag ingen aning om dess gränser

Även i en fantasivärld får man nog utgå från att Sverige även i fortsättningen är med i EU och har andra länder än sig själva att förhålla sig till. Svårt att tänka sig Sverige utanför den gemensamma marknaden och tullunionen idag, även om vi så skulle gå ur EU. Där får man väl se på Storbritannien hur det skulle se ut dock, gemensamma marknaden lär de hålla sig kvar i med få undantag, men vi får se om de kommer ingå i tullunionen. De delar man ingår i måste man ju förhålla sig till de gemensamma reglerna hur som helst.

PostNord är fria att sätta en lägre avgift på deklarationer av mindre varuvärde, DHL har detta, men det vore rätt poänglöst om man vill behandla alla länder lika då en stor del av det som skickas i brev/småpaket från Kina säkert har nerskrivet värde och är inget man vill uppmuntra till. De är fria att inte ha någon avgift också, samt fria att höja den. Det har inget med varken Tullverket eller Sveriges Riksdag att göra. Möjligen att det är en fråga för Näringsdepartementet om de eller allmänheten upplever att PostNord inte sköter sig, men då handlar det om ledningsfrågor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Min mening var inte att göra mig lustig på din bekostnad. Problemet är att det ibland är väldigt svårt att driva en diskussion framåt om man inte ens är överens om grundläggande fakta. Denna tråden är ett typexempel på att folk gissar hej vilt och torgför det som sanningar. Jag kunde inte veta att du inte menade det du skrev.

Vadå inte menade vad jag skrev!? Fan snackar du om!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris64:

Tycker detta är helt rätt. Det ska inte löna sig att köpa en kabel från kina till Sverige. Dåligt för svensk handel, dåligt för miljön

Det skall inte löna sig, för vem då? Det fullständigt dräller av småhandlare, tydligen väldigt många i denna tråd, som köper in bulk billigt från Kina och säljer dyrt privat utan att betala en krona i avgifter, förutom tull, moms och den förhatliga 125-kronan då, förstås.

Den här ändringen är ju skitbra för alla dom, då deras utgifter inte kommer ändras någonting medans folk som köper enskilda fidget spinners för tio kronor och då utarmar den Svenska kronan och smiter från två och femtio i moms snällt får vända sig till dessa ärliga och uppriktiga affärsmän utan några skrupler i bagaget om man inte vill acceptera att betala 10,000% i straffavgifter av den Svenska staten.

Skrivet av Chris64:

Staten och postnord vill bara ha ner antalet meningslösa paket därför tar dem denna avgift och hoppas att folk slutar köpa billiga kina grejer.

Precis, så vad är det som är så bra, då? Det är väl knappast upp till dig eller någon annan i denna tråden för den delen, inklusive mig själv att avgöra vad som är och inte meningslöst för en person att importera. Om Postnord inte har kapacitet att hantera den post som inkommer från utlandet får man väl investera och bygga ut, då. Att artificiellt lägga på en självkostnadsavgift som varken importören eller staten tjänar ett öre på gagnar väl ingen, ja, förutom ovan nämnda småhandlare, förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tja, en ändring skall ju genomföras i vilket fall, och om det nu absolut måste ändras så kan man väl ändra till något som gynnar antingen staten eller folket. Den ändringen (alltså att man nu skall ta ALLA brev och paket, innan du anmärker på ordvalet igen) som föreslagits gynnar ju ingen, förutom då kanske den entreprenad som får leverera den akuta bemanning som måste till för att skriva av siffror från ett papper till ett annat. För om det kostar 125 spänn per paket att göra, gynnar det ju knappast staten och inte fan gynnar det mig. Men Poolia, kanske. Och småhandlaren som säljer kina-bulk på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även i en fantasivärld får man nog utgå från att Sverige även i fortsättningen är med i EU och har andra länder än sig själva att förhålla sig till.

Jag håller med. För att återigen förtydliga, jag argumenterade mot idén om att riksdagen skulle "behöva" rösta om frågan, alldeles oavsett om några av nuvarande riksdagspartier varit delaktiga i att besluta om nuvarande regler eller inte.

Skrivet av Petterk:

Svårt att tänka sig Sverige utanför den gemensamma marknaden och tullunionen idag, även om vi så skulle gå ur EU. Där får man väl se på Storbritannien hur det skulle se ut dock, gemensamma marknaden lär de hålla sig kvar i med få undantag, men vi får se om de kommer ingå i tullunionen. De delar man ingår i måste man ju förhålla sig till de gemensamma reglerna hur som helst.

Iofs lite off-topic, men jag skulle tro att Storbritannien antingen får tillgång till den inre marknaden på liknande villkor som Norge (och då kanske också står utanför tullunionen), eller så väljer dom att helt avstå från den inre marknaden. Fast tiden lär väl utvisa hur det blir.

Skrivet av Petterk:

PostNord är fria att sätta en lägre avgift på deklarationer av mindre varuvärde, DHL har detta, men det vore rätt poänglöst om man vill behandla alla länder lika då en stor del av det som skickas i brev/småpaket från Kina säkert har nerskrivet värde och är inget man vill uppmuntra till. De är fria att inte ha någon avgift också, samt fria att höja den. Det har inget med varken Tullverket eller Sveriges Riksdag att göra. Möjligen att det är en fråga för Näringsdepartementet om de eller allmänheten upplever att PostNord inte sköter sig, men då handlar det om ledningsfrågor.

Du får inget mothugg på detta från min sida då jag delar denna uppfattning (om det nu inte framgick av mina tidigare inlägg).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Tja, en ändring skall ju genomföras i vilket fall, och om det nu absolut måste ändras så kan man väl ändra till något som gynnar antingen staten eller folket. Den ändringen (alltså att man nu skall ta ALLA brev och paket, innan du anmärker på ordvalet igen) som föreslagits gynnar ju ingen, förutom då kanske den entreprenad som får leverera den akuta bemanning som måste till för att skriva av siffror från ett papper till ett annat. För om det kostar 125 spänn per paket att göra, gynnar det ju knappast staten och inte fan gynnar det mig. Men Poolia, kanske. Och småhandlaren som säljer kina-bulk på Tradera.

Ska man märka ord så är det inte direkt entreprenad som Poolia sysslar med.

Ingen ändring har föreslagits, att följa lagen som gällt i 25 år är inget man föreslår. Eftersom alla EU-länder måste ta ut moms på alla postorderförsändelser från och med 2021 så har jag ingen aning om vad du syftar på med att det ska gynna staten eller folket, gynnar inte direkt någon att flytta fram problemet med efterföljandet till 2021. Att lagen kom till 1992 var ju för att handlare skulle få konkurrera på schyssta villkor, och i förlängningen för att de inte skulle skicka sina varor till tredje land för att komma tillbaka momsfritt till Sverige. Staten får in momsen, konsumenten får en marknad där schysst konkurrens gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Iofs lite off-topic, men jag skulle tro att Storbritannien antingen får tillgång till den inre marknaden på liknande villkor som Norge (och då kanske också står utanför tullunionen), eller så väljer dom att helt avstå från den inre marknaden. Fast tiden lär väl utvisa hur det blir.

Deras e-handlare hade nog föredragit om de stannade inom tullunionen eller åtminstone hade ett bilateralt avtal, som Norge faktiskt inte har.