Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kör du dropshipping? I värsta fall kanske du kan anpassa ditt utbud till produkterna som brukar finnas i kinabutikernas EU-lager?

/hulle.

Så fort produkterna packas om i EU så omsätts varorna inom EU, så då ska han ändå ta ut moms och betala importmoms vilket i det här fallet bör vara lägre än PostNords nuvarande avgift vilket som. Att köpa oskattat från en Kinabutiks "EU-lager" skulle bara öppna upp för att han gör fel och begår brott. Han kör dropshipping och varorna är av mindre värde, men det var ungefär det han ville dela med sig, att skicka direkt med t.ex. DHL (där vi redan vet lite mer vad avgifterna kan bli, PostNord har öppnat upp för att eventuellt ändra) verkade inte aktuellt p.g.a. produkternas låga värde.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Hej igen. Varorna jag säljer finns inte i EU lagren. Bara i Kina. Så det funkar tyvärr ändå inte oavsett moms eller inte.

När jag dropshippar direkt från Kina så räknas kunden som importör och skall därför betala in momsen själv. Hur ser det ut om jag skulle använda EU lager? Är det då jag som är importör eller fortfarande kunden? Är kundens namn och adress som står på varorna, jag rör aldrig paketen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

När jag dropshippar direkt från Kina så räknas kunden som importör och skall därför betala in momsen själv. Hur ser det ut om jag skulle använda EU lager? Är det då jag som är importör eller fortfarande kunden? Är kundens namn och adress som står på varorna, jag rör aldrig paketen.

Om du köper från t.ex. Banggoods EU-lager är ingen av er importör utan du köper från EU. Jag vet inte om det står att moms ingår i priset när man beställer därifrån (även om de gissningsvis inte betalar någon), men det är sannolikt inte ditt ansvar.

Men du måste ju lägga på moms på produkten sedan när du säljer den i din webbutik, oavsett om du sedan beställer den via dropshipping eller har ett eget lager.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Okej. Ja om jag skulle beställa från EU lager så skulle jag lägga på moms på varorna och sedan betala in till skatteverket. Nu när jag dropshippar från Kina så säljer jag varorna utan moms då kunden är importör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Hej igen. Varorna jag säljer finns inte i EU lagren. Bara i Kina. Så det funkar tyvärr ändå inte oavsett moms eller inte.

Om det kommer från en importörs EU-lager så räknas det som en vara omsatt i EU, gäller oavsett om det är "Kinabutiken" eller du som för in varorna i EU. Därav att jag nämnde momssituationen. Kommer det in till ett lager i EU så är ju inte varorna införda under kundens namn.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Nej precis, men som situationen ser ut nu, att jag beställer från aliexpress då är ju kunden importör och därför säljer jag utan moms

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Nej precis, men som situationen ser ut nu, att jag beställer från aliexpress då är ju kunden importör och därför säljer jag utan moms

Ingående moms kvittas mot utgående moms i vanlig ordning vid import hur som helst, så det blir inte avgift på avgift vilket som. Bara välja vilket som passar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Funderar på om det inte skattetekniskt är en tjänst du säljer när du dropshippar från Kina. Du köper inte och säljer varor utan agerar mellanhand.

Du kan alltid kontakta skatteverket anonymt och fråga, de brukar vara jättetrevliga att ha att göra med.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Har faktiskt pratat med dom, och enligt deras mening så är kunden importör ifrån Kina och därför är det upp till dom att betala moms och eventuella avgifter.

Det är inte en tjänst eftersom att jag faktiskt beställer och betalar för varorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Petterk: Får ju dock inte dra av moms på köpet ifrån Kina så kan ju inte dra av utgående med ingående om jag skulle lägga på moms på mina produkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om avgiften blir så hög som det talas om så kommer jag lägga ner och dropshippa till USA istället. Blir avgiften rimlig eller icke existerande så kommer jag fortsätta som jag gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Får ju dock inte dra av moms på köpet ifrån Kina så kan ju inte dra av utgående med ingående om jag skulle lägga på moms på mina produkter.

Klart du får om du importerar varan och betalar importmoms för den.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jo fast det kan jag som sagt inte göra eftersom jag ej räknas som importör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Jo fast det kan jag som sagt inte göra eftersom jag ej räknas som importör.

Nej, men landar det på ett lager i EU för att delas upp och skickas till kund så är det du som är importör.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja precis det är rätt men sorterar jag efter något annat land än Kina på aliexpress på de produkter jag säljer så finns inga... så som det ser ut just nu säljs de endast från Kina. Vi får väl se vad kineserna gör om avgiften från postnord går igenom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Ja precis det är rätt men sorterar jag efter något annat land än Kina på aliexpress på de produkter jag säljer så finns inga... så som det ser ut just nu säljs de endast från Kina. Vi får väl se vad kineserna gör om avgiften från postnord går igenom.

Men är det inte lättare att du köper på dig ett större lager och hanterar själv. Då får du bulkpris från Kina plus att du kan leverera till kunden på en dag. Dropshipment kommer inte fungera med de nya dyra avgifterna.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Har funderat på det, men har ingen erfarenhet kring vad gäller att hantera paketering leveranser.. plus blir såna problem med med likviditeten.. då är det lättare för mig att börja dropshippa till USA istället.

Omsätter rätt mycket i dagsläget så vet att det skulle fungera att ha eget lager, men då skulle en partner som har koll på den andra biten (Leverans osv) vara på plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

De gör ingenting, kostar €21 hos Chronopost i Frankrike för speditionsavgiften och i Danmark hos danska PostNord kostar den 160 DKK på varor värda över 80 DKK. Trodde du var ute för att diskutera firmor för att hjälpa dig med lager/logistik här i EU. För att det ska funka för dig att köpa från ett EU-lager så måste deras firma vara registrerad i (är i.o.f.s. omvänd skattskyldighet som gäller oavsett) något EU-land. Det är de nästan aldrig.

Permalänk
Inaktiv

Enda skillnaden här blir att vi privatpersoner får lov att betala mer för samma "skit". Butikerna fortsätter köpa samma saker som vi. Och lägger på upp till 1000% på priset.

"Det ska inte löna sig att köpa en kabel från Kina till Sverige".
För privatpersoner kommer det inte att löna sig mer nej, men för butiker kommer det fortfarande att löna sig att köpa in 500.000 hdmi-kablar för 5 spänn styck och sälja för 99-150 spänn.

"Dåligt för svensk handel".
Återigen, butikerna kommer fortfarande köpa skit från Kina. När Clas Ohlson o dyl börjar sälja svensk-tillverkade gitarrsträngar så stöttar jag gärna den svenska handeln. Men när de köper in gitarrsträngar för 7-8 spänn från Alibaba och sen säljer dessa för 99 spänn, nej tack. Tänker inte betala 99 kronor för 9-kronors kvalitet. Jag ser ingen anledning till att man ska vara lojala mot svenska butiker och stötta dem när de själva skiter i den svenska handeln och pumpar in pengar till den kinesiska marknaden.

"Dåligt för miljön".
Fortfarande 10 ton usb-laddare, kablar, och skit som kommer in varje vecka från Kina. Beställer företag saker från Kina så samfraktas allting. Beställer du som privatperson från Kina så fraktas samfraktas det också fullastat med andra saker.

"kvaliteten på exempelvis laddare och kablar är hemsk i vissa fall."
Same shit,

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-fors...
https://www.aftonbladet.se/teknik/a/lq1lo/en-av-fyra-usb-ladd...
https://www.nyteknik.se/miljo/farliga-amnen-i-vanliga-teknikp...

Random Elektronik-och-hobby butik köper in precis samma saker och säljer dessa.

När dessa butiker slutar köpa från Kina och börjar stötta den svenska marknaden genom att hålla sig till att köpa svenskt, då lovar jag att jag också kommer sluta söka efter att köpa det billigaste alternativet. Men när svenska butiker inte själva är lojala mot svenska marknaden och svenska konsumenter varför ska då svenska konsumenter vara lojala mot dessa butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon293033:

Återigen, butikerna kommer fortfarande köpa skit från Kina. När Clas Ohlson o dyl börjar sälja svensk-tillverkade gitarrsträngar så stöttar jag gärna den svenska handeln. Men när de köper in gitarrsträngar för 7-8 spänn från Alibaba och sen säljer dessa för 99 spänn, nej tack. Tänker inte betala 99 kronor för 9-kronors kvalitet. Jag ser ingen anledning till att man ska vara lojala mot svenska butiker och stötta dem när de själva skiter i den svenska handeln och pumpar in pengar till den kinesiska marknaden.

Precis det här som jag stör mig lite på. Självklart behöver alla anställda och de som jobbar med logistiken osv få betalt, men det känns väldigt märkligt när 90% av priset bara är för att någon här i Sverige ska ha jobb. Varför inte kraftigt höja skatterna och låta folk köpa direkt från Kina istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon293033:

Enda skillnaden här blir att vi privatpersoner får lov att betala mer för samma "skit". Butikerna fortsätter köpa samma saker som vi. Och lägger på upp till 1000% på priset.

"Det ska inte löna sig att köpa en kabel från Kina till Sverige".
För privatpersoner kommer det inte att löna sig mer nej, men för butiker kommer det fortfarande att löna sig att köpa in 500.000 hdmi-kablar för 5 spänn styck och sälja för 99-150 spänn.

"Dåligt för miljön".
Fortfarande 10 ton usb-laddare, kablar, och skit som kommer in varje vecka från Kina. Beställer företag saker från Kina så samfraktas allting. Beställer du som privatperson från Kina så fraktas samfraktas det också fullastat med andra saker.

"kvaliteten på exempelvis laddare och kablar är hemsk i vissa fall."
Same shit,

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-fors...
https://www.aftonbladet.se/teknik/a/lq1lo/en-av-fyra-usb-ladd...
https://www.nyteknik.se/miljo/farliga-amnen-i-vanliga-teknikp...

Random Elektronik-och-hobby butik köper in precis samma saker och säljer dessa.

När dessa butiker slutar köpa från Kina och börjar stötta den svenska marknaden genom att hålla sig till att köpa svenskt, då lovar jag att jag också kommer sluta söka efter att köpa det billigaste alternativet. Men när svenska butiker inte själva är lojala mot svenska marknaden och svenska konsumenter varför ska då svenska konsumenter vara lojala mot dessa butiker?

Läste du följande länk som du postade?
Om försäljningsförbud av usb laddare

Notera ordet 'försäljningsförbud'...

Om en svensk distributör eller företag importerar och säljer livsfarliga usbladdare så kan de förbjudas att sälja dessa. När privatpersoner beställer direkt från Kina går det inte på ett fungerande sätt att kontrollera dessa eller att förbjuda företaget i Kina att sälja dessa till Sverige...

Förövrigt så skall reglerna gälla även för postnord och även när privatpersoner beställer saker från Kina annars så snedställs konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon293033:

Clas Ohlson verkar ju köpa sina GHS gitarr-strängar från svensk grossist (Luthman).
Eller är det fakta att de kör Alibaba på dessa?

Bara lite källkritik...

Sen är det ju så att även om svensk butik köper en halv miljon HDMI kablar så innebär ju inte det att själva kostnaden stannar på 5 kr eller vad nu deras inköpspris är. Importfrakt, tull, avgifter, 3-parts logistik, inrikes frakt, butikshyra, personal, moms jadajada ska ju förhoppningsvis täckas av de få marginalkronorna som det blir av en kabel för 99 kr i butikshyllan.

Nej. Har inget med butiker som säljer kablar att göra....

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Inaktiv

@Vapo: Nå, strängar var kanske ett dåligt exempel av den enkla grund att de tydligen till och med tillverkas i USA istället för Kina enligt den knapphändiga info jag hittat, stämmer detta köper jag gärna dessa strängar.

Men som andra exempel:

https://www.clasohlson.com/se/Kromatisk-st%C3%A4mapparat-Cher...

Finns här på aliexpress

Och här på Clas Ohlson, https://www.clasohlson.com/se/Tensplattor/34-4103-1
70 kronor för 4 stycken.
Inköpspris? Cirka 0.3 kronor paret.
https://www.alibaba.com/product-detail/New-Medical-Electrode-...

Hundleksak https://www.clasohlson.com/se/Aktivitetsboll-f%C3%B6r-hund/31... 40 kronor.
Inköpspris ser ut att hamna kring 3 kronor styck

https://www.alibaba.com/product-detail/Rubber-dog-toy-7cm-den...

Vad det gäller andra utkomster för butiker så som hyra känns det inte särskilt intressant för det jag försöker påpeka, att de köper in samma billiga saker från Kina precis som vi. Jag betalar också hyra och skatter hit och dit. Men oavsett om det är jag eller TeknikOlson&Compabbex som köper en drönare för 120 spänn från Kina så är det fortfarande 120 spänn som går till Kina.

Argumenten som framförs i den här tråden av personer som är emot privatpersoner som köper saker från Kina är ju för det mesta inte att övriga avgifter skippas av konsumenten utan att det är hemskt av privatpersoner som köper kinesiskt istället för att stötta svensk arbetsmarknad. Och att vi är riktiga miljöbovar som inte köper från [Insert Svensk Butik Here] istället för Alibaba/express. För produkterna ploppar ju inte magiskt upp i Classes lager utan fraktas fortfarande från Kina. Och svensk arbetsmarknad får ju inte något särskilt stöd av butiker som väljer att stödja kinesiska marknaden genom att anlita billig kinesisk arbetskraft istället för svensk arbetskraft.

Skon klämmer inte vid avgifter som moms och frakt. Det betalar jag gärna. Har till och med försökt hitta hur man ska betala in momsen men inte hittat nått sätt att göra detta som privatperson. Skon klämmer vid personer som tror/tycker att det är skillnad på att privatpersoner och butiker som köper in samma "skit". Att det är bättre för Sverige och vår arbetsmarknad om det är butiker som köper in vattentäta ficklampor, som läcker som ett såll, från Kina för 30 spänn och säljer för 299.

Permalänk
Inaktiv

@Gropenator: Läste du själv den?
"Ytterligare en USB-laddare har belagts med försäljningsförbud, men återkallas inte från konsument."
Farlig nog att inte få fortsätta säljas men den finns fortfarande kvar där ute. Kanske i din grannes eller i ditt eget hem. Där den en dag tar eld.

Notera det fetstilta. "fortsätta" säljas. För vad du verkar missa är att dessa 15 laddar HAR sålts. Och att knappast alla laddare som återkallats faktiskt lämnats tillbaka.

Produkterna, som uppenbarligen INTE kvalitetssäkrats INNAN försäljning, har sålts i svenska butiker till svenska priser till svenska konsumenter som har litat på att svenska butiker säljer säkra produkter. Svenska butiker har gång på gång svikit svenska konsumenter genom att köpa billiga kinesiska livsfarliga laddare och struntat i att se till att dessa faktiskt inte kommer döda konsumenten. Och vi snackar inte bara usb-laddare utan tusentals andra produkter som innehåller gifter och skit som kan ge men för livet.

Här har du lite trevlig info om produkter som blivit belagda med försäljningsförbud, efter att dem redan sålts till personer, https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_produc...

När produkten har sålts till en svensk konsument är skadan redan gjord. Att den blir belagd med försäljningsförbud betyder inte att den inte redan sålts till 5000 personer som kunde ha resulterat i 5000 personer som dött.

Butikerna är inte trevliga polare som vill ditt väl, de är precis som konsumenterna snåla och där konsumenter vill spara så mycket som möjligt vill butiker tjäna så mycket som möjligt. Och det innebär att de skiter i att betala pengar för att kontrollera säkerheten hos importerade varor och istället säljer dessa och hoppas på att ingen ska bränna inne någon Svensson-familj så att de blir stämda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon293033:

@Vapo: Nå, strängar var kanske ett dåligt exempel av den enkla grund att de tydligen till och med tillverkas i USA istället för Kina enligt den knapphändiga info jag hittat, stämmer detta köper jag gärna dessa strängar.

Men som andra exempel:

https://www.clasohlson.com/se/Kromatisk-st%C3%A4mapparat-Cher...

Finns här på aliexpress

Och här på Clas Ohlson, https://www.clasohlson.com/se/Tensplattor/34-4103-1
70 kronor för 4 stycken.
Inköpspris? Cirka 0.3 kronor paret.
https://www.alibaba.com/product-detail/New-Medical-Electrode-...

Hundleksak https://www.clasohlson.com/se/Aktivitetsboll-f%C3%B6r-hund/31... 40 kronor.
Inköpspris ser ut att hamna kring 3 kronor styck

https://www.alibaba.com/product-detail/Rubber-dog-toy-7cm-den...

Vad det gäller andra utkomster för butiker så som hyra känns det inte särskilt intressant för det jag försöker påpeka, att de köper in samma billiga saker från Kina precis som vi. Jag betalar också hyra och skatter hit och dit. Men oavsett om det är jag eller TeknikOlson&Compabbex som köper en drönare för 120 spänn från Kina så är det fortfarande 120 spänn som går till Kina.

Argumenten som framförs i den här tråden av personer som är emot privatpersoner som köper saker från Kina är ju för det mesta inte att övriga avgifter skippas av konsumenten utan att det är hemskt av privatpersoner som köper kinesiskt istället för att stötta svensk arbetsmarknad. Och att vi är riktiga miljöbovar som inte köper från [Insert Svensk Butik Here] istället för Alibaba/express. För produkterna ploppar ju inte magiskt upp i Classes lager utan fraktas fortfarande från Kina. Och svensk arbetsmarknad får ju inte något särskilt stöd av butiker som väljer att stödja kinesiska marknaden genom att anlita billig kinesisk arbetskraft istället för svensk arbetskraft.

Skon klämmer inte vid avgifter som moms och frakt. Det betalar jag gärna. Har till och med försökt hitta hur man ska betala in momsen men inte hittat nått sätt att göra detta som privatperson. Skon klämmer vid personer som tror/tycker att det är skillnad på att privatpersoner och butiker som köper in samma "skit". Att det är bättre för Sverige och vår arbetsmarknad om det är butiker som köper in vattentäta ficklampor, som läcker som ett såll, från Kina för 30 spänn och säljer för 299.

Sverige är ju inte direkt en stor producent av "elektriska enheter och komponenter däromkring", så vi får nog utgår att det mesta som konsumeras inom våra gränser är importerat.
Jag är inte emot privatimport. Men allt för många inlägg i den här tråden saknar totalt verklighetsuppfattning och att världen går under när Postnord tar ut avgifter precis som aviserats av t ex Aliexpress...

"The buyers are responsible for any insurance, problems and damage which caused by shipping service such accidents, delays or other issues. Besides, the buyer should to be responsible for any tax and/or duty charged by their country. And the goods will be marked as "gift" or "sample" for your easy customs clearance and less charge"

Från villkoren av Cherub WST-640C @ 56,83 SEK. Sen blir köparen förbannad om importen inte går igenom som "gift" och beläggs med moms och 'speditörens' avgift för tulldeklaration. Då är det ju lättast att spy galla över Postnord och den 'förbannade staten' än att göra en enkel kalkyl på vad privatimporten faktiskt bör/kan/kommer kosta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Sverige är ju inte direkt en stor producent av "elektriska enheter och komponenter däromkring", så vi får nog utgår att det mesta som konsumeras inom våra gränser är importerat.
Jag är inte emot privatimport. Men allt för många inlägg i den här tråden saknar totalt verklighetsuppfattning och att världen går under när Postnord tar ut avgifter precis som aviserats av t ex Aliexpress...

"The buyers are responsible for any insurance, problems and damage which caused by shipping service such accidents, delays or other issues. Besides, the buyer should to be responsible for any tax and/or duty charged by their country. And the goods will be marked as "gift" or "sample" for your easy customs clearance and less charge"

Från villkoren av Cherub WST-640C @ 56,83 SEK. Sen blir köparen förbannad om importen inte går igenom som "gift" och beläggs med moms och 'speditörens' avgift för tulldeklaration. Då är det ju lättast att spy galla över Postnord och den 'förbannade staten' än att göra en enkel kalkyl på vad privatimporten faktiskt bör/kan/kommer kosta.

Jag tror främst att folk är upprörda över att det kan komma en fast avgift. Om det bara rörde sig om procentuella avgifter hade allt varit frid och fröjd. 25 % moms? Inga problem, 10 % expeditionsavgift? Visst. Då kan man köpa en grej för 10 kr och betala 13,50-14 kr.

Sedan tycker jag nog att om en klar majoritet av svenska folket vill privatimportera småsaker från Kina är det vår regerings uppgift att underlätta för detta så långt det går med hänsyn till internationella avtal.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tror främst att folk är upprörda över att det kan komma en fast avgift. Om det bara rörde sig om procentuella avgifter hade allt varit frid och fröjd. 25 % moms? Inga problem, 10 % expeditionsavgift? Visst. Då kan man köpa en grej för 10 kr och betala 13,50-14 kr.

Sedan tycker jag nog att om en klar majoritet av svenska folket vill privatimportera småsaker från Kina är det vår regerings uppgift att underlätta för detta så långt det går med hänsyn till internationella avtal.

/hulle.

Det är val i September. Alla privata kina-importörer får väl se till att just deras favoritparti gör detta till sin hjärtefråga.
Eller. Finns det viktigare saker att fundera på än rätten till att konsumera så billigt som möjligt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det är val i September. Alla privata kina-importörer får väl se till att just deras favoritparti gör detta till sin hjärtefråga.
Eller. Finns det viktigare saker att fundera på än rätten till att konsumera så billigt som möjligt....

Så kan man ju också säga om väldigt många småfrågor, saker som ändå kan vara viktiga utan att vara stora ställningstaganden som rör vård, skola, omsorg osv ...

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Fast vad ska det spela för roll när möjligheten att ha undantag för mindre försändelser försvinner i hela EU 2021.

Politiken bestämmer inte vad speditörerna ska ta i tilläggsavgift för den delen. Postorder från tredje land är inte så vanligt, men givetvis hade det gått att få fram lagändringar som tvingar speditörerna att göra hanteringen gratis och lämna över själva betalningsförfarandet till Tullverket. Då kommer de säkert ta ut extra kostnader på annat, men det är ju så det är. Det hade ju däremot betytt att många speditörer som idag lämnar ut paketen direkt inte skulle kunna göra det längre, utan måste vänta på att du betalar.

Permalänk

När är det avgiften börjar gälla?

Skickades från m.sweclockers.com