Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Avstängd

Alla investeringar jag gör kan inte påverka mitt liv på något sätt negativt. Då jag inte förlorar något jag idag har. jag tar bort en del av min lön och stoppar in och investerar. Jag har mitt boende, mitt jobb, tränar varje dag och investerar i ett nytt jobb (inte pengarmässigt), men självutbildar mig.

Allt överflödigt lägger jag all in i Kryptovalutor, för att jag inte vill jobba mer än max 5 år till, och det ser ljust ut so far.

@cadtekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Jag själv har blancolånat för Cryptovalutor, dock på väldigt lågt pris. 3-4% ränta per år, det är inga problem att dra igen med kryptovalutor, speciellt inte 2017/2018/2019.

runt 15k. Som idag är strax runt 100k efter knappt halvår.

Haha, du klagade igår att det är helt sjukt att folk tar mobiler på avbetalning, lån till hus och bil, själv sitter du och tar blancolån till cryptovalutor, stig av din häst tack.

Permalänk
Avstängd

Att satsa pengar i Bitcoin just nu är nog farligt. Jag skulle inte köpa något som gått från 163 000 kr
till 48 000 kr på mindre än två månader.
Ett företag som dyker har iallafall oftast en tjänst eller en produkt så länge de inte går i konkurs men i Bitcoin finns inget värde mer än folks tro på att det ska stiga.

Jag har inte full koll på hur alla de andra "hittepå" valutorna går just nu så kanske finns det någon att tjäna pengar på men jag hoppar inte på tåget iallafall. Bitcoin var först med att komma ut till den breda massan och är även den mest kända.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Haha, du klagade igår att det är helt sjukt att folk tar mobiler på avbetalning, lån till hus och bil, själv sitter du och tar blancolån till cryptovalutor, stig av din häst tack.

1.Antingen tar du ett lån på Hus som är så högt så du inte klarar av en ränteökning till 15%.
2. Eller så tar du lån på saker som tappar sitt värde (Mobiler, bilar)
3. Eller så tar du lån för att investera pengarna så det täcker kostnaden av lånet.

Vilket av dessa tre alternativ tycker du är det smarta? Använd hjärnan istället för att dumförklara dig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viochee:

En möjligtvis helt perfekt analys sammanfattad i en mening!
Det här är det bästa jag läst i år tror jag

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Att satsa pengar i Bitcoin just nu är nog farligt. Jag skulle inte köpa något som gått från 163 000 kr
till 48 000 kr på mindre än två månader.
Ett företag som dyker har iallafall oftast en tjänst eller en produkt så länge de inte går i konkurs men i Bitcoin finns inget värde mer än folks tro på att det ska stiga.

Jag har inte full koll på hur alla de andra "hittepå" valutorna går just nu så kanske finns det någon att tjäna pengar på men jag hoppar inte på tåget iallafall. Bitcoin var först med att komma ut till den breda massan och är även den mest kända.

Du vet således inte vad valutorna är och ändå uttalar du dig som att du kan. Tycker du inte det är missledande?

Vi vet ju varför valutan gick från 163.000 till 48.000 kr och har förklarat varför. Men du kommer med några teorier baserat på Aftonbladets skrämselpropaganda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

En möjligtvis helt perfekt analys sammanfattad i en mening!
Det här är det bästa jag läst i år tror jag

Läs mitt inlägg ovan. Hoppas ni inte är så korkade som ni påstår

Man blir rädd, men samtidigt förstår man att det faktiskt finns personer som röstar på Miljöpartiet, FI eller Vänsterpartiet.
Ni skrattar åt kommentarer som är taget ur sin mening och läser inte anledningen.

Sånna omöjliga personer att försöka få att förstå, ni är bara envisa och kommer aldrig ändra på er.
Svensken i sitt nötskal, praktexemplar.

Hus är ju annars en underbar investering om inte bankerna skrivit in i sitt avtal att dom får höja räntan till exakt det som passar dom. Således är du den stora förloraren om något sker. I kryptovalutor är jag inte tvungen att betala tillbaka något till någon. Ingen ränta stiger för att dom skrivit in det i ett avtal.

Och jag hoppas att ni förstår att det är en fråga om när bostadsbubblan krashar, om 5 år eller 20 år. DÅ, har ni lånet på 1-2-3-4-5-6 miljoner kvar med en ränta på kanske 15-20-25-30%.

Tvingas sälja för att ni inte har råd, och när alla säljer så går erat pris på huset ner till 30-50% av det du köpte det för.

Här står du utan bostad och en skuld på 0,5-3 miljoner kronor som du så fint måste betala av.

Om jag har Investerat PENGAR JAG HAR i kryptovalutor och allting krashar och jag förlorar 100% av allt jag har.

Så har jag ingen skuld kvar trots det.

Vilket alternativ är egentligen mest riskfyllt. FInns ens någon risk med att handla kryptovalutor?
Möjligtvis om du kritar cryptovalutan. Men då ska du se till att om det krashar, kunna betala av ditt blancolån på direkten.

En mobil, bil eller andra fysiska saker tappar 30-50% av sitt värde så fort du köpt den. Kommer dieselförbud eller något och din bil blir värd ett skvatt etc så har du också problem helt plötsligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Du vet således inte vad valutorna är och ändå uttalar du dig som att du kan. Tycker du inte det är missledande?

Vi vet ju varför valutan gick från 163.000 till 48.000 kr och har förklarat varför. Men du kommer med några teorier baserat på Aftonbladets skrämselpropaganda?

Har ej läst denna information på Aftonbladet utan kollar på sidan https://bt.cx/sv/bitcoin-kurs/ och drar mina egna slutsatser. Det finns många som blivit rika på dessa valutor men just nu skulle jag absolut inte gå in i dem. Om det nu är så att du ligger tungt i Bitcoin så hoppas jag för din del att det kommer gå upp igen men jag tror tyvärr inte det. Ligger du fortfarande på plus så är mitt tips att sälja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Har ej läst denna information på Aftonbladet utan kollar på sidan https://bt.cx/sv/bitcoin-kurs/ och drar mina egna slutsatser. Det finns många som blivit rika på dessa valutor men just nu skulle jag absolut inte gå in i dem. Om det nu är så att du ligger tungt i Bitcoin så hoppas jag för din del att det kommer gå upp igen men jag tror tyvärr inte det. Ligger du fortfarande på plus så är mitt tips att sälja.

Jag respekterar att du ger ut tips, men jag kan tyvärr inte hålla med om att den inte kommer gå upp. Är du medveten om att världens rikaste människor äger majoriteten bitcoin?

Dessa kan trycka upp Bitcoin till 100.000 dollar om dom så vill. Så att det är slut på en så stor kassako som bitcoin är. Tillåt mig skratta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Jag respekterar att du ger ut tips, men jag kan tyvärr inte hålla med om att den inte kommer gå upp. Är du medveten om att världens rikaste människor äger majoriteten bitcoin?

Dessa kan trycka upp Bitcoin till 100.000 dollar om dom så vill. Så att det är slut på en så stor kassako som bitcoin är. Tillåt mig skratta.

Du får helt enkelt sätta dig ner och hoppas att dessa miljardärer sprätter upp kursen till 100 000 dollar så du kan leva gott på alla dina pengar.
Världens rikaste människor kan få upp vilken kurs som helst om de bara vill så det är inget speciellt med Bitcoin.

Jag känner att jag trampat på en väldigt öm tå när det gäller Bitcoin hos dig men som jag skrev tidigare så hoppas jag att du tjänat pengar på detta och kanske fortsätter göra det. Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcm:

Läs mitt inlägg ovan. Hoppas ni inte är så korkade som ni påstår

Man blir rädd, men samtidigt förstår man att det faktiskt finns personer som röstar på Miljöpartiet, FI eller Vänsterpartiet.
Ni skrattar åt kommentarer som är taget ur sin mening och läser inte anledningen.

Sånna omöjliga personer att försöka få att förstå, ni är bara envisa och kommer aldrig ändra på er.
Svensken i sitt nötskal, praktexemplar.

Hus är ju annars en underbar investering om inte bankerna skrivit in i sitt avtal att dom får höja räntan till exakt det som passar dom. Således är du den stora förloraren om något sker. I kryptovalutor är jag inte tvungen att betala tillbaka något till någon. Ingen ränta stiger för att dom skrivit in det i ett avtal.

Det låter helt enkelt som att du har lite hybris bara ;).
Sedan missar du väl målet rätt stort i övriga funderingar, men ja jag förstår samtidigt att du blir upprörd. Högst mänskligt.

Om du inte bestämt dig sedan innan och kanske faktiskt är nyfiken på mitt ställningstagandesom du trots allt verkar vilja testa din spådomsförmåga på så kan jag berätta att jag både investerade och gjorde en hel del slantar i kryptovalutor förra våren så jag är ingen motståndare till varken valutorna eller spekulationer.

Men det är väl ganska common knowlege och ett stående råd att inte spekulera för lånade pengar. En del gör detta ändå vilket inte heller är så intressant men om man gör detta och samtidigt fördömer andras lånemodeller med lägre risk så blir det lite komiskt

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det låter helt enkelt som att du har lite hybris bara ;).
Sedan missar du väl målet rätt stort i övriga funderingar, men ja jag förstår samtidigt att du blir upprörd. Högst mänskligt.

Om du inte bestämt dig sedan innan och kanske faktiskt är nyfiken på mitt ställningstagandesom du trots allt verkar vilja testa din spådomsförmåga på så kan jag berätta att jag både investerade och gjorde en hel del slantar i kryptovalutor förra våren så jag är ingen motståndare till varken valutorna eller spekulationer.

Men det är väl ganska common knowlege och ett stående råd att inte spekulera för lånade pengar. En del gör detta ändå vilket inte heller är så intressant men om man gör detta och samtidigt fördömer andras lånemodeller med lägre risk så blir det lite komiskt

Man ska inte spekulera om det finns en risk att man blir skuldsatt och inte kan betala tillbaka.

USA: 10-15 Kreditkort, Leasad bil, Leasad Telefon, bostadslån.

= Hög risk att inte kunna betala tillbaka vid krash, vilket skuldersätter personer upp mot miljonbelopp.

Bra investering: 0 Kreditkort, Köpt bil utan lån, Köpt Telefon med kontantkort, Hyr lägenhet, 15000 Blancolån.

= Ingen risk att inte kunna betala tillbaka vid krash, ingen skuldsättning.

Förstår du skillnaden?

Det är det enda jag undrar.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Bra investering: 0 Kreditkort, Köpt bil utan lån, Köpt Telefon med kontantkort, Hyr lägenhet, 15000 Blancolån.

= Ingen risk att inte kunna betala tillbaka vid krash, ingen skuldsättning.

Ingen stor risk men är väl ändå frågan om en skuldsättning på 15 000 kr tills dess att lånet är återbetalat.

Självklart inte lika stor risk som om man har huslån för flera miljoner men trots allt en risk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnlennonx:

Ingen stor risk men är väl ändå frågan om en skuldsättning på 15 000 kr tills dess att lånet är återbetalat.

Självklart inte lika stor risk som om man har huslån för flera miljoner men trots allt en risk.

En risk att inte kunna betala 15000 utdelat på 12/24 månader? Krävs ju Mcdonaldslön för att kunna få blanco på 200.000.

15.000 om du inte har några krediter är en piss i havet och det kan du betala av genom att gå gymnasiet.

15.000 idag är ingen risk realistiskt, men visst, på pappret är det ju en 0,0001% risk.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

En risk att inte kunna betala 15000 utdelat på 12/24 månader? Krävs ju Mcdonaldslön för att kunna få blanco på 200.000.

15.000 om du inte har några krediter är en piss i havet och det kan du betala av genom att gå gymnasiet.

15.000 idag är ingen risk realistiskt, men visst, på pappret är det ju en 0,0001% risk.

I min tankevärld är 15 000 inte en piss i havet om man måste ta lån för det, men som sagt ser jag inte det heller som en stor risk.

Men själv hade jag lånat av min egen buffert om jag ansåg mig så säker på en investering och på så sätt sluppit tjäna 3-4% av ingångssumman innan investeringen ger vinst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnlennonx:

I min tankevärld är 15 000 inte en piss i havet om man måste ta lån för det, men som sagt ser jag inte det heller som en stor risk.

Men själv hade jag lånat av min egen buffert om jag ansåg mig så säker på en investering och på så sätt sluppit tjäna 3-4% av ingångssumman innan investeringen ger vinst.

Behöva ta lån?

Det behöver du visst. När du investerat alla dina pengar du har och vill investera mer, då "måste" du också göra det.

Diskussionen tar sin död när du kommer med ett sådant påstående. Jag säger klart och tydligt att jag stoppar in 10.000 från min lön varje månad.

På vilket sätt skulle jag inte ha råd att stoppa in 15.000 ?

Jag vill stoppa in mer, mer, mer pengar.

Svara bara på denna fråga:

Tycker DU att det är dumt också att ta CSN lån och spara ihop allt på ett konto för att få kontantinsats till lägenhet?

I grunden tycker jag att det är genialiskt, men sen kommer en punkt. R-ä-n-t-a vid bankkrasch. Därför är det inte värt att köpa bostad.

Jag skulle surpla ut varenda krona ur CSN om jag pluggade, och investerat i kryptovalutor.
Skulle också stoppat in det i aktier om bara det var alternativet.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Kasta bra pengar efter dåliga?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Behöva ta lån?

Det behöver du visst. När du investerat alla dina pengar du har och vill investera mer, då "måste" du också göra det.

Diskussionen tar sin död när du kommer med ett sådant påstående. Jag säger klart och tydligt att jag stoppar in 10.000 från min lön varje månad.

På vilket sätt skulle jag inte ha råd att stoppa in 15.000 ?

Svara bara på denna fråga:

Tycker DU att det är dumt också att ta CSN lån och spara ihop allt på ett konto för att få kontantinsats till lägenhet?

I grunden tycker jag att det är genialiskt, men sen kommer en punkt. R-ä-n-t-a vid bankkrasch. Därför är det inte värt att köpa bostad.

Jag skulle surpla ut varenda krona ur CSN om jag pluggade, och investerat i kryptovalutor.
Skulle också stoppat in det i aktier om bara det var alternativet.

Vi ser helt klart olika på investeringar och riskbedömningar (inget fel i det utan bara en reflektion).
Ber om ursäkt om svaret blir rörigt men hinner bara skriva lite i taget när jag får en paus från arbetet.

CSN är en fantastiskt typ av lån där jag faktiskt kan hålla med dig att det kan vara lönt att sätta dessa pengar i arbete om man inte behöver behöver dem för mat, boende och studielitteratur eftersom man behöver göra en så ytterst liten vinst för att slå räntan.
Med 2018 års ränta på 0,13% ger ju till och med ett vanligt sparkonto med 0,65% en hyfsad vinst.

Men om vi tittar på ditt lån ur ett annat perspektiv, du lånar 15 000 till 3% ränta som återbetalas under 12 månader.
Detta betyder att kommande 12 månader har du 1250 + ränta av din lön som du inte kan investera.
Alltså måste du vid det tillfället du tog lånet ha uppfattningen att du kommande 12 månader inte kommer ha möjlighet att göra en lika bra affär med de pengarna du nu ger banken.

Håller även med dig om att man ska vara försiktig med husköp och se till att man har råd att hantera en ordentlig hyreshöjning innan man köper. Men i mina ögon borde ett vanligt husköp inte heller ses som en investering eftersom det primära inte är att säkra en vinst utan istället en lyxkonsumtion i form av boende.

Men sen är jag en tråkig typ som placerar månadssparandet ungefär 20% bankkonto (ingen risk), 70% fonder (medel risk) och 10% lotteri-investering av typen Lendify, Trine, vilda aktiespekulationer (högrisk).
Om x antal år vet jag då med hyfsad säkerhet att det finns pengar på bankkontot, fonderna ligger mellan -50% till + 100% i värde och lotteri pengarna ligger mellan -100% och +300% (300% är totalt taget ur luften eftersom dessa pengar kan gå precis hur som helst)

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det här hur alla andra kryptovalutor värderas i bitcoin. På alla krytpovalutabörser (Exchanges) är det främst bitcoin allt handlas mot. Så om bitcoin faller så faller allt annat också men ännu snabbare. Om bitcoin stiger för snabbt så säljer folk av altcoins för att köpa bitcoin och då går altcoins också relativt dåligt. Samtidigt så känner allt fler att bitcoin funkar dåligt i praktiken jämfört med modernare kryptovalutor. Hur ska de övriga kunna ta över när de hela tiden värderas i bitcoin?

Jag tror för att detta ska hända så behöver vi en period där värdet på bitcoin stabiliseras och går i sidled istället för tvärt uppåt eller nedåt hela tiden. Då kommer investerare börja känna att bitcoin är en tråkig investering och vill hoppa till något annat som rör sig mera.

Vad har ni för teorier om detta? Kommer vi få en period med altcoins i fokus eller blir det åter igen bitcoin som styr hela marknaden?

När man kollar communities för små altcoins så ropar de hela tiden på listning på större Exchanges för det kommer göra att kurserna stiger på deras altcoin. Men hur kan det bli så? Jag tänker att större marknad ger större omsättning, fler köper men fler säljer också. Men högre omsättning ger väl inte automatiskt högre pris? Vad är teorierna bakom detta? Är det mer att de blir mer kända, alltså en marknadsföringsgrej?

Permalänk
Medlem

Enligt långtidare inom krypto jag snackar med så håller top100 rikaste inom krypto(btc) bara på att samla på sig mer nu när det droppar. Så oron om att det inte kommer gå uppåt igen finns liksom inte där enligt den a person.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Enligt långtidare inom krypto jag snackar med så håller top100 rikaste inom krypto(btc) bara på att samla på sig mer nu när det droppar. Så oron om att det inte kommer gå uppåt igen finns liksom inte där enligt den a person.

Min fråga är hur tusan vet dom det?

Frågade som de 100 rikaste i BTC?

Har du tänkt på att de bara tjänar på att flera köper in sig? De tjänar inget att be dig att avstå.

Visst kan man gå in igen men vi har inte nått botten ännu. När det gått en vecka med ”stabil” kurs så kan man börja fundera.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Top100 i BTC behöver nog inte bry sig om saker som t ex. "sparpengar", de har tillräckligt för att leva resten av livet. Det spelar ingen roll för dem om BTC går upp eller ner.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Top100 i BTC behöver nog inte bry sig om saker som t ex. "sparpengar", de har tillräckligt för att leva resten av livet. Det spelar ingen roll för dem om BTC går upp eller ner.

Såklart spelar det roll om de går upp & ner, även för dom.

Många skojare i denna tråden. Bara för att de 100 rikaste inom crypto inte behöver mer pengar, eller har så dom klarar sig, så vill rika alltid bli rikare.

Alltså, bankar de stora på sig mer under dippen = stoet tecken på att uprising kommer.

Åandra sidan, så händer en sån här dip en gång om året inom krypto.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Såklart spelar det roll om de går upp & ner, även för dom.

Många skojare i denna tråden. Bara för att de 100 rikaste inom crypto inte behöver mer pengar, eller har så dom klarar sig, så vill rika alltid bli rikare.

Alltså, bankar de stora på sig mer under dippen = stoet tecken på att uprising kommer.

Åandra sidan, så händer en sån här dip en gång om året inom krypto.

Skulle inte kalla detta en ''dip''

Permalänk
Medlem

Hela utfrågningen (vilken är sevärd om man är intresserad av ämnet):
https://www.banking.senate.gov/public/index.cfm/hearings?ID=D...

Ett utdrag:
https://www.youtube.com/watch?v=CcM7FkgLQe8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Skulle inte kalla detta en ''dip''

Vad skulle du kalla det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Lämna trollet för sig. Dip/korrektion, same same. Hoppas han står utanför nu när det ökar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Krasch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Man kan säga att det är en liten krasch ja, eller en stor dipp. Om du skulle vara insatt i crypto skulle du veta att detta inte är så farligt Värdet kommer stiga igen.