Råd angående skärm för singelplayer-spel

Permalänk
Medlem

Råd angående skärm för singelplayer-spel

Hej!

Idag sitter jag med en väldigt enkel BenQ GL2450 (1080p 60Hz TN-panel) och jag känner behov av att ha två skärmar. Tänkte då att min nuvarande får bli sekundär skärm.

Därför behöver jag råd av er angående en ny primär skärm vars huvudsakliga uppgift ska vara att ge mig en bra spelupplevelse

Jag spelar mest League of Legends men där känner jag inte att det är skärmens uppdateringsfrekvens som håller mig tillbaka. Annars spelar jag singelplayerspel såsom Tomb Raider, BioShock, Alien Isolation, Resident Evil m fl (ska blir fler nya med tiden). Känns dumt att köpa en skärm med 120Hz+ då mitt grafikkort inte kommer över 80 fps i de flesta nya spel. Jag har ett GTX 1060 3Gb tillsammans med en i5 2500k och 8Gb RAM.

Jag har läst alla Thomas guider till bildskärmar. Där nämns bara skärmar med adaptiv sync och höga uppdateringsfrekvenser som gaming-skärmar. Inget av dessa känns aktuellt för mig?

Vilken paneltyp ska jag titta efter om jag vill ha en så snygg spelupplevelse som möjligt i 1080p med cirka 60-80 fps?

Är inte direkt missnöjd med min nuvarande (har inte så mycket att jämföra med) och jag kan skaffa en liknande för 1500-2000kr men köper gärna något som är markant bättre för det dubbla priset

Permalänk
Bildexpert 📺

@PeanutPowerz: Med den budgeten och kraven på 1920x1080 bör du sikta mot en IPS eller VA-panel. Tyvärr hamnar du i den svåra kategorin där det finns flera hundra lite bättre och rätt mycket sämre skärmar vilka ligger bredvid varandra på hyllorna. Man vet inte vilka som är bra innan någon testat dem.

Se upp med alla info om 75 Hz och liknande. Många av skärmarna har frame-skippingproblem över 60 Hz.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vilken ära att få svar av bildexperten själv! Vilken kategori ligger närmast mina behov där jag vet någorlunda vad jag får?

Permalänk
Bildexpert 📺

@PeanutPowerz: Spelskärmar garanterar ju spelupplevelsen i alla fall. Annars är det premiumskärmen som gäller för hitta den där markant bättre på alla-punkter-skärmen. G-sync hjälper enormt med de tyngre speltitlarna och ett GTX 1060, men det blir förstås betydligt dyrare.

Det mesta är bättre än en sju år gamma TN-panel men det kräver en starkare budget för att bli säker på det köpet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack Blir nog en TN på 1080p med G-synk för ca 4000kr

Permalänk
Bildexpert 📺

@PeanutPowerz: Det finns inte så många på marknaden, så kolla på 1920x1080-VA-paneler också. Betydligt bättre svärta och mindre besvär med vinklar. Potentiella eftersläpsproblem blir inte nödvändigtvis lika framträdande (eller är värre än den skärm du redan har) med den typ av spel du verkar föresra!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Den enda VA med G-sync som finns inom min budget är Lenovo Y27g. Är inte 1080p på 27 tum för lågupplöst?
Annars har jag kollat på Acer Predator XB241H och AOC G2460PG, båda är TN, 24 tum, 1080p och G-sync.

Permalänk
Bildexpert 📺

@PeanutPowerz: En del hävdar det, andra är supernöjda med 1920x1080 på 27-tum.

Det rör sig om några centimetrar extra mellan näsa och skärm för att 24 och 27-tum ska vara lika stor del av synfältet. Så skillnaden som en del upplever handlar förmodligen mer om hur subpixelstrukturen ser ut på de 24- och 27-tumsskärmar man jämför.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Låter rimligt. Synd att det inte fanns någon 24 tum VA-panel. Blir nog fult med en 27 och 24 tum bredvid varandra.