Köpråd: 10K, basen i datorn, eller 1080TI.

Permalänk
Medlem

Köpråd: 10K, basen i datorn, eller 1080TI.

Hej kära sweclockare, Jag ber om ursäkt för att detta är skrivet på en telefon:/

Jo det ligger till är såhär att jag har i princip tagit ledigt från datorer sen i slutet av 2016 när jag sålde min dator med i7 4790K @ 4.8 Ghz och ett GTX 980.. och körde på ps4pro för FF xv och PS 5
Vad jag försöker säga att för första gången 14 år är jag out of touch med datorvärlden

Men sen såg jag I7 8700K cpun tillsammans 1080TI och dator byggaren i mig vaknade till liv ordentligt igen.
Så jag tänkte bygga en ny dator nu i två omgångar, för denna gång vill jag bygga en dator som håller ett tag,

det jag funderar på nu är:
Jag har 10 k åt gången, vilket antingen blir ett 1080 TI eller i7 8700k, enda problemet är att crypto currency crazen har gjort grafikkorts köp onödigt dyra och svåra att hitta i lager just nu, så det får väll blir grunden med i8qn istället även om en liten dne av mig vill köpa det ändå, med det blir väll att vänta på AMPERE,

Just nu sitter jag på en Frankenstein jag fått ihop med en i5 2500, 16 GB 2133 MHz, R9 280x 3Gb, fractal design 600 watt

Överklockning av cpun viktig för mig men jag vet inte om kylaren duger, jag tar gärna andra förslag, jag är tacksam för att allt väldigt osäkert på moderkortet också,
CPU: Intel i7 8700k
Internminne: hyperX Fury Black DDR4 2400Mhz 16 GB ensam sticka
SSD: Crucial mx 300 525 GB/mx 500, 500 GB
Kylning: noctua NH-D14
Moderkort: ASUS TUF Z370-PRO GAMING,
Jag kommer återanvända fractal design taggeg

Eftersom jag varit borta ett år så känner jag.mig helt ur sync med datorvärlden, så har ni synpunkter/egna paket uppskattas det extremt mycket! Tack på för hand MVH Martin

Senast redigerat idag 19:13 Rättstavning

Permalänk
Medlem

Hej personligen skulle jag köra en m2 disk, slipper kablage... Mycket skönt. Tuf drogs ju med rejäla problem med minnen i z270 varianten som jag har. Det var mycket fix med det jämfört med andra moderkort. Men z370 kanske är bättre. Jag tror kylaren duger för bra överklock.
Asus prime för lusentappen på webhallen i z370 format är grymt bra. Har en sån också

Skrivet av Sirme:

Hej kära sweclockare, Jag ber om ursäkt för att detta är skrivet på en telefon:/

Jo det ligger till är såhär att jag har i princip tagit ledigt från datorer sen i slutet av 2016 när jag sålde min dator med i7 4790K @ 4.8 Ghz och ett GTX 980.. och körde på ps4pro för FF xv och PS 5
Vad jag försöker säga att för första gången 14 år är jag out of touch med datorvärlden

Men sen såg jag I7 8700K cpun tillsammans 1080TI och dator byggaren i mig vaknade till liv ordentligt igen.
Så jag tänkte bygga en ny dator nu i två omgångar, för denna gång vill jag bygga en dator som håller ett tag,

det jag funderar på nu är:
Jag har 10 k åt gången, vilket antingen blir ett 1080 TI eller i7 8700k, enda problemet är att crypto currency crazen har gjort grafikkorts köp onödigt dyra och svåra att hitta i lager just nu, så det får väll blir grunden med i8qn istället även om en liten dne av mig vill köpa det ändå, med det blir väll att vänta på AMPERE,

Just nu sitter jag på en Frankenstein jag fått ihop med en i5 2500, 16 GB 2133 MHz, R9 280x 3Gb, fractal design 600 watt

Överklockning av cpun viktig för mig men jag vet inte om kylaren duger, jag tar gärna andra förslag, jag är tacksam för att allt väldigt osäkert på moderkortet också,
CPU: Intel i7 8700k
Internminne: hyperX Fury Black DDR4 2400Mhz 16 GB ensam sticka
SSD: Crucial mx 300 525 GB/mx 500, 500 GB
Kylning: noctua NH-D14
Moderkort: ASUS TUF Z370-PRO GAMING,
Jag kommer återanvända fractal design taggeg

Eftersom jag varit borta ett år så känner jag.mig helt ur sync med datorvärlden, så har ni synpunkter/egna paket uppskattas det extremt mycket! Tack på för hand MVH Martin

Senast redigerat idag 19:13 Rättstavning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 949 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (1 049 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU) (1 589 kr hos Inet)
CPU-kylare: CRYORIG R1 Universal CPU Cooler (849 kr hos Inet)
Summa: 9 555 kr

Minnerna är lite högre än LP (42.20mm), så det var lite knepigare att hitta en fläkt som gör jobbet som en high-end Noctua, men till slut så hittade jag den som passar in bra. Du kan köra på LP-minnen om du vill, letade runt just för utmaningens skull och för att jag tycker att minnerna är snygga (de kostar 80:- mindre än Corsair 3200MHz LP-variant, men det är ingen större summa...). I https://www.tweaktown.com/reviews/7039/cryorig-r1-universal-cpu-cooler-review/index6.html så presterar kylaren precis som D14-fläkten, med D15 en bit framför. Om du vill maxa processorn så skulle jag rekommendera att köra LP-minnen och D15-fläkten (det är svårt att slå den utan att gå 360mm AIO-kylare), men annars fungerar det här klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 949 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (1 049 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB (MZ-75E500B/EU) (1 589 kr hos Inet)
CPU-kylare: CRYORIG R1 Universal CPU Cooler (849 kr hos Inet)
Summa: 9 555 kr

Minnerna är lite högre än LP (42.20mm), så det var lite knepigare att hitta en fläkt som gör jobbet som en high-end Noctua, men till slut så hittade jag den som passar in bra. Du kan köra på LP-minnen om du vill, letade runt just för utmaningens skull och för att jag tycker att minnerna är snygga (de kostar 80:- mindre än Corsair 3200MHz LP-variant, men det är ingen större summa...). I https://www.tweaktown.com/reviews/7039/cryorig-r1-universal-cpu-cooler-review/index6.html så presterar kylaren precis som D14-fläkten, med D15 en bit framför. Om du vill maxa processorn så skulle jag rekommendera att köra LP-minnen och D15-fläkten (det är svårt att slå den utan att gå 360mm AIO-kylare), men annars fungerar det här klockrent.

Tack så mycket för all tid du lade ner!:D,
Så mycket som jag vill köpa GTX 1080TI kortet först, så kommer jag inte få ut speciellt mycket av kraften ur det pga min i5 3570k, å andra sidan är jag inte så hemskt sugen på att sitta på en 8700K rigg, Så jag funderar på att skippa ssdn denna gång för att klämma in ett nytt GTX 1060 6GB eftersom de motsvarar ett GTX 980 4GB jag vet inte vilket av de som är starkare överclockat, eller ett nytt GTX 1070 8 GB, tills Nya generationen kort kommer, jag skulle vilja köra på ett 1080,

Men grafikkortens pris känns väldigt uppblåsta just nu, och eftersom det starkaste kortet jag någonsin ägt är ett 980.

Borde väll ett GTX 1070 8GB räcka för att maxa i 1080p högst 1 år? jag köper som sagt inget nytt innan mitt sparkonto återställts igen:) I värsta fall borde väll till och med ett GTX 1060 6GB räcka relativt långt?
.
jag bytte ut moderkortet mot ett Gigabyte aorus Z370 ultimate Gaming och ram minnet mot Corsair LPX 16 GB 2400 MHZ 2x 8 Gb CL 14 så jag får dualchannel:)

Permalänk
Medlem

@Sirme:
Jodå, 1060 6GB passar bra för 1080p idag och imorgon. Vill du gå upp därifrån så är det närmare för att gå upp i upplösning eller 144Hz-skärmar. Då skulle jag satsa på ett GTX 1070Ti med tanke på att priserna för GTX 1070 ligger närmare GTX 1070Ti-priserna och prestandan ligger närmare GTX 1080. 4600:- för Zotac 1070 Mini bland de som snart finns i lager jämfört med 5300:- för Gigabyte 1070Ti. Kan finnas bättre deals, men det var det jag kunde hitta efter ha kollat igenom prisjakt lite. Därefter får du lägga 6000:- för Gigabyte 1080
Side note: Varför skulle du nöja dig med 2400MHz när 3000MHz+ kostar så lite extra?

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: mest för att jag inte läst vad coffee lake reagerar bäst med än högre MHz eller lägre CL, enligt mina senaste byggen över åren har lägre CL alltid vunnit mot högre MHz:), men det är värt att kolla upp igen:), vilket nytt grafikkort det än blir så ska jag ha något med 1080ti prestanda eller högre förr eller senare, för ett ensamt GTX 980 klarade inte att maxa GTA V med stabila 60 FPS:p för jag hoppas red dead redemption 2 kommer till PC den här gången,