Permalänk
Medlem

Installera LED slinga men vet ej hur

Skaffade WS2812 LED Pixel Strip men jag vet inte hur jag ska koppla in den. Vet inte va connectorn heter så kan inte skaffa adapter. Skulle vara trevligt om någon kunde hjälpa mig hur jag kopplar in den, vad connectorn heter och annan nödvändig information
Här är bilder på hur den ser ut:

4 Bilder Imgur

PS:Vill att slingan lyser rött ifall det bara går att ha en färg.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad ska du koppla in den till?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

https://www.pololu.com/file/download/WS2812B_datasheet.pdf?fi...

Den där verkar vara ett aber att styra om du inte har en arduiono eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svysken:

Skaffade WS2812 LED Pixel Strip men jag vet inte hur jag ska koppla in den. Vet inte va connectorn heter så kan inte skaffa adapter. Skulle vara trevligt om någon kunde hjälpa mig hur jag kopplar in den, vad connectorn heter och annan nödvändig information
Här är bilder på hur den ser ut:

4 Bilder Imgur

PS:Vill att slingan lyser rött ifall det bara går att ha en färg.

Tack på förhand

https://www.aliexpress.com/store/product/Universal-LED-Contro...

Permalänk
Medlem

@jensvo: då var den inte så billig längre haha....

Permalänk
Medlem

@Spiffman: oj då... antar att jag får köpa en annan led slinga elr något, blir för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svysken:

@jensvo: då var den inte så billig längre haha....

2.58 USD

Permalänk
Medlem

@jensvo: men måste köpa något att koppla den till. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svysken:

@jensvo: men måste köpa något att koppla den till. Eller?

du måste koppla stripen till en kontakt för att få ström, den drivs av 5v om jag inte minns fel.

Permalänk

Finns att köpa med USB för enkel kontakt till t.ex mobilladdare eller liknande här.

Annars om du kan tänka dig att löda och programmera lite så går det att köpa en ESP8266 så har du dig ett litet roligt projekt som går att ta ett steg längre med styrning via t.ex en hemsida!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svysken:

Skaffade WS2812 LED Pixel Strip men jag vet inte hur jag ska koppla in den. Vet inte va connectorn heter så kan inte skaffa adapter. Skulle vara trevligt om någon kunde hjälpa mig hur jag kopplar in den, vad connectorn heter och annan nödvändig information
Här är bilder på hur den ser ut:

4 Bilder Imgur

PS:Vill att slingan lyser rött ifall det bara går att ha en färg.

Tack på förhand

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
Denna använder jag i datorn,supernöjd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en led-strip på ali express, tror den va 1 meter lång, som man kopplade in på en sata-strömkontakt från PSU, styrs med en liten fjärrkontroll. Kostade 80:-