Reklamation vid säkerhetshål, generellt men Android-tillverkare som exempel.

Permalänk
Medlem

Reklamation vid säkerhetshål, generellt men Android-tillverkare som exempel.

Hej kära forumsmedlemmar,
Håller mig relativt aktiv på detta forum och vet därmed att det finns en hel del bright folk som gillar att filosofera lite så nu tänkte jag plocka upp ett liten tanke som passerade mitt huvud så här på kvällskvisten.

För mig finns det inte något alternativ till att köra Android då jag som utvecklare känner mig för inlåst i iOS och Windows phone gick som förväntat sitt öde till mötes. Hursomhelst så hur mycket en än gillar Android så är det något de flesta anhängare, som inte skaffar ny lur så snart abonnemangets bindningstid gått ut eller nästa modell kommer ut – att frekvensen och längden på stödet som tillverkarna ger i form av uppdateringar och säkerhetspatchar suger.

Ja det finns en massa argument och förklaringar till varför det ser ut som det gör etc. och om en bryr sig om detta så kan en köra custom-romar med senaste aktuella Android-versionen etc. dock inte utan nackdelar som dåligt stöd för hårdvaran i form av kamera / bluetooth / wifi / allmänt batteri-sugande osv. (Olika från modell till modell). Vidare så finns det redan idag miljoner telefoner som är sårbara för attacker av olika grad.

Så till min poäng, eftersom säkerhetshålet funnits där redan vid tillverkning / alt. uppdatering till aktuell firmware. Bör då inte telefonen i vårt avlånga underbara land med fina konsumenträttslagar vara kvalificerad för reklamation i upp till 3 år åtminstone?

Med detta bör vi då även kunna pressa tillverkarna att se till att åtminstone leverera säkerhetspatchar i 3 år från sista försäljningsdatum.

Vad tänker du?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ett krav på att det finns uppdateringar säg kanske 3år för allmänna uppdateringar, dvs. Operativsystemet och säg 4-5år för säkerhetsuppdateringar hade varit intressant. Finns det inte så får man tillbaks pris vid inköp /år som fattas. Då garanteras det att man har en säker mobil i x-antal år. Nu kan ju företag kursa, men det är en annan femma.
Kanske dyrare mobiler, men något som kan ge bättre byggkvalitet i längden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Reklamation görs generellt mot återförsäljare och inte mot tillverkaren. Och vad är sista försäljningsdatum, datumet då sista telefonen lämnar fabriken eller när t.ex. NetOnNet säljer sin sista telefon vad modell x?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av uppdateringar på Android-sidan har irriterat mig med. Om där dessutom släpps en uppdatering så rullas denna ut stegvis, så bara för att den är släppt så kan det dröja lång tid tills man själv får den som OTA.

Det absolut bästa hade varit ifall det införts en certifiering, låt oss säga att den kallas "Android PRO". Om du som tillverkare vill sälja en modell under denna beteckning så är du tvungen att tillhandahålla uppdateringar i 2-3 år. Det borde ju inte vara så himla komplicerat att få igenom något liknande, börjar en tillverkare med denna praxis hade troligtvis fler hängt på för att kunna konkurrera.

Sitter i dagsläget och kikar på en Xiaomi Mi A1, då den med sin Android One åtminstone tillhandahåller uppdateringar under en längre period än de flesta andra. Problemet är att telefonen i sig inte är den hetaste rent speccs-mässigt.

Min nuvarande telefon är en Honor 8, det är den sista telefonen Huawei kommer sälja till mig. Jag får troligtvis inte Oreo, samtidigt som det ryktas att Honor 8 Lite (budgetversionen) kommer få det. Det är dock omöjligt att riktigt veta då Huawei är sanslöst dåliga på kommunikation (vilket är oerhört ironiskt då de tillverkar och säljer telefoner )

Permalänk
Medlem

Jag valde "övrigt" av den enkla anledningen att dina svarsalternativ är helt värdelösa. Kan du inte ge vettiga alternativ (ett väldigt uppenbart i det här fallet hade varit "jag håller inte med") ska du inte göra omröstningar. Ett svarsalternativ ska aldrig lägga ord i munnen på folk, vilket dina gör.

/Surarslet

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Att uppdatera är en sak, hur snabbt tillverkarna får it en uppdatering är en annan. Har en S8 och idag fick jag Android 8.0 vilket Google släppte för ~6 månader sedan och 8.1 finns nu ute...

Skickades från m.sweclockers.com