Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Var på Zita biografen (i stockholm) och såg på "A silent Voice:The movie" (Eiga Koe no Katachi) och med den utmärkta introduktionen innan visningen där det berättades lite om regissörens tankar och sätt att skapa filmen så måste jag säga det konceptet gjorde filmen betydligt större att titta på då man tittade på detaljer som man annars helt hade missat - mer sådant säger jag...

Det var länge sedan jag såg så emotionell film från västvärlden som ovanstående film och det som produceras i USA är tyvärr väldigt mycket styrt av pengar och vad investerarna tror slår där (dvs. upprepar det som gick bra förra gången... ungefär...) - vilket gör att det är många bra manus som aldrig får chansen.

Förvisso kan man se sådant hemma - men att göra det på biograf med stor duk, bra projektor och ljud och en påläst introduktion om filmen som strax visas är ändå lite extra!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Trainspotting - Jag minns även när jag såg den på bio så var det två par som lämnade bion under några av de mindre fräscha scenerna, lol! 8/10

Kan fortfarande få rysningar från scenen med den krypande ungen. Rent grafiskt är den ganska mild egentligen men det är nånting som gör att jag inte tål den.

Permalänk
Inaktiv

Blade Runner 2049.
Denna film borde ha en stor varningstext där det står observera det är en dramafilm som handlar om en person som pratar mest med en virtuell tjej. Filmen kan innehålla spår av scifi för den som tittar extra noggrant.
Det finns delade åsikter kring denna film, där mitt problem var att jag förväntade mig något annat. Jag hade ej sett ettan innan och tänkte göra det efter, men nu blir det ej så...

För min del så tyckte jag intrigen var tråkig, jag fick ingen sympati med offren som i filmen In Time
http://www.imdb.com/title/tt1637688/

Jag har ingen aning om hur filmen slutar, jag slutade kolla då jag inte bryr mig.
Jag gissar på att fienderna i filmen blir vänner och skaffar barn tillsammans, ja så får filmen sluta, jag tänker ej kolla om jag gissade fel.

Som sagt filmen är säkert bra för den som gillar drama, sitter man här helspänd på något annat mer som Arnold Schwarzenegger med Predator, så har man valt fel film...

Permalänk

Ser dark knight på kanal 5.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

... Jag hade ej sett ettan innan och tänkte göra det efter, men nu blir det ej så...

Jag tycker inte att du skall hoppa över Blade Runner (1982) bara för att du inte gillade 2049. Jag hade höga förväntningar på 2049, men den levde tyvärr inte upp till dem. Denis Villeneuve har gjort ett bra jobb med att skapa samma känsla, scenografi- och stämningsmässigt, som i ettan, men storyn, lagom för en normallång film, drar Villeneuve ut en hel timme extra.

Ettan är en 35 år gammal film, men den har åldrats väl. Den var banbrytande när den släpptes och satte måttstocken för hur stadsmiljöer skulle se ut i sci-fi-filmer. När du skriver "Filmen kan innehålla spår av scifi för den som tittar extra noggrant.", vad är det du vill ha i en sci-fi-rulle? Om det är laserpistoler och rymdstrider kommer ettan inte heller falla dig i smaken. Jag skulle närmast likna ettan med en Noir-deckare som utspelar sig i en lätt dystopisk framtid. Fokus ligger mer på Deckard och hans jakt på replikanter än att visa upp framtidsteknik. Filmen utspelar sig 2019 så det fanns gränser för hur mycket vi skulle kunna hinna uppfinna till dess. Tempomässigt får jag väl erkänna att inte heller ettan är att jämföra med Predator. Den lirar i en helt annan liga än 2049, men satsa för säkerhets skull på en "Theatrical cut" snarare än en "Directors Cut" eller" Extended"-version.

Permalänk
Medlem

Altered Carbon " Netflix "
Det är ju en serie men den va riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
9/10

Helt fantastiskt film, underbart skådespeleri
Såg den på bio, mogen publik, helt klart bästa bioupplevsen jag varit med om, inget snack, inget prasslade, inga mobiler.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

SHOOTER S1

Ja elsker du skytte spill så Måå du se shotter tv-serien s1!Det er jo fra filmen med Mark Wahlberg 2007 som var meget bra.Og etter å ha sett dette så går du løs på spillet: Sniper Elite 4 hehe.Har også sett i helga Baby Driver "nesten" som Drive med Ryan Gosling.Vel den nye John Wick 2 slår jammen hardt, nesten like bra som den første!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag tycker inte att du skall hoppa över Blade Runner (1982) bara för att du inte gillade 2049. Jag hade höga förväntningar på 2049, men den levde tyvärr inte upp till dem. Denis Villeneuve har gjort ett bra jobb med att skapa samma känsla, scenografi- och stämningsmässigt, som i ettan, men storyn, lagom för en normallång film, drar Villeneuve ut en hel timme extra.

Ettan är en 35 år gammal film, men den har åldrats väl. Den var banbrytande när den släpptes och satte måttstocken för hur stadsmiljöer skulle se ut i sci-fi-filmer. När du skriver "Filmen kan innehålla spår av scifi för den som tittar extra noggrant.", vad är det du vill ha i en sci-fi-rulle? Om det är laserpistoler och rymdstrider kommer ettan inte heller falla dig i smaken. Jag skulle närmast likna ettan med en Noir-deckare som utspelar sig i en lätt dystopisk framtid. Fokus ligger mer på Deckard och hans jakt på replikanter än att visa upp framtidsteknik. Filmen utspelar sig 2019 så det fanns gränser för hur mycket vi skulle kunna hinna uppfinna till dess. Tempomässigt får jag väl erkänna att inte heller ettan är att jämföra med Predator. Den lirar i en helt annan liga än 2049, men satsa för säkerhets skull på en "Theatrical cut" snarare än en "Directors Cut" eller" Extended"-version.

Jag var lite sarkastisk... När hela filmen innehöll sci-fi, men ändå så var det inget nytt sånt som man ej hade sett innan.

Bladerunner 1, kanske jag ser den någon gång om den blir "gratis" på netflex etc.

Permalänk
Medlem

The Post - 6,5/10

Inget märkvärdigt direkt, passar nog bättre som fredagsfilm hemma i TV-soffan än på bio.

Permalänk
Medlem

The Greatest Showman. Bra story, fint gjord och fantastisk musik med bra skådespelare och sångare. Enda som var lite negativt var att vissa av cirkusnumren såg lite onaturliga ut, det hade de kunnat göra bättre.
Totalt 10/10 ändå. Självklart sevärd såvida man inte avskyr musikaler. Värd att se bara för musiken också!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
9/10

Helt fantastiskt film, underbart skådespeleri
Såg den på bio, mogen publik, helt klart bästa bioupplevsen jag varit med om, inget snack, inget prasslade, inga mobiler.

Såg den också på bio och den är precis som du säger väldigt bra med en imponerande samling skådespelare. Ganska lättsam även om det i grunden bygger på ganska hemska saker med allt från våldtäkter till alkoholiserade poliser.

Vill bara påpeka att det kan vara minst lika jobbigt med en äldre publik som med en yngre. Någon ska alltid fråga vad som händer och någon annan ska alltid suga på sin nickelkaramell så hela bion hör.

Permalänk
Medlem

Thor: Ragnarök - 9/10.

Väldigt positivt överraskad av denna filmen då de föregående Thor-filmerna har varit ganska "meh".
Ragnarök var däremot, tvärt emot vad namnet antyder, väldigt underhållande (både action och humor-mässigt) och är inte bara den överlägset bästa Thor-filmen utan skulle nog sträcka mig så långt som att säga att det är en av de bättre Marvel-filmerna som gjorts under dom senaste åren. Satt och småskrattade under stora delar av filmen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Blade Runner 2049, i särklass en av dom sämsta filmer som någonsin gjorts. rent skräp.

-1/10

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

Justice League - Helt ok superhjältefilm med supermannen, läderlappen, amazonas, blixten och robocop. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av skywa1ker:

Blade Runner 2049, i särklass en av dom sämsta filmer som någonsin gjorts. rent skräp.

-1/10

Jag antar att du inte har sett orginal-filmen?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Jigsaw. Medioker, hur det skulle sluta var inte svårt att klura ut. "Lasershowen" kunde dom gjort till något bättre.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Jag antar att du inte har sett orginal-filmen?

Originalet får 8/10

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av skywa1ker:

Originalet får 8/10

Så du har sett och uppskattar originalet, men tycker så illa om denna uppföljare?
Jag tyckte den var bra och faktiskt en någorlunda värdig uppföljare till originalet.

Men det är det jag gillar med denna tråden, att se hur totalt olika man kan uppskatta och tycka om en och samma film.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Såg nyligen The Cloverfield Paradox på Netflix.
Någon form av uppföljare/kopplad till de andra Cloverfield-filmerna, som jag tolkat det. Iallafall Cloverfield Lane.
Denna handlar om vetenskapsmän/kvinnor som reser i rymden för att testa en pryl som ska kanske lösa energikris på jorden.
Men dom hamnar i en form av alternativ verklighet. Lite rörig men underhållande i mitt tycke. Halvt spännande.
Får 7 av 10 popcorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd

Koreansk kriminaldrama/gangsterfilm som heter "New World"

9/10

Permalänk
Medlem

10 Cloverfield lane - Denna ska tydligen ha något att göra med den första cloverfield-filmen men vad det skulle vara är lite svårt att fatta. Annars är den väl ok men inget speciellt. 6/10

The Cloverfield paradox - Denna har iallafall en koppling till första filmen. Rätt bra. 7/10

Thor the dark world - Jag hade missat denna Thor filmen. Svartalfer kommer för att förstöra allt yadayadayada blommor & bin. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

10 Cloverfield lane - Denna ska tydligen ha något att göra med den första cloverfield-filmen men vad det skulle vara är lite svårt att fatta. Annars är den väl ok men inget speciellt. 6/10

The Cloverfield paradox - Denna har iallafall en koppling till första filmen. Rätt bra. 7/10

Thor the dark world - Jag hade missat denna Thor filmen. Svartalfer kommer för att förstöra allt yadayadayada blommor & bin. 7/10

Cloverfield Paradox förklarar hur filmerna är ihopkopplade, kortfattat så sker alla tre filmerna i olika dimensioner inom samma universum.

Ontopic:
Såg Black Panther idag, 6/10. Ok film men inte desto mer.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Justice League, pinsamt, bara pinsamt.
Om dom bara hade vågat att göra en mörkare film, men nejdå.
Mitt i allt "elände" klämmer dom in one-liners som är så dåliga att man häpnar.
Inte heller är storyn hjälpt av att "skurken" är så endimensionell att han lätt skulle platsat i "Flatland"
3/10, och då är jag generös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Justice League, pinsamt, bara pinsamt.
Om dom bara hade vågat att göra en mörkare film, men nejdå.
Mitt i allt "elände" klämmer dom in one-liners som är så dåliga att man häpnar.
Inte heller är storyn hjälpt av att "skurken" är så endimensionell att han lätt skulle platsat i "Flatland"
3/10, och då är jag generös.

dat green screen tough

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Cloverfield Paradox förklarar hur filmerna är ihopkopplade, kortfattat så sker alla tre filmerna i olika dimensioner inom samma universum.

Ontopic:
Såg Black Panther idag, 6/10. Ok film men inte desto mer.

Jo, jag fattade väl vad de ville ha sagt men cloverfield lane har absolut ingenting med de andra filmerna att göra. Handlingen är helt fristående och egentligen meningslös i sammanhanget. I de andra filmerna förekommer inga flygande farkoster med alien-hundar som springer omkring, det är ju bara de stora monstrena. Om man nu ville göra en "inlåst i källare med galning" - film baserad på samma handling som i de andra två filmerna så kunde man ju gjort det genom att bara byta ut alienflyget mot ett cloverfiled-monster så hade allt vart klappat och klart. Istället gjorde man nåt annat.

Dold text
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Dunkirk

Sikket jefla skit..
Kanske borde ha läst vad filmen egentligen handlade om innan jag började kolla och inte 50 minuter in...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Dunkirk

Sikket jefla skit..
Kanske borde ha läst vad filmen egentligen handlade om innan jag började kolla och inte 50 minuter in...

Blev också riktigt besviken på denna film
Black Panther , ja jösses vilken jäkla skit rulle. Har tröttnat på alla superhjälte filmer just nu!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Black Panter, årets mest överhajpade rulle..

Satt mest och gäspade och ville att filmen skulle starta någon gång..

Men filmen har en viktigt sak med Infinity War att göra med.

Edit: Det kändes som BP kunde gjort sig bättre som en kortare TV-serie på Netflix, typ 3-5st avsnitt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Sökarna från 1993. En så dålig rulle att den blir rolig. Ett par exempel från filmen: