Hjälp med ljudet i datorn

Permalänk
Medlem

Hjälp med ljudet i datorn

Det ljudet som spelas upp i vänster högtalare/hörlur kommer även ur höger högtalare/hörlur, så allt (speciellt musik) låter väldigt konstigt.

När jag går in på "konfigurera högtalare" så är stereo valt och då kan jag klicka på V högtalare och H högtalare. När jag klickar på V så kommer det ljud ur båda högtalarna och när jag klickar på H så kommer det inget ljud alls. Så problemet måste vara i datorn och inte högtalarna?

Har windows 10 förresten, snälla hjääälp

Permalänk
Medlem

Sitter kabeln ordentligt i? Har du glapp i uttaget?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

har du kopplat in högtalaren i rätt uttag??

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Alla kablar sitter i ordentligt och i rätt uttag. Dock har situationen ändrats av sig självt, nu kommer både vänster och höger ljud ut ur den vänstra och den högra högtalaren samtidigt. Man kan säga att det är dubbel stereo nu.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du har rätt drivrutiner, så kanske du har valt fel uppspelningsenhet? Får man mono samt konstigt/burkigt ljud ur ett jack brukar det vara att man inte tryckt i kontakten ordentligt.

Det är inte lätt att hjälpa någon via forum, när det är fel som lever sitt egna liv.

Vad har du för ljudkort/ljudkrets? Har du precis köpt ny dator och byggt ihop? Vad orsakade problemet? Kom det plötsligt från ingenstans? Kan du minnas om du gjort något speciellt precis innan ljudet "ballade ur"? Vilken hårdvara sitter du på?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterm:

Jag har ett liknande problem tror jag. För mig spelar helt enkelt höger ljud i vänster och vice versa. Spelar kanske inte så stor roll under vardagliga situationer, men det blir ju lite jobbigt i CS och PUBG när man tror att någon skjuter på en från höger, fast de egentligen står till vänster om en. Jag har ett ljudkort Creative SB Audigy 2 med uppdaterad drivrutin, det kortet ger bara brus just nu dock, så jag har gett upp om det kortet och kör ljudet från skärmen genom HDMI, alltså att grafikkortet ger ut ljud till skärmen, sen har jag dragit 3,5mm från skärmen till min stereoförstärkare. Där låter det bra, fast igen då, i reverse channel även här.
Som lösning har jag provat ett program som heter Equalizer APO, som har Swapchannel som möjlighet, vilket funkade när mitt Creative-kort fungerade. Men genom HDMI verkar det programmet vara maktlöst.
Långt inlägg, sorry, men har någon en enkel lösning på detta, Windows 7 har ingen egen inställning för kanal, har redan kollat, och eftersom jag kör med hörlurar så kan jag ju inte heller fysiskt byta kanal genom högtalarkablage.

Om förstärkaren har RCA in för hö/vä kanal kan du ju bara koppla "fel" så borde åtminstone den spela upp rätt kanal i rätt högtalare
Tyvärr har jag ingen lösning på grundproblemet.

Skickades från m.sweclockers.com