Köpa delar för att göra en dator komplett

Permalänk
Medlem

Köpa delar för att göra en dator komplett

Tjenare, har haft ett par delar liggandes och även fått över vissa delar från upgradering av datorn man redan har. Tänkte att man kunde återanvända delarna jag redan har och bygga en dator med det och undrar lite över vad för grejer jag borde ha till den och vad priset skulle gå på då.

har redan;
RAM minnen 8GB
GPU GTX 560
Mobo GA-Z87MX-D3H

Vad jag får utav det så passar allting, är väl mer om vad för processor, chassi, hdd/ssd och nätagg man ska ha.

EDIT:
mina egna specs i main datorn;
RAM: Corsair DDR3 16GB
CPU: i5-2500k 3.3GHz (överklockad till 4.2GHz)
GPU: Geforce GTX 960 4GB
MOBO: Sabertooth P67

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem

@linkon18:

Beror ju på vad du ska göra med datorn, men en i7 4770K ska väl kröna verket tycker jag.

Sen valfri SSD och nätaggregat - beror på hur mycket pengar du vill slänga på ett 1150-bygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vilka CPU du kan köra på kortet kan du hitta här.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z87MX-D3H-rev-1x#supp...

SSD kan du ju köra på en 2.5" SSD etc kan du ju köra på vilken som helst som faller dig in i smaken, nätagg samma sak där men föredrar ju så klart modulera nätdelar, men vad för nätdel du ska ha beror väl lite på vad du ska dra in för grafikkort sedan, ett 560 krävs väl inte så mycket 500W räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

Tjenare, har haft ett par delar liggandes och även fått över vissa delar från upgradering av datorn man redan har. Tänkte att man kunde återanvända delarna jag redan har och bygga en dator med det och undrar lite över vad för grejer jag borde ha till den och vad priset skulle gå på då.

har redan;
RAM minnen 8GB
GPU GTX 560
Mobo GA-Z87MX-D3H

Vad jag får utav det så passar allting, är väl mer om vad för processor, chassi, hdd/ssd och nätagg man ska ha.

GTX 560 får ju spö av vissa integrerade grafiklösningar idag men visst för kontorsbruk/htpc eller liknande kanske den funkar, är det DDR3 minne du har över? moderkortet är förövrigt värt en del pengar, om jag inte kommer ihåg fel funkar i7 4790k i dem vilket fortfarande är en riktigt vass processor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTX 560 får ju spö av vissa integrerade grafiklösningar idag men visst för kontorsbruk/htpc eller liknande kanske den funkar, är det DDR3 minne du har över? moderkortet är förövrigt värt en del pengar, om jag inte kommer ihåg fel funkar i7 4790k i dem vilket fortfarande är en riktigt vass processor.

GTX 560 var det grafikkortet jag hade innan mitt GTX 960 4GB jag har nu, grafikkortet funkade ju till det mesta så som åtminstonde BF4 i low settings har jag för mig och cs etc.

Yes det är DDR3 minnen.
Moderkortet vet jag att det är ett ganska vasst mobo än idag, vann det i en tävling för ~3-4 år sen men har inte använt det till någonting. Moderkortet är även bättre än det jag har idag (SABERTOOTH P67 rev 3.0), men har mer tänkt ifall jag ska uppgradera så skaffar jag ett mobo som har stöd för de nya DDR4 minnena.

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

GTX 560 var det grafikkortet jag hade innan mitt GTX 960 4GB jag har nu, grafikkortet funkade ju till det mesta så som åtminstonde BF4 i low settings har jag för mig och cs etc.

Yes det är DDR3 minnen.
Moderkortet vet jag att det är ett ganska vasst mobo än idag, vann det i en tävling för ~3-4 år sen men har inte använt det till någonting. Moderkortet är även bättre än det jag har idag (SABERTOOTH P67 rev 3.0), men har mer tänkt ifall jag ska uppgradera så skaffar jag ett mobo som har stöd för de nya DDR4 minnena.

Om moderkortet är komplett i låda och aldrig använt bara sälj det isåfall, ram minnena kan du också bara sälja, packa dem i ESD påse / originalkartong och skicka det välemballerat, börja bygga en dator baserat runt ett GTX 560 är ingen bra idé, det kortet är väl i bästa fall värt runt 100kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Vilka CPU du kan köra på kortet kan du hitta här.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z87MX-D3H-rev-1x#supp...

SSD kan du ju köra på en 2.5" SSD etc kan du ju köra på vilken som helst som faller dig in i smaken, nätagg samma sak där men föredrar ju så klart modulera nätdelar, men vad för nätdel du ska ha beror väl lite på vad du ska dra in för grafikkort sedan, ett 560 krävs väl inte så mycket 500W räcker gott och väl.

Med de CPU's som finns listade där, vad skulle man kunna gå på ifall man inte har så stor budget och skulle ändå vilja köra CS och andra gamlare spel även kanske pubg i low settings? (om det ens går, annars skippa att jag tog med pubg).

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

Med de CPU's som finns listade där, vad skulle man kunna gå på ifall man inte har så stor budget och skulle ändå vilja köra CS och andra gamlare spel även kanske pubg i low settings? (om det ens går, annars skippa att jag tog med pubg).

Inga av dessa CPU kan du ens köpa från butik längre om det inte råka vara någon som varit svindyra och har kvar dem på lager, du kan normalt sätt bara få tag på CPU begagnad och dessa kommer inte ens kosta pengar idag, dessa är så pass gamla att man får helt enkelt nästan ge bort dem för bli av med dem.

Däremot Nätdelen och SSD/HDD är det som kommer kosta den större delen av din kostnad.

Om du inte köper SSD, Nätdelen begagnad också på typ Sweclockers marknad så kan du nog komma under 1000:- för samtliga kanske mer beroende på vad för nätdelar folk erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Om moderkortet är komplett i låda och aldrig använt bara sälj det isåfall, ram minnena kan du också bara sälja, packa dem i ESD påse / originalkartong och skicka det välemballerat, börja bygga en dator baserat runt ett GTX 560 är ingen bra idé, det kortet är väl i bästa fall värt runt 100kr.

Ett problem med mobot är att kartongen har ett hörn som är lite intryckt pga att en av arrangörerna hade tappat det i golvet när det skulle packa upp priserna, samt att de öppnat kartongen för att se så allt är med eller nå (vet inte varför de skulle behöva göra det, men de intygade på att det var helt nytt och oanvänt, vilket jag litar på). Ram minnena ligger redan i en ESD påse. Håller med dig med grafikkortet men har ingen aning om vad jag skulle göra med det annars, tycker 100-200kr är för lite för gpun (även fast den är värd det). Fast ja, jag vet inte hur jag ska göra med den

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>