Komma tillbaka till arbetslivet efter långtidssjukskrivning

Permalänk
Inaktiv

Komma tillbaka till arbetslivet efter långtidssjukskrivning

För över ett år sedan vart jag sjukskriven för en sån där trendig utmattningsdepression. I över ett år har jag "väntat" på att anses tillräckligt frisk för att arbeta. Men ingenting händer. Jag har haft den tvivelaktiga förmånen att ha en läkare som hellre sjukskriver mig på ren slentrian än vidtar några som helst åtgärder för att jag ska kunna ta mig tillbaka.

Jag balanserar på gränsen till ett mentalt sammanbrott av tristess och en känsla av värdelöshet, och har för länge sedan passerat gränsen för när sjukskrivningen är ett bra alternativ. Jag kan gnälla mig hes över min situation, men det kommer knappast förändra någonting. Istället vänder jag mig till er i hopp om att någon ska kunna ge något bra tips på hur man tar sig ur en sjukskrivning.

Lite kort om mig; Har en kandidatuppsats kvar att skriva innan jag är färdigutbildad personalvetare, och en kandidatkurs kvar att fullfölja för att ha en rättsvetenskaplig kandidatexamen utöver det. På grund av lite för höga ambitioner arbetade jag heltid parallellt med studierna, och att döma av trådtiteln kan ni nog gissa er till att det inte gick helt enligt planerna. Jag är 30, har studerat större delen av mitt vuxna liv, och all arbetslivserfarenhet jag har är av lagerarbete i olika former. Under sjukskrivningen löpte min anställning ut, och jag har därmed inte ett arbete att komma tillbaka till nu.

Som ni kan se har ett helt liv av tvivelaktiga beslut resulterat i en allt annat än angenäm sits nu, och jag vet ärligt talat inte vilken ände jag ska börja i för att komma tillbaka (eller för första gången få) ett normalt liv. Alla tips mottages tacksamt:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

För över ett år sedan vart jag sjukskriven för en sån där trendig utmattningsdepression. I över ett år har jag "väntat" på att anses tillräckligt frisk för att arbeta. Men ingenting händer. Jag har haft den tvivelaktiga förmånen att ha en läkare som hellre sjukskriver mig på ren slentrian än vidtar några som helst åtgärder för att jag ska kunna ta mig tillbaka.

Jag balanserar på gränsen till ett mentalt sammanbrott av tristess och en känsla av värdelöshet, och har för länge sedan passerat gränsen för när sjukskrivningen är ett bra alternativ. Jag kan gnälla mig hes över min situation, men det kommer knappast förändra någonting. Istället vänder jag mig till er i hopp om att någon ska kunna ge något bra tips på hur man tar sig ur en sjukskrivning.

Lite kort om mig; Har en kandidatuppsats kvar att skriva innan jag är färdigutbildad personalvetare, och en kandidatkurs kvar att fullfölja för att ha en rättsvetenskaplig kandidatexamen utöver det. På grund av lite för höga ambitioner arbetade jag heltid parallellt med studierna, och att döma av trådtiteln kan ni nog gissa er till att det inte gick helt enligt planerna. Jag är 30, har studerat större delen av mitt vuxna liv, och all arbetslivserfarenhet jag har är av lagerarbete i olika former. Under sjukskrivningen löpte min anställning ut, och jag har därmed inte ett arbete att komma tillbaka till nu.

Som ni kan se har ett helt liv av tvivelaktiga beslut resulterat i en allt annat än angenäm sits nu, och jag vet ärligt talat inte vilken ände jag ska börja i för att komma tillbaka (eller för första gången få) ett normalt liv. Alla tips mottages tacksamt:D

Är själv i en sjukskrivning som varat väldigt länge pga diagnos inte kunnat fastställas och tror snart att vårdgivarna är en samling vampyrer snarare än nåt annat som vill åt mitt blod (skämt åsido)

Iallafall, jag förstår hur du känner dig, har en arbetsgivare och arbete där jag kan jobba hemifrån under min rehabilitering, men där de vägrar tillgodose det här, så lite annorlunda sits

Men, för att komma till frågan, har du ingen rehabiliteringskoordinator?
Det fick jag ganska omgående via min vårdcentral

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hur man tar sig ut en sådan sjukskrivning är inte alltid lätt, och så klart är alla så olika att allt jag säger kanske är helt fel för just dig. Men här kommer allafall lite om hur det var för mig.

Jag var sjukskreven för depression i närmare 2 år. Under denna tid hade jag prövat på diverse saker, praktik, aktiviteter av olika saker, grupper och möte. Saker för att se till att jag bara inte satt hemma och satt still hela tiden. För som vi alla vet, mår man inte direkt bra över det.

Men någon vecka där kände jag att nä, jag ska göra något allafall. Kanske som jag får välja själv om det går. Vilket jag fick. Jag fick börja studera något jag ville göra, på vilken nivå som helst men började på 50%. Jag fick även valet att studera i klassrum eller hemma. Oftast var det hemma då ett stort problem som jag fortfarande har är... att jag inte sover, nästan alls. 2 timmar om natten så är jag glad, oftast mindre. Så när jag väl somnar, vare sig det vara kl 13, eller kl 03. Så tar jag alla timmar jag kan. Det gjorde även att passa tider mycket svårt. Men det passade perfekt för att sitta hemma och studera. Och det tyckte jag var jätteroligt. Jag hade personligen inga problem att putta undan allt annat för att sitta ned ett par timmer och läsa, skriva, forska och allt annat kul man får göra.

Så det jag undrar, dessa saker du har kvar på utbildningarna, är det något då kan få börja skriva på, på ett sätt som du själv får bestämma? Dvs. kan du få börja pilla på din kandidatuppsats på någon lägre hastighet, typ 25% eller så. Utan att känna press för att prestera och det måste vara klar hastigt och lustigt.

har du några andra kontakter som kan bistå med andra hjälpmedel? Arbetsförmedlingen? Praktik plats eller liknande?
Vad man själv tycker passar som en lite lugnare start är så olika. Eller vill du försöka hitta jobb direkt kanske? För mig som inte sov var praktikplatser mycket svåra, även om jag tyckte jobbet i sig var underhållande oftast och ingen press på att jag presterar på den arbetsplatsen utan jag gjorde det jag kunde, hoppade runt och lärde mig massa saker även fast det oftast bara var korta perioder innan jag blev en riktigt zombie som knappt fungerade utan någon sömn alls.
Sådant kan även vara roligt om det finns möjlighet för en enklare praktikplats i början som en start att ta sig upp ur sängen varje dag och börja få in lite rutiner i att göra saker. Kanske finns det något roligt att välja på även om man inte alltid har för många val så tar rätt många emot praktikanter av olika slag.

Och så klart, motion av någon typ om du inte redan gör det. Jag var väldigt passiv under min sjukskrivning och jag mådde inte bra av det. Sedan jag har börjat röra mig ordentligt igen så är allt på något konstigt sätt, lite bättre. Allt är bara mer positivt. Mycket bra sak att göra om man inte redan är igång. Jag ser aldrig fram emot mina träningspass. Men jag ser fram emot dagen efter, för under den dagen är jag nöjd och glad och till viss del stolt. Vilket gör en stor skillnad i sina vardagliga rutiner.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Jag förstår att denna sjukdom är väldigt svår att upptäcka och är säkert som alkoholism, du måste först säga till dig själv att du har gått in i väggen och få dig själv att förstå att man inte är den stålmänniska som man själv trodde. Mitt tips till dig är att försöka söka själv efter ett plats att börja arbetsträna där du exempelvis kan vara 2-3 timmar om dagen ett par dagar i veckan eller hur mycket nu just du orkar. Kanske ska du plocka varor på ICA eller liknande där du kan jobba i din takt och sen gå hem och inte behöva tänka på jobbet mer. Som en början alltså, det är inte där du ska jobba resten av livet om du nu inte trivs väldigt bra då.
Problemet i detta land är att man måste vara frisk för att orka vara sjuk då inget löser sig själv och man måste helst själv springa runt och prata med rätt folk för att få något att hända.

Känner en person som är helt åt andra hållet. Hen har gått in i väggen för jag tror det är sex eller sju år sen och kan absolut inte fixa ett jobb enligt egen utsago. Bara att ta sig till terapeuten är ett heltidsjobb.
Börjar man sen prata om personens största intresse som är hundar så kvittrar hen och berättar att hen ska åka i väg hela helgen på utställning. Tar dessutom minst en heldag att bada och få toffsar och annat att sitta rätt inför detta spektakel. Tycker givetvis att hen kan lägga denna energi på att börja arbetsträna istället men då blir hen så trött att döden närmar sig igen.

Som tur är tycks inte du vara av samma sort då du själv vill komma tillbaka till arbetslivet och kunna göra nytta igen.

Lycka till och hoppas du kan få den hjälp du behöver. Jag har tyvärr ingen koll på vart du ska vända dig för att komma ur sjukskrivningen men Försäkringskassan eller en ny läkare kanske kan hjälpa dig. Du har alltid rätt till en "second opinion".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Normalt tar man fram en plan tillsammans med arbetsgivare och FK.
Men vet inte om du har kontakt med arbetsgivaren men för din egen skulle tror jag att du skulle behöva en bra kontakt med främst FK.

Har du provat ringa din handläggare och bett om råd/hjälp.
Jag har varit hemma precis som du men jag började arbetsträna på 25% och sedan ökade utefter vad jag tyckte att jag klarade av.

Permalänk

Vill absolut inte sno trådskaparens tråd men på sistone har jag känt mig orklös, ovillig att umgås med vänner och lite smått inåt, har som du jobbat heltid bredvid studier på två jobb för att tjäna pengar på det ena o kunskap på det andra, har aldrig ångest utan är helt enkelt orklös ibland, ni som lidit av denna sjukdom är detta en varningsklocka eller e de för sent? Känner inget behov av att jobba mindre alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Om du är frisk (friskare) - börja med att söka ett jobb. Eller gå tillbaka till studierna - kanske kan du börja arbeta med din uppsats?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Känner en person som är helt åt andra hållet. Hen har gått in i väggen för jag tror det är sex eller sju år sen och kan absolut inte fixa ett jobb enligt egen utsago. Bara att ta sig till terapeuten är ett heltidsjobb.
Börjar man sen prata om personens största intresse som är hundar så kvittrar hen och berättar att hen ska åka i väg hela helgen på utställning. Tar dessutom minst en heldag att bada och få toffsar och annat att sitta rätt inför detta spektakel. Tycker givetvis att hen kan lägga denna energi på att börja arbetsträna istället men då blir hen så trött att döden närmar sig igen.

Som du säkert inser innerst inne så vet du inte vad din vän går igenom och du har en uppfattning som grundar sig i hur du tror att du själv fungerar. En depression kan visa sig på många olika sätt och är därav väldigt svår att upptäcka innan det gått väldigt långt (därför är självmordsförsöken många bland deprimerade) samtidigt som det fortfarande ses nedsättande på personer som lider av depression även om folk inte vill erkänna att de ser nedsättande på dem. Man dömer någon som lat och säger åt dem något liknande "ryck upp dig".

En utmattningsdepression fungerar oftast precis som du beskriver din vän. Man blir fysiskt utmattad av alla möjliga saker som en frisk person inte har något problem med, som att ställa sig och diska, ta tag i tvätten, städa eller gå och handla livsmedel och laga mat. Att arbeta är ännu svårare och har man inte bekämpat sin depression så kommer det garanterat att leda till att man hamnar djupare ner i depressionen och slutligen tar sitt liv. Så när du talar med din vän nästa gång kan du försöka föreställa dig vad personen går igenom. Att en person med depression kan känna ork och energi för sin passion i livet är inte alls konstigt och hör till sjukdomen. Det ska uppmuntras och inte användas som en ursäkt att insinuera att personen faktiskt kan jobba för att de har så mycket energi till sitt intresse.

Permalänk
Medlem

Utmattningssyndrom har inget med depression att göra utan handlar om mätbara skador på hjärnan orsakad av långvarig stress. Vilka symptom har du i dagsläget? Jag blev sjuk för lite över ett och ett halvt år sedan. Är inte i närheten av frisk ännu. Blir ofta utmattad för ingenting och måste då lägga mig ned. Började käka voxra och blev piggare, men fick för mig att prova att sluta för ca 2 veckor sen. Ville se "hur jag låg till" utan massa mediciner. Bara efter ca 2 dagar utan voxran hamnade jag i utmattning igen. Du vet den där känslan när man är så jävla trött att man inte ens kan sova, utan blir säng/soffliggandes dagarna i enda. Började med voxra igen för 2 dagar sen och en del av orken är tillbaka.

Jag var först heltidssjukskriven några månader innan jag gick upp till 25% efter det att jag blev sjuk.. Det fungerade knappt, men när jag började med voxra fungerade det bättre. Gick upp till 50% men då blev jag så utmattad att jag behövde ligga kvar i sängen på morgpnen i flera timmar innan jag kunde ta mig till jobbet. Fick börja flexa och vissa dagar kom jag in efter kl. 18 till jobbet bara av den anledningen att jag behövde samla energi på förmiddagarna innan jag begav mig iväg. Det resulterade i en ny krasch. Så 50% funkade inte.

Blev av med jobbet efter en omorganisation. Eftersom min sjukpenning hade sjunkit efter ett år så tjänade jag på att "friskförklara mig" och ansöka om a-kassa istället. När jag kom till a-kassan och förklarade min situation sa dom att jag skulle få träffa en annan handläggare som jobbar med att hjälpa människor som kommer från sjukskrivningar pga utmattningssyndrom. Väntar nu på kallelse till arbetspsykolog. Fördelen med att gå den här vägen är att jag inte kommer behöva visa framfötterna som man normalt gör på en ny arbetsplats. Det skulle jag aldrig klara. Idag blir jag lätt förbannad, blivit allergisk mot fjäsk och allt vad det innebär att vara ny på en arbetsplats. Jag tycker det är skönt att sluta agera självuppoffrande vilket jag nu blir tvungen till. Det gör mig immun mot dåliga arbetsplatser. Är hellre arbetslös än att gå till ett jobb jag hatar.

Oavsett så kan du inte skynda på läkningen av de hjärnskador som uppstår. Det tar i snitt 3 år att bli så pass återställd du kommer bli. Vissa har bestående nedsättningar och alla blir i regel mer stresskänsliga. Så ett år kan kännas länge, men det är inte länge i sammanhanget tyvärr. Försök inte skynda fram något, utan försök istället acceptera din nuvarande situation under läkningsprocessen. Ska du börja jobba någonstans så se till att arbetsplatsen kan anpassas efter dina behov. Går inte det, så gå inte dit. Kom ihåg att du är en människa, ingen robot gjord av kött skapad för att din arbetsgivare ska göra pengar på din existens.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

För över ett år sedan vart jag sjukskriven för en sån där trendig utmattningsdepression. I över ett år har jag "väntat" på att anses tillräckligt frisk för att arbeta. Men ingenting händer. Jag har haft den tvivelaktiga förmånen att ha en läkare som hellre sjukskriver mig på ren slentrian än vidtar några som helst åtgärder för att jag ska kunna ta mig tillbaka.

Jag balanserar på gränsen till ett mentalt sammanbrott av tristess och en känsla av värdelöshet, och har för länge sedan passerat gränsen för när sjukskrivningen är ett bra alternativ. Jag kan gnälla mig hes över min situation, men det kommer knappast förändra någonting. Istället vänder jag mig till er i hopp om att någon ska kunna ge något bra tips på hur man tar sig ur en sjukskrivning.

Lite kort om mig; Har en kandidatuppsats kvar att skriva innan jag är färdigutbildad personalvetare, och en kandidatkurs kvar att fullfölja för att ha en rättsvetenskaplig kandidatexamen utöver det. På grund av lite för höga ambitioner arbetade jag heltid parallellt med studierna, och att döma av trådtiteln kan ni nog gissa er till att det inte gick helt enligt planerna. Jag är 30, har studerat större delen av mitt vuxna liv, och all arbetslivserfarenhet jag har är av lagerarbete i olika former. Under sjukskrivningen löpte min anställning ut, och jag har därmed inte ett arbete att komma tillbaka till nu.

Som ni kan se har ett helt liv av tvivelaktiga beslut resulterat i en allt annat än angenäm sits nu, och jag vet ärligt talat inte vilken ände jag ska börja i för att komma tillbaka (eller för första gången få) ett normalt liv. Alla tips mottages tacksamt:D

Du har rätten att välja om du vill fortsätta träffa den doktor som du för tillfället har eller om du vill byta läkare.

Du har kontakt med Försäkringskassan om du är sjukskriven och kan garanterat be om hjälp från dem att lösa din situation med läkaren.

Du har rätten att säga åt din läkare att inte sjukskriva dig, det är helt upp till dig.

Men är du sjuk fortfarande så är det verkligen inte att föreslå att du avslutar din sjukskrivning. Dessutom, om du inte redan har det, så borde du be om en samtalskontakt minst en gång i veckan i början och sedan kanske ett par gånger i månaden. Kognitiv beteendeterapi kan också vara något för dig, be om det hos läkaren.

Om du väljer att avsluta din sjukskrivning så måste du samma dag som sjukskrivningen går ut registrera dig hos arbetsförmedlingen och vara till arbetsmarknadens förfogande, jag gissar att det gäller även om du vill gå och avsluta de studier som du påbörjat.

När jag läser ditt inlägg får du det att låta som att du är någon sorts offer för sjukvården som blir tvingad att vara sjukskriven mot din vilja. Så fungerar det inte, bortsett från när någon blir inlagd på psykvårdsavdelningen. När du träffat din läkare så har du själv valt vad du sagt och efter det har läkaren beslutat om de anser att du är för sjuk för att arbeta, dessutom så är det helt och hållet upp till en själv om man ska be om fortsatt sjukskrivning eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tintinj:

Som du säkert inser innerst inne så vet du inte vad din vän går igenom och du har en uppfattning som grundar sig i hur du tror att du själv fungerar. En depression kan visa sig på många olika sätt och är därav väldigt svår att upptäcka innan det gått väldigt långt (därför är självmordsförsöken många bland deprimerade) samtidigt som det fortfarande ses nedsättande på personer som lider av depression även om folk inte vill erkänna att de ser nedsättande på dem. Man dömer någon som lat och säger åt dem något liknande "ryck upp dig".

En utmattningsdepression fungerar oftast precis som du beskriver din vän. Man blir fysiskt utmattad av alla möjliga saker som en frisk person inte har något problem med, som att ställa sig och diska, ta tag i tvätten, städa eller gå och handla livsmedel och laga mat. Att arbeta är ännu svårare och har man inte bekämpat sin depression så kommer det garanterat att leda till att man hamnar djupare ner i depressionen och slutligen tar sitt liv. Så när du talar med din vän nästa gång kan du försöka föreställa dig vad personen går igenom. Att en person med depression kan känna ork och energi för sin passion i livet är inte alls konstigt och hör till sjukdomen. Det ska uppmuntras och inte användas som en ursäkt att insinuera att personen faktiskt kan jobba för att de har så mycket energi till sitt intresse.

Tack för informationen, ska tänka annorlunda nästa gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Jag själv har självdiagnoserat mig som utbränd och upplever de vanliga symtomen där jag inte har kraft att laga mat, umgås med folk eller ens gå på bio. - Det var nog 5 år sedan jag sist orkade röra spisen.
Överallt (aftonbladet) hör jag att folk enbart blir sjukskrivna i 6 månader, sedan säger försäkringskassan stop och man ombeds för att säga upp sig från sitt jobb etc. När jag själv berättade för företagshälsovården om min utmattning, så var rådet att dra ner mer på nöjen eller säg upp dig och sök ett enklare jobb.

Nå det ni skriver känns inte som min bild av hur sjukskrivningar fungerar, tvärt om ligger väl försäkringskassan på som hökar?

Jag själv tror att psykologi har stor påverkan på alla sjukdomar och man själv kan påverka dens påverkningar, jag kollar ibland på youtube på personer som har det riktigt tufft. T.ex denna tjej utan armar, men där bra inställning kan göra att personen trots handikappet kan ändå gör många saker, det handlar främst om att kämpa lite hårdare: https://www.youtube.com/watch?v=_1_dgZ4-Ldw

I TS fall så är exjobb, skola något som tyvärr är av att redan tänka på det något som kan orsaka utmatning, men min råd är ändå bara att helt enkelt kämpa. När du har så lite kvar i skolan så är det nog den vägen som är bäst. Annars är rekommendationen söka mer vanligt jobb.

Sist inom utbrändhet finns det olika grader och olika individer har olika sociala färdigheter att bli sjukskriven, det är därför man ser utbrända individer som orkar delta på aktiviteter som en annan inte ens skulle drömma om att orka delta på.

Permalänk
Medlem

Kanske några timmars volontärarbete i veckan? Du kommer komma igång lite igen och kommer framförallt känna att du gör något vettigt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Är själv i en sjukskrivning som varat väldigt länge pga diagnos inte kunnat fastställas och tror snart att vårdgivarna är en samling vampyrer snarare än nåt annat som vill åt mitt blod (skämt åsido)

Iallafall, jag förstår hur du känner dig, har en arbetsgivare och arbete där jag kan jobba hemifrån under min rehabilitering, men där de vägrar tillgodose det här, så lite annorlunda sits

Men, för att komma till frågan, har du ingen rehabiliteringskoordinator?
Det fick jag ganska omgående via min vårdcentral

Haha, ja lite så känner jag med ibland. Samtidigt har jag all förståelse i världen för att de har ganska mycket på sitt bord. Men det är lite frustrerande att vara utlämnad på ett sånt här sätt.

Det måste nästan vara än mer frustrerande för dig som ändå har förutsättningarna (jobbet alltså) för att kunna få det att fungera, och sen är det annat som sätter käppar i hjulet.

Angående rehabkordinator så är det ingenting som jag överhuvudtaget blivit tillfrågad, kan i och för sig vara så att de gav upp hoppet om mig i ett ganska tidigt skede=/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur man tar sig ut en sådan sjukskrivning är inte alltid lätt, och så klart är alla så olika att allt jag säger kanske är helt fel för just dig. Men här kommer allafall lite om hur det var för mig.

Jag var sjukskreven för depression i närmare 2 år. Under denna tid hade jag prövat på diverse saker, praktik, aktiviteter av olika saker, grupper och möte. Saker för att se till att jag bara inte satt hemma och satt still hela tiden. För som vi alla vet, mår man inte direkt bra över det.

Men någon vecka där kände jag att nä, jag ska göra något allafall. Kanske som jag får välja själv om det går. Vilket jag fick. Jag fick börja studera något jag ville göra, på vilken nivå som helst men började på 50%. Jag fick även valet att studera i klassrum eller hemma. Oftast var det hemma då ett stort problem som jag fortfarande har är... att jag inte sover, nästan alls. 2 timmar om natten så är jag glad, oftast mindre. Så när jag väl somnar, vare sig det vara kl 13, eller kl 03. Så tar jag alla timmar jag kan. Det gjorde även att passa tider mycket svårt. Men det passade perfekt för att sitta hemma och studera. Och det tyckte jag var jätteroligt. Jag hade personligen inga problem att putta undan allt annat för att sitta ned ett par timmer och läsa, skriva, forska och allt annat kul man får göra.

Så det jag undrar, dessa saker du har kvar på utbildningarna, är det något då kan få börja skriva på, på ett sätt som du själv får bestämma? Dvs. kan du få börja pilla på din kandidatuppsats på någon lägre hastighet, typ 25% eller så. Utan att känna press för att prestera och det måste vara klar hastigt och lustigt.

har du några andra kontakter som kan bistå med andra hjälpmedel? Arbetsförmedlingen? Praktik plats eller liknande?
Vad man själv tycker passar som en lite lugnare start är så olika. Eller vill du försöka hitta jobb direkt kanske? För mig som inte sov var praktikplatser mycket svåra, även om jag tyckte jobbet i sig var underhållande oftast och ingen press på att jag presterar på den arbetsplatsen utan jag gjorde det jag kunde, hoppade runt och lärde mig massa saker även fast det oftast bara var korta perioder innan jag blev en riktigt zombie som knappt fungerade utan någon sömn alls.
Sådant kan även vara roligt om det finns möjlighet för en enklare praktikplats i början som en start att ta sig upp ur sängen varje dag och börja få in lite rutiner i att göra saker. Kanske finns det något roligt att välja på även om man inte alltid har för många val så tar rätt många emot praktikanter av olika slag.

Och så klart, motion av någon typ om du inte redan gör det. Jag var väldigt passiv under min sjukskrivning och jag mådde inte bra av det. Sedan jag har börjat röra mig ordentligt igen så är allt på något konstigt sätt, lite bättre. Allt är bara mer positivt. Mycket bra sak att göra om man inte redan är igång. Jag ser aldrig fram emot mina träningspass. Men jag ser fram emot dagen efter, för under den dagen är jag nöjd och glad och till viss del stolt. Vilket gör en stor skillnad i sina vardagliga rutiner.

Tusen tack för att du tog dig tid att skriva så pass utförligt, det uppskattas verkligen. Du har många väldigt bra poänger i det du skriver, framförallt det där med skolan/studierna. Jag ska träffa en hel uppsättning personer på fredag för att försöka lösa detta på bästa möjliga sätt, förhoppningsvis finns det någon lösning som möjliggör en examen. Just det där med motionen är verkligen sant, det gör fruktansvärt mycket för psyket bara att komma ut och se dagsljus. Jag har dock lite problem med just motion, eftersom att jag gärna skenar iväg (allt eller inget rakt igenom). Men det är något jag jobbar på=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Tusen tack för att du tog dig tid att skriva så pass utförligt, det uppskattas verkligen. Du har många väldigt bra poänger i det du skriver, framförallt det där med skolan/studierna. Jag ska träffa en hel uppsättning personer på fredag för att försöka lösa detta på bästa möjliga sätt, förhoppningsvis finns det någon lösning som möjliggör en examen. Just det där med motionen är verkligen sant, det gör fruktansvärt mycket för psyket bara att komma ut och se dagsljus. Jag har dock lite problem med just motion, eftersom att jag gärna skenar iväg (allt eller inget rakt igenom). Men det är något jag jobbar på=)

Hej Arcturus!
Känner igen mig i en hel del av det du skriver, även om du tyvärr verkar ha gått en bra bit längre än vad jag gjort.
Jag har försökt läsa så noggrant jag kunnat, men tycker mig inte se något om att du har fått träffa psykolog ännu? Om det stämmer så är det verkligen något jag skulle rekommendera. Fick kontakt med min genom företagshälsovården och tillsammans med förstående chef/kollegor/familj så vill jag hävda att samtalen med honom har varit en duktig stöttepelare i att få mig.. nåja, långt ifrån ute ur skogen, men vi har åtminstone hittat kartan och kompassen så att säga Sen händer det såklart titt som tätt att man går åt fel håll ett tag för att man glömmer bort sig, men det är okej för kurvan i det stora perspektivet pekar fortfarande åt rätt håll.
Jag upplever att samtalen med honom har lärt mig en hel del om mig själv och hur svårt jag faktiskt har att acceptera "misslyckanden" från min egen sida. Tydligen så kan det vara OK att inte leverera ett perfekt resultat i varje enskilt avseende och till och med säga nej ibland.. Tog ett tag att förstå hur det kunde hänga ihop med den totala oförmågan att lösa problemet "jag är hungrig" en onsdagskväll i april, men tydligen gick det.
Nog om mig, jag tycker du är urstark som vågar "erkänna" sådant här på en så pass publik plats som ett forum och tillsammans med din inställning och ändå glimtar av humor som jag tycker mig kunna skönja i ditt sätt att skriva så är jag ändå inte jätteorolig för dig utan ganska säker på att du kommer fixa det här. Det kommer ta lång tid, det kommer bitvis vara apjobbigt, men du kommer att bli frisk, jag tror på det!

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att uppmärksamma det fina gensvar, engagemang och förståelse som nästan samtliga svar visar på. Det finns många fler fina människor i världen än vad man märker och vågar tro på vilket är en minst sagt värmande tanke, varmt tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Haha, ja lite så känner jag med ibland. Samtidigt har jag all förståelse i världen för att de har ganska mycket på sitt bord. Men det är lite frustrerande att vara utlämnad på ett sånt här sätt.

Det måste nästan vara än mer frustrerande för dig som ändå har förutsättningarna (jobbet alltså) för att kunna få det att fungera, och sen är det annat som sätter käppar i hjulet.

Angående rehabkordinator så är det ingenting som jag överhuvudtaget blivit tillfrågad, kan i och för sig vara så att de gav upp hoppet om mig i ett ganska tidigt skede=/

Sure, det är det, jag har snart gått sjukskriven i ett års tid pga de här sakerna, men är det en sak jag fått ta till mig så är det "man måste vara frisk, för att orka med att vara sjuk" och det innebär nog lite att man måste peta i de jobbiga sakerna och framför allt ta egna initiativ och det är inte det lättaste om man som du och jag har en depression också till följd av att man gjort för mycket och har andra sjukdomsorsaker osv

Men, det här är saker som du absolut skall få, och det ska de tillstå med via FK bland annat och din läkare, de flesta vårdcentraler har egna kontakter eller till och med lokala rehabiliteringskoordinatorer
Om du varit sjukskriven längre än 6 månader (de magiska 180dgrna) så ska FK börja kika på om det går att göra nåt för att få en åter i arbete eller liknande eller påbörja en rehabiliteringsinsats
Det är förstås långtifrån alla FK kontakter som hinner med det här, så tid kan det ta och än längre tid tar det om man inte börjar prata med dem
Sen kan det också vara så att du inte är frisk nog helt enkelt, så du måste prata med läkaren om det här också

För min egen del så har jag nu börjat jaga FK , rehabkoordinator och min läkare plus facket med blåslampa för att få hjälp
Dock tar det musten ur mig efter att ha pratat med 1 instans åt gången och alla ger olika svar, så ha inga förhoppningar men ge inte upp!
Till sist får man hjälp oftast, iallafall om de kan se en utväg för en ur sjukskrivningen verkar det som, såklart varierar det nog kraftigt mellan kommun till kommun/landsting till landsting och de personer man har tur att få kontakten med (eller oturen)

Men, jag tror du ska fråga din läkare om rehabkoordinator, utan tvekan, be om en telefontid, ring receptionen på din vårdcentral och prata men framför allt rådfråga din läkare först om vad han anser eller tycker
För det är ännu värre att ta sig ur det här, sen börja jobba och så PANG smäller det till igen och så är man åter i samma karusell, det är betydligt svårare att ta sig åter då har jag förstått

så var försiktig och framför allt ta hand om dig!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte om jag ska starta en ny tråd eller kidnappa tråden men min fråga berör samma fråga, hur fungerar det med sjukskrivning?
När jag har pratat med företagshälsovården så är rekommendationen att om man är utbränd p.g.a jobbet så ska man säga upp sig, ta straffet för att man är utbränd och bli utan akassa i några månader.
Hur går det till när man söker upp den lokala vården, är det att man hittas liggandes utslagen på stan, på jobbet etc blir körd till sjukhus och sedan får diagnos eller går det att besöka dagens sjukvård själv och prata om utmattning?

Jag ser att de som har barn har otroligt mycket enklare att argumentera, vi andra få nog mer svar som jag fick som är säg upp dig. Jag har en kusin som är lärare och har varit sjukskriven som utbränd, där hon ändå har orkat göra saker som jag aldrig skulle drömma om att orka. Men många barn, far som är ute flera dagar i tjänst, plus läraryrket känns ju som att de har halva sjukskrivningen fixad, jämfört mig som ensamboende IT-nisse. Angående min kusin så ska jag inte veta om att hon har varit utbränd för utbrändhet, då det är en liten skam över det hela tycker de och många andra. Så fråga henne kan jag ej göra.

*edit*
Självklart har vi utan en massa aktivitet som måste göras på fritiden så otroligt mycket lättare för återhämtning och allt. De som har en massa barn kanske ändå har en massa jobb (ta hand om barnen) trots att de är sjukskrivna.

*edit2*
Något säger man att företagshälsovård endast är till för arbetsgivaren och de vill se till så att de slipper alla kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet inte om jag ska starta en ny tråd eller kidnappa tråden men min fråga berör samma fråga, hur fungerar det med sjukskrivning?
När jag har pratat med företagshälsovården så är rekommendationen att om man är utbränd p.g.a jobbet så ska man säga upp sig, ta straffet för att man är utbränd och bli utan akassa i några månader.
Hur går det till när man söker upp den lokala vården, är det att man hittas liggandes utslagen på stan, på jobbet etc blir körd till sjukhus och sedan får diagnos eller går det att besöka dagens sjukvård själv och prata om utmattning?

Jag ser att de som har barn har otroligt mycket enklare att argumentera, vi andra få nog mer svar som jag fick som är säg upp dig. Jag har en kusin som är lärare och har varit sjukskriven som utbränd, där hon ändå har orkat göra saker som jag aldrig skulle drömma om att orka. Men många barn, far som är ute flera dagar i tjänst, plus läraryrket känns ju som att de har halva sjukskrivningen fixad, jämfört mig som ensamboende IT-nisse. Angående min kusin så ska jag inte veta om att hon har varit utbränd för utbrändhet, då det är en liten skam över det hela tycker de och många andra. Så fråga henne kan jag ej göra.

*edit*
Självklart har vi utan en massa aktivitet som måste göras på fritiden så otroligt mycket lättare för återhämtning och allt. De som har en massa barn kanske ändå har en massa jobb (ta hand om barnen) trots att de är sjukskrivna.

*edit2*
Något säger man att företagshälsovård endast är till för arbetsgivaren och de vill se till så att de slipper alla kostnader.

Bara boka tid till vårdcentralen. När de frågar vad du söker för så berätta hur du mår osv.
VC kan ha kurator att prata med och läkaren kan sköta sjukskrivning etc.
Min läkare på VC hjälpte mig otroligt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n3crosis:

Bara boka tid till vårdcentralen. När de frågar vad du söker för så berätta hur du mår osv.
VC kan ha kurator att prata med och läkaren kan sköta sjukskrivning etc.
Min läkare på VC hjälpte mig otroligt bra.

Ok, tackar för råden. Jag tänker ta ut lite semester först och koppla av och sedan se vad jag gör.

Jag är så trött att sitta i möten där man ska diskutera varför saker som man gjorde tar så lång tid, har så många slarvfel etc och spekulera i orsaker, när man själv vet att man är så otroligt slutkörd så det är ett under att man ens tog sig till jobbet nästan till 100% är boven i dramat.

Jag ser mig som en fotbollsspelare som precis innan en stor tävling sprang ett maraton, sedan sitter man där i tv-studion och ska diskutera varför man ej presterade och detta med maraton man sprang precis innan måste man tiga om
-Jo, andra laget spelade bra, otur med domaren etc ska man klaga på...

Permalänk
Avstängd

Först och främst: vad är ett "normalt" liv för dig? Vad för slags arbete känner du att du får ett så kallat "känsla av sammanhang" där du inte känner "värdelöshet" utav det? Känner du att du måste jobba för andra eller dig själv/driva eget? Personligen måste jag vara min egen boss. Vill du jobb med människor eller objekt/fysiska ting/abstrakta ting/t.ex. programmering?

Börja med att fixa studierna så du får bort den tunga psykologiska vikten från dina axlar! Jag drog ut på min kandidatexamen i en utbildning flera år som jag aldrig ens kommer att arbeta med direkt, plus CSN-lån på köpet. Trots smällen så är det skönt att vara "färdig med skiten".

Vad är kvar i exjobbet? Skriva uppsatsen? Opponering & opponera? Göra någon form av studie? Kvantativ eller kvalitativ då? Har du någon frågeställning som du vill besvara eller belysa med din uppsats? Finns säkerligen flera här som skrivit C & D uppsatser så bara fråga om du behöver hjälp med sådana småsaker så att du känner att du börjar ta steg fraåt med din uppsats så du får den gjord!

Du hamnar i en ond cirkel när du inte rör på dig fysiskt för att du psykiskt talat inte känner för det fast det är det fysiska som kan sätta igång din hjärna: att vara fysiskt inaktiv kan vara lika "depressionsinducerande" som andra faktorer kan vara. En promenad på 2-4 km varje dag är alltid bra för själen så tillvida inte du redan lider av en sjukdom (bakterier och/eller virus).

Har du någon form av socialt stöd? Nära vänner? Familj? Släkt? Socialt stöd kan hjälpa dig att göra det du psykologiskt inte orkar göra men som du faktiskt har fysisk ork att göra (många i lumpen orkar gå längre än vad de tror att deras kroppar klarar av).

Till sist: ta en dag i taget! Varje dag känns som ett helvete, och långt borta i horisonten där ett "normalt liv" finns för din del kanske känns som om du aldrig kommer att nå dit. Men det kommer du att göra genom att hela tiden hålla dig aktiv och även skriva ned vad du har gjort för dagen så du kan se att du minsann "får skit gjort". Små framsteg föder självrespekt som i sin tur föder självkänsla.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |