Installera Wifi-adapter i Raspbian

Permalänk
Medlem

Installera Wifi-adapter i Raspbian

Nu är jag här igen! (Börjar bli en ovana detta)

Eftersom att inbyggda wifi-kortet på raspberryn är rätt kasst så införskaffade jag idag en usb-adapter som jag läst ska kunna funka att installera (värt att nämna att jag inte läst om just denna modellen).
Modellen på usb-adaptern är en Dlink DWA-182, men hur f*n installerar jag den så att den funkar i raspbian?

Jag har nog testat allt jag kan fatta och hitta på nätet, och låt oss bara säga det att det är ju ingen "plug & play" direkt...

Finns det någon bra och lätt guide på hur man får till det här? Hur svårt ska det behöva vara, eller hur lätt bör det vara att få igång det? Börjar bli gråhårig nu...

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hmm får problem med sista raden angående headers. Får ut följande error:

Som jag kan tyda det så klagar den på att det inte finns utrymme, fast det finns när jag kollar i utforskaren i raspbian...?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

vad får du för output från kommandot df -h

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vompen:

Nu är jag här igen! (Börjar bli en ovana detta)

Eftersom att inbyggda wifi-kortet på raspberryn är rätt kasst så införskaffade jag idag en usb-adapter som jag läst ska kunna funka att installera (värt att nämna att jag inte läst om just denna modellen).
Modellen på usb-adaptern är en Dlink DWA-182, men hur f*n installerar jag den så att den funkar i raspbian?

Jag har nog testat allt jag kan fatta och hitta på nätet, och låt oss bara säga det att det är ju ingen "plug & play" direkt...

Finns det någon bra och lätt guide på hur man får till det här? Hur svårt ska det behöva vara, eller hur lätt bör det vara att få igång det? Börjar bli gråhårig nu...

Tack på förhand för svar!

Jag vet inte om du verkligen kommer att se någon förbättring av detta eftersom raspberryns USB-portar är långsamma.
Sedan verkar just den adaptern vara ett litet h**e att få igång med raspberry. Googlade lite snabbt och fick upp trådar om att själv kompilera drivrutiner osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

vad får du för output från kommandot df -h

Då får jag följande:

Skrivet av giplet:

Jag vet inte om du verkligen kommer att se någon förbättring av detta eftersom raspberryns USB-portar är långsamma.
Sedan verkar just den adaptern vara ett litet h**e att få igång med raspberry. Googlade lite snabbt och fick upp trådar om att själv kompilera drivrutiner osv.

Åh nej säg inte så haha... Vill ju ha lite mer oumf så säga...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen Ser ut som du har helt fullt på /boot. Vet inte om du kanske har möjlighet att rensa någonting där, annars behöver du nog utöka storleken på den vilket inte är helt enkelt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att köpa en wifi-adapter som funkar i Linux out of the box, finns en hel del som gör det.

Den här brukar funka perfekt:

https://new.webhallen.com/se/product/159448-TP-Link-TL-WN725N...

Här är en lista, vet inte hur aktuell den är dock:
https://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det bästa är ju att köpa en wifi-adapter som funkar i Linux out of the box, finns en hel del som gör det.

Den här brukar funka perfekt:

https://new.webhallen.com/se/product/159448-TP-Link-TL-WN725N...

Här är en lista, vet inte hur aktuell den är dock:
https://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters

Jo, RTL8188-baserade dongles funkar generellt sett väldigt bra under Linux. Drivern är både mogen och stabil. Det enda negativa som kan sägas är väl att det finns bra mycket snabbare chipsets, men å andra sidan kanske det inte spelar någon större roll när det ska köras på en Pi. Man får fullt tillräckliga hastigheter för det mesta i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

@vompen Ser ut som du har helt fullt på /boot. Vet inte om du kanske har möjlighet att rensa någonting där, annars behöver du nog utöka storleken på den vilket inte är helt enkelt...

Ska kika över detta, men kort och gott varför jag får felmeddelande på sista raden är för att jag saknar utrymme under boot-partitionen/mappen och att den behöver rensas lite eller utökas?

Skrivet av saturday_sun:

Det bästa är ju att köpa en wifi-adapter som funkar i Linux out of the box, finns en hel del som gör det.

Den här brukar funka perfekt:

https://new.webhallen.com/se/product/159448-TP-Link-TL-WN725N...

Här är en lista, vet inte hur aktuell den är dock:
https://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters

Ser ju bra ut... Jag dubbelkollade på just den adaptern jag köpt ifall den hade linux-stöd innan jag köpte den och det skulle den ha. Sen hur bra stödet är är ju en annan fråga... Men får kika på att eventuellt byta om jag inte får till det. Fick ju denna adaptern till ett bra pris hehe...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Det bästa är ju att köpa en wifi-adapter som funkar i Linux out of the box, finns en hel del som gör det.

Den här brukar funka perfekt:

https://new.webhallen.com/se/product/159448-TP-Link-TL-WN725N...

Här är en lista, vet inte hur aktuell den är dock:
https://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters

Har en WN725N och kan bekräfta att den funkar bra med rPi. Jag har för mig att den funkar out of the box med Stretch.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Ska kika över detta, men kort och gott varför jag får felmeddelande på sista raden är för att jag saknar utrymme under boot-partitionen/mappen och att den behöver rensas lite eller utökas?

Framgår av 6:e raden att det är slut på utrymme på /boot så den kan inte skriva någon .bak fil som den behöver skriva där.
Sedan får du ett Operation not permitted fel ovanför det vilket jag inte vet säkert om det hör ihop med bristen på utrymmet, men troligen.
Du lär få liknande fel i framtiden, så bäst vore nog att försöka rensa lite, men det är svårt att säga vad som går att ta bort. Jag har själv bara 23 MB använt på /boot så 65 MB låter mycket.

Det borde även gå att resiza /boot partitionen genom att t.ex. använda programmet gparted på en annan Linux-dator eller VirtualBox. Den behöver inte vara speciellt stor, kanske dubbelt av vad den är idag (120 - 130 MB). Gör i så fall först en backup av SD-kortet med t.ex. Win32 Disk Imager.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Framgår av 6:e raden att det är slut på utrymme på /boot så den kan inte skriva någon .bak fil som den behöver skriva där.
Sedan får du ett Operation not permitted fel ovanför det vilket jag inte vet säkert om det hör ihop med bristen på utrymmet, men troligen.
Du lär få liknande fel i framtiden, så bäst vore nog att försöka rensa lite, men det är svårt att säga vad som går att ta bort. Jag har själv bara 23 MB använt på /boot så 65 MB låter mycket.

Det borde även gå att resiza /boot partitionen genom att t.ex. använda programmet gparted på en annan Linux-dator eller VirtualBox. Den behöver inte vara speciellt stor, kanske dubbelt av vad den är idag (120 - 130 MB). Gör i så fall först en backup av SD-kortet med t.ex. Win32 Disk Imager.

Kan man partitionera med ett annat program på tex pc, eller är det viktigt att göra det på en annan/samma linux-klient?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det verkar som att bifogad guide för att ändra storleken på partition fungerar utmärkt. Dock så vill jag ju inte använda hela minneskortet som guiden visar, för jag vill kunna installera fler OS senare på samma kort, så hur gör man för att utöka partitionen med x antal gb?
För som sagt, följande kod "mkpart logical START -1s" gör att den utökar vald partition över hela kortet. Finns det någon kod som säger "utöka med så många gb" istället?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+