Permalänk
Medlem

Ändra färger i bash

Hallå

När jag kör bash på debian så blir det i mitt tycke gräsliga färger, bland annat mörkblått på svart bakgrund. Hur ändrar man dessa fäger på ett enkelt sätt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du kör med grafiskt gui, dvs en terminal i ett programfönster i ditt OS, kan du ändra hur terminalen ska tolka färgen blå i inställningsmenyn på fönsterlisten. Typ edit > settings > appearence eller liknande. Beror lite på vilken desktop environment du kör.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Vilken terminal emulator använder du dig utav? Till t.ex. XTerm finns det färgteman att ladda ner eller klistra in i ~/.Xdefaults. http://www.xcolors.net/
Jag använder mig bara utav terminalprogram (förutom ett fåtal), så färger i terminal är viktigt så man trivs. Så här ser mitt pimpade Debian ut: BILD (skräptexten i högerspalten är en kom-ihåg lista, inte så snyggt gjort men hjälper mig att komma ihåg kommandon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Om du kör med grafiskt gui, dvs en terminal i ett programfönster i ditt OS, kan du ändra hur terminalen ska tolka färgen blå i inställningsmenyn på fönsterlisten. Typ edit > settings > appearence eller liknande. Beror lite på vilken desktop environment du kör.

Kör den i konsoll läget då jag använder den som server, men intressant tips ändå om jag någon gång kör desktop.

Skrivet av Whaleboobs:

Vilken terminal emulator använder du dig utav? Till t.ex. XTerm finns det färgteman att ladda ner eller klistra in i ~/.Xdefaults. http://www.xcolors.net/
Jag använder mig bara utav terminalprogram (förutom ett fåtal), så färger i terminal är viktigt så man trivs. Så här ser mitt pimpade Debian ut: BILD (skräptexten i högerspalten är en kom-ihåg lista, inte så snyggt gjort men hjälper mig att komma ihåg kommandon)

Jag använder mig av putty för att connecta till maskinen, har provat lite olika saker i programet men inte fått de mer än svart/vitt.
Ser ut som det krävs en hel del kodning för att ändra på något

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Targenor:

Jag använder mig av putty för att connecta till maskinen, har provat lite olika saker i programet men inte fått de mer än svart/vitt.
Ser ut som det krävs en hel del kodning för att ändra på något

Det är terminalprogrammet, i detta fall PuTTY, som bestämmer vilka färger som ska visas upp. PuTTY stöder inte .Xdefaults, utan du får sätta färgerna per session.

Se exempelvis https://github.com/AlexAkulov/putty-color-themes för en lista med ett femtiotal färgscheman för PuTTY.

Snabbdemo:

  1. Apple Terminal

  2. Argonaut

  3. Birds Of Paradise

  4. Blazer

  5. Chalkboard

  6. Ciapre

  7. Dark Pastel

  8. Desert

  9. Espresso

  10. Fish Of Paradise

  11. Fish Tank

  12. Github

  13. Grass

  14. Highway

  15. Homebrew

  16. Hurtado

  17. Ic Green Ppl

  18. Idletoes

  19. Igvita Desert

  20. Igvita Light

  21. Invisibone

  22. Kibble

  23. Liquid Carbon

  24. Liquid Carbon Transparent

  25. Liquid Carbon Transparent Inverse

  26. Man Page

  27. Monokai Soda

  28. Monokai Dimmed

  29. Monokai Stevelosh

  30. Neopolitan

  31. Novel

  32. Ocean

  33. Papirus Dark

  34. Pro

  35. Red Sands

  36. Seafoam Pastel

  37. Solarized Dark

  38. Solarized Light

  39. Solarized Darcula

  40. Sundried

  41. Symfonic

  42. Teerb

  43. Terminal Basic

  44. Thayer

  45. Tomorrow

  46. Tomorrow Night

  47. Twilight

  48. Vaughn

  49. X Dotshare

  50. Zenburn

Dold text
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.