Readynas nv, nv+, nvx eller 1100, någon ägare här i sthlm?

Permalänk
Medlem

Readynas nv, nv+, nvx eller 1100, någon ägare här i sthlm?

Hej!

Jag har en NVX där tyvärr psu har gett upp. Har redan bytt till en ny nas, men skulle vilja få över informationen jag har på den. Så jag undrar om någon här har en psu till någon av dem i rubriken att låna/hyra ut, alt sälja psu/nas till mig. Jag är även intresserad andra förslag på lösningar...

Finns den här:

https://www.amazon.co.uk/Netgear-Power-Supply-Unit-Ready/dp/B...

Men känns lite dyrt.

Tack för hjälpen!

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

skakar du fram tillräckligt med sata-portar, USB/SATA-adaptrar etc. så att du får in alla diskarna till samma dator så kan förmodligen vilken linux som helst smälla ihop RAID-arrayen, troligen helt automagiskt under tex ubuntu och du kommer åt filerna.

det är styrkan med linuxbaserad mjukvaru-RAID - vilken linuxburk som helst kan hantera dem till skillnad när en HW-RAID kort/burk havererar.

Permalänk
Medlem

När jag har googlat på ämnet så har jag förstått att den lösningen inte ska vara så lyckad. Dessutom kostar programmen som behövs mycket.

Men som sagt jag går på andra handsinfo.

Permalänk
Medlem

hmm... vet inte vad du sökt på - men allt jag refererat hittills är open source och kan fritt laddas ned utan kostnad - men har du inte jobbat med linux så kan det förstås vara en del uppförsbacke då det gäller att anamma lite filosofier bakom unix/linux och hur och vilka kommandons som används där.

tex. systemrescuecd kan läggas på USB-sticka och startas från en PC där man kopplat i sina diskar från NAS:en , men där får man manuellt hantera mdadm för att sätta ihop sin raid och därefter mounta sina partitioner - fördelen dock är att man har bättre kontroll och tex. mountar i read only-mode än som tex. en ubuntu skulle göra och smäller ihop allt automagiskt och det blir en map/fönster med filerna tillgängliga på skrivbordet typ.

Är du helt novis på detta så kanske det är bättre att någon mer linuxvan människa får titta på det - och är det väldigt viktigt på skivorna så gör man först diskimage på dem innan man gör något annat alls.

---

När detta har löst sig så vet du i fortsättning varför man skall göra regelbundna backupper även på NAS - skit kan alltid hända oavsett använda RAID-system...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av xxargs:

Är du helt novis på detta så kanske det är bättre att någon mer linuxvan människa får titta på det - och är det väldigt viktigt på skivorna så gör man först diskimage på dem innan man gör något annat alls.

Tyvärr, är jag det. :-/

Skrivet av xxargs:

När detta har löst sig så vet du i fortsättning varför man skall göra regelbundna backupper även på NAS - skit kan alltid hända oavsett använda RAID-system...

Den läxan har jag lärt mig nu, dock har jag haft backup på ganska mycket så det viktigast är redan safe. Men skulle gärna fått över resten, men är ingen katastrof hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Jag är även intresserad andra förslag på lösningar...

Två NV+ på auktion på Tradera. (inte mina) Kanske kan det vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara ta ett vanligt ATX-agg och brumma igång NASen?! Sen kopiera ut allt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hade ett NVX på jobb där nätaggregatet sa pang när jag gjorde en omstart efter att den stått på i flera år.

Slutade med att vi fick beställa ett ersättningsnätagg på eBay för en tusenlapp med frakt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hade ett NVX på jobb där nätaggregatet sa pang när jag gjorde en omstart efter att den stått på i flera år.

Slutade med att vi fick beställa ett ersättningsnätagg på eBay för en tusenlapp med frakt.

Man ska aldrig starta om utrustning som fungerat klanderfritt i flera år
Nej men oftast på utrustning som varit igång flera år så smäller nätagget efter en omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Två NV+ på auktion på Tradera. (inte mina) Kanske kan det vara ett alternativ?

Tack, ska kika in dem!

Skrivet av Mr_Lazy:

Kan du inte bara ta ett vanligt ATX-agg och brumma igång NASen?! Sen kopiera ut allt.

Nä tyvärr fungerar det inte, är någon specialare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Tack, ska kika in dem!

Nä tyvärr fungerar det inte, är någon specialare.

Nja/mja. ITX med lite trix.

Om du är villig att prova:
https://www.readynas.com/download/archive/pdf/ReadyNAS_PSU_pi...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja/mja. ITX med lite trix.

Om du är villig att prova:
https://www.readynas.com/download/archive/pdf/ReadyNAS_PSU_pi...

Japp, sett den där tidigare. Finns även en video på youtube. Men är nog tyvärr inget för mig, inte riktigt haj på det där. Hade jag haft en gammal psu, kanske jag hade testat. Har iofs en 10 år gammal Corsair HX520 520W som nyss fick gå i pension, men går som en klocka fortfarande så kommer förmodligen få ärvas av min brorson. Grabben är 9 år gammal så behöver sin första dator. Hehe, nu när jag tänker på det är psu äldre än honom.

Permalänk

Skulle denna funka?

[img="http://forumbilder.se/H5VK2/d5d60623-ebb7-44f7-9296-b107708ade19.jpeg"]

Kan tänka mig att låna ut men kan ta det över pm ist 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Skulle denna funka?

[img="http://forumbilder.se/H5VK2/d5d60623-ebb7-44f7-9296-b107708ade19.jpeg"]

Kan tänka mig att låna ut men kan ta det över pm ist 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det skulle den! Pmar dig!