Säker voltsättning för Intel Inside Core I7 4770K?

Permalänk
Medlem

Säker voltsättning för Intel Inside Core I7 4770K?

Hej mina vänner.

Jag har en 4770K med MSI Z87M Gaming. Det träliga är att burken min har gett Whea på blåskärm, och det är ju hårdvarufel.
Jag googlade och det mest kända felet vid Whea, verkar vara att man har processorn på dynamiska volt, och dynamisk klockfrekvens.
Så nu har jag satt den statiskt på 4.2GHz och statiska volt på 1.300v.
Är det säkert att ha den på det? För UEFI visade rött när jag drog upp den på det vilket bör betyda något i stil med fara.

Tanken slår mig ju även att MSI kan ha gjort det för att man skall hålla sig på en jättesäker nivå.
Jag tänker mig då noob-klockare. Jag är ingen noob-klockare, men har inte gett mig in särskilt djupt på just 4770K trots att jag ägt den sedan 1 månad efter att den släpptes. Det kan ju verka lite slött och dumt av mig och är nog det också. Men just därför kommer jag hit till er och frågar så att jag kan erhålla ny kunskap. Jag har inte för avsikt att elda upp min processor med onödigt hög spänning då den fortfarande klarar av allt jag slänger på den.

Nästa grej för mig att uppgradera skulle väl vara GPU, har ett R9 290 lövblås, men väntar in bättre ekonomi för en sådan sak.
Så överskölj mig nu med era råd och er kunskap. Mitt mål är att få bort Whea då de flesta som fått den har höjt spänningen och blivit av med den.
Men det träliga är att Charles-Harald kanske satte sin på 1.280, medans Olga-Greta satte sin på 1.350.
Ja ni förstår.

Kram.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hej mina vänner.

Jag har en 4770K med MSI Z87M Gaming. Det träliga är att burken min har gett Whea på blåskärm, och det är ju hårdvarufel.
Jag googlade och det mest kända felet vid Whea, verkar vara att man har processorn på dynamiska volt, och dynamisk klockfrekvens.
Så nu har jag satt den statiskt på 4.2GHz och statiska volt på 1.300v.
Är det säkert att ha den på det? För UEFI visade rött när jag drog upp den på det vilket bör betyda något i stil med fara.

Tanken slår mig ju även att MSI kan ha gjort det för att man skall hålla sig på en jättesäker nivå.
Jag tänker mig då noob-klockare. Jag är ingen noob-klockare, men har inte gett mig in särskilt djupt på just 4770K trots att jag ägt den sedan 1 månad efter att den släpptes. Det kan ju verka lite slött och dumt av mig och är nog det också. Men just därför kommer jag hit till er och frågar så att jag kan erhålla ny kunskap. Jag har inte för avsikt att elda upp min processor med onödigt hög spänning då den fortfarande klarar av allt jag slänger på den.

Nästa grej för mig att uppgradera skulle väl vara GPU, har ett R9 290 lövblås, men väntar in bättre ekonomi för en sådan sak.
Så överskölj mig nu med era råd och er kunskap. Mitt mål är att få bort Whea då de flesta som fått den har höjt spänningen och blivit av med den.
Men det träliga är att Charles-Harald kanske satte sin på 1.280, medans Olga-Greta satte sin på 1.350.
Ja ni förstår.

Kram.
/Lifooz

1.3 är inga problem. Du kan köra upp till 1.45-1.5 också, men då börjar du närma dig faro-zonen enligt mig. Runt 1.5v och uppåt. Värmen är att tänka på också.. man vill ju hålla processorn sval och fin Men har du ordentlig kylning så är t.ex. 1.45-1.5 inga problem enligt mig. Men 1.5+ då börjar jag i alla fall bli lite orolig

Det finns en del folk som kör även upp till 1.6 också vet jag, men det är inget jag hade vågat mig på.

Personligen hade jag stannat vid 1.425-1.45.

Ska tillägga att jag inte vill att du ska lägga dig på 1.45v, utan mer att 1.3v är långt ifrån "farligt".

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

1.3 är inga problem. Du kan köra upp till 1.45-1.5 också, men då börjar du närma dig faro-zonen enligt mig. Runt 1.5v och uppåt. Värmen är att tänka på också.. man vill ju hålla processorn sval och fin Men har du ordentlig kylning så är t.ex. 1.45-1.5 inga problem enligt mig. Men 1.5+ då börjar jag i alla fall bli lite orolig

Det finns en del folk som kör även upp till 1.6 också vet jag, men det är inget jag hade vågat mig på.

Personligen hade jag stannat vid 1.425-1.45.

Ska tillägga att jag inte vill att du ska lägga dig på 1.45v, utan mer att 1.3v är långt ifrån "farligt".

Fett.

Jag har nu kört GTA V typ 3 timmar längre än jag någonsin lyckats förut. Så jag tolkar det som att det var spänningen som inte var tillräcklig.
Jag toppade 71 grader Celsius som varmaste tillfället på kärna 0 i HW monitor. Dock så blev kylningen lite sämre efter att jag hade haft den hos en polare.
Så jag skall ta lös den och lägga på lite ny pasta. Förövrigt så har min Antec Kühler H2o 1220 alltid varit trogen, men kan ha blivit något med vattnet i den då den rosslade paj när jag startade datorn första gången innan det hade lagt sig och den lät som normalt.

Tack för din hjälp min vän.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Keffmode:

1.3 är inga problem. Du kan köra upp till 1.45-1.5 också, men då börjar du närma dig faro-zonen enligt mig. Runt 1.5v och uppåt. Värmen är att tänka på också.. man vill ju hålla processorn sval och fin Men har du ordentlig kylning så är t.ex. 1.45-1.5 inga problem enligt mig. Men 1.5+ då börjar jag i alla fall bli lite orolig

Det finns en del folk som kör även upp till 1.6 också vet jag, men det är inget jag hade vågat mig på.

Personligen hade jag stannat vid 1.425-1.45.

Ska tillägga att jag inte vill att du ska lägga dig på 1.45v, utan mer att 1.3v är långt ifrån "farligt".

Skrivet av Lifooz:

Fett.

Jag har nu kört GTA V typ 3 timmar längre än jag någonsin lyckats förut. Så jag tolkar det som att det var spänningen som inte var tillräcklig.
Jag toppade 71 grader Celsius som varmaste tillfället på kärna 0 i HW monitor. Dock så blev kylningen lite sämre efter att jag hade haft den hos en polare.
Så jag skall ta lös den och lägga på lite ny pasta. Förövrigt så har min Antec Kühler H2o 1220 alltid varit trogen, men kan ha blivit något med vattnet i den då den rosslade paj när jag startade datorn första gången innan det hade lagt sig och den lät som normalt.

Tack för din hjälp min vän.

/Lifooz

EDIT: 1,35v ska det vara. Skrev tidigare 1,3v av misstag.

Vill bara lyfta ett varningens finger här. Rent generellt brukar tumregeln vara 1,35 som max om man inte har väldigt exotisk kylning och delidd. Det kan fungera men är det värt risken? Det är frågan. Här finns en väldigt matnyttig guide för överklockning utav Intels 4xxx -serie processorer: http://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1411077-haswell-o...

I övrigt så är 4,3 Ghz inte direkt jättehögt för den volten. Har du provat att höja den 4,4 Ghz och se om det funkar också? Min förra 4770K klarade iofs just 4,3 Ghz som bäst med 1,3v. Men andra har kunnat köra 4,4 och har man tur kan det t.o.m. gå att köra 4,5 Ghz

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fett.

Jag har nu kört GTA V typ 3 timmar längre än jag någonsin lyckats förut. Så jag tolkar det som att det var spänningen som inte var tillräcklig.
Jag toppade 71 grader Celsius som varmaste tillfället på kärna 0 i HW monitor. Dock så blev kylningen lite sämre efter att jag hade haft den hos en polare.
Så jag skall ta lös den och lägga på lite ny pasta. Förövrigt så har min Antec Kühler H2o 1220 alltid varit trogen, men kan ha blivit något med vattnet i den då den rosslade paj när jag startade datorn första gången innan det hade lagt sig och den lät som normalt.

Tack för din hjälp min vän.

/Lifooz

Låter bra! 71 grader är ju absolut inte varmt. Särskilt inte för 4770K som har en tendens att vara lite svåra att tämja

Har du testat lägre spänning än 1.3V? Högre spänning är ju direkt kopplat till högre värmeutveckling, likaså åt andra hållet, att lägre spänning ger mindre värme. Så på det sättet kan du ju få ner värmen ytterligare (skadar ju inte!)

Jag vet inte hur dina blåskärmar fungerar, men när jag överklockar så vill jag ha så låg spänning som möjligt går. Precis så lågt det går innan det börjar blåskärma. Det har många fördelar. Processorn går svalare, kylaren tystare. Allt annat i chassit går svalare. Teoretiskt sett så får processorn längre livslängd o.s.v. Ja du fattar

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vill bara lyfta ett varningens finger här. Rent generellt brukar tumregeln vara 1.30 som max om man inte har väldigt exotisk kylning och delidd. Det kan fungera men är det värt risken? Det är frågan. Här finns en väldigt matnyttig guide för överklockning utav Intels 4xxx -serie processorer: http://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1411077-haswell-o...

I övrigt så är 4,3 Ghz inte direkt jättehögt för den volten. Har du provat att höja den 4,4 Ghz och se om det funkar också? Min förra 4770K klarade iofs just 4,3 Ghz som bäst med 1,3v. Men andra har kunnat köra 4,4 och har man tur kan det t.o.m. gå att köra 4,5 Ghz

Kan hålla med något. Skulle dock inte vara rädd för att skrämma upp en 4770K i 1.45V. Så högt är det inte. Vet dock att 4770K inte behöver så hög volt för att komma upp högt i hastigheter. Många klarar ju typ 4.6-4.8GHz~ på 1.3V o.s.v.

Målet är ju absolut inte att gå högt på volten, men det är långt ifrån skadligt enligt mig. Processorer är ändå rätt så tåliga.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

skulle inte oc denna cpu om du inte bytt kylpasta mellan ihs och chip kolla https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508815-asus-maximus-v...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Körde min gamla 4770k @4.6ghz på 1.45v~ i ett eller två år.

Edit: Kan vara att jag körde 1.35v, längesen nu..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

skulle inte oc denna cpu om du inte bytt kylpasta mellan ihs och chip kolla https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508815-asus-maximus-v...

För tusan, du länkar en post från en helt oerfaren person? ALDRIG. ALDRIG. ALDRIG. Ska man köra AUTO OC....

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Det är komiskt hög volt för den frekvensen.
Min 4790k är stabil på 4.7 Ghz på 1.288 volt (rapporterat från CPU-Z)

Annars är väl under 1.3 att rekommendera om du ska ha den i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

För tusan, du länkar en post från en helt oerfaren person? ALDRIG. ALDRIG. ALDRIG. Ska man köra AUTO OC....

Men AUTO ska vara ett "Säker" läge enligt ASUS eller?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men AUTO ska vara ett "Säker" läge enligt ASUS eller?

Autoläge oavsett tillverkare drar på volt så de visslar om de. Du sätter Mhz, sen anpassar de sig efter de. Systemet kan även dra på Extra för att göra 100% säkert att de är "stabilt", vilket backfirar.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz