Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator fungerar inte

Tjaba! Förra veckan då jag spelade pubg så dog datorn ganska plötsligt sen efter att den dog så började det lukta bränt. Har kollat över allt i datorn och på alla ställe och hela moderkortet och det finns inga tecken på att det är bränt. Men när jag ska starta datorn så vägrar den starta den klickar som ba till sen händer det inge mer. Har provat med ett annat nätaggregat och blir bara samma sak. Har ochså kopplat ut alla ram minnen, hårddiskar, fläktar etc... och blir exakt samma sak datorn vägrar bara starta. Så behöver hjälp om det är någon som kan hjälpa.

Operativsystem: Windows 10
Processor: AMD FX-6350
Moderkort: MSI 970 gaming
Minne: 4x 2gb corsair vet inte exakt vilka här heller.
Grafikkort: AMD Radeon r9 390
Nätaggregat: SSeasonic 600HT
Hoppas verkligen det hjälper för kan inte så mkt!

Permalänk

Kan det vara orsak du ha två olika grafikkort att kopplas? Ha aldrig hört talas moderkort som heter MSI 970 gaming..

Kan det vara din nätagg ge upp? Kan hända jag ha fel.. Men lyser det på moderkort? Sätt fläkt igång när du starta dator?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

@Dansken88: Jodå det finns ett moderkort som heter så men det är dock AMDs AM3+ sockel på det så någonting stämmer iaf inte

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Kan det vara orsak du ha två olika grafikkort att kopplas? Ha aldrig hört talas moderkort som heter MSI 970 gaming..

Kan det vara din nätagg ge upp? Kan hända jag ha fel.. Men lyser det på moderkort? Sätt fläkt igång när du starta dator?

Det är rätt moderkort. Var en kompis som hjälpte mig köpa allt för 3 år sen! Har prövat med ett annat nätagg men den startar som ändå inte och nä ingen fläkt startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilojofone34:

Det är rätt moderkort. Var en kompis som hjälpte mig köpa allt för 3 år sen! Har prövat med ett annat nätagg men den startar som ändå inte och nä ingen fläkt startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är ett moderkort med 970 chipset så är det inte någon Intel i7 du har iaf... Det minsta du kan göra är ju att börja med att ta reda på vilka saker du verkligen har.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Om det är ett moderkort med 970 chipset så är det inte någon Intel i7 du har iaf... Det minsta du kan göra är ju att börja med att ta reda på vilka saker du verkligen har.

Sorry hade kopierat fel nu ska det stå rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Kan det vara orsak du ha två olika grafikkort att kopplas? Ha aldrig hört talas moderkort som heter MSI 970 gaming..

Kan det vara din nätagg ge upp? Kan hända jag ha fel.. Men lyser det på moderkort? Sätt fläkt igång när du starta dator?

Nu när ja prövar igen så startar fläktarna och grafikkortet + moderkortet börjar lysa med bara i en sekund sen dör den igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det inte att lukta sig till vart det luktar bränt? Du kan börja med nätagget.

Om du ska kunna sen nått på mobo måste du montera ut det, plocka bort alla kylflänsar, cpu-kylare ect

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Går det inte att lukta sig till vart det luktar bränt? Du kan börja med nätagget.

Om du ska kunna sen nått på mobo måste du montera ut det, plocka bort alla kylflänsar, cpu-kylare ect

Asså det lukta lixom bränt i hela datorn.. plockade bort nästan allt och så men funka inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilojofone34:

Asså det lukta lixom bränt i hela datorn.. plockade bort nästan allt och så men funka inte

Skickades från m.sweclockers.com

Du väntade nog för länge. När det händer tar man först ut det man misstänker mest (tex nätagg, grafikkort) och går en bit ifrån datorn så det blir lättare att avgöra om den eller resten av datorn luktar mest bränt. Sen fortsätter man med nästa del.

Ta bort grafikkortet HELT också. Du lär höra om datorn fortfarande klickar och dör.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du väntade nog för länge. När det händer tar man först ut det man misstänker mest (tex nätagg, grafikkort) och går en bit ifrån datorn så det blir lättare att avgöra om den eller resten av datorn luktar mest bränt. Sen fortsätter man med nästa del.

Ta bort grafikkortet HELT också. Du lär höra om datorn fortfarande klickar och dör.

Tog bort det helt och de blev samma sak. Att det klickade till och dog..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja då finns ju inte så mycket annat att göra än att börja byta ut delar.

Min gissning är att nätaggregatet pajade och då förstörde moderkortet.

Köp ett beg moderkort och byt ut det gamla och kolla om det funkar tillsammans med en annan PSU.
Nätaggregatet skulle jag kasta, knappt värt att testa det i en annan burk då det då kan förstöra den också.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Ja då finns ju inte så mycket annat att göra än att börja byta ut delar.

Min gissning är att nätaggregatet pajade och då förstörde moderkortet.

Köp ett beg moderkort och byt ut det gamla och kolla om det funkar tillsammans med en annan PSU.
Nätaggregatet skulle jag kasta, knappt värt att testa det i en annan burk då det då kan förstöra den också.

Får väll göra de! Men är det nått ja måste tänka på om jag köper nytt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@Dansken88: Jodå det finns ett moderkort som heter så men det är dock AMDs AM3+ sockel på det så någonting stämmer iaf inte

Aha! Nu hajar jag Tack

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilojofone34:

Får väll göra de! Men är det nått ja måste tänka på om jag köper nytt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är väl inte mer än att det ska passa med CPU och ram, om du överklockar ska det ju ha sådan funktion också.