AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Nu börjar specs för ryZen+ smita ut på nätet.

Här är specs för nya 1600, dvs 2600.

https://wccftech.com/amd-2nd-generation-ryzen-5-2600-asus-cro...

https://www.youtube.com/watch?v=y257CMPOZWw

Värt att uppgradera?
Nja osäker tills vi vet mer ang övriga processorfunktioner.

Vi får hoppas att dessa är mer minneskompitabla utan behöva överklocka ramminnena. Samt att vanlig överclockning sträcker sig lite längre än den nuvarande 4ghz stolpen.

Hoppas AMD SensMI även har något bra att komma med som kanske kompenserar lite mot dess clock speed.
Som innehåller flera intressanta funktioner minsann, som vi inte heller vet än hur de kommer fungera i praktiken.

Känns osannolikt om dom inte skulle vara värda att uppdradera till, med tanke på hur aggressivt AMD marknardsförde Ryzen i höstas.
(Aka rensade hyllorna på utgående processorer, eftersom 1000 serien nu tas bort.)

Blir spännande att se.

Permalänk

Priser?

Vad vet vi hitils om priserna?
Uppskattningar såklart)?

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Vad vet vi hitils om priserna?
Uppskattningar såklart)?

Jag tror inte vi vet något om det än men jag ser ingen anledning till att dom inte kommer kosta som respektive modell under release förra året.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azurelight:

Vad vet vi hitils om priserna?
Uppskattningar såklart)?

Antagligen kommer de att ligga på de ursprungliga priserna iaf när det gäller de lägre serierna, de högre R7 kommer att ligga runt dagens priser.
My 2 cents

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Angående priserna så behöver AMD ha in varenda krona och de lär sätta priserna som de tror skapar den maximala vinsten. Det innebär att det knappast inte lär bli något stort jubel utan det blir ungefär som de senaste Intel generationerna. Där varje generation såklart är bättre än den förra.

Min förhoppning är dock att Ryzen 2 ska knappa in på intel singelcore prestanda så det typ enbart är den stora skaran som spelar i 640*480 monochrome som behöver ha Intel. Man kan argumentera för att gråskala gör spelen snyggare, men oj vad fps sjunker med gråskala på.

Angående frågan värt att uppgradera, så beror det på vad man har. Sitter man med en 1700x eller bättre så en threadripper 2 anser jag vara det minsta för märkbar skillnad utanför benchmarkin och fps counters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Är man helt dum som köper en Ryzen-rigg nu med ett B350 moderkort och en 1600X?

Beror ju lite på hur din situation ser ut.
Måste du bara ha en fungerande dator idag och kan tänka dig en lite slöare CPU i några månader så Varför inte köpa med ex Athlon 950 555kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4422254 ? Då är det bara att skaffa en ryzen ur nästa gen när de kommer. Och du kan ju säkert sälja athlonen för några hundralappar.
Köper du en 1600x idag så tror jag det är svårt att motivera uppgraderingen till en 2600x, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Vad vet vi hitils om priserna?
Uppskattningar såklart)?

Utan att ha några källor att gå på så tror jag att priserna kommer ligga på som förra generationen. Men vi får avvakta och se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Verkar bli sjukt ovärt att uppgradera från en första gen Ryzen iaf. Lite därför jag tidigare ifrågasatt Hur viktigt det egentligen är med kompabilitet med gamla moderkort. Hur många köper en ny processor för 7% mer prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

De som köpte en billig Ryzen 3 och vill ha fler kärnor är väl de som har nytta av det huvudsakligen.
Den som skaffade värsta Ryzen 7 däremot klarar sig nog ett tag till utan uppgradering.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Då Intel 8700K har 3,7GHz i grunden men en Max på hela 4,7GHz så skulle det kunna vara så att AMD endast höjer grund frekvensen med 100MHz. Men däremot låter FRX nivån springa iväg med minst 300MHz på 1600X och 1800X modellerna. Eller vad tror ni?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Då Intel 8700K har 3,7GHz i grunden men en Max på hela 4,7GHz så skulle det kunna vara så att AMD endast höjer grund frekvensen med 100MHz. Men däremot låter FRX nivån springa iväg med minst 300MHz på 1600X och 1800X modellerna. Eller vad tror ni?

Jag har för mig att grundfrekvensen på 2600 ökade 200MHz både på grund och topp, men det återstår att se vilket det blir på X-modellerna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Klockfrekvenserna och prestandan knappar in allt mer inom Intel och AMD!

(Speciellt nu med meltdown + spectre härvan och att nu avråder tom Intel att ens installera deras egna säkerhetsuppdateringar..)

Så det är väldigt spännande att se vart vi till slut kommer hamna när alla uppdateringar är gjorda, även när lite barnsjukdomar hos nya zen+ bankats ut med. Det kommer garanterat vara bättre än när Ryzen först släpptes.

Det är flera saker att väga in, och vi kan bara gissa än, men det kommer bli högre klockfrekvenser frågan är hur stor skillnad det blir.

Jag är väldigt nyfiken hur hela SenseMI teknologin, som få verkar prata om ens hur kommer att prestera i praktiken.

Vad vet vi om allt?

Precision Boost 2, Pure Power, XFR2, Neural Net Prediction, Smart prefetch.

Dessa kan komma sig vara väldigt bra funktioner, speciellt inom gaming kan man lugnt säga.
Vi vet väl inte hur detta kommer påverka hela processorn helt än?
Men klart det kommer påverka single core med vilket gör det hela mycket intressant om den kommer prestera bättre än Intel i spel framöver.

Speciellt då allt tyder på mycket bra moderkort med bra VRMs med tom riktiga kylflänsar.
Tex X470 från Gigabyte som sågs vid CES.

Prismässigt skulle jag nog gissa att de kommer kosta ungefär lika mycket som dagens, då dessa försvinner från hyllorna och zen+ tar dess plats. Möjligen en liten summa högre, men inget större i sådanafall.

Permalänk
Medlem

Nordichardware var överlyckliga att de nu fått tag på 1800x och 1700. Kan det vara så att AMD har börjat skicka ut de nya ryzen 2 för test? (Då är det bra att ha de gamla cuperna så man kan mäta skillnaden)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nordichardware var överlyckliga att de nu fått tag på 1800x och 1700. Kan det vara så att AMD har börjat skicka ut de nya ryzen 2 för test? (Då är det bra att ha de gamla cuperna så man kan mäta skillnaden)

Skickades från m.sweclockers.com

Överlycklig?! De är alltid överlyckliga.

Det jag såg i somras måste vara den mest genuina överlyckligheten jag sett på vääldigt länge hos en som unboxar

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

AMD börjar lida av att alla/många väntar på ryzen 2

Intel har många CPU modeller men det är en modell som står för en stor del av försäljningen. Förut för 4mån sedan ville alla ha 7700K. Idag är det ingen som skulle köpa en ny premium CPU med mindre än 6/12 kärnor/trådar så idag heter Intels storsäljare 8700K. På AMD sidan så heter storsäljaren 1600 då den är AMDs billigaste 6/12 Kärnor/trådar som du kan OC. Skulle nya 2600 (ersättaren för 1600) vara låst (går ej att OC) så kommer den nya storsäljaren från AMD heta 2600X

info från https://wccftech.com/intel-cpus-outselling-amd-cpus-2018/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Siktar mot en 2600X här i varje fall. Min i5'a ligger på 100% i många spel, det svider lite extra när GPU'n inte får jobba fullt ut.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem

bench resultat R5 2400u

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Dedikerat grafikkort tiil Ryzen 3 2200G ?

Klarar Ryzen 3 2200G att hantera film, streaming med bra resultat utan dedikerat grafikkort? Ansluter man då skärmen till moderkortets
VGA-port? Fullständig novis, snart 80 år som blivit datorintresserad och funderar på mitt första bygge. Tacksam för alla goda råd !!!
Tänkt bygga i Fractal Design Mini R2 Lite gammeldags med CD-DVD brännare, HDD + en lagom stor SSD. RAM 8 eller 16 GB?
PSU 400-500W. Moderkort vet jag inte. Vänta på 400-serien? Vet inte ens om jag hamnat i rätt forum.

Permalänk
Inaktiv

AMD Ryzen 5 2600 ‘Pinnacle Ridge’ CPU Performance Leaks Out
14.5% increase in single-thread 31.5% increase in multi-thread performance over the Ryzen 5 1600 in the same benchmark
https://wccftech.com/amd-ryzen-5-2600-pinnacle-ridge-cpu-perf...

Alla tester på icke toppmodeller ger jag ej mycket för, då det kan ha blivit så att processorerna generellt blir mer lika, de skulle dessutom kunna höja priset på dem. Men man får hoppas.

Om det ovanför stämmer så är Ryzen 7 2600 motsvarande ca Ryzen 7 1700X
https://browser.geekbench.com/processors/1788
(lite högre singelcore, lite lägre mulicore = ungefär samma)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av 1Suring:

Klarar Ryzen 3 2200G att hantera film, streaming med bra resultat utan dedikerat grafikkort? Ansluter man då skärmen till moderkortets
VGA-port? Fullständig novis, snart 80 år som blivit datorintresserad och funderar på mitt första bygge. Tacksam för alla goda råd !!!
Tänkt bygga i Fractal Design Mini R2 Lite gammeldags med CD-DVD brännare, HDD + en lagom stor SSD. RAM 8 eller 16 GB?
PSU 400-500W. Moderkort vet jag inte. Vänta på 400-serien? Vet inte ens om jag hamnat i rätt forum.

Absolut, den kommer att klara det galant. Skärmen ansluts då till moderkortet bildutgång, så det är viktigt att välja ett moderkort som har matchande utgång till den skärm du vill använda.

Du borde starta en egen tråd för detta så kan du få massor med tips av många kunniga medlemmar här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

AMD:s kommande Ryzen 2-processorer är snart här och nu har ett testresultat för Ryzen 5 2600 läckt ut genom testsviten Geekbench.

"Dessa testresultat bör som vanligt då det handlar om en ännu inte lanserad produkt tas med en nypa salt. Processorn som har testats här kan mycket väl vara ett ingenjörsexemplar och det finns fortfarande tid för AMD att ändra på en eller flera faktorer hos processorn."

Dold text

https://www.nordichardware.se/nyheter/geekbench-resultat-ryze...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

AMD:s kommande Ryzen 2-processorer är snart här och nu har ett testresultat för Ryzen 5 2600 läckt ut genom testsviten Geekbench.

"Dessa testresultat bör som vanligt då det handlar om en ännu inte lanserad produkt tas med en nypa salt. Processorn som har testats här kan mycket väl vara ett ingenjörsexemplar och det finns fortfarande tid för AMD att ändra på en eller flera faktorer hos processorn."

Dold text

https://www.nordichardware.se/nyheter/geekbench-resultat-ryze...

Jag tycker det är konstigt att detta ej har uppmärksammat mer, speciellt när resultaten är så grymma
Men som jag ovanför skrev, när resultaten inte är för de bästa cpuerna, så är det svårt att veta om resultatet även gäller dessa.
Det finns hur många orsaker som helst som resultera i att prestandan ej blir så mycket bättre, men jag håller tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

AMD:s kommande Ryzen 2-processorer är snart här och nu har ett testresultat för Ryzen 5 2600 läckt ut genom testsviten Geekbench.

"Dessa testresultat bör som vanligt då det handlar om en ännu inte lanserad produkt tas med en nypa salt. Processorn som har testats här kan mycket väl vara ett ingenjörsexemplar och det finns fortfarande tid för AMD att ändra på en eller flera faktorer hos processorn."

Dold text

https://www.nordichardware.se/nyheter/geekbench-resultat-ryze...

ca 5% högre klockhastighet men minst 14% högre hastighet?? ok stöd för Snabbare minnen kommer ge en del och nya "turbo läget" men det känns ändå inte som ett rimligt resultat eller?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Satt och kollade på denna videon vilket var väldigt intressant. Vet att denna tråden mer rör konsumentsidan men antar att AMD kommer implementera detta för oss konsumenter också.

Läste även detta:

https://www.fool.com/investing/2018/02/19/intel-admits-that-i...

Håller Intel på att tappa sitt övertag i tillverkningsprocessen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker det är konstigt att detta ej har uppmärksammat mer, speciellt när resultaten är så grymma
Men som jag ovanför skrev, när resultaten inte är för de bästa cpuerna, så är det svårt att veta om resultatet även gäller dessa.
Det finns hur många orsaker som helst som resultera i att prestandan ej blir så mycket bättre, men jag håller tummarna.

Folk verkar rätt ointresserade av den här releasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk verkar rätt ointresserade av den här releasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag inte alls på, snarare att de inte anser det vara en pålitlig källa för att använda till några spekulationer. Man kan med informationen egentligen inte säga något.

Sedan tycker jag det är tragisk att fokus på kraftfulla processorer har minskas, men det handlar snarare om att precis alla idag sitter med en dator. När jag var liten var det några få i klassen, där spel bara en kul grej som de också klarade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vid 8:48 ser jag att, utöver nästan dubbla prestanda med 2500U över 8550U, så är bildkvalitén bättre hos 2500U.
Den verkar köra en högre nivå på shaders, syns i Geralds hud eller "skins shader"

Även vid 1:16 ser vi dubbla prestanda hos AMD samt artefakter på tjejens skjorta och hals hos Intel. Hos Intel så hoppar skuggor lite knasigt medan AMDs skuggor ser stabila/normala ut.

Undrar om Intels drivrutiner forcerar en lägre detaljnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Satt och kollade på denna videon vilket var väldigt intressant. Vet att denna tråden mer rör konsumentsidan men antar att AMD kommer implementera detta för oss konsumenter också.

https://www.youtube.com/watch?v=ucMQermB9wQ

Läste även detta:

https://www.fool.com/investing/2018/02/19/intel-admits-that-i...

Håller Intel på att tappa sitt övertag i tillverkningsprocessen?

Om detta stämmer kan det bli helt fantastiskt. Att modularisera komponenterna kan vara nästa evolutionssteg från när CPU:uerna började integrera delar som nordbryggan och minneskontrollerna.

Vi skulle då även kanske kunna få en CPU med varierande dies/chips. T.ex. ha en snabb 2-6 kärnors die med hög frekvens för spel och andra enkeltrådade applikationer, en eller flera die:s med 4-8 kärnor med samma eller lägre frekvens för flertrådade applikationer samt en die för minneskontroller, interconnect/nordbrygga.

Jag tror att nästa konsol skulle vilja ha en sådan setup där den lågkärniga högfrekventa kan utnyttjas omgående och den flerkärniga skulle kunna optimeras till på spelmotorernas sida över tid, vilket skulle kunna förlänga konsolens livslängd och lägre pris.

Blir intressant att se om även Vega/Navi kommer ha en sådan modulär design på grafiksidan. GPU war might not be over

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tror jag inte alls på, snarare att de inte anser det vara en pålitlig källa för att använda till några spekulationer. Man kan med informationen egentligen inte säga något.

Sedan tycker jag det är tragisk att fokus på kraftfulla processorer har minskas, men det handlar snarare om att precis alla idag sitter med en dator. När jag var liten var det några få i klassen, där spel bara en kul grej som de också klarade av.

Tråden är gjord i början på januari och vi är i slutet av februari och den har kämpat ihop sig 2 sidor under den tiden. Det känns inte direkt som att folk bryr sig. Åtminstone inte på det här forumet.

Jämför med tråden om t.ex Vega där folk kunde bli eld och lågor oavsett om ryktet kom från wccftech eller någon mer seriös sida.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ClintBeastwood:

Tråden är gjord i början på januari och vi är i slutet av februari och den har kämpat ihop sig 2 sidor under den tiden. Det känns inte direkt som att folk bryr sig. Åtminstone inte på det här forumet.

Jämför med tråden om t.ex Vega där folk kunde bli eld och lågor oavsett om ryktet kom från wccftech eller någon mer seriös sida.
Skickades från m.sweclockers.com

Innan Vega var ju också den allmänna bilden att här skulle det komma något som kunde konkurrera med Nvidia i "High End" segmentet igen samt vara ett rejält lyft från AMDs föregående bästa krets.

Här har ju både bilden hos allmänheten och från AMD själva varit att det inte direkt är några omvälvande skillnader mot "Ryzen 1". Då blir man ju inte direkt så exalterad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Innan Vega var ju också den allmänna bilden att här skulle det komma något som kunde konkurrera med Nvidia i "High End" segmentet igen samt vara ett rejält lyft från AMDs föregående bästa krets.

Här har ju både bilden hos allmänheten och från AMD själva varit att det inte direkt är några omvälvande skillnader mot "Ryzen 1". Då blir man ju inte direkt så exalterad.

Intresset är med andra ord svalt. Precis som jag sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.