Byta ut Telias Router TG799VAC Xtream mot Ubiquiti UniFi Security Gateway?

Permalänk
Medlem

Byta ut Telias Router TG799VAC Xtream mot Ubiquiti UniFi Security Gateway?

Hej!
Jag har nyligen uppdaterat mitt nätverk hemma på gården med Ubiquiti;s switch Unifi Switch 8 portar 60W samt deras AP AC Lite och CloudKey Controller. Och är nöjd med detta.

Så nu är frågan om jag ska byta ut Telias Router TG799VAC Xtream mot Ubiquiti UniFi Security Gateway?

Och då kommer frågan om det är någon som har en eller har sett en bra guide på hur man får till allt med IPTV och IPvoice eller om det helt enkelt lättast och bäst att ha kvar Telia lådan?
//Krille

Permalänk
Medlem

@krullle: Ett sätt kan ju vara att brygga din Telia router för att behålla IPTV och IPvoice via denna, därefter går du vidare med kabel till en ny router som sköter all övrig datatrafik och WiFi.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jo, har haft den tanken, och det kanske slutar så men det blir många lådor..

Permalänk
Medlem

Det går men det är lite bökigt, det lättaste är nog att skicka alla VLAN vidare till switchen och dela ut dem där.

Frågan har diskuterats och lösts vid ett flertal tillfällen i UBNT-gruppen på Facebook, se om du kan hitta det där.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Finns flera trådar om detta redan. Men att få iptv att fungera direkt med Ubiquiti har jag själv testa att det gick bra. Det du behöver var rätt VLAN id som telia kör där du bor. Verkar finns några alternativ.

Visst finns console i Ubiquiti UniFi Security Gateway?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Min kunskapsnivå inom nätverk är väldigt basic. Jag lyckades inte få bryggningen att funka för IPTV. Nu sitter en L2 switch först och delar upp IPTV (243) och Internet(250) för att sedan gå in i router alt. till boxen.

Visa signatur

System: Team Red