Permalänk
Medlem

Rött, rött och åter rött i portföljen som det är nu. Köpläge i Investor just nu, tyvärr ser det rött ut för mig där med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Rött, rött och åter rött i portföljen som det är nu. Köpläge i Investor just nu, tyvärr ser det rött ut för mig där med.

Ja, nu får man bara hoppas att gå +/- på fonderna när man ska ta ut dom. Köpt lite aktier bara för att leka, men det går åt fanders på dom med. Satsar helt fel verkar det som.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag har investerat allt i guld och försäkringar. Låt bostadskrashen, lågkonjukturen och finanskriserna komma!

Permalänk
Medlem

@RedbullF1 Nej då, man får ju passa på att att köpa mer istället

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Det har blivit ett par dyra lärdomar senaste dagarna... Jaja, får trösta mig med att jag har tillräckligt med pengar för att klara vardagen och närmsta framtiden ändå och att jag ändå har det bättre ställt ekonomiskt än dom flesta i min ålder. Och som sagt, har lärt mig en hel del senaste dagarna också, synd bara att det blev så dyrt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det har blivit ett par dyra lärdomar senaste dagarna... Jaja, får trösta mig med att jag har tillräckligt med pengar för att klara vardagen och närmsta framtiden ändå och att jag ändå har det bättre ställt ekonomiskt än dom flesta i min ålder. Och som sagt, har lärt mig en hel del senaste dagarna också, synd bara att det blev så dyrt.

Har du sålt av någonting då? Isåfall är jag nyfiken på varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pulade in 100 000 nu när det ligger lågt, ligger plus ett par % så här långt, förväntar mig en ökning med 7-8% inom en kort framtid. Är ny på detta (aktier/avanza) så får se hur det går, känns som ett bra tillfälle att köpa på sig...

Permalänk
Medlem

Min portfölj består för tillfället av:

Aktier (90%:

4,2 Amhult2 B
7,8 Atlas Copco C
9,7 Castellum
8,1 Handelsbanken A
6,4 HM B
10 Industrivärden C
11,1 Investor A
2,4 Mekonomen
7,2 Nordea Bank
2,5 Ratos
6,2 Skanska B
5,3 Tele 2 B
3,6 Telia
15,6 Övriga innehav (Aktietorget)

Fonder(10%):

35 Länsförsäkringar Global Index
20 Länsförsäkringar Tillväxt Index
25 Schroder ISF Frntr Mkts Eq A Acc
20 Tundra Frontier Africa Fund A

Allt på ISK. Premiepension helt i SÅFA. Tjänstepension i Länsförsäkringars Indexfonder uppdelade på Sverige, Global och Tillväxt.

Permalänk
Medlem

Månandens köp:
Honkarakenne Oyj B
Raisio Plc Vaihto-osake
Tethys Oil AB
Uniflex AB B

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Min portfölj består för tillfället av:

Aktier:

Amhult2 B
Atlas Copco C
Castellum
Handelsbanken A
HM B
Industrivärden C
Investor A
Mekonomen
Nordea Bank
Ratos
Skanska B
Tele 2 B
Telia

Fonder:

Länsförsäkringar Global Index
Länsförsäkringar Tillväxt Index
Schroder ISF Frntr Mkts Eq A Acc
Tundra Frontier Africa Fund A

Allt på ISK. Premiepension helt i SÅFA. Tjänstepension i Länsförsäkringars Indexfonder uppdelade på Sverige, Global och Tillväxt.

Ingen portfölj jag hade legat sömnlös över i alla fall.
Lust att uppdatera med procenttal på innehaven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ingen portfölj jag hade legat sömnlös över i alla fall.
Lust att uppdatera med procenttal på innehaven?

Ordnat, nej jag viktar gärna upp i relativt trygga utdelningsaktier. Min erfarenhet är att det lönar sig i längden. HM har dock bjudit på rätt mycket dramatik tyvärr.

Permalänk
Medlem

hoppade på spectracure igår med en liten investering

SpectraCure (SPEC)

hemsida

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

just nu:

20% aktier
-Amazon
-nvidia
-amd
-Future gaming group
-Prolight diagnostics (störst innehav här då denna med lite tur kan bli en raket dock högrisk)

25% Fonder

5% Krypto
-Eth

-Ligger likvid med runt 50% i väntan på ett större börsfall (lär komma mellan nu och 2 år iaf om man kollar på historiken) ligger i valet/kvalet med att boosta in 30% i utdelningsaktier

+ Bostadsrätt med kontantinsats/bolån ser mindre ljust ut här just nu
+ Ekonomisk buffert min 3xmånadslöner
+ Pengar åsidosatta för ev fordonsköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Pulade in 100 000 nu när det ligger lågt, ligger plus ett par % så här långt, förväntar mig en ökning med 7-8% inom en kort framtid. Är ny på detta (aktier/avanza) så får se hur det går, känns som ett bra tillfälle att köpa på sig...

Att förvänta sig 7-8% på kort tid är inte rimligt, tänkte bara hojta till med tanke på att du skriver att du är ny inom området. 7-8% är vad du kommer snitta per år med t.ex. indexfonder eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Pulade in 100 000 nu när det ligger lågt, ligger plus ett par % så här långt, förväntar mig en ökning med 7-8% inom en kort framtid. Är ny på detta (aktier/avanza) så får se hur det går, känns som ett bra tillfälle att köpa på sig...

Är det pengar du är redo att förlora?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Att förvänta sig 7-8% på kort tid är inte rimligt, tänkte bara hojta till med tanke på att du skriver att du är ny inom området. 7-8% är vad du kommer snitta per år med t.ex. indexfonder eller liknande.

Tackar

Dalar det så brukar det efter en viss tid återhämta sig, denna gång råkade jag pricka in när det var riktigt lågt, ca -8 till -10 %, idag ligger jag 6.34% på plussidan, ca 8054 kr (har några svenska wildcards som ligger jämnt men som ryktas gå upp). Visst tar man en risk men jag såg inte anledningen till droppet som så allvarligt, samt hade kosingen att trycka in. Så visst lite tur kanske man hade...

Skrivet av iller:

Är det pengar du är redo att förlora?

Det skulle inte påverka mitt levande, så ja om det gått helt åt pipsvängen så hade det inte varit några problem. Dock skall det gå riktigt illa om det dyker till botten och aldrig någonsin återhämtar sig. Satte in ca 30% till kort efter kurvan började vänta till det positiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tackar

Dalar det så brukar det efter en viss tid återhämta sig, denna gång råkade jag pricka in när det var riktigt lågt, ca -8 till -10 %, idag ligger jag 6.34% på plussidan, ca 8054 kr (har några svenska wildcards som ligger jämnt men som ryktas gå upp). Visst tar man en risk men jag såg inte anledningen till droppet som så allvarligt, samt hade kosingen att trycka in. Så visst lite tur kanske man hade...

Det skulle inte påverka mitt levande, så ja om det gått helt åt pipsvängen så hade det inte varit några problem. Dock skall det gå riktigt illa om det dyker till botten och aldrig någonsin återhämtar sig. Satte in ca 30% till kort efter kurvan började vänta till det positiva.

En sund utgångspunkt är att marknaden vet bäst och att marknadens värdering är korrekt, det är otroligt få som över tid slår index.

Permalänk
Medlem

Månadens köp och sälj:
Mars blev en dålig månad med i stort sätt +-0 totalt.

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

SalMar

278,80

Scanfil Plc

4,55

Sandvik AB

145,05

Knowit AB

167,60

Electrolux, AB ser. B

286,80

256,00

3,75

-9,43%

Nokian Tyres Plc

36,65

36,42

-0,63%

Poolia AB ser. B

14,92

13,10

-12,17%

Sanoma Corporation

7,88

9,80

24,32%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt ha större delen av vårt sparande i Swedbanks Bas Robur Action. Jag har ingen koll på aktier o att köpa o sälja när saker går upp o ner är inte ett alternativ för mig.

Finns det något annat som är bättre för mig?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kommer sälja av alla mina aktier inom ett halvår, bankaktier och lite annat blandat konsult och läkemedel som ja haft sen 2009-2010 kanske. Detta för att börja flytta över alla pengar i ISK kontot istället och börja utöka fonderna ja redan har där. För att sprida ut riskerna lite och kanske börja placera på lite mer säkra ställen ifall det skulle komma en rejäl nedgång nu.
Känns som börsen (så gott som hela världen) får frossa så fort Trump twittrar ut nått, eller sparkar någon. Och han gör ju det hela tiden känns det som. Så ja tror att vi börjar närma oss toppen, kanske går bra i år, men om 1-2år så tror i alla fall jag att saker börjar hända.
Bomarknaden har ju gått ner en bit nu, men börjar stabilisera sig. Och räntorna låter det som att dom kommer vara rätt låga i många år framöver, samt att det snackas om bostadsbrist nästan så ja tror inte riktigt på 50% dropp där heller. Möjligtvis för dessa svindyra nybyggnationer för 4-5mille och 5-6-7k/månad i avgift.
Är nog mer börsen i sig som kan ta en smäll "snart".

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag hade tänkt ha större delen av vårt sparande i Swedbanks Bas Robur Action. Jag har ingen koll på aktier o att köpa o sälja när saker går upp o ner är inte ett alternativ för mig.

Finns det något annat som är bättre för mig?

Ja, det finns nog bättre den såg dyr ut. Jag kör mer indexfonder som är billigare avgift på.
Tex Länsförsäkringar global indexnära
Spiltan har också några billigare.
Avanza zero och avanza auto är också alternativ.
Sprida dina risker är alltid bra. Globala fonder är oftast mycket inriktning på USA så kan vara bra att inrikta dig på någon Asien fond också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag hade tänkt ha större delen av vårt sparande i Swedbanks Bas Robur Action. Jag har ingen koll på aktier o att köpa o sälja när saker går upp o ner är inte ett alternativ för mig.

Finns det något annat som är bättre för mig?

Fond i fond är ofta väldigt dyrt och går inte bättre än att bara köpa fonden direkt.
Så köp globala+svenska indexfonder istället om du är ointresserad.

T.ex. om du nu är på Swedbank som jag antar då du vill ha deras fond i fond lösning.
75% Swedbank Robur Access Global
25% Swedbank Robur Access Sverige

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

50% LF Global
15% SPP Europa
15% Robur Asien
10% Spiltan Investmentbolag
10% Robur Japan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Fond i fond är ofta väldigt dyrt och går inte bättre än att bara köpa fonden direkt.
Så köp globala+svenska indexfonder istället om du är ointresserad.

T.ex. om du nu är på Swedbank som jag antar då du vill ha deras fond i fond lösning.
75% Swedbank Robur Access Global
25% Swedbank Robur Access Sverige

Jag är väldigt grön på detta, men är det inte bättre avkastning på Robur Action trots den högre avgiften?

Jag vill helst ha något jag bara sätter en automatiskt överföring till varje månad och sedan kan glömma bort helt och bara se öka konstant utan någon risk att jag tappar alla sparade pengar.
Känns som den stora fördelen med en fond i en fond är att de kan rädda situationen om marknaden börjar gå neråt?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

se öka konstant utan någon risk att jag tappar alla sparade pengar.

Sätt in pengarna på ett bankkonto med ränta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag är väldigt grön på detta, men är det inte bättre avkastning på Robur Action trots den högre avgiften?

Jag vill helst ha något jag bara sätter en automatiskt överföring till varje månad och sedan kan glömma bort helt och bara se öka konstant utan någon risk att jag tappar alla sparade pengar.
Känns som den stora fördelen med en fond i en fond är att de kan rädda situationen om marknaden börjar gå neråt?

Storbanker är lika duktiga på att rädda situationen som en apa. Dvs de bara chansar och ibland är det rätt och ibland helt fel. Det bästa över tid är indexfonder om man inte själv tänker vara aktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Storbanker är lika duktiga på att rädda situationen som en apa. Dvs de bara chansar och ibland är det rätt och ibland helt fel. Det bästa över tid är indexfonder om man inte själv tänker vara aktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser att Avanza har många fler indexfonder än om man går via banken, men avgiften är högre? Är det alltså bättre att köpa fonderna direkt via banken (0.2% avgift) istället för via avanza (0.31%)?

Det låter som att det är indexfonder jag vill ha, jag skulle vara mycket nöjd med en avkastning på 6-14% per år.
Är det typ "Access"-fonderna som gäller då? Dela upp det mellan Access Global, USA Kina och Sverige?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ser att Avanza har många fler indexfonder än om man går via banken, men avgiften är högre? Är det alltså bättre att köpa fonderna direkt via banken (0.2% avgift) istället för via avanza (0.31%)?

Det låter som att det är indexfonder jag vill ha, jag skulle vara mycket nöjd med en avkastning på 6-14% per år.
Är det typ "Access"-fonderna som gäller då? Dela upp det mellan Access Global, USA Kina och Sverige?

Det är samma avgifter bara att Avanza räknar på ett annat sätt (det sättet som är rätt just nu, det Swedbank visar är inte det nuvarande korrekta sättet att räkna fram avgifter).

Är du sugen på andra fonder än de Swedbank erbjuder är Avanza/Nordnet dit du ska gå. Duger utbudet hos Swedbank går det lika bra att spara i en ISK där. (Se till att spara i ISK, inte Kapitalförsäkring (Swedbank tar avgifter) eller depå (skatten blir högre)).

Hos Swedbank är det "Access"-fonderna som gäller, du kan även spana in spiltan investmentbolag som är ett bra alternativ som gått väldigt bra senaste åren.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är samma avgifter bara att Avanza räknar på ett annat sätt (det sättet som är rätt just nu, det Swedbank visar är inte det nuvarande korrekta sättet att räkna fram avgifter).

Är du sugen på andra fonder än de Swedbank erbjuder är Avanza/Nordnet dit du ska gå. Duger utbudet hos Swedbank går det lika bra att spara i en ISK där. (Se till att spara i ISK, inte Kapitalförsäkring (Swedbank tar avgifter) eller depå (skatten blir högre)).

Hos Swedbank är det "Access"-fonderna som gäller, du kan även spana in spiltan investmentbolag som är ett bra alternativ som gått väldigt bra senaste åren.

Kanon, tack för info!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

April blev en riktigt dålig månad med -17,87%. Lyckligtvis ser nästa månad riktigt lovande ut.

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

DNO

12,42

Gränges AB

96,2

Semcon AB

52,6

Boliden AB

284,9

Yleiselektroniikka Oyj E

9,5

8,5

-10,53%

Olvi Plc A

29,75

27,9

-6,22%

Wise Group AB

64

50,4

-21,25%

JM AB

278,5

185,25

-33,48%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3