Externt eller internt ljudkort?

Permalänk

Externt eller internt ljudkort?

Tjena! Jag köpte ju en ny färdigbyggd dator i november 2017. Efter jag hade använt den något tag så märkte jag ett klick ljud som jag får ibland typ som när en mikrofon får in för mycket ljud så klipper ljudet. Typ så låter det i mina lurar. Har testat andra lurar men problemet kvarstår... Jag tror det är fel på ljudkortet då. Vilket är bäst? Externt eller internt? och vilket märke/modell, etc? Sidopanelerna går att skruva bort på mitt chassi men skruvarna är några speciella som jag inte vet namnet på. Skulle helst vilja ha ett externt också då jag inte orkar hålla på och byta ut gamla mot nya själv och jag är sjukt okunnig.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

@Boomer112:

Ett externt ljudkort är att föredra då du får ut komponenterna från chassit och minskar risken att få störningar från interna komponenter.

Du klarar dig bra med ett internt kort också givetvis, det handlar om hur noga du är och vilken budget du har.

Vilket du ska sikta på har jag sämre koll på. Vill du har många ingångar så får du ju kika på ett lite dyrare så det handlar lite om vad du har för krav.

Kolla 4sound.se eller bara leta efter populäraste på prisjakt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

@Boomer112:

Ett externt ljudkort är att föredra då du får ut komponenterna från chassit och minskar risken att få störningar från interna komponenter.

Du klarar dig bra med ett internt kort också givetvis, det handlar om hur noga du är och vilken budget du har.

Vilket du ska sikta på har jag sämre koll på. Vill du har många ingångar så får du ju kika på ett lite dyrare så det handlar lite om vad du har för krav.

Kolla 4sound.se eller bara leta efter populäraste på prisjakt.

Ja juste! Har faktiskt ingen aning vilken budget jag har... men typ runt 1500/2500 är det jag orkar betala. Känns lite onödigt att betala mer när jag bara ska använda ljudkortet för mina hörlurar liksom. Dom flesta på 4Sound verkar inte ha någon 3.5 mm kontakt för mina lurar dock.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det om att ansluta hörlurar är det ofta bäst att använda en extern dac och hörlursförstärkare i stället för ett ljudkort.
Ett ljudkort har analoga in och utgångar.
En dac har endast analog utgång.
Hörlurar har aldrig mikrofon.
Headset har alltid mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Ja juste! Har faktiskt ingen aning vilken budget jag har... men typ runt 1500/2500 är det jag orkar betala. Känns lite onödigt att betala mer när jag bara ska använda ljudkortet för mina hörlurar liksom. Dom flesta på 4Sound verkar inte ha någon 3.5 mm kontakt för mina lurar dock.

Om du vill komma billigt undan:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431395

Det finns adaptrar till 3,5mm

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Detta kan jag rekommendera, riktigt bra ljud och kraftig förstärkare.
Med sin SABRE32 Ultra DAC.
Lite för kraftig om man pillar för mycket på volymen.

https://www.inet.se/produkt/6301547/creative-sound-blasterx-a...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Handlar det om att ansluta hörlurar är det ofta bäst att använda en extern dac och hörlursförstärkare i stället för ett ljudkort.
Ett ljudkort har analoga in och utgångar.
En dac har endast analog utgång.
Hörlurar har aldrig mikrofon.
Headset har alltid mikrofon.

Ok! Då får väl det bli någon extern dac/hörlursförstärkare istället. Kanske ska säga också att jag har Philips Fidelio X2 och jag märkte precis nu att det följde med en 6,3 mm adapter till lurarna när jag köpte dom. Så nu har jag faktiskt ingen aning vilken förstärkare jag ska köpa till mina lurar.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av blade80:

Om du vill komma billigt undan:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=431395

Det finns adaptrar till 3,5mm

Ok. Märkte precis faktiskt att det följde med en 6,3 mm adapter när jag köpa mina Fidelio X2.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boomer112:

Ok! Då får väl det bli någon extern dac/hörlursförstärkare istället. Kanske ska säga också att jag har Philips Fidelio X2 och jag märkte precis nu att det följde med en 6,3 mm adapter till lurarna när jag köpte dom. Så nu har jag faktiskt ingen aning vilken förstärkare jag ska köpa till mina lurar.

O2 är en prisvärd förstärkare men klickandet lär inte påverkas av den utan du behöver i så fall en dac, tex Odac.
Odac och O2 går att bygga in i samma låda.
http://www.headnhifi.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutinen för ditt ljud chip? Kolla hemsidan för ditt moderkort. Annars har du väl garanti om du köpte i nov 2017, om det nu inte är något felinstält, ex bitrate på dac:en för hög, volym boost, bass boost osv. Dom flesta nya moderkort brukar ha bra ljudkretsar.

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

O2 är en prisvärd förstärkare men klickandet lär inte påverkas av den utan du behöver i så fall en dac, tex Odac.
Odac och O2 går att bygga in i samma låda.
http://www.headnhifi.com/

Har denna kombo till mina DT880, rekommenderas!

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Fiat127:

Har du uppdaterat drivrutinen för ditt ljud chip? Kolla hemsidan för ditt moderkort. Annars har du väl garanti om du köpte i nov 2017, om det nu inte är något felinstält, ex bitrate på dac:en för hög, volym boost, bass boost osv. Dom flesta nya moderkort brukar ha bra ljudkretsar.

Japp! Jag tror allt ska vara uppdaterat! Och jag har ingen aning om det går på garantin då jag köpte den sista modellen av just den datorn på Elgiganten.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

O2 är en prisvärd förstärkare men klickandet lär inte påverkas av den utan du behöver i så fall en dac, tex Odac.
Odac och O2 går att bygga in i samma låda.
http://www.headnhifi.com/

Då får det bli den kombon! Ska bara vänta tills jag får pengar till allt. 😫

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro