Asus crosshair hero vi ram överklock, bästa bios?

Permalänk

Asus crosshair hero vi ram överklock, bästa bios?

Tjena, det var ett tag sedan jag försökte mig på att överklocka mina ram minnen.

Jag äger en Asus crosshair hero vi bräda och en 1600x som körs i 3.9ghz och som alla vet vid detta laget är ryzen i stort behov av snabbt minne för att prestera optimalt. Mina minnen körs i 2133mhz standard av bios och de känns som det halkar efter lite. Jag äger ett par Gskill ripjaws 16bg F4-3200C14D-16GVK minnen.

Det har ju kommit ett par uppdateringar till bios dom senaste månaderna och jag kör fortfarande med version 1701. Så min fråga är om dom nya bios uppdateringarna AGESA 1071 etc gör det lättare att klocka minnena?

Jag har ingen aning om det är nödvändigt att ändra timings etc, så jag skulle varit väldigt tacksam om någon kunnig kan hjälpa mig med settings till dom så att jag får en stabil överklock.

Innan när jag försökte själv så funkade det inte så värst bra, datorn ville gärna göra några försök att starta upp med korrekta inställningar för minnena men har för mig att om det gick över 3 gånger så reseta den till standard på minnena.

Såg även nu att Ryzen Master visar att mina minnen körs med 15-15-15-36 timings och stock enligt gskill ska vara 14-14-14-34, är det något som kan ändras automatiskt?

Blir förvirrad av alla dessa inställningar.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten
Hej,
Om du äger minnen som du skriver gskill ripjaws 3200Mhz och minnena idag körs i 2133mhz i bios så är det ju egentligen ingen överklockning om du ändrar så att minnena går i rätt frekvens.
Det skadar ju inte att göra en bios uppdatering och kan även hjälpa till med ram minnena speciellt om det eventuellt varit kompatibilitets problem med frekvens, timings eller bara minnena isig.

Att ryzen gillar snabba minnen vet vi nog alla, men frågar är vad gränsen går när det inte längre får den boosten av att ha högre klockfrekvenser och jag tror att linustechtips eller någon annan tech youtube kanal kom framtill att den gränsen ligger där runt 3000 eller strax över.
Dvs att ökningen mellan t.ex. 2133/2400/2666 till 3000 eller 3200mhz var en stor ökning men från 3200 eller högre gav inte så mycket mer.

Började med gör en bios uppdatering, ställ sedan in rätt inställningar på klockfrekvens såväl som timings kör lite tester såsom memtest 86+ osv och kör med riggen så ett antal dagar se om den känns stabil och fungerande och leta upp de jag pratade om ovan och se om det ens är värt för dig att ge dig på att överklocka, det är iallafall min rekommendation.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@BiggieLiten
Hej,
Om du äger minnen som du skriver gskill ripjaws 3200Mhz och minnena idag körs i 2133mhz i bios så är det ju egentligen ingen överklockning om du ändrar så att minnena går i rätt frekvens.
Det skadar ju inte att göra en bios uppdatering och kan även hjälpa till med ram minnena speciellt om det eventuellt varit kompatibilitets problem med frekvens, timings eller bara minnena isig.

Att ryzen gillar snabba minnen vet vi nog alla, men frågar är vad gränsen går när det inte längre får den boosten av att ha högre klockfrekvenser och jag tror att linustechtips eller någon annan tech youtube kanal kom framtill att den gränsen ligger där runt 3000 eller strax över.
Dvs att ökningen mellan t.ex. 2133/2400/2666 till 3000 eller 3200mhz var en stor ökning men från 3200 eller högre gav inte så mycket mer.

Började med gör en bios uppdatering, ställ sedan in rätt inställningar på klockfrekvens såväl som timings kör lite tester såsom memtest 86+ osv och kör med riggen så ett antal dagar se om den känns stabil och fungerande och leta upp de jag pratade om ovan och se om det ens är värt för dig att ge dig på att överklocka, det är iallafall min rekommendation.

Ska kolla på detta imorgon när jag har mer tid för det blir nog läggdags snart.

Men jag ska inte sätta på någon D.O.C.P profil då, utan jag ska sätta allt manuellt?

Så jag ändrar bara frekvensen till 2933mhz och sen timings till 14-14-14-34? När jag satte på DOCP profil så hade den svårt att boota med dom inställningarna som den valde. Hoppas de funkar bättre om man gör de manuellt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten
Gör du så!

Det kan du göra om du vill men minnena ska ju fungera med timings och frekvensen som står på paketen gör dom inte det är det antingen kompabilitetsproblem med hårdvaran eller fel på minnena.

Varför skulle du ändra till 2933mhz när minnena som du påstår du har heter 3200 dvs 3200mhz?
Japp testa med timingsen som minnena är gjorda för annars är det inte värre än att reset.

Men gör en bios uppdatering innan du ger dig på det är mitt råd.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@BiggieLiten
Gör du så!

Det kan du göra om du vill men minnena ska ju fungera med timings och frekvensen som står på paketen gör dom inte det är det antingen kompabilitetsproblem med hårdvaran eller fel på minnena.

Varför skulle du ändra till 2933mhz när minnena som du påstår du har heter 3200 dvs 3200mhz?
Japp testa med timingsen som minnena är gjorda för annars är det inte värre än att reset.

Men gör en bios uppdatering innan du ger dig på det är mitt råd.

BIOS uppdatering gör jag självklart.

Har läst att folk har problem med att överklocka ram med detta moderkort, men ska testa detta imorgon

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@BiggieLiten
Gör du så!

Det kan du göra om du vill men minnena ska ju fungera med timings och frekvensen som står på paketen gör dom inte det är det antingen kompabilitetsproblem med hårdvaran eller fel på minnena.

Varför skulle du ändra till 2933mhz när minnena som du påstår du har heter 3200 dvs 3200mhz?
Japp testa med timingsen som minnena är gjorda för annars är det inte värre än att reset.

Men gör en bios uppdatering innan du ger dig på det är mitt råd.

Fick bluescreen nu och tydligen var det ntoskrnl.exe (felkod var PFN_LIST_CORRUPT) som orsaka det. Folk skriver att det kan ha med överklock av minnen.
Jag har kört med denna setup på mina minnen en vecka nu utan problem, 14-14-14-34-75 som det står att minnen ska köras i på hemsidan.

Har ej kört memtest, bör nog göra det. Är dock inte så kunnig när det gäller RAM OC med timings och allt. Ifall det är minnena som orsakar det så vet jag inte vad nästa steg är, vet du?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.