Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken kurs bör jag välja?

Hej, går just nu en IT inriktad utbildning på gymnasiet och ska nu bestämma vilken kurs jag ska välja i individuellt val. Det står mellan Webbutveckling 1 och Programmering 1 och jag behöver nu lite rådgivning. Finns det någon som har någon erfarenhet av dessa kurser, vilken är roligast och kommer jag ha mer nytta av någon i arbetslivet, isåfall vilken? Även intressant om någon skulle kunna förklara vad man klarar av att göra efter kursen och vad kursen innebär.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sedan jag gick ut gymnasiet och vet inte vad exakt som numer ingår i de kurser du nämner. Vad du ska välja beror ju såklart vad du själv tror att du vill syssla med. Tror du att du vill syssla med Webbdesign (PHP, CSS; JavaScript var det på min tid iallafall), så låter det ju som rätt spår. Men annars känns ju spontant programmering som en bredare kurs som bättre förbereder dig med grundläggande programmeringskunskaper och logiskt tänkande, ifall du vill jobba med mer generell utveckling (som de flesta utvecklare ändå sysslar med).

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag satsa på programmeringen. Om du eventuellt ska läsa en högskoleutbildning efter gymnasiet kommer du ha mycket mer användning av programmeringskunskaper än webbdesign. Personligen gick jag bägge kurserna (eller i alla fall deras motsvarigheter) när jag gick i gymnasiet för snart 8 år sedan och vid tillfället tyckte jag kanske att webbdesign var roligare på nybörjarnivå då man lätt kan se resultatet av det man gjort medan den låga nivån på programmeringen inte var lika tillfredställande. Dock har jag haft mycket mer nytta av programmeringen, både på gymnasiet och under mina 5 år på högskola (civilingenjör data). Om du har möjlighet att gå bägge kurserna, gör det!

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk

Nu vet jag inte riktigt vad som ingår i kurserna men jag kan anta att webbutveckling kretsar kring HTML/CSS etc etc. Om så är fallet så skulle jag satsa på programmering som kommer öka dina generella programmeringskunskaper som lätt kan appliceras i webbutveckling framöver.

När det kommer till vad som är bäst för arbetslivet så vete fasen, jag är en äcklig universitetsstudent så jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem

Webbutveckling är mycket enklare än programmering, man kör endast html/css i webb1, iallafall när jag läste det för 2 år sedan. Men jag skulle välja programmering då det är mycket bredare, och programmerare är något som behövs och kommer behövas framöver.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamadoodoo:

Nu vet jag inte riktigt vad som ingår i kurserna men jag kan anta att webbutveckling kretsar kring HTML/CSS etc etc. Om så är fallet så skulle jag satsa på programmering som kommer öka dina generella programmeringskunskaper som lätt kan appliceras i webbutveckling framöver.

När det kommer till vad som är bäst för arbetslivet så vete fasen, jag är en äcklig universitetsstudent så jag har ingen aning.

+1

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Gick ut gymnasiet ifjol och läste båda kurserna (och programmering 2+webbserverprogrammering) kan säga att webbutveckling var bra mycket roligare, men programmering är det som man får mest nytta av i resten av skolgången, även om man inte läser programmeringskurser. Många datorprogram kräver ändå lite förståelse för programmering (tycker jag).

Permalänk
Medlem

Hade också valt programmering. Tror inte att du kommer ha nytta av någon av kurserna i arbetslivet utan att läsa vidare på högskola och vill du läsa på högskola så hade jag försökt läsa mer matte på gymnasienivå istället för programmering och webbdesign.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt programmering.

Permalänk
Inaktiv

Några bra kurser: Matematik, engelska, tyska, företagsekonomi, Fysik, Kemi, juridik.

Om du vill slappa så läs en programmeringskurs, jag skulle ha valt vanlig programmering. Detta eftersom att det man lär sig där är sånt som inte kommer ändras de närmsta 500 åren. Webbutveckling går däremot i rasande fart framåt och du får mest sitta med det som är aktuellt idag, även om html och css troligen också finns kvar nästa år.

Permalänk
Medlem

Jag gick ut 2015, läste både programmering 1 och webbutveckling 1. Programmering tyckte jag var roligast och hjälpte mig mer i början på Universitetet. Skulle inte vilja påstå att man kan göra något vettigt med någon av kurserna utan att plugga mycket på sidan om själv av eget intresse. Gå på vad du tycker känns bäst, spelar inte så stor roll egentligen. Lycka till!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Måste sjunga med i kören här. Välj programmeringskursen, det kommer du garanterat få ut mest av

Permalänk
Raderar framsidor

Programmeringskursen. Precis som andra redan sagt kommer du förmodligen att ha mer användning av det. Jag skulle också vilja påstå att HTML/CSS är betydligt lättare att plocka upp när du kan grunderna i Python och/eller JavaScript m.fl. än tvärtom.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Gick ut 2007, läste båda i mitt fall och även prog B.
Om du tänkt jobba som it-tekniker/sys admin eller liknande hade jag valt prog.
Det är då som powershell är jävligt användbart

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Som tidigare ledamot i ledningsgruppen för programmet datanätteknik på Jönköping University får jag säga programmering. När jag gick där var programmet på 2 år. Det har nu gjorts om till 3 år för att infoga mer programmering. Vi hade egentligen inget sådant under min tid och det behövs idag.

Såhär ser programmet ut idag:
http://ju.se/dit

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Programmering 1 innebar för mig enbart lite JavaScript och en gnutta C#. I min mening en helt värdelös kurs men det beror förstås också till stor del på vad du får för lärare. Allt jag lärde mig under lektionstid hade jag kunnat gå igenom snabbare på egen hand.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av firstofmay:

Programmering 1 innebar för mig enbart lite JavaScript och en gnutta C#. I min mening en helt värdelös kurs men det beror förstås också till stor del på vad du får för lärare. Allt jag lärde mig under lektionstid hade jag kunnat gå igenom snabbare på egen hand.

Så ser det till vis mån ut på högskoleutbildningarna också. Stack Overflow och lite google-fu är ofta betydligt mer effektivt än att sitta på en 2x45 minuters föreläsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Programmering 1 innebar för mig enbart lite JavaScript och en gnutta C#. I min mening en helt värdelös kurs men det beror förstås också till stor del på vad du får för lärare. Allt jag lärde mig under lektionstid hade jag kunnat gå igenom snabbare på egen hand.

Just i gymnasiet där man har ca 2 lektioner i veckan handlar det mest om att lära sig grunderna och logiken, men även saker som kamelnotation, m.m.
Sedan handlar det om att köra egna fritidsprojekt och fråga läraren om hjälp när man får chansen.